DRUKUJ ARTYKU
ZAMKNIJ OKNO MEDIA
Operatorzy platform cyfrowych walczą na kosztowne nowinki
Platformy cyfrowe prześcigają się w inwestycjach w nowe programy i kanały w wysokiej rozdzielczości. Ten wyścig wymusiła w zeszłym roku platforma "n". Teraz branża przyznaje, że zaczęła go przedwcześnie
Kilka miesięcy, jakie minęły od październikowego debiutu platformy cyfrowej "n", kosztowały jej konkurentów sporo nerwów i miliony złotych wydanych na inwestycje w nowe technologie. Należąca do Grupy ITI "n", która weszła na rynek jako "telewizja nowej generacji", wymusiła na Cyfrowym Polsacie i Cyfrze Plus przyspieszenie pracy nad wprowadzaniem takich nowinek, jak programy i filmy w wysokiej rozdzielczości.
30 proc. drożej za technologię HD
To pociągnęło za sobą wielomilionowe wydatki. Operatorzy muszą zamawiać u producentów dekodery umożliwiające odbiór programu w wysokiej rozdzielczości i dopłacać do akcji promocyjnych, które przekonają abonentów do kupowania takich dekoderów i telewizorów.O tym, jak kosztochłonna jest technologia HD (czyli w wysokiej rozdzielczości, od "high definition"), świadczą choćby finansowe plany Polsatu. Pod koniec ubiegłego roku prezes stacji Aleksander Myszka zapowiedział, że stacja będzie wspierała Cyfrowy Polsat we wprowadzaniu technologii HD. W tym roku kupi dwa wozy umożliwiające transmisje w wysokiej rozdzielczości i stworzy studio, które umożliwi produkowanie takich programów. Łącznie w ciągu najbliższych trzech lat Polsat wyłoży na te działania kilkadziesiąt milionów dolarów. Jak oszacowała stacja, transmisje HD są o ok. 30 proc. droższe niż zwykłe.
Między operatorami trwa wyścig o wprowadzanie nowych programów i kanałów HD, zwłaszcza że na razie wcale nie ma ich na rynku wiele. Pierwsza wystartowała z nsportem, Discovery Historia i MGM platforma "n". Programy w HD nadaje Cyfra+, która zapowiada do lipca uruchomienie dwóch kolejnych po Canal+ Sport HD kanałów z takimi programami. Cyfrowy Polsat w tym roku ma natomiast zadebiutować z pięcioma kanałami HD: pierwszy w połowie roku wystartuje Polsat Sport.
Barierą jest cena telewizorów
Na razie nie wiadomo, kiedy wszystkie te inwestycje w nowinki zaczną się zwracać. Problem w tym, że widzów odstraszają od wysokiej rozdzielczości wysokie ceny. Wciąż kupują niewiele telewizorów HD, choć gwarantują one obraz o świetnej jakości. Barierą jest cena - zaczyna się od ok. 5 tys. zł.
- Szacujemy, że odbiorniki typu HD ma dzisiaj około 3 proc. polskich gospodarstw domowych, więc HDTV nie upowszechni się błyskawicznie. Jeśli do końca tego roku odsetek posiadaczy takich telewizorów podniesie się do 10 proc., będzie to bardzo dobry wynik - uważa Arnaud de Villeneuve, prezes spółki Canal+ Cyfrowy, która dla zachęty do końca czerwca oferuje swym klientom bezpłatnie opcję HD i rabaty na telewizory HD jednego z producentów.
- Niewątpliwie "n" rozruszała rynek kampaniami reklamowymi i poszerzyła go. Na pewno też zwiększyła zainteresowanie płatną telewizją i wymogła szybsze inwestycje w nowe technologie, ale moim zdaniem start HD w Polsce był przedwczesny - mówi Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu. Według niego barierą w jej upowszechnianiu jest nie tylko cena telewizorów. - Docierają do nas głosy z rynku, że ludzie są rozczarowani technologią HD. Wcale mnie to nie dziwi, bo w Polsce zamiast telewizorów full HD kupowane są odbiorniki HD-ready o znacznie gorszych parametrach, a i oferta kanałów HD jest bardzo uboga - mówi Dominik Libicki.
Wielkie inwestycje się opłacą
Andrzej Zarębski, medioznawca i szef rady nadzorczej Polskiego Operatora Telewizyjnego, nie wróży nowej technologii szybkiego rozwoju w ciągu najbliższego roku. - Oczywiście zawsze znajdzie się wąska grupa hobbystów, która będzie z takich nowinek korzystać - zauważa.
Mimo ograniczonej popularności nowych technologii nadawcy zapowiadają jednak dalsze kosztowne inwestycje w kanały i programy HD. Zdaniem specjalistów nie będą tego żałować. - Już dziś produkcje telewizyjne, które są przygotowywane do wielokrotnej emisji, powstają w technologii HD z myślą o kierowaniu ich do innej dystrybucji, np. w Internecie - zauważa Andrzej Zarębski.
W marcu platforma "n" ogłosiła np., że zaczyna udostępnianie filmów HD w ramach usługi wideo na żądanie. A TVP na stronie iTVP udostępniła w technologii HD odcinek serialu "Oficerowie".
- Z technologią HD wiąże się też wprowadzanie cyfrowej telewizji naziemnej. Wiadomo, że program HD wymaga cztery razy szerszego pasma niż zwykły przekaz. Pytanie więc, czy przy wprowadzaniu naziemnej telewizji cyfrowej postawimy na liczbę kanałów, czy też umieścimy ich na multipleksach mniej, ale za to wprowadzimy standard wysokiej rozdzielczości - dodaje.
MAGDALENA LEMAŃSKA
Wyniki finansowe platform cyfrowych
Wyniki finansowe platform cyfrowych
Pojawienie się trzeciej platformy cyfrowej - "n" Grupy ITI na polskim rynku zmobilizowało pozostałych operatorów cyfrowych do inwestowania w technologie wysokiej rozdzielczości. ¦
źródła: spółki
http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_070319/ekonomia/ekonomia_a_6.html