General Information
Bez kompromisów z dostępem do nowych najnowszych niuansów. Tak w skrócie można podsumować najnowszą serię RTX 4080 od Nvidia. RTX 4080 to procesor graficzny z wyższej półki i wszelkie utyskiwanie o wysokiej cenie jest dla mnie niezrozumiałe. To logiczne, iż za wysokie modele jakiegokolwiek produktu przyjdzie nam słono płacić, szczególnie przy szalejącej inflacji. Jeśli jednak jesteś graczem lub kreatywnym profesjonalistą szukającym topowej wydajności i jakości wizualnej, RTX 4080 jest zdecydowanie wart rozważenia.
RTX 4080 jest częścią serii RTX 4000 firmy Nvidia, która została zbudowana na nowej architekturze Ada Lovelace. Myślę, że nie ma za bardzo sensu rozpisywać się na temat ilości rdzeni i prędkoći zegarów, ważne jest raczej na co możemy liczyć jako wymagający konsumenci. Zanim będziecie mogli skorzystać z najnowszej odsłony serii RTX warto zauważyć, iż fizyczna wielkość produktu osiągnęła niebotycznie, dosłownie ekstremalnie bezsensowną wielkość. Jeśli mieliście problemy żeby zmieścić poprzednią serię RTX 3080, to w przypadku NVIDIA RTX 4080/4090... możecie zapomnieć o swojej dotychczasowej obudowie. Wg mnie jest to istne wariactwo. Producenci dodają podpórkę do karty graficznej. Dlaczego? ponieważ jej długość i waga są w stanie bez problemu uszkodzić płytę główną.
Jeśli udało wam się uporać z miejscem nie cieszcie się zbyt mocno, bo wielu z Was będziecie zmuszonych zwiększyć moc swojego zasilacza. Dać, da się z 750 watowym "mocodawcą" jednak, jeśli parujecie swojego potworka razem z bardziej zaawansowanym procesorem głównym, zdecydowanie warto pokusić się co najmniej o moc rzędu 850 jednostek dodawania prądu .
Nvidia Ray Tracing na sterydach.
Już dobre kilka lat korzystamy z dobrodziejstwa umilającego naszym gałkom spoglądanie na coraz to ładniejsze odbicia, światłocienie i inne tym podobne. Wydajność serii RTX 40 stawia kolejny krok w kierunku rozwoju tej niesamowitej techniki.
Ray tracing to technika grafiki komputerowej, która umożliwia komputerowi generowanie wysoce realistycznego obrazu poprzez symulację sposobu, w jaki światło oddziałuje na obiekty w scenie 3D. Odbywa się to poprzez śledzenie drogi promieni świetlnych, które odbijają się od sceny i obliczanie, jak powinny wyglądać, gdy dotrą do oka widza.
Ray tracing ma kilka zalet w stosunku do tradycyjnych technik renderingu. Jedną z głównych zalet jest możliwość tworzenia wysoce realistycznych obrazów, które dokładnie oddają sposób zachowania się światła w świecie rzeczywistym. Jest to szczególnie przydatne przy tworzeniu obrazów generowanych komputerowo (CGI), które chcemy aby wyglądały jak najbardziej realistycznie.
Kolejną zaletą ray tracingu jest możliwość tworzenia obrazów z szeroką gamą efektów świetlnych, takich jak cienie, odbicia i załamania. Może również obsługiwać złożoną geometrię i materiały, umożliwiając tworzenie obrazów obiektów o skomplikowanych szczegółach i powierzchniach, które zachowują się tak, jak w prawdziwym świecie.
Ogólnie rzecz biorąc, ray tracing jest potężnym narzędziem do tworzenia wysoce realistycznych obrazów i stał się istotną techniką w dziedzinie grafiki komputerowej.
DLSS 3.0 - Więcej, lepiej, szybciej!
Deep Learning Super Sampling (DLSS) to technologia opracowana przez firmę NVIDIA, która wykorzystuje moc sieci neuronowych opartych na głębokim uczeniu się do poprawy wydajności i jakości wizualnej gier wideo. Jej działanie polega na wykorzystaniu modelu sztucznej inteligencji do generowania obrazów o wysokiej rozdzielczości z tych o niższej rozdzielczości, co zasadniczo powoduje "przeskalowanie" obrazu przy zachowaniu wysokiego poziomu szczegółowości i wyrazistości.
