Kalibracja kina domowego - dyskusja.

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
krzysiek1980 -a czy wyłącznie do kina nie był by lepszy sub z bas refleksem?
Wiem,wiem Rel to uznana firma, ale trochę dziwi mnie ten wybór.

Ja kupiłem go bo potrzebowałem czegoś niewielkich rozmiarów i dobrą kontrolą basu. Miałem wcześniej Tonsila band pass, i jednak powodował dudnienie i rezonans. Na REL'u tego nie mam. W większym metrażu pewnie konstrukcje BR dają większego kopa, ale wierz mi że w moich 15mkw w kinie potrafi przywalić, a mam go w okolicach godz. 10-tej i wyciszony w ampli na -5. Z subami BR w małych pomieszczeniach jest troche problemów, są mało ustawne i trzeba kombinować żeby poprawnie zagrały. Z subami zamkniętymi jest mniejszy kłopot:) Bas jest szybszy i dokładniejszy, ale prędzej wygaszany jak w przypadku BR. Mnie tam pasuje.
 

hans2

Banned
nie wiem jakie tam sa zasilacze, ale ta roznice mogla wprowadzic rowniez sama kalibracja.

jak w onkyo bylo bez kalibracji (czyli poziomy wszystkie na 0) a w denonie przycielo wszystko np na -6db to wtedy nie dziwne...

Kolego nie jestem pewien ale mi wydaje sie ze kalibracja w subach velodyne od spl w dol to polega na tym zeby sub dostosowal sie do pomieszczenia

a na czym to dostosowanie twoim zdaniem polega?
to jest po prostu zwiekszenie glosnosci w pewnych czestotliwosciach (dla ktorych twoj pokoj wzgledem polozenia suba i mikrofonu ma dolki) i zmniejszenie w innych (tam gdzie pokoj ma gorki).
to jest ta korekcja na subie o ktorej pare razy juz pisalem a chyba malo kto to rozumie.
tego nie maja te podstawowe onkyo z 2EQ (dla suba).
to samo robi audyssey i velodyne tylko w wyzszych velo masz jeszcze lepszy algorytm ktory dostosowuju inne parametry (wiecej niz w audyssey) a w audyssey masz za to dla wiekszej ilosci kolumn.

przykladowo tutaj masz wplyw korekcji audyssey na dzwiek u mnie w domu.
jeden przykladowy kanal. os y to glosnosc, os x czestotliwosc.
mierzone osobnym indywidualnie kalibrowanym mikrofonem:

korekcja.jpg

widzisz jak niektore czestotliwosci tnie a niektore podbija?
tutaj akurat mialem jeszcze zle ustawionego suba wiec ponizej 50hz sie nie sugeruj.
smiem twierdzic ze to jest najwazniejsza funkcja kalibracji.
nie zadne odleglosci, crossovery ktore mozna samemu sobie ustawic.
 
Ostatnia edycja:

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Ja tam zrobiłem najpierw kalibrację suba,a później amplitunera.Przecież skoro sub już się sam skalibrował to amplituner nie powinien już nic zmienić.Przynajmniej tak mi się wydaje.

Też mi się wydaje że jest to poprawna kolejność. Kalibracja w ampli ma za zadanie wyrównać głośność poszczególnych kolumn, poustawiać odległości, zniwelować niekorzystny wpływ Naszej akustyki w pomieszczeniu. Kalibrując suba na drugim miejscu, niejako zmieniamy już jego brzmienie w stosunku do reszty podzespołów, czyli sub ustawia się tylko do miejsca odsłuchu a nie do reszty komponentów zestawu. Za chwilę może się okazać że kalibracja w subie za bardzo wyciszyła lub podbiła głośność w porównaniu do kolumn itd
 

lolek126

Well-known member
Bez reklam
Moze jak mi sie zechce to pod koniec roku zrobie raz jeszcze kalibracje i najpierw zrobie kalibracje suba a potem kina i porownam do tego co mam teraz. Choc patrzac na instrukcje onkyo to najpierw chyba jednak powinno sie ustawic amplituner tym bardziej ze w 4 bodajze punkcie jest zeby ustawic 75dB na subie a potem juz sie wybiera rodzaj kalibracji i leci juz po kolei kalibracja na poszczegolne glosniki...
ale tak czy siak nawet jakbym chcial wylaczyc kalibracje na subie to nie ma tam takiego guzika. Wiec jak cos to pozostaje wylaczyc przygwizdy w aampie jakby co i czasem tez tak czynie...
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Właśnie dlatego boli mnie Audyssey 2EQ w moim apli..... Wrrrrrrrrrrrr!!!!

