2023 EA WRC - recenzja gry rajdowej wielce wyczekiwanej i jakże wyśmienitej. Czy warto?

Recenzja wyśmienitej gry rajdowej 2023 EA WRC. Czy warto? Xbox PS5 i PC, świetne wrażenia.

General Information

recenzja ea wrc hdtv com pl.jpg



Kluczowe Informacje
EA Sports WRC to wysoce oczekiwana i wszechstronna gra wyścigowa.
Gra buduje na ramach serii Dirt Rally.
Poprawiono fizykę jazdy, choć nie na poziomie Richard Burns Rally.
Gra oferuje wszechstronne doświadczenie rajdowe z różnymi trybami i wyzwaniami.
Tryb kariery, menu tuningu.
Aspekty graficzne mają swoje wzloty i upadki, zauważono problemy z wydajnością.
Dźwięk i Force Feedbak są bardzo dobre, co potęguje imersję .
Gra wypełnia lukę między WRC Generations a Dirt Rally 2.0, prezentując ukończoną układankę współczesnych symulatorów rajdów.

Wstęp​

Pięć, cztery, trzy, dwa, jeden, start. Powitajmy serdecznie pierwszy tytuł w nowej erze oficjalnych gier WRC ze stajni Codemasters. "Mistrzowie Kodu" garściami zaczerpnęli ze swojego doświadczenia serii Dirt Rally, i kręcąc kluczami, czy tam dziobiąc klawiszami zaserwowali nam ulepszenia do niemal wszystkich aspektów gry rajdowej, a w dodatku pod skrzydłami Electronic Arts otrzymali dostęp do bardzo potrzebną cenionej przez społeczność zawartości oficjalnie licencjonowanej przez FIA - Mistrzostw Świata Rajdowych. WRC zdecydowanie zalicza się do najbardziej oczekiwanych premier gier wyścigowych 2023 roku i dzięki swojemu wszechstronnemu podejściu, i jak się okazuje także zalicza się do najlepszych. Oto na co możecie liczyć spędzając kolejne minuty za kierownicą lub padem. Drodzy miłośnicy błota i wertepów, w końcu mamy coś, co z pewnością zmusi Wasze serca do szybszego bicia.

recenzja ea wrc hdtv com pl1.jpg


Fizyka Jazdy w EA WRC​

Wskakujmy na głęboką wodę i zajmijmy się prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjnym tematem otaczającym każdy nowy tytuł wyścigowy czy rajdowy. Już na kilka tygodni poprzedzających premierę, duża ilość rozgrywki z WRC została udostępniona przez różnych internetowych twórców treści. Jest jasne, że poczyniono ogromne postępy od WRC Generations stworzonego przez KT Racing, a nawet ogólnie lubiane fizyki tytułów Dirt Rally zostały poprawione. Wydaje się jednak, że WRC nie próbowało zdetronizować najbardziej hardcorowego i chyba nieśmiertelnego doświadczenia jazdy po szutrze czy żwirze Richarda Burnsa Rally z początku lat 2000.

Fizyka jazdy tutaj jest w WRC od EA jest "jednym słowem" bardzo dobra, często świetna, ale mało prawdopodobne, że bardzo wokalni i niezłomni fani RBR przełączą się na WRC i nigdy nie spojrzą wstecz. Ale szczerze mówiąc, jeśli zamykasz się psychicznie w dyskusji o niuansach fizyki prowadzenia, całkowicie nie zrozumiałeś sensu WRC. EA i Codemasters postawili sobie za cel dostarczenie doświadczenia jazdy, które ulepszy to, co zostało zrobione w Dirt Rally 2.0, i taki właśnie produkt dostarczyli. Czy to umieszczasz przednią, wewnętrzną oponę w rowie podczas zakrętu, aby spowodować, że twój samochód będzie zaliczy go szybciej, ustawiasz swój samochód po wylądowaniu na dużym skoku, delikatnie ślizgasz się przez lodowy zakręt, pędzisz przez wybrukowany odcinek specjalny, robisz hamowanie ręczne mijając ślepy zakręt, czy walczysz, aby utrzymać samochód z napędem na tylne koła z grupy B pod kontrolą, fizyka WRC się sprawdza i jest bardzo satysfakcjonująca do kontroli zarówno na padzie jak i kierownicy.


