Witam.
Chciałbym przedstawić do wypróbowania moje ustawienia dla Philipsów na matrycy IPS. Można je zastosować dla modeli z 2012 6xxx i z 2013 5xxx, 6xxx i 7xxx.
Czym będą się charakteryzować poniższe ustawienia?
Ustawiania są tak dostrojone, aby uzyskać maksymalna ostrość, ale bez negatywnej degradacji obrazu, które występują jeśli niewłaściwe ustawi się pozostałe opcje obrazu. Mają wycisnąć maksymalna ilość widocznych szczegółów. Do tego ustawinia te poprawiaja znacznie inne walory obrazu i skutecznie eliminują złe nastawy fabryczne.
Można je potraktować jako ustawienia bazowe, uniwersalne, raczej na wieczór i noc, od których każdy będzie mógł wyprowadzać drobne korekty na inny profil użytkowy. Wyjaśnię co ruszać a co powinno być nietknięte i obecne w każdym profilu.
Należy wspomnieć, że wszystkie predefiniowane ustawienia fabryczne ośmiu styli obrazu, nie nadają się do niczego, chyba że do wypalania oczu nędzą na ekranie. Dlatego wszystkie style należy ustawić od nowa, pod konkretne potrzeby: dzień, noc, 3D, komputer, konsole, film, sport, foto, low energia i tak powinny się nazywać fabrycznie. Nazwy fabryczne moim zdaniem są kiepskie.
Użytkownik powinien mieć możliwość edycji nazw fabrycznych na swoje.
Najważniejsza opcja, od której zależy wszystko inne, to kontrast funkcji backlight.
Powyżej 50%, im wyższy, tym bardziej degraduje i zniekształca obraz w mojej propozycji.
Czemu musi być niski backlight?
Dlatego, że im wyższy, tym bardziej degraduje niemal każdy parametr obrazu. Maksymalną ostrością, czyli tym czym powinien błyszczeć telewizor FullHD możemy ustawić i cieszyć ilością szczegółów tylko przy niskich wartościach BL.
Nie po to kupowałem Tv, żeby nie mieć na nim detaliczności szczegółów - pod tą właściwość testowałem, ustawiałem odbiornik. Chodzi o to żeby wysoka ostrość była akceptowalna i nie burzyła innych walorów obrazu. Wszystkie ustawienia strojone tak, aby przejścia tonalne odcieni szarości było widać w pełnym zakresie.
Dlatego kontrast backlight - 32
Za wysoki BL powoduje, że ostre biele świecą i się zlewają. Nie może tak być. Musi być widać bardzo jasne refleksy, blaski a nie rozpaćkaną świecącą breje. Braki jaskrawości nadrobimy wyższą jasnością i kontrastem wideo, dynamicznym podświetleniem a także czasem gammą.
Wysoki backlight powoduje też prze ostrzenie obrazu, które męczy wzrok nienaturalnością, dlatego wielu rezygnuje z wysokiej ostrości, bo myśli że inaczej się nie da, ale da się. Powoduje też migotliwość szumów na ciemnych, lub pstrokatych partiach obrazu. Niska wartości tylnego podświetlenia jest najlepszym posunięciem, w celu zminimalizowania negatywnych efektów takich jak clouding, banding, latarki.
To wszystko tyczy się ostrości która ma być ustawiona uwaga! Na...
Ostrość - 10
Co jest warunkiem ABSOLUTNIE KONIECZNYM, aby mieć ustawienia na takiej ostrości?
Musi być włączona: Redukcja szumów na MAX
Tylko wtedy będzie czysty, ostry niemęczący obraz, który można podziwiać bez końca.
Te 3 powyższe funkcje tak ustawione, są kluczowe dla całego efektu i powinny zagościć w niemal każdym stylu obrazu, ale inne też muszą być, aby zrównoważyć te powyższe, czyli dalej:
Kolor - 60 i profil Własny - tu co kto preferuje - ja mam RGB ustawione po 100.
ZAAWANSOWANE
Czujnik światła - przy tym profilu obojętnie, ale włączony nie szaleje tak jak przy wypalających oczy profilach fabrycznych i ja mam włączony.
Gamma - Od 0 do -4 / Jeżeli komuś za ciemny obraz to można śmiało dać na -4 i ja tak przeważnie mam, bo widać więcej w czarnych partiach. Fabrycznie stopień regulacji jest niewielki, więc tutaj niczego się nie zepsuje.
Temperatura kolorów - Własne
Osobista temperatura kolorów - RGB 100
Do filmów można zastosować nastawy zaproponowane przez kolegę Szybala, które są gdzieś na wątku o 6007. Bardzo przyjemnie stonowane i wyważone (spora korekta), są odmianą od codzienności.
