[Nasze Zestawy AV] Projekt Kino 2016

lolek126

Well-known member
Bez reklam
Drunk to jednak zdecydowałeś się na Rubicony :- ) gratuluję i życzę miłych wrażeń ze słuchania muzyki bo w tym aspekcie człowiek najwięcej oczekuje przy wymianie kolumn.. jak 8 odsłuchiwałem bo jestem z tych co lubią 2 głośniki basowe w kolumnie i z inną elektroniką odsłuchiwałem bo z MF i z Atollem.. i mi najbardziej z tych kolumn podobają się te w wiśni że tak powiem - ale to kwestia gustu..ale też wyznaję zasadę taką jak i Ty, że jakbyś kiedyś zmieniał elektronikę to nie jabłka na gruszki bo to jest pozbawione sensu - przynajmniej w mojej opinii... bo to będzie bardzo porównywalny wtedy dźwięk.. Tylko na taki żeby przynajmniej w 50-60% odczuć różnicę, a najlepiej na 100% :) Jeszcze raz gratuluję.
 

Drunk

New member
Bez reklam
Dzięki Lolek ;). Kolor wiśni pasuje do koloru membran i też uważam że w tym kolorze prezentują się najlepiej jednak czarny zawsze pasuje najlepiej do każdego otoczenia, jest uniwersalny.

Parę fotek na szybko z rana:

























Jak widać zostało wolne miejsce na P-3000R, który dopełni kolekcję

Oppo bardzo dobrze zgrywa się wizualnie z klockami Onkyo

Teraz mogę obniżyć tv o 15cm, ale to dopiero jak będę miał do tego natchnienie.

Weekend spędziłem na wierceniu, gipsowaniu, szlifowaniu i malowaniu, aby zatrzeć ślady po poprzednim zestawie, a następnie zająłem się montażem nowych skrzynek. Nie udało mi się podłączyć całego setu, zostały jeszcze surr back, którymi dzisiaj się zajmę i dopiero wykonam kalibrację.

Wczoraj wieczorem udało mi się jedynie odsłuchać kolumny z wyłączonym EQ. Powiem tylko tyle, że nie ma co się kierować stereotypami kreowanymi w sieci, bo u mnie Rubicony dobrze zgrywają się z elektroniką Onkyo. Dźwięk nie jest ani zimny, ani ciepły, powiedziałbym że barwa na chwilę obecną jest neutralna. Szóstki były dobrym wyborem bo basu jest w sam raz, góra pasma jest czysta ale gładka, nie ma sykliwości, suchości ani ostrości. Dźwięk w całym paśmie jest otwarty i swobodny, a za razem soczysty. Wstępnie brzmienie bardzo mi pasuje bo mam to czego szukałem, czyli żeby słyszeć każdy najmniejszy szczegół, jednak bez odczuwania dyskomfortu ze strony wysokich częstotliwości. Stereofonia i przestrzeń też są super, udało się obejrzeć wieczorem krótki film na szybko i zapowiada się bardzo dobrze, już w samym stereo dźwięk był tak naturalny i przestrzenny i szczegółowy, że głośniki (fizycznie jako pudła) znikały za nim całkowicie. Już nie mogę się doczekać na test wielokanałowy :)

ps. Ciekawe jest, że w głośnikach Dali, stosując single-wiring kable należy podłączyć do górnych portów, będę musiał zdjąć zworki i sprawdzić z którego portu faktycznie grają niskotonowce ;)
 
Ostatnia edycja:

Bipo

Active member
Bez reklam
Drunk systemik klasa sama w sobie tylko teraz korzystać.. :)
Jedna sugestia po prawej stronie od prawej kolumny masz gołą pusta ścianę , ja bym tam powiesił jakiś ustrój akustyczny typu rozpraszać lub hybryde pochłaniacz/rozpraszacz aby zniwelować pierwsze odbicie od frontów . To samo dałbym po lewej stronie obok zasłony dla symetrii. Postaraj się teraz popracować nad akustyka pomieszczenia aby wykorzystać w pełni nowe kolumny.
Mamy obaj salony, które pełnią niestety wiele funkcji nie tylko audiovideo ale podstawowe zasady nad poprawa akustyki w miejscach pierwszych odbić względem słuchacza trzeba wykonać. Nie widać dywanu pomiędzy tobą a frontami..mam nadzieje że jest.
Ja u siebie też miałem problem z akustyka ale doszly:
- grube zasłony po bokach od frontów,
- gruby 3m dywan typu scheggy 50mm : ten ustrój wniósł najwięcej względem całego audio, diametralnie zmniejszył się poglos
- dodatkowo w miejscu pierwszych odbić po bokach oprócz zasłon jest stół z krzesłami a po drugiej stronie 3 duże doniczki z kwiatami
- teraz pozostaje mi popracować nad ścianą za plecami ale już mam pomysł.. :)
 
