Philips serii 6007/6907 - opinie, pytania, porady, pomoc, różnice

DaRcO

Banned
@ R-X
Niestety nazwy funkcji pozostawiają wiele do życzenia - tłumacz to pewnie humanista a nie technokrata. Tu Philips też dał ciała - są, lub były i takie błędy, gdzie dana nazwa jest przypisana nie tej funkcji co powinna. Nazwy nie są intuicyjne i często trzeba się domyślać o co im chodzi...

Zamiast dynamiczne podświetlenie powinno być dynamiczne wygaszanie, bo ta funkcja zdaje mi się odpowiada za micro dimming, czyli za strefowe obniżanie podświetlenia w ciemnych partiach obrazu i przez to polepszenie czerni.

Za wysoka ostrość istotnie powoduje jak ja to nazywam - masowe iskrzenie, zwłaszcza na ciemnych tłach i wzorach a na jasnych piaszczenie.

HDNA istotnie na meczach się sprawdza, bo piłka traci rozmycie, ale tylko wtedy kiedy nic nie rwie a z tym bywa różnie. Czemu na testach, pokazówkach płynności przedstawia się bile? Bo obraz jest statyczny a porusza się tylko element obrazu i można ukryć babole... Kiedy treść obrazu jest skomplikowana i występuje szybki ruch kamery i wielu ruchomych elementów w obrazie tak cacy już nie jest - czysty marketing.

Ogólnie nieźle kombinujesz i muszę sprawdzić Twoje ustawienia.
 
Ostatnia edycja:

luigi

New member
wow R-X ale żeś się naprodukował...bardzo ciekawy i merytoryczny post w przeciwieństwie do większości innych, które nic nie wnoszą...właśnie na takie posty się czeka i z miłą chęcią czyta :)
ja natomiast mam pytanie za 100pkt jaki parametr odpowiada za napisy na kanałach info aby nie drgały albo nie były poszarpane, nie mogę za żadne Chiny dojść
 

europa777

New member
A propos dynamicznego podświetlenia, czy jak to trafnie ujął Darco dynamicznego wygaszania, dobrze to wygląda przy ciemnych scenach (np. podczas oglądania boksu), rzeczywiście poprawia czerń i głębie obrazu, niestety przy jasnych scenach masakra (artefakty)
 

bady87

Member
Mój pierwszy post na forum wiec wszystkich witam serdecznie :)

Kupiłem sobie 6907 i póki co, to nie wiem czy się nazwać posiadaczem szczęśliwym czy nieszczęśliwym. Pierwsze wrażenie - KOSZMAR! Obraz sztuczny, przejaskrawiony, wybuchy w filmach akcji wyglądały jak rodem z Quake2. Po doświadczeniach z monitorem PC Philipsa (na początku równie koszmarny obraz, ale ustawieniami dało się wszystko zniwelować) postanowiłem dać mus szanse. Na szczęście styl "Film" okazał się znośny i od niego zacząłem zabawę. Po kilku dniach prób doszedłem do takich ustawień:

Kontrast funkcji Backlight: 27

Czemu tak niski? Otóż próbowałem dociec dlaczego po ustawieniu "Dynamicznego podświetlenia" na "Najlepsze zasilanie" mam głęboką czerń, której na początku nie mogłem uzyskać wyłączając tę funkcję. Słowo "podświetlenie" kojarzyło mi się z "jasnością", która w monitorach PC jest zwykle związana z podświetleniem matrycy, a tu niespodzianka, bo zjechanie ową "Jasnością" w menu "Zaawansowane" do minimum wcale nie poprawiało czerni, a owa "jasność" wcale nie odpowiadała za zmianę podświetlenia. Wyszło mi na to, że za podświetlenie i głębokość czerni odpowiada nie "Jasność" a właśnie "Kontrast funkcji Backlight". Natomiast odpowiednie dobranie "Jasności" i "Kontrastu Backlight" pozwala cieszyć się przyzwoicie głęboką czernią i dobrze widocznymi odcieniami szarości.

Kolor: 60
Ostrość: 3 (im wyżej tym obraz staje się bardziej "ziarnisty" od "piasku" po gruby "żwir")
Redukcja szumów: Wył (wstępnie: włączenie wg mnie niczego wielkiego nie wnosi)
Zmniejszenie usterek MPEG: Wył. (włączenie wywołuje duchy ciągnące się za ruchomymi obiektami!)

Pixel Precise HD:
HD Natural Motion: Wył. (ładnie to nazwaliście "teatrem" - w filmach koszmar, w sporcie nie wiem, bo jeszcze nie oglądałem np. meczu na TVP1 w HD)
Clear LCD: Wył. (to nie wiem co robi, nie zauważyłem jeszcze róznic)
Ostrość zaawansowana: Wył. (znowu zjawisko "piasku" lub "żwiru")
Kontrast Dynamiczny: Wył. (w filmach za bardzo "razi", nawet gdy jest na minimum)
Dynamiczne podświetlenie: Wył. (mnie zmiany jasności denerwują, choć Philips robi to dość łagodnie - widziałem gorsze TV)
Wzmocnienie Kolorów: Wył. (wydaje mi się, że wzmocnienie warto włączać tylko przy włączonym "teatrze", bo inaczej przeszkadza)

Zaawansowane:
Czujnik światła: Wył. (jeszcze nie wiem co to robi)
Gamma: -1 (lekko poprawia odcienie szarości przy niskim Kontraście Backlightu)
Temperatura koloru: Własne

Osobista temperatura: (WRRR!!! Wkurza mnie, że jest to ustawienie "globalne" dla wszystkich stylów obrazu i nie da się do każdego stylu dobrać własnego zestawu kolorów!)

Czerwony: 127
Zielony: 84 (być może nieco zjadę z zielonym)
Niebieski: 67

Taki ciepławy. Do czego służą ustawienia "BL"? Wstępnie ustawiłem +3/0/-2

(...)

Kontrast Video: 100
Jasność: 50 (no właśnie - jasność to jednak nie jest podświetlenie matrycy)

I jeszcze jedno - pisaliście o pasach pionowych lub pasach na jakimś ciemniejszym kolorze. Ale dlaczego oglądając reklamy na TVP1HD na białym tle (wiele reklam ma takie tło) widzę regularne poziome pasy mające jakieś 3cm szerokości? Co ciekawe mam wrażenie, że tych pasów nie ma na TVP2, który jest zdaje się SD a nie HD.

W sumie filmy na powyższych ustawieniach ogląda się świetnie. Natomiast gorzej ogląda się np. Wiadomośc na TVP1, a co do sportu to jeszcze nie wiem. Prawdopodobnie do tego typu audycji stworzę jakiś styl "teatralny" z "zimnym" odcieniem kolorów.

Menu to faktycznie koszmar. A zupełnym skandalem jest "Guide" - mam w kuchni mały TV Sony i ciągle jestem w szoku, że Philips po wciśnięciu "Guide" przestaje odtwarzać dźwięk i obraz (sony wyświetla obraz z dźwiękiem w małym okienku), mogli chociaż dźwięk audycji zostawić, a już pal licho obraz. Może wszystko dlatego, że Philips nie stosuje PiP, z drugiej strony ów Sony PiP też nie ma...
Witam.Pod ile cali te ustawienia
 

R-X

New member
Witam.Pod ile cali te ustawienia

Pod 47 cali. Uprzedzam, że te ustawienia dają obraz niezbyt jasny, dla niektórych może być zbyt ciemny. Dzisiaj skopiowałem sobie te ustawienia do innego stylu obrazu i włączyłem HD Motion na maksimum