DLSS jest szczególnie przydatne w grach, które wymagają dużej ilości zasobów, ponieważ może pomóc w poprawieniu liczby klatek na sekundę i ogólnej wydajności gry. Może to być szczególnie korzystne dla graczy posiadających sprzęt z niższej półki, ponieważ pozwala im uruchamiać gry na wyższych ustawieniach i w wyższych rozdzielczościach bez odczuwania znaczących spadków wydajności.
Jedną z kluczowych zalet DLSS jest to, że może poprawić jakość wizualną gry bez konieczności znacznego zwiększenia mocy sprzętu. Podczas gdy tradycyjne metody skalowania obrazu mogą powodować utratę szczegółów i wyrazistości, DLSS jest w stanie utrzymać wysoki poziom wierności wizualnej poprzez wykorzystanie informacji z obrazu o niższej rozdzielczości do wygenerowania bardziej szczegółowej i dokładnej wersji.
DLSS został zaimplementowany w wielu grach, Nvidia dba aby niemal każdy ważniejszy tytuł mógł skorzystać z tego dobrodziejstwa. Jest ona obsługiwana przez karty graficzne z serii GeForce RTX firmy NVIDIA i może być włączona w ustawieniach graficznych obsługiwanych gier.
Ogólnie rzecz biorąc, DLSS to potężna technologia, która może znacząco poprawić wydajność i jakość wizualną gier wideo, co czyni ją atrakcyjną opcją dla graczy chcących w pełni wykorzystać swój sprzęt.
W obecnym czasie tylko posiadacze serii RTX 40 będą w stanie korzystać z najnowszej odsłony tej techniki. Dlaczego warto?
DLSS 3.0 Dlaczego warto?
Jednym z kluczowych usprawnień w DLSS 3 jest wprowadzenie obsługi cieniowania o zmiennej szybkości (VRS). VRS to technika, która pozwala procesorowi graficznemu (GPU) skoncentrować swoje zasoby na tych obszarach ekranu, które są najważniejsze, jednocześnie zmniejszając obciążenie mniej krytycznych obszarów. Może to pomóc w zwiększeniu ogólnej wydajności GPU i pozwolić na uzyskanie wyższych częstotliwości odświeżania obrazu i rozdzielczości.
Oprócz obsługi VRS, DLSS 3 wprowadza także nową funkcję o nazwie AI-accelerated denoising. Odszumianie to proces, który usuwa z obrazu szumy wizualne, dając w efekcie wyraźniejszy i bardziej szczegółowy obraz. Funkcja denoisingu w DLSS 3 wykorzystuje sztuczną inteligencję do analizy obrazu i usuwania szumów w sposób bardziej wydajny i dokładny niż tradycyjne metody odszumiania.
Wisienką na torcie jest wprowadzenie wsparcia dla ray tracingu, a ponieważ już wiecie co to ray tracing, to nie trzeba się rozpisywać .
Dzięki połączeniu waszych mocy, ja jestem Kapitan Planeta RTX 4080.
Pod względem surowej wydajności, RTX 4080 to bestia. Podczas moich testów byłem w stanie uruchomić gry w rozdzielczości 4K przy maksymalnych ustawieniach, a liczba klatek na sekundę pozostała płynna i spójna. RTX 4080 bez problemu radził sobie także z aplikacjami wymagającymi dużych zasobów, takimi jak edycja wideo i modelowanie 3D. 60 FPS przy najwyższych ustawieniach na wielkich ekranach jak np OLED to coś czego moje oczy nie mogą odwidzieć i zastanawiam się co ja biedny pocznę jeśli będę zmuszony przez kogoś zagrać w jakiś tytuł na konsoli ;D.
O ile dostępność RTX 4090 może nadal budzić zastrzeżenia model RTX 4080 powinien być bez problemu dostępny. To prawda, że w pierwszej fazie od czasu premiery cieszy się dużym popytem, lecz po początkowych kłopotach nie powinno być trudno go znaleźć w sklepach w cenach detalicznych.
Ogólnie rzecz biorąc, jestem pod ogromnym wrażeniem karty Nvidia GeForce RTX 4080. To karta graficzna z najwyższej półki, która zapewnia doskonałą wydajność i jakość obrazu. Jeśli jesteś na rynku nowego GPU i masz na to budżet, RTX 4080 jest zdecydowanie warta rozważenia.
Kartę RTX 4080 dostarczyła firma Nvidia. Karta ta nie została w żaden sposób specjalnie wybrana, podkręcona, pochodzi ona ze sprzedaży detalicznej dostępnej dla wszystkich. Firma Nvidia nie tylko nie miała wpływu na treść tego artykułu, ale także nie brała udziału w żadnym z etapów jego tworzenia.