Dawno się nic nie działo u mnie w wątku, więc trzeba coś wkleić...
Wygłuszenie drzwi
Witam, z uwagi na to że mam małe dziecko, które chodzi wcześnie spać a ja mam ochotę obejrzeć film lub posłuchać muzyki postanowiłem zmniejszyć ilość dźwięków wydobywających się z salonu gdzie ustawiony jest sprzęt audio-video. Drzwi które są w salonie posiadają szybę, przez którą przechodzą wszystkie dźwięki m.in. nawet oglądanie wiadomości z TV….

Ponadto, nie chciałbym teraz wymieniać tylko jednego skrzydła drzwi bo by nie pasowała do reszty w mieszkaniu. Dlatego postanowiłem wygłuszyć sobie drzwi od strony pokoju, gdzie jest sprzęt AV.
Ja zrobiłem to w taki sposób:
1.Zakupiłem w pierwszej kolejności szczotkę pod drzwi w celu zlikwidowania szpary. Szczotkę przycinamy i naklejamy bez problemu bo jest samoprzylepna.
2.Następnie zdejmujemy drzwi i wycinamy z kartonu wzór do przyłożenia i wycięcia na wypełnieniu które będzie przyklejone do szyby.
3.Wypełnienie szyby
Ja na szybę zakupiłem izolację akustyczną AKU-PRU 140 – 2cm grubość o bardzo dużej gęstości tj. 140kg/m3 (to najważniejsze aby gęstość była jak najwieksza materiału który chcemy przykleić, dla przykładu wełna mineralna ma 30-50 kg/m3). Zasada im gęstszy materiał tym mniej dźwięku przez niego przechodzi.
4.Następnie przykładamy karton wycięty wcześniej i przycinamy najlepiej nożykiem tapicerskim naszą izolację (ważne aby był bardzo ostry, w tedy nie strzępi krawędzi).
5. Teraz musimy odtłuścić szybę, przed nałożeniem i przyklejeniem izolacji. Ja użyłem benzyny ekstrakcyjnej.
6. Kolejny krok to nałożenie kleju na powierzchnie izolacji oraz szyby. Ja zakupiłem klej w sprayu o bardzo mocnej sile klejenia. Ważne aby w trakcie pryskania nanosić warstwę kleju p. od lewej do prawej tworząc pasek kleju a następnie drugi pasek częściowo nakładać na już istniejący w ten sposób tworzy nam się jednolita powierzchnia klejąca bez obszarów bez kleju. Taką warstwę nakładamy na szybę jak i na izolację.
7. Następnie przyklejamy dwie powierzchnie do siebie, Uwaga są to dwie bardzo mocno klejące do siebie powierzchnie, więc jak przykleimy to już nie oderwiemy!!!
8. Kolejny krok to przyklejenie na całości drzwi izolacji akustycznej OUT-SOUND 10/240S- o grubości 1cm. Jest to materiał o jeszcze większej gęstości 240kg/m3. Na drzwi o szer.1m i wysokości 2m potrzebujemy dwa kawałki sprzedawane 1m/1m. Izolacja ta posiada już od spodu bardzo mocny klej.
Uwaga! Klej pod izolacją jest bardzo mocny wskutek czego przyklejenie maty na mniejszej powierzchni jest jeszcze mała szansa na mała korektę w przypadku jakbyśmy coś nie równo przykleili. Niestety gdy przykleimy na większej powierzchni oderwanie już nie bardzo jest możliwe. Najlepiej wykonywać to w dwie osoby, jedna odkleja od dołu taśmę na małej powierzchni i dociska matę a druga trzyma ją w powietrzu. Przynajmniej ja tak robiłem.
Uwaga 2: Najpierw przyklejamy po całości a następnie docinamy z uwagi na to, że w trakcie przyklejania materiał może zwiększyć lub zmniejszyć swoją objętość bo przypomina struktura grubą gumę.
Efekt końcowy:
Widok grubości materiału po przyklejeniu:
Dodatkowo u góry doszła na stałe szyna z maskownicą, którą pomalowałem na czarno oraz gruba czarna kotara, która na czas seansu czy odsłuchu wyjeżdża zza słupka. Co tworzy z sufitem jednolitą czarną całość..

Kotara z uwagi, że jest z grubszego materiału również posiada właściwości tłumiące i absorbujące dźwięki wskutek czego dodatkowo zabezpiecza przenikanie hałasu na zewnątrz pokoju.
Wnioski:
1. Po wykonaniu wszystkich prac efekt przerósł moje oczekiwania. Np. dźwięku TV i rozmów wcale nie słychać. Wygłuszyło do 0…

dopiero podniesiony mocno ton głosu lekko przenika. W trakcie odsłuchu głośniejszej muzyki, przenikalność średnich i wyższych rejestrów zmalała bardzo. Jest co prawda coś tam słychać ale to w żaden sposób już nie przeszkadza.
2. Co do najniższych rejestrów, również one zostały częściowo zatrzymane ale nie tak że ich nie słychać. Słychać tutaj jest duża poprawa ale niestety bas ma to do sobie że trzeba by zrobić zamkniętą klatkę wewnątrz salonu aby zminimalizować go do 0..

a i tak nie gwarantuje że by coś nie przeszło
3. Dodatkowa gruba kotara nie dość że zmniejszyła dodatkowo przechodzenie dźwięku to wpływa pozytywnie na odsłuch AV wewnątrz pomieszczenia.
4. Minusy to przede wszystkim cena bo ona jest przeważnie najważniejsza. Nie jest mała. Koszt wykonania wygłuszenia takich drzwi to:
- mata izolacyjna AKU – PR 140 : 25zł
- mata izolacyjna AUT SOUND 240: 370zł
- klej w spray : 50zł
- benzyna ekstrakcyjna: 10zł
- nożyk 10zł
Razem koszt ok. 470zł
Pytanie czy warto, jeśli chcemy zmniejszyć przenikalność hałasu z naszej salki w trakcie odsłuchów stereo czy też oglądanie kina domowego to uważam że Warto!!. Ilość zatrzymanego dźwięku po wykonaniu izolacji pozytywnie mnie zaskoczyła..

Pytanie czy można taniej pewnie i można np. użycie słynnych gąbek akustycznych typun p. piramidki i okleić całe drzwi tylko czy przyniesie to efekt...
Jeśli by ktoś pytał o tanie gąbki akustyczne za 20-30zł dostępne na all... i użycie ich w celu wygłuszenia drzwi to odradzam!!!. Wszystkie te piramidki, pełne kwadraty z gąbki to można ale użyć tylko w celu dekoracyjnym lub zmniejszyć pogłos w pomieszczeniu. Skąd wiem, ponieważ użyłem ich do zrobienia drzwi u młodego, po za efektem wizualnym że ma teraz kolorowo to nic więcej pozytywnego nie napiszę o nich. Nie zatrzymują żadnego dźwięku wychodzącego z pokoju. Powtarzam tak jak było słychać przez drzwi tak słychać dalej.... powtarzam odradzam!.