Co się przejmujesz tymi wersjami Audyssey?:) Dobrze gra?, i to najważniejsze. Myślisz że podmieniając teraz ampli z Audyssey MultEQ zaraz zmieni to charakterystykę pracy suba, że zagra tak jak sub za 10k w adaptowanym pomieszczeniu? Nawet nie wiem czy byłaby jakakolwiek róznica w jakości brzmienia. Dobre rozstawienie to podstawa. Jeżeli teraz gra mi ok, nie ma dudnienia, rezonansów, buczenia, to w czym mi poprawi lepsza wersja Audyssey? Subwoofer niżej nie zejdzie niż wynika z jego konstrukcji, mocy też nie będzie więcej, jakości tego basu też już nie przybędzie. W Naszych salonach blokowych i tak występuje tendencja do tego że bas w jednym rogu jest mocniejszy niż w innym, taka już akustyka. Podejrzewam że jak komuś sub gra kiepsko, to więcej wniesie przestawienie go o 1m w bok niż te nowsze Audyssey. Takie moje zdanie:)
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Dobrze piszecie :) Ale jak już kiedyś stwierdziłem "Spałbym spokojniej, jakbym miał Audyssey w o jedno oczko wyższej wersji i bass reflexy w kolumnach skierowane do przodu" ;P

Tak samo spałbym spokojniej jakbym się pobawił w dobre dociążeni kolumn i ustawienie ich na kolcach - ale to mnie w ogóle mniej interesuje ;P Może kiedyś jak będę miał więcej wolnego czasu. Wtedy to i w oploty się pobawię, bo jak ktoś zauważył - szczególnie w bi-ampingu warto :)
 

hans2

Banned
Co się przejmujesz tymi wersjami Audyssey?:) Dobrze gra?, i to najważniejsze. Myślisz że podmieniając teraz ampli z Audyssey MultEQ zaraz zmieni to charakterystykę pracy suba, że zagra tak jak sub za 10k w adaptowanym pomieszczeniu? Nawet nie wiem czy byłaby jakakolwiek róznica w jakości brzmienia. Dobre rozstawienie to podstawa. Jeżeli teraz gra mi ok, nie ma dudnienia, rezonansów, buczenia, to w czym mi poprawi lepsza wersja Audyssey? Subwoofer niżej nie zejdzie niż wynika z jego konstrukcji, mocy też nie będzie więcej, jakości tego basu też już nie przybędzie. W Naszych salonach blokowych i tak występuje tendencja do tego że bas w jednym rogu jest mocniejszy niż w innym, taka już akustyka. Podejrzewam że jak komuś sub gra kiepsko, to więcej wniesie przestawienie go o 1m w bok niż te nowsze Audyssey. Takie moje zdanie:)

wiadomo ze dobre ustawienie to podstawa.
ale nawet jak ustawisz idealnie to bedziesz mial gorki i dolki.
i mozna to tak zostawic albo mozna to zalatwic korekcją (czy to w subie czy w ampli).
nigdy nie uzyskasz tego samym ustawieniem w pokoju, chyba ze bedziesz mial ze 4 suby to sie wtedy prawie ze samo wyrowna.

inna sprawa to jest to jakie w danym pomieszczeniu sa amplitudy przy najlepszym ustawieniu.
jak bym mial peaki i nulle rzedu +/-10db to bez korekcji bedzie to slychac i to bardzo.
nie musi dudnic ale bas po prostu nie bedzie rowny. jak by to bylo +/-5db to wtedy nie trzeba sie tym tak przejmowac.

mam dla Ciebie propozycje. pusc sobie 10 sekundowy sygnal testowy
powiedzmy taki sweep od 20hz do 120hz i napisz tutaj szczerze czy ten sygnal jest rowny.
przy wylaczonym dynamiceq. sygnal bedzie zaczynal sie ciszej i bedzie stopniowo robil sie glosniejszy.
ale jak tylko uslyszysz ze najpierw jest glosniejszy, pozniej cichszy a pozniej znowu glosniejszy to masz ten problem o ktorym ja mowie. nawiasem mowiac malo kto go nie ma.

tutaj mozna sobie wygenerowac taki sygnal:
Sweep Sine Tone (Chirp) | Online Audio Wave File Generator

polecam 20-120hz, -3dbfs, log tak, mark nie, 10s, 44.1khz

edit: aha dla porownania czy na pewno jest rowno mozna porownac nawet na kompie na jakichs rozsadnych sluchawkach.
 
Ostatnia edycja:

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Na głośnikach komputerowych słychać falowanie, ale może w weekend pobawię się, bo sam mam parę płytek testowych. Tylko kwestia taka, czy przy lepszym Audyssey już tego falowania nie ma?
 

outcold

Member
Witam, wreszcie znalazłem chwile aby podłaczyc pachnacego jeszcze nowością KH-20 pod kino. Z uwagi iż jest to mój pierwszy subwoofer mam prośbe o zweryfikowanie moich ustawień, gdyż po prześledzeniu watku widze że różne panują opinie:
AMPLI:
- F,C,S: small
- Bass Setting:
SW Mode: LFE
LPF for LFE: 120hz
Crossover Frequency: 80hz

Subwoofer:
- połączenie LFE
Volume: na godz. 13
Crossover: na max
Phase: 0

Pytanie czy po takich ustawieniach zrobić kalibracje czy najpierw skalibrować a później wprowdzic poprawki i co z ustawień zmienić. Pozdrawiam
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Ustawienia masz ok, ale wszystkie odciecia wprowadza sie po kalibracji a nie przed nia :)

