Dolby Atmos, co to??

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Na podłogę przyjdzie czas, spokojnie.
Sufitowe, to nie tylko "helikopter" nad głową, a przede wszystkim uzupełnianie reszty. Jest cała masa różnych dżwięków których z pozoru nie słychać, ale wystarczy stanąć przy głośniku, lub zwyczajnie odłączyć parę głośników na chwilę, aby się przekonać, że tam cały czas coś "gra" - lub bardzo często.
Pisałem o tym nie raz, bo większość sądzi, że to tylko helikoptery i stukanie po suficie, a to jest dobre na prezentacji. Szybki efekt "wow" i wiara zadowolona, a to tylko kawałek tortu.
Co dalej nie zmienia faktu, że dobre 5.1 jest lepsze od średniego 11.1
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Nikt nie pisał, że masz cokolwiek słabego.
Logiczne jest, że rwanie się na atmosa na byle czym - byle mieć, wiedząc, że za te same pieniądze zbudujemy lepszy system 5.1, nie świadczy o znajomości tematu, a raczej pokaż się wystaw się.
Jest jeszcze coś, co zwie się jakość, a już o oszczędzeniu na shitowskich centralach kosztem sufitu nie wspomnę.
To samo tyczy się surroundów, lepiej kase zainwestować w dobre mocne tyły, jak wstawić byle co i kasę zainwestować w sufit.
Finalnie efekt będzie gorszy, mimo, że "coś" tam będzie grało z góry.
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Moim zdanien najwazniejsza role odgrywa tu wielkosc pomieszczenia.

Wedlog mnie wystarcza glosniki juz na poziomie jamo s608 aby na tej bazie robic bardzo dobrego atmosa. I jestem przekonany ze wiekszosc bedzie bardziej zadowolona z atmosa za 6 tysiecy zrobionego na Jamo niz ze stereo tez za 6 tysiecy zrobionego na przykladzie Heco celan 702 gt. Mam jedne i drugie glosniki.

Moze jamo to akurat jazda po bandzie, ale juz heco 900, klipsche rp, MA silvery, tannoy itp czyli polka srednia w kinie zrobione na atmosa, zniszcza kazde stereo w filmie. Po prostu stereo nigdy nie da przestrzeni wiec bez sensu porownywac do siebie stereo i kino.

Co do efektow w atmosie trzeba posluchach by ocenic.
Bo najwazniejsza rola w atmosue nie jest Helikopter (chociaz robi najwieksze wow) tylko tlo. Tlo grane przez atmosa tworzy calkiem inna przestrzen. W atmosie zawsze leci muzyka, zawsze wieje wiatr, jest wybuch itp. Zeklbym ze kazde dzwieki tla sa grane przez sufitowce.
 

bubafat

Active member
Bez reklam
ATMOS to podobno słyszenie jak coś daje źródło dźwięku kiedy sąsiad bije żonę piętro wyżej.
Tylko jeden mój znajomy i sprawny słuchowo jest zachwycony, że helikopter usłyszał z góry.

Ten Kolega, co to wypisuje takie cuda ( podkreslenie moje):

Banały? Polecam obejrzeć samemu na duzym ekranie z projektora klasy JVC w systemie audio 11.2 :) . I żeby była jasność na przyszłość ... nie zamierzam oglądać BD UHD na OLEDzie. Wielkośc ma znaczenie. W takiej jakości.

Na koniec o Dolby Atmos. pamiętam ścieżkę normalną. Noooo ... słaba była :) . Atmos w tym filmie robi róznicę choc moim zdaniem jest za dużo tyłu oraz zbyt dużo basu.

Niegramotnym wyjasniem, ze nie istnieje inna sciezka, nawet na polskim BD byla w Dolby Atmos. a gosciu po prostu fantazjuje. Ewentualnie nie jest az tak "sprawny sluchowo", jak Tobie i Jemu sie wydaje. Chyba, ze nie chodzilo o tego Kolege. ;)
 
Ostatnia edycja:

Qinrod

New member
Siemka. Też przymierzam się do upgradeu do atmosa i chcę podwiesić satelity pod sufitem (podobne rozwiązanie jak u Bipo). Aktualnie mam zestaw Tagi Platinum v2. Do wyboru jako satelity są Tagi TAV-616S i Cantony GLE 416 OnWall. Te drugie niestety dwa razy droższe i tu pytanie: czy w efektach atmosa będzie taka wielka różnica między tagami a cantonami?
Albo gdyby do wyboru było 7.1.2 z Cantonami vs 7.1.4 z Tagami to co lepsze?
Z góry dzięki za pomoc ;)
 

Kamil_89

Member
Koledzy, ja mam inne pytanie, jak wybieracie/testujecie tryby odtwarzania filmów? W szczególności mnie to interesuje jak ktoś ma zainstalowane sufitowe.

