Kalibracja kina domowego - dyskusja.

bubafat

Well-known member
Bez reklam
Czy ktos z czytelnikow mial do czynienia, lub czytal na temat uzycia na surroundy, glosnikow z bass refleksami oraz dodatkowym twiterem skierowanymi w dol, optymalizujacymi odbior pelnego pasma czestotliwosci w zakresie 90 stopni (znany z konstrukcji Warfedale, aka Baker Effect) Zbieram sie powoli do przeorientowania HT i zastanawiam sie, nad sensem takiego zastosowania. Z jednej strony wydaje sie miec ono sens z uwagi na lepsza sytuacje osob siedzacych blizej gkisnika bocznego, ktorego os centralna jest ok metra nad glowa, wiec grajacy w dol twiter i bass porty, moglyby zapewnic lepsza recepcje widzom siedzacym najblizej glosnika (w moim przypadku 1,5 m) ), zwlaszcza ze pojawiaja sie kolejne 2 ( 4x Atmos) glosniki sufitowe, grajace w dol . Z drugiej strony obawiam sie troche potencjalnych interferencji,czy innych znieksztalcen.
Czy ktos z Was w tej materii posiada wiedze praktyczna lub teoretyczna.
Dotyczczasowy uklad gra mi dobrze, ale chcialbym, aby bylo lepiej. Poza tym i tak najprawdopodobniej czeka mnie wymiana glosnikow, a przynajmniej bocznych surroundow (chce aby graly nizsze czestotliwosci).
Nie zetknalem sie z takim rozwiazaniem w HT, nie wiem, czy z powodu oczywistych lub mniej oczywistych jego wad? Pytam wiec, o Wasze zdanie, bo nie chcialbym marnowac czasu na niepotrzebny research.
 
Ostatnia edycja:

marstef

Member
Bez reklam
Witam.

Dokładnie.

Odległość wynosi ok. 80 cm. – wymuszona przez miejsce odsłuchowe. A jeśli za mała, to jaka odległość (jakaś norma?) jest odpowiednia między mikrofonem a ścianą? Nie pisałem wcześniej, ale spotkałem się już z takimi wypowiedziami w Sieci.

Jak to jest z tą odległością mikrofonu od ściany, jest wartość minimalna? Chodzi mi to to, czy jak jest mniejsza niż powinna, to odsunąć mikrofon od ściany (nie będzie idealnie w miejscu odsłuchu) czy pozostawić, pomimo że jest za blisko?
 

marstef

Member
Bez reklam
Tak się jeszcze zastanawiam, czy stosowanie kalibracji audyssey w amplitunerach nie ma wpływu na ich wyższą cenę, w stosunku do autorskich MCACC Pioneera czy YPAO Yamahy? Coś na kształt HDMI i Display portu.
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Ja się zastanawiam, jaki był sens tłumaczenia podstaw poprawnej kalibracji przez rok, skoro Ty pytasz teraz o odległość mikrofonu ; )
Poczytaj o odbiciach, będzie Ci łatwiej zrozumieć, a nie trać czasu na zastanawianie się kto i ile komu płaci.
Wszystko masz w tym wątku.
 

marstef

Member
Bez reklam
Ja się zastanawiam, jaki był sens tłumaczenia podstaw poprawnej kalibracji przez rok, skoro Ty pytasz teraz o odległość mikrofonu ; )
Poczytaj o odbiciach, będzie Ci łatwiej zrozumieć, a nie trać czasu na zastanawianie się kto i ile komu płaci.
Wszystko masz w tym wątku.

Aramig, w pytaniu głównie chodziło mi o to czy odsuwać mikrofon, tak aby odległość od ściany była prawidłowa czy nie (wtedy trochę odbiegam od miejsca odsłuchowego). Wątek czytam i często do niego wracam.
Co do systemów kalibracji i wpływ na cenę ampli, to czysta ciekawość :)
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Jeżeli faktyczne miejsce odsłuchowe gryzie się z rozsądną odległością pomiaru od tylnej ściany (odbicia), to naturalnie w pierwszej kolejności odsuń mikrofon od ściany, kosztem faktycznego miejsca odsłuchowego.
Oczywiście trzymaj przy tym cały czas odpowiednią wysokość ; )
 

marstef

Member
Bez reklam
Jeżeli faktyczne miejsce odsłuchowe gryzie się z rozsądną odległością pomiaru od tylnej ściany (odbicia), to naturalnie w pierwszej kolejności odsuń mikrofon od ściany, kosztem faktycznego miejsca odsłuchowego.
Oczywiście trzymaj przy tym cały czas odpowiednią wysokość ; )

No nie można było tak od razu ;) Thx!
 