Szanowni koledz, chcialbym na moment wrocic do naszego watku dot. kabla Y. Kolejna zaleta takiego podlaczenia jest mozliwosc skorzystania z wejscia Line In i wykorzystanie crossovera w subie. O ile czytaliscie watek o Relu T5, tam wejscie LFE ma inna charakterystyke niz Line in. U mnie w JBL rowniez jest roznica w brzmieniu i z tego co czytalem rozne testy subow zazwyczaj bywa tak ze tryb LFE czyli bez filtrowania subwoofer ma wtedy szerokie pasmo brzmienia i odbija sie to na dole czyli 30-40hz. Wiemy ze crossover nie dziala zero jedynkowo i ustawiajac go np. na 80hz pasmo powyzej jest rowniez przekazywane lecz coraz ciszej. Takze ustawiajac dodatkowo crossa w subie na powiedzmy polowe skali zyskujemy mocniejszy dol pasma, kosztem gornych tych 100-120hz ktore beda troszke cichsze. Moim zdaniem to ma sens. Trosze sie pobawilem ustawieniami i porownujac brzmienie LFE czyli bez filtracji do tego z filtracja na polowe skali to pierwsze jest rozlazle i nie ma tego dupniecia, po przelaczeniu na tryb z filtracja czuc miekki niski bas i brzmienie jest moim zdaniem lepsze.

Zaraz sie odezwiecie ze znowu wynalazlem problem :p
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Z tego watku, lepiej przeczytac "prawie" wszystko, bo sporo wypowiedzi wprowadza w blad.
Ostatnie kilka stron, to jeden z wielu przykladow.
Za to leją sie kompletnie nieuzasadnione slowa krytyki na Audyssey.
Zeby cos krytykowac, to trzeba najpierw sie dowiedziec, dlaczego kalibracja ustawia tak, a nie inaczej, co ma producent ampli, do kalibracji, dlaczego fronty sa ustawiane sa przez ampli na large, a nie small, odpowiednie ustawienie mikrofonu, z uzglednieniem indywidualnych warunkow (odbicia tylnej sciany), czy ostatnie wypowiedzi dot. odleglosci suba.

Ciekawe ze u mnie na kazdym systemie Audyssey robil dobra robote (po poprawnie przeprowadzonej kalibracji) to samo mozna przeczytac na najwiekszych forach, bez znaczenia czy to jest Onkyo, Denon czy Marantz. Na oko 90% uzytkownikow odnotowalo poprawe, sa linki (pod ktore nikt nie zaglada), mozna sobie to zweryfikowac.
Problem polega na tym, ze kilka osob probuje przeforsowac swoje indywidualne (nikomu nie znane) upodobania co do dzwieku, tylko dlatego ze "komus" sie wydaje ze tak a nie inaczej jest lepiej, i nic nikomu do tego, tylko to wyglada tak, jakby ktos chcial przekonywac wszystkich, ze Niemka jest ladniejsza od Wloszki.
 
Ostatnia edycja:

hans2

Banned
Na głośnikach komputerowych słychać falowanie, ale może w weekend pobawię się, bo sam mam parę płytek testowych. Tylko kwestia taka, czy przy lepszym Audyssey już tego falowania nie ma?

u mnie na pewno jest mniejsze (xt).
audyssey splaszcza to falowanie.
podejrzewam ze xt32 glownie lepiej przytnie gorki ale bardzo glebokich dolkow nic nie naprawi.

audyssey to samo robi na pozostalych kanalach ale na subie to jest najwazniejsze
 

collider

New member
Bez reklam

Polowa z tego co tam jest to bzdury np. ustawiamy wszystkie glosniki na small, zapewne. Crossover na 80, a to niby czemu? Nie ma chyba idealnej wartosci bo jest ona zalezna od zestawu kolumn jaki posiadamy. Ja mam ustawione odciecie na 100 i co czy to znaczy, ze przy moich glosnikach to zla wartosc? Odnosze tez wrazenie, ze poradnik dotyczy tylko wlascicieli Denona ;)
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Wysil sie troche i poczytaj co jest w linkach ponizej w watku ktory podal Krzychu, teraz jest jakis problem z nimi, ale jak wkleisz w google, to znajdziesz odpowiedz na kazda swoja watpliwosc, bo zaraz sie zrobi tutaj 20stron dyskusji, z czego polowa to bedzie preferencja.
Zacznij do tego, jak tam nic nie bedzie, to Ci wkleje innne, z tym ze bedziesz mial info z pierwszej reki!:
Small vs. Large | Audyssey
 
Ostatnia edycja:

collider

New member
Bez reklam
Ale dlatego ja napisalem ze polowa :). I tak bede obstawal, ze nie ma uniwersalnej metody na skalibrowanie kina. Tak jak wspomniales, preferencje, wszystko opiera sie o nie. Bo to ja mam byc zadowolony z brzmienia.

A ma ktos link do tego tematu o crossover, bo ten jak wiekszosc nie dziala?
 
Ostatnia edycja:
Do góry