O ile mamy w źródle Atmos, DTS-X lub Auro to sprawa jest prosta, najlepiej odtwarzać w Direct ale co wybieracie przy ścieżce np 5.1 bądź też 2.0 ? Czym się kierujecie?

Testowałem ostatnio upmixery DS, Neural X oraz THX Cinema, moim zdaniem najlepiej wypada ten ostatni, ale nie wspiera sufitowych, macie jakieś swoje spostrzeżenia na ten temat?
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Sam sobie odpowiedziałeś.
Thx mimo, że nie upmixuje sufitowych robi świetną robotę i większe wrażenia odsłuchowe, jak upmix za pośrednictwem DS, czy Neural.
Generalnie ten THX który jest obecnie, to dla mnie nr. 1 i wolę go jak "atmosa".
Z pozostałych, DS.
NeuralX, nie tworzy już takiej sceny, Dżwięk jest bardziej skumulowany w pionie, a DS robi większą przestrzeń. Trzeba sobie samemu ocenić i wybrać swój ulubiony tryb.
Ja zawsze przełączam i upewniam się, do którego brzmienia jest mi najbliżej.
 

kristof11

Member
Ogólnie ciężko to stwierdzić, w niektórych filmach lepiej wychodzi upmix, w innych nie bardzo. Ogólna zasada jest taka, ze filmy w DD upmix do DS, a DTS do Neutral X
 

RAF1977

Banned
Dokładnie tak też robię ale do filmów z telewizji dobry jest też audyssey (ja akurat taki posiadam, zamiast thx), nawet zastanawiam się czy nie podłączyć sobie szerokich frontowych specjalnie dla audyssey, mam jeszcze parę monitorów w zapasie od kompletu i dwie wolne końcówki mocy, tylko stojaki muszę kupić. Nie wiem co żona na to 😀
 
Ostatnia edycja:

Kamil_89

Member
Właśnie wczoraj oglądałem film w 5.1 DTS HD-MA, początkowo z upmixem do Neural ale później przeliczyłem na THX bo było zdecydowanie lepiej. Zastanawiało mnie bardziej czy przed sensem wybieracie tryb czy też może w trakcie zmieniacie? :)
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Ja zawsze sobie przełączam w trakcie filmu sprawdzając różne tryby, taka mania ;)
Niby direct najlepiej, ale trudno sobie odmówić tego THX'a.
Wielka szkoda, że tego nie ma u Marantza, bo jak widać soft robi kupe roboty.
Dobrym przykładem był/jest DSU, dużo wniósł i to jest świetna sprawa, ale THX jeszcze lepszy ; )
 

tomektre

New member
Armanig już wszystko przetestował pewnie:)
Czyli ten THX to jest taki ulepszacz?
Można to tak porównać, jak się ma np. wzmacniacz stereo z gałkami do regulacji tonów.
Większość powie, że najlepiej słuchać w direct, bo tak zalecają audiofile. Każdy ma swoje preferencje.
O co z kinem domowym? Jeżeli zmieniamy domyślny tryb na inny? Nie ma kinomanów, którzy by się sprzeciwiali, przynajmniej, ja o nich jeszcze nie słyszałem:)
Ale skoro jest, ma być lepiej to czemu nie.
 

DrWredman

Active member
"czy w efektach atmosa będzie taka wielka różnica między tagami a cantonami?"

odp. Nie bedzie

Miałem Tagi S100 z serii v.2: PLATINUM Series v.2
jako tylne na ścianie tuż za plecami. W mojej ocenie grały świetnie i wcale nie gorzej od klipsch RP240s, które mam teraz. Zmieniłem tylko dlatego, że Canton nie posiada tego typu głośników, a chciałem mieć cały set Klipscha. Aczkolwiek w suficie zostały Cantony i nie słyszę różnicy między sufitem a dołem.

Możesz śmiało brać Tagę to sufit nie będzie odstawał od reszty, a w kieszeni zostanie sporo grosza.
 

rafa@rafa

Active member
Bez reklam
Ja zawsze sobie przełączam w trakcie filmu sprawdzając różne tryby, taka mania ;)
Niby direct najlepiej, ale trudno sobie odmówić tego THX'a.
Wielka szkoda, że tego nie ma u Marantza, bo jak widać soft robi kupe roboty.
Dobrym przykładem był/jest DSU, dużo wniósł i to jest świetna sprawa, ale THX jeszcze lepszy ; )

A pisałem o tym kilka lat temu, jak zmieniałem amplituner z Onkyo na Marantza to zapanowała cisza bo wtedy była "moda na Marantze" :D

Onkyo ma znacznie bogatszy software, co daje większą paletę regulacji i ustawień. A kino to nie odsłuch stereo gdzie najczęściej najlepiej to naturalnie. W KD to się czasem chce napompować akcję jak się ma taki nastrój.
 
Do góry