Kontrast video - 75
W profilu na słoneczny dzień możemy dać na 100 - nie powoduje degradacji tej kompozycji.
Jasność - 60
Mus aby podbić wrażenie zbyt ciemnego obrazu i zarazem wyciągnąć najlepsze przejścia tonalne szarości.
PIXEL PRECISE HD
HD Natural Motion - Maksimum
Najbardziej kontrowersyjna funkcja, więc muszę się tu rozpisać.
Gdy była niedopracowana, artefakty bardzo drażniły, ale teraz są już tylko minimalne i rzadko widoczne. Najbardziej dokuczały wokół loga, niektórych napisów i szybko zmieniających się w różnych kierunkach elementów w obrazie. Na aktualnym sofcie i przy moich ustawieniach niemal zniknęły z loga i naprawdę są już mało widoczne. Są jeszcze czasem na niektórych materiałach w elementach, ale nieposzatkowane i pojawiające się na milisekundy, więc całkowicie do zaakceptowania.
Po co jest HDNM?
Tu upłynniacz obrazu niesłusznie zwany "teatrem"
Ludzie od zawsze przyzwyczajeni do obrazu kinowego 24/25 k/s niechętnie, lub wcale nie mogą się przestawić na realizm. Nasze dzieci, wnuki będą się kiedyś z nas śmiać, że oglądaliśmy stroboskop.
W kinie tego nie widać, bo analogowa kamera filmowa niedostatek klatek kompensuje rozmyciem obrazu a nie tak jak na cyfrowym komputerze obraz zaczyna drobniej lub mocno skakać.
W dawnych, małych ekranikach crt, nie było to wcale odczuwalne, ale w dobie cyfrowego nagrywania, transmisji i odbioru, efekt jest odczuwalny w postaci stroboskopu/juder - tym bardziej widoczny im większy jest ekran.
Nasze tv mają elektroniczne 300/400/500 hz, czyli interpoluje od 2 do 4 dodatkowych klatek z klatki podstawowej, co daje razem zwiększenie płynności i ostrości w ruchu. Zależnie od źródła/materiału, daje to 25/30 klatek razy 2-4, czyli 75/150 k/s.
Niech ktoś zagra w FPS przy 25 i 100 i powie kiedy lepiej się gra? To jest to samo.
Już to tu pisałem, że jeśli ktoś chcę zostać w przeszłości, to może, ale ja wybieram rzeczywistą płynność, której rzekomy nie naturalizm roi się w głowach skostniałych mózgów.
HDNM ma jeszcze nie najlepsza markę, bo pomysły inżynierskie na jego perfekcyjna realizacje są doszlifowywane. Kto się zmusi z miesiąc dużo oglądać z max HDNM, to potem nie wróci do stroboskopu - od razu go wtedy zobaczy.
Clear LCD - włącz - to jest funkcja którą najmniej rozumiem i nie widzę jej efektów.
Ostrość zaawansowana - Włącz
Tu pewnie kolejny szok, ale daje maksymalne szczegóły kosztem gorszej gładkości obrazu, więc nie wszystkim ją polecam. Najlepiej wytestować tą opcję na końcu i zdecydować czy zostawić.
Kontrast dynamiczny - wyłącz w profilu nocnym - włącz w profilu dziennym.
Dynamiczne podświetlenie - Odpowiada za Microdiming, czyli strefowe wygaszanie. Tu według uznania, wyłączone nie będzie przyciemniać i tak już nie najjaśniejszego obrazu a włączone poprawia głębokość czerni (kontrast), kosztem gorszej tonacji odcieni szarości w ciemnych partiach obrazu.
Wzmocnienie kolorów - wyłącz - podbija nasycenie kolorów na max ignorując ustawienia ręczne, czyli 130, więc nienaturalnie.
Redukcja usterek MPEG - tu nieistotne, ja mam włącz.
To by było na tyle ustawień do oglądania telewizji. Profil ustawiony na noc ciągnie średnio 45 wat. Czyli zgodnie z zaleceniami producenta, średnia roczna, przy prawidłowo ustawionym obrazie 55 wat, za co te odbiorniki dostały nagrodę EISA za energooszczędność.
W profilu 3D trzeba tylko podbić backlighte/kontrast video pod swoje oczy, bo 3D zawsze przyciemnia obraz i wszystko.
Ustawiać na dobrym kanale i materiale HD (nowe seriale), patrząc jak zmienia się obraz w trakcie procedury i cieszyć się super obrazem za rozsądną kasę.
Kto zastosuje te ustawienia niech się podzieli opinią, jak się u niego sprawują i czy jest zadowolony z efektu? Moim zdaniem te ustawienia wyciskają max z tv bez profesjonalnej kalibracji.