Ostatnia edycja:

DrWredman

Active member
Gratki Drunk,
Zaczyna to jakos wyglądac.
Poza poradami bipo ja bym skręcił głosniki w kierunku słuchacza.
No i ta kabloteka za szafką plus wiszące przewody od tv - nieźle straszą ;)
 

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
No w końcu :)
Mam pytanko o "plaskacze"; w serii Ikon ścianka frontowa i tylna nie są równoległe. Są tak zbudowane, że wieszając je na ścianie, przednia ścianka a w niej przetworniki są nieco skręcone na pozycję słuchacza.
Czy w Rubiconach tez tak jeszcze jest, czy są one już symetryczne? Fotki zbyt tego nie oddają, ale chyba są już "normalne"?
Na tej fotce z netu widać to dość dobrze:
IMG_0522.jpeg
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Fajnie u ciebie to pasuje gratulacje. Ale jak dla mnie to za male glosniki.

Jak w porownaniu do jamo? Jest przepasc czy niekoniecznie? Jak odtwarzasz film w stereo gra ladnie rownomiernie caly przod. Napisz cos o wrazeniach, kalibracja juz zrobiona?
 

GleNinja

New member
klocki pierwsza klasa :)
pytanko - jak duży masz pokój? bas wygląda konkretnie - i czy w filmach akcji musisz go lekko "zakręcać"?
 

lolek126

Well-known member
Bez reklam
Kolego przecież to nie jest pokój 15m a głośniki są 16tki więc na pewno Drunk nic nie musi zgłaszać tylko cieszy się całym pasmem że tak powiem..
 

Drunk

New member
Bez reklam
Cały zestaw, tym razem z maskownicami.









Wczoraj udało mi się zamontować całość i odpalić kalibrację. Próba odbyła się na filmie Obecność dekodowana za pomocą THX S2C. Dziwię się, że są osoby które twierdzą, że te kolumny nie nadają się do kina, bo efektu jaki uzyskałem, nie dadzą żadne efekciarskie zestawy zbudowane typowo pod kino. Na jakiej podstawie wysnuwam taki wniosek? a no na takiej, że jedyny słuszny dźwięk to taki, który oddaje w pełni "immersję" odtwarzanego materiału. Co za tym idzie, dźwięk taki musi być jak najbliższy temgo realistycznego i naturalnego, tylko wtedy możemy całkowicie oddać się przyjemności oglądania. Z obecnym zestawem, po raz pierwszy doznałem uczucia pełnej satysfakcji z seansu, gdyż dźwięk nie ograniczał się do ramki telewizora, ale wychodził daleko poza boczne krawędzie frontów i daleko w głąb, przy czym był tak realistyczny i namacalny jak gdyby wszystko działo się w pokoju, a nie wewnątrz tv. Efekciarskie głośniki zaprojektowane ściśle pod kino nie dostarczą nam tylu emocji (przynajmniej mnie), bo brak im wyrafinowania i finezji, a jedynie narobią hałasu z którego wynika jedynie jeden wielki chaos. Ja szukałem w kinie czegoś innego niż łubu dubu (oczywiście sub, fronty i central potrafią przypi******ć gdy wymaga tego sytuacja) i z Rubiconami to odnalazłem. Słychać teraz wszystko dokładnie, wyraźnie i bez podbarwień, nawet najcichszy szept jest w pełni zrozumiały i każdy listek który gdzieś tam się poruszy i zaszeleści, nie wspominając już o odgłosach tła jak cicho gdzieś tam tykający zegar itp. Każdy seans będzie teraz ucztą dla uszu. Ok wystarczy tej audiopoezji...