D

Deleted member 452525

Guest
Mam pytanie. Ze względu, że na dynamic eq kolumny mi dość mocno basuja jak je ustawić? Z kalibracji mikrofony robi mi fronty na 40. Czy jak zwiększe np do 100 Hz to bas będzie mniejszy? Czyli te poniżej 100 będa przesyłane na sub? Tak to jest?
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Jeżeli masz kompletny zestaw KD np. 5.1, to po kalibracji przestawiasz wszystkie kolumny na 80 Hz i wtedy bas nizszy jest przekierowywany na suba. Swoją droga jeżeli nawet po ustawieniu Dynamic EQ kolumny mają za dużo basu i jest on meczący, to mozliwe że akustyka kuleje, źle dobrane kolumny do metrażu lub po prostu źle ustawione ( odleglość od ścian itp)
 
D

Deleted member 452525

Guest
One sa basowe jak wiesz zaczynaja sie w dole od 20Hz na 80Hz przy dynamic eq nie da się sluchać nawet po wyciszeniu na onkyo basu do -8

Czyli wszystko ponizej leci na suba. Obecnie mam ustawione 120Hz i jest w miare ok. Akustyka no cóz jak pisałem kiedys mam 63 metry wiec trudno coś tu wymyślić. Kolumny stoja ok 30 cm od sciany


https://www.youtube.com/watch?v=DnIf5kT55x8
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Są pewne referencyjne ustawienia KD i większość z Nas się ich trzyma, niezależnie od wielkości salonu, kolumn czy mocy wzmacniacza. Po kalibracji daje się wszystkie kolumny na 80Hz, a dla kanału LFE w amplitunerze ustawiasz filtr na 120 Hz. Na subie pozostaje jedynie ustawić fazę i nic już nie kręcimy. Oczywiście, wszystkie ulepszacze typu dynamic EQ, Dynamic Vol. to już wdł uznania. A w ampli nie masz przypadkiem podbitego basu w equalizerze?
 
D

Deleted member 452525

Guest
Bass Phase Matching - OFF
Bass -4
Treble +4

Sub LFE 100 ale nie wlaczam suba jak słucham radia

Front 120Hz (na 80 nie ds się słuchać-dudni)
Centr, Surr 80Hz

Audyssey - Music
Dynamic EQ- ON
Dynamic Vol- OFF

Music Optimizer- ON
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Dynamic EQ jest do filmów. Nie do muzyki. Do muzyki wyłącz Dynamic EQ i zrób po prostu głośniej.

Wysłane z mojego GT-I8190N przy użyciu Tapatalka
 
D

Deleted member 452525

Guest
Ano własnie a mnie tak namawiali na Dynamic EQ a mnie chodzi o muzę a nie filmy z bd.
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Ano własnie a mnie tak namawiali na Dynamic EQ a mnie chodzi o muzę a nie filmy z bd.
Tak. Ta funkcja jest na wielu forach przedstawiana jako obowiązkowa zawsze i wszędzie. Tymczasem prawda jest taka, że potrzebna jest do filmów słuchanych poniżej referencyjnej głośności. W cichym słuchaniu muzyki też trochę pomaga poprzez podbicie głośności tych częstotliwości które najbardziej tracą wraz ze zmniejszaniem głośności (głównie bass) ale juz przy normalnej głośności tylko przeszkadza.

Natomiast błędne porady wynikają z tego że wiele osób lubi basowe nienaturalne brzmienie. Brzmienie konturowe i dodatkowo nie chcą zbytnio kręcić gałką. Ale to błąd. Więc spokojnie wyłącz.

Wysłane z mojego GT-I8190N przy użyciu Tapatalka
 

jaco.37

Member
Bez reklam
Bass Phase Matching - OFF
Bass -4
Treble +4

Sub LFE 100 ale nie wlaczam suba jak słucham radia

Front 120Hz (na 80 nie ds się słuchać-dudni)
Centr, Surr 80Hz

Audyssey - Music
Dynamic EQ- ON
Dynamic Vol- OFF

Music Optimizer- ON
A spróbuj sobie jeszcze tak:
Audyssey-off
Dynamic EQ-on
Dynamic Vol-off
Music Optimizer=off
Bas i treble-0
Mi na swoim Onkyo tak najlepiej pasowało.
 
Do góry