Grywalność EA WRC​

To długa lista, ale zaledwie muska powierzchnię doznań, jakie możesz przeżyć w WRC. Konsekwentnie dostarcza hektolitrów zabawy i szybkiej akcji na wszystkich nawierzchniach. Jeszcze nie znalazłem sytuacji, w której doświadczenie jazdy naprawdę się rozpada na kawałki powodując zawód. Jak w przypadku wszystkich tytułów samochodowych, można prowadzić dyskusje na temat aspektów prowadzenia, ale ogólny model jest spójny i dostarcza grywalność, na którą w końcu zasługuje licencja WRC.

Dostępne Tryby EA WRC​

Niezależnie od tego, czy masz 5 minut, 5 godzin czy pięć dni, aby zainwestować w swoje doświadczenie rajdowe, WRC jest dla Ciebie. Próba czasowa na jednym z krótszych etapów powinna zająć tylko kilka minut, a Ty natychmiast zobaczysz, jak poradziłeś sobie w porównaniu z resztą świata pod względem czasu, który upłynął. A jeśli chcesz więcej, ustaw szybki rajd i zarządzaj uszkodzeniami pojazdu, zużyciem opon i zmiennymi warunkami w swoich ulubionych lokalizacjach. Dla tych, którzy szukają pełnego doświadczenia rajdowego, tryb kariery zanurza gracza nie tylko w prowadzeniu samochodu, ale także w zarządzaniu niemal całym zespołem, finansami i awansem zawodowym. Ostatni tryb może być na początku zniechęcający, ponieważ Twój kalendarz jest zasypany wydarzeniami, na które jeszcze nie kwalifikujesz się. To trochę jak próba zrozumienia, dlaczego ktoś zostawił ci skrzynkę pełną puzzli, ale bez obrazka na pudełku. Wymaga pewnego przyzwyczajenia. Ale gdy rozbudujesz garaż i otworzysz więcej wydarzeń, zaczniesz doceniać głębię tego, co jest tu do zaoferowania. Każde nowe wydarzenie to kolejna strona ekscytującej powieści z pełnym gazem w tle. Ciąć, hop nie ciąć.

Szkoła Rajdowa EA WRC​

EA powinno było skorzystać z widoku kalendarza bardziej zbliżonego do tego, co mieliśmy w grach WRC od KT Racing, ale zamieszanie nie potrwa długo, a zanim się obejrzysz, będziesz się mierzyć z najlepszym, co ten tytuł ma do zaoferowania, równocześnie stresując się z powodu pięciosekundowej kary czasowej i zmęczonego mechanika. Dla tych, którzy są nowi w świecie rajdów, WRC zawiera szkołę rajdową. To jedna z nielicznych dziedzin tytułu, w której czuje się, że EA i Codies wysłali zamietli sprawę pod dywan. 12 lekcji, każda z nich może być próbą na ziemi, lodzie lub asfaltowych drogach. I niestety, to tylko kropla w morzu umiejętności wymaganych, aby być szybkim i konsekwentnym kierowcą rajdowym. To bardziej przypomina ocenę Twoich obecnych umiejętności niż platformę do podniesienia i rozwoju Twoich umiejętności. Niektórzy mogą poczuć się na egzaminie z fizyki kwantowej, gdy dopiero co zdałeś egzamin szkoły podstawowej

Tryb Budowy Samochodu EA WRC​

Inną ciekawą funkcją oferowaną w WRC jest tryb budowy samochodu. Możesz wybrać wszystko, od napędu po przedni zderzak swojego niestandardowego samochodu rajdowego, i odblokować dodatkowe części za pośrednictwem trybu kariery. Chociaż może to jest najbardziej porywająca nowa funkcja, dodaje to warstwę subtelności do serii rajdowej, która oferuje dużo zawartości znanej z poprzednich części, bo przecież nie będziemy nie po to mamy licencję WRC aby odbiegać od niej. Niech rzuci rękawicą ten, kto by nie chciał zbudować swojego własnego potwora rajdowego, nawet jeśli ostatecznie zderzy się z drzewem na pierwszym zakręcie.

Tryb Momentów EA WRC​

Dla tych, którzy martwią się rajdowym przejedzeniem lub nudnym WRC, jest tryb Momentów. Daje ci nowe wyzwania oparte na ciekawych momentach z historii Mistrzostw Świata w Rajdach. EA planuje zaktualizować te codziennie na początku. EA zapowiada świeże wyzwania często czekające na graczy a nie odwrotnie.

Tryb Wieloosobowy EA WRC​

Oczywiście, jeśli rozmawiamy o trybach gry, nie możemy zapomnieć o multiplayer - trybie o wieloosobowym. Trudno ocenić grę online, gdy gra jest w wersji przedpremierowej, ponieważ większość zabawy ze spontanicznych wyścigów online sprowadza się do wielkości bazy graczy. Jednak wydaje się, że ma wystarczająco wiele wspólnego z systemem przedstawionym w Dirt Rally 2.0, aby powiedzieć, że ci, którzy cieszyli się doświadczeniem DR2 online, będą się równie dobrze bawić z EA Sports WRC.

Ile aut WRC jest w EA WRC​

W ostatnich latach powszechnym przekonaniem w społeczności e-rajdowych był fakt, że Dirt Rally byłby znacznie ciekawszy przez włączenie samochodów WRC. Mamy to!. 60 lat rywalizacji rajdowej zostało tutaj uchwyconych w zwarte cyfrowe opakowanie. Zaczynając od samochodów, które mógłby posiadać Pan Bean, aż po dzikie i trudne samochody z grupy B, przez ery Subaru, aż po nowoczesne samochody rajdowe Toyota, Ford i Hyundai z ich hybrydowym systemem energii elektrycznej. Piękna podróż przez historię rajdów, tylko bez ryzyka utraty zębów na zakręcie pełnym błota. 78 samochodów jest dostępnych dla graczy w dniu premiery jako zawartość podstawowa gry. Oczywiście, zawsze jest miejsce na więcej, a brak takiej Toyoty GT-FOUR może niektórym doskwierać, niech jednak poczekają i korzystają z bardzo rozbudowanego garażu.

Uszkodzenia Samochodu EA WRC​

Samochody w WRC na szczęście ulegają uszkodzeniom w trakcie etapu, co odzwierciedla się zarówno wizualnie, jak i w wydajności samochodu. System napraw działa dobrze i ogranicza ilość i jakość napraw w oparciu o ograniczenia czasowe. Nadmierne koszty napraw również zaliczają się do Twoich budżetowych wydatków kariery, więc czysta jazda jest dobrze wynagradzana. Każdy pojazd wydaje się być szczegółowo dopracowany, w tym działające instrumenty deski rozdzielczej. Ogólnie rzecz biorąc, bardzo dobra gama samochodów z bardzo zadowalającą jakością odwzorowania.

Etapy w EA WRC​

Odcinki specjalne EA Sports WRC, są mówiąc wprost - fenomenalne. Znajdziemy tutaj rzeczywiste lokalizacje WRC, a nawet możesz znaleźć filmy pokładowe z oficjalnego kanału WRC na YouTube gdzie możesz podejrzeć prawdziwych kierowców, którzy podejmują się tych samych dróg, które właśnie za chwilę wirtualnie będziesz pokonywał wirtualnie. Każda lokalizacja ma swój unikalny charakter i atmosferę. Etapy są również zauważalnie węższe niż to, co mamy w Dirt Rally 2.0, co dodaje warstwy realizmu i trudności. Drogi nie są wąskie dla wąskości. Środowisko tuż za trasą jest teraz znacznie bardziej interaktywne. Kamienie w końcu można poczuć przez kierownicę ze sprzężeniem zwrotnym. Rowy i zbocza zagrażają porwaniem błądzących opon, a ukryte w wysokiej trawie kłody mogą zakończyć twój rajd, nadając jeszcze większe znaczenie wezwaniom do niecięcia. To jak bycie w samym sercu rajdowej burzy, z naturą rzucającą na ciebie wszystko, co ma w zanadrzu, podczas gdy ty, z zaciśniętymi zębami, próbujesz utrzymać swój samochód na drodze, i nie skończyć z twarzą w błocie.

Deweloperzy wykonali również wyjątkową pracę nad opcjami czasu dnia i pogody dla etapów. Ciemne noce, jasne dni. Wschody słońca, zachody słońca, mokre powierzchnie, suche powierzchnie, ulewny deszcz, opady śniegu, bezchmurne niebo, a nawet zmiany sezonowe są tu reprezentowane, co jeszcze bardziej podkreśla, jak niesamowite są te lokalizacje. To jak rajdowy kalejdoskop, w którym każdy obrót oferuje nową, zjawiskową scenę, a ty, w środku tego wszystkiego, starasz się utrzymać swoje cztery kółka na ziemi, zamiast w powietrzu.

Etapy mogą być kolosalne. Kilka z nich ma ponad 30 kilometrów. Mogą zająć pół godziny lub więcej do ukończenia, w zależności od wybranego samochodu. Na drugim końcu spektrum są odcinki dużo krótsze niż pięć kilometrów, które można ukończyć w zaledwie kilka minut. Ogólnie rzecz biorąc, całościowo, lokalizacje zaliczają się do najlepszych, jakie kiedykolwiek widzieliśmy w tytule rajdowym. Mamy swoje własne, osobiste Rajdowe Mistrzostwa Świata w kieszeni, z możliwością przejechania się od krętej drogi Korsyki po śnieżne ścieżki Szwecji, kiedy tylko masz na to ochotę i w jakich chcesz warunkach.

Jakość grafiki EA WRC - NVIDIA RTX 4080​


Graficznie EA Sports WRC jest pełen wzlotów i upadków. Wspomniane wcześniej etapy i samochody są ładnie detalizowane. Ale przesiadka na Unreal Engine 5 przyniosła znaczne problemy. Zacznijmy od ogólnego wyglądu. Nigdy nie nazwałbym tej gry brzydką, ale też nie jest przepiękna. Wydaje się, że wieczna ziarnistość jest obecna w wielu elementach. To trochę jak trafić na idealnie przygotowaną trasę rajdową, po to, aby odkryć, że twoja stara bryka wydaje się nieco przykurzona w porównaniu z błyszczącymi, starszymi modelami innych zawodników. Ciężko to opisać innym słowem niż, że jest kontrowersyjna. Może nieco plastikowa? Czasami tekstury rozmywają się w trakcie jazdy, co sprawia, że sceneria wygląda trochę nieostro. Deszcz niestety wizualnie także nie zachwyca.

Nasz redakcyjny GeForce RTX 4080 bez zająknięcia wypluwa wystarczającą ilość klatek nawet w najwyższych ustawieniach i rozdzielczości 4K, Niestety inne PCty nie mają już tak dobrze. Dla przykładu przy testowaniu systemu opartego na AMD 3900x i 6800XT nie udało się osiągnąć ok 90 FPS w ustawieniach od wysokich do ultra. Oczywiście, oprogramowanie sterowniki od AMD mogły być ograniczeniem, ale ogólnie mówiąc, mimo że konfiguracja z łatwością przekracza minimalne, a nawet zalecane specyfikacje, wciąż widać było spadki liczby klatek oraz o opóźnienia.

W dniu premiery tytuł nie będzie obsługiwał VR ani wsparcia dla trzech ekranów. Obie funkcje mają zostać zaimplementowane na PC po premierze, ale nie mogę się oprzeć wrażeniu, że nieco opóźniona premiera, aby znaleźć czas na wsparcie VR i trzech ekranów, plus optymalizacje wydajności, znacznie by się przydała. Sprawiedliwie trzeba przyznać, że wydajność będzie się różnić od użytkownika do użytkownika, a konfiguracje VR i trzech ekranów są w mniejszości wśród użytkowników. Graficzne aspekty WRC są jednym z nielicznych rozczarowujących elementów tego tytułu. Miejmy nadzieję, że zobaczymy poprawki w tej dziedzinie w nadchodzących tygodniach i miesiącach. Trochę jak zamawianie nowego superauta, ale dowiadujesz się, że radio zostanie zainstalowane dopiero za kilka miesięcy.

Jakość Audio EA WRC​


Wracając teraz do wyliczania pozytywów, WRC brzmi bardzo dobrze lecz nie w nadwiślańskim języku. Prawych krótkich nie doświadczysz podobnie jak lekkiego lewego 60. Większość gier wyścigowych jest oceniana jedynie na podstawie dźwięków silnika, ale rajdy to coś zupełnie innego. Ogólny ton dźwięku silnika, komendy kierowcy, uderzenia i stuki podwozia oraz opony są tym, co liczy się w takim tytule , a WRC prezentuje się tutaj wyśmienicie.

Kwestia Płatnych Treści EA WRC​

Coś, co wielu ludzi w społeczności symulatorów obawiało się, to perspektywa EA umieszczania zawartości za płatnymi ścianami. Na szczęście na obecnym etapie nie musimy się tym martwić.

Podsumowanie

EA Sports WRC to znakomity tytuł, z tego co doświadczyłem do tej pory. Nie przełamuje nowych granic w przestrzeni gier wyścigowych, ale odznacza większość pól, których gracze szukają w rajdach. Nie jest radykalny ani rewolucyjny, ale z pewnością prezentuje się jako dobrze zbalansowany i często oferuje znakomite doświadczenia. KT Racing zadowoliło nas licencją WRC i nie zdołało wprowadzić kilku bardzo potrzebnych aktualizacji fizyki, a Dirt Rally 2.0 miało ogromną lukę w treści, w postaci brakujących oficjalnych wydarzeń WRC. EA Sports WRC łączy te tytuły i sprawia, że otrzymujemy ukończoną układankę współczesnych symulatorów rajdów. Długo czekaliśmy ale jest! Nasz most między dwoma wyspami rajdowymi, które były wcześniej od siebie odcięte, a teraz możemy swobodnie przemierzać tę nową, połączoną krainę pełną krętych szutrowych dróg.

P.S.
Jeśli macie ochotę postawić przysłowiową kawę lub coś mocniejszego możecie skorzystać z afiljacji przy zakupie KLIK

Porównaj ceny EA WRC 2023 w POLSCE

Comments

Bez jaj, ta gra wygląda i chodzi gorzej niż gry od KT Racing, jak można ją chociażby z tego względu nazwać znakomitą? Fizyka też wcale lepsza nie jest, wbrew temu co piszesz. Ta gra to mega wielkie rozczarowanie i krok wstecz nawet w stosunku do gier Kylotonn, o Dirt 2 nie wspominając.
 

Item information

Added by
Jam Nius
Wyś
2341
Komentarze
3
Last update
Author rating
4,75 star(s)
Rating
5,00 star(s) 1 ratings

More in Gry

More from Jam Nius

Do góry