@Bipo: Jeśli chodzi o akustykę, to w moim pomieszczeniu główny problem sprawiały fale stojące. Poradziłem sobie z tym stosując pułapki basowe(ćwierćwalce) w rogach na tylnej ścianie, dodatkowo po lewej stronie jest ustrój akustyczny, który pod postacią biblioteczki udało mi się podstępnie przemycić do pomieszczenia ;). Pozostał problem z dudniącym basem jeśli przebywało się blisko ścian bocznych, jednak ampli tuner posiada genialne narzędzie (BGC), które niweluje ten problem jak ręką odjął. Z pogłosem nie mam żadnych problemów w moim pomieszczeniu, dywan był z grubym włosem, jednak nie odnotowałem różnicy i powędrował do sypialni. Kanapa i fotel są wykonane z takich materiałów, że same w sobie są doskonałymi pochłaniaczami dźwięku. Ścina przednia pod względem akustyki nie sprawia żadnych problemów, widocznie tynk baranek jest dobrym rozpraszaczem i żałuję że wszystkich ścian nim nie opierdzieliłem. Jednak tak jak Bipo mówisz przydałyby się ustroje akustyczne jeszcze po bokach kolumn, ale to już nie będzie tak łatwe do przemycenia. Na subie położę płytę granitową ciętą na miarę, a na niej będzie jeszcze jeden habaź w doniczce. Na chwilę obecna wydaje mi się że mam i tak dobrą akustykę w pomieszczeniu, bo nie słyszę niczego niepokojącego w brzmieniu.


@DrWredman: Głośniki z przetwornikami wstęgowymi zapewniają szeroką dyspersję dźwięku, dlatego ustawia się je równolegle do siebie i prostopadle do ścian jednak z zachowaniem układu trójkąta równobocznego. Rezultatem jest ogromna scena dźwiękowa i wspaniała stereofonia.
Kable wiszące z TV będą w przyszłości niewidoczne, bo zasłoni je central gdy obniżę TV, natomiast za szafką panuje ład jeśli chodzi o połączenia, a to co widać od przodu zasłoni w przyszłości P-3000R ;)






@krzysztofradio: Rubicon LCR są symetryczne. Powiedz mi jeszcze kolego jak to jest z tymi portami głośnikowymi w DALI, bo w instrukcji jest napisane żeby w single-wiring podłączyć do górnej pary, gdzie zazwyczaj górna para odnosi się do sekcji wysoko/średniotonowej, a dolna do niskotonowej. Czy w Dali jest na odwrót, czy po prostu taką mają filozofię?


@Lolo2: Jeśli chodzi o fronty to na ten metraż są w sam raz, a wrażenia? co tu dużo mówić, są po prostu pierwszorzędne bo w pełni realistyczne. Wszystkie głośniki ze sobą znakomicie współpracują dając przejrzyście spójny dźwięk. W filmie z przodu nie ma czegoś takiego jak kolumna lewa, centralna i prawa. Jest po prostu ogromna scena na której zlokalizowane są poszczególne dźwięki, tak to mogę najprościej opisać. Jamo były ok. ale z Rubiconami nie ma tu czego porównywać, bo to już zupełnie inny rodzaj brzmienia i związane z tym odczucia. W kinie jednak dupny central to podstawa, teraz wokale to są genialne, bo słychać wyraźnie nawet szepty.


@GleNinja: Pomieszczenie ma 25m2, subwoofera nie powinno się regulować trakcie oglądania, jeśli został skalibrowany to się go już nie tyka. Domyślam się, że u kolegi występuje dyskomfort w postaci dudnienia i tutaj kłania nam się akustyka ;)

ps. Na marginesie dodam, że velo najlepiej grał tak jak nakazywała instrukcja, czyli 30cm od obu ścian i lekko skręcony. Przy takim ustawieniu przy domyślnej głośności na subie (30) almpi kalibrował mu głośność na -0.5dB, przy obecnym ustawieniu został skalibrowany na -8. Co zrobić brakuje mi po 1m szerokości z obu stron pokoju żeby było idealnie :)
 
Ostatnia edycja:

GleNinja

New member
tak masz rację - jest czasem dudniące męczenie suba- a nie mam póki co jeszcze nowego - bo docelowo do moich Jamo C97 będzie Sub jamo J110 - który będzie dużo mocniejszy od mojego wysłużonego magnata 250 :)

i w czasie jakiejś akcji - wszystko jest dobrze- bas jest znakomity
ale jak są powolniejsze scenki- gdzie basik "lekko sobie nuci w tle" wtedy zaczyna się dudnienie.

jakaś rada odnośnie tej akustyki? :)
 

Drunk

New member
Bez reklam
Na fale stojące najlepszym rozwiązaniem są pułapki basowe, jak np. ćwierć walce w każdym narożniku pomieszczenia, zarówno między ścianami jak i ścianami i sufitem. Zmiana suba bez ingerencji w akustykę nic tutaj nie pomoże. U mnie powstawały w obu rogach tylnej ściany i po ich wypełnieniu problem zniknął.
 
Ostatnia edycja:

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Te cwierc walce sa wypelnione w srodku pianka PUR poliuretanem? Czy czyns innym? Ktos sie orientuje?

300zl za metrowy walec troche sporo, jakbym mial kupic tego z 8 - 10metrow na same narozniki.


Tego suba to tylko pozazdroscic..... tez bym chcial takiego no ale niestety nie dla psa kielbasa :)
 

Bipo

Active member
Bez reklam
Pytanie, na ile vol masz ustawionego suba po kalibracji w trakcie filmu, na którym programie jest w trakcie filmu oraz na którym programie robiłeś kalibracje?
 

GleNinja

New member
Bipo - wszystko zostało na subie z poprzedniego technicsa
czyli moc na maxa, odcięcie na min
jestem w trakcie remontu - więc nie będę się tym więcej bawić, jak skończe - wtedy zacznie się zabawa.
A remont miał być później - ale po zakupie nowego sprzętu - zachciało mi się "atmosa" - :)
 

Drunk

New member
Bez reklam
Pytanie, na ile vol masz ustawionego suba po kalibracji w trakcie filmu, na którym programie jest w trakcie filmu oraz na którym programie robiłeś kalibracje?
Używam wyłącznie programu nr.3 czyli jazz (domyślnego), w tym trybie sub brzmi najbardziej naturalnie jak na moje ucho i całkowicie zlewa się z resztą głośników, pozostałe programy jakoś mnie nie przekonały, a w szczególności tryb movie bo wtedy sub wychodzi przed szereg co psuje efekt całościowy. Wcześniej był idealnie ustawiony(jeśli chodzi o położenie, bo miał całą podłgę dla siebie, a teraz kolumny są faworyzowane więc został wepchnięty tam gdzie było miejsce) i na jego domyślnej głośności 30 kalibracja ustawiła mu -0,5dB, teraz w nowym miejscu przy tej samej głośności ampli ustawił mu -8.0dB. Muszę jednak kilka filmów obejrzeć, żeby zweryfikować czy w tym położeniu jest teraz gorzej.
 

Drunk

New member
Bez reklam
Te cwierc walce sa wypelnione w srodku pianka PUR poliuretanem? Czy czyns innym? Ktos sie orientuje?

300zl za metrowy walec troche sporo, jakbym mial kupic tego z 8 - 10metrow na same narozniki.


Tego suba to tylko pozazdroscic..... tez bym chcial takiego no ale niestety nie dla psa kielbasa :)

Ja kupiłem pełny walec o śr. 30cm za 100zł/mb i zrobiłem sobie z niego 4 ćwierćwalce ;)
 

Bipo

Active member
Bez reklam
Niestety ale niechce was zmartwic ale wszystkie te ćwierć wałki gabkowe nie działają na bas a na wysokie tony. Pułapki basowe robi się stricte pod określoną częstotliwość z którą mamy problem w danym pomieszczeniu zmierzoną odpowiednią aparatura. I do tak podanej wartości ustawiamy i kalibruje my pułapkę basowa. Wszystkie pseudo pułapki basowe gąbkowe mogę nieco złagodzić górę ale basu nie ruszą...
Niestety ale materiał z ktorego ma być wykonana półapka musi być zdecydowanie gestrzy niż materiał z gąbki. Przykładowo u mnie na bas aby zmniejszyć jego przenikanie musiałem dać mate akustyczna o gestosci 240kg/m3 a taka gąbka która ma poniżej 50kg/ m3 nie zadziałała w cale..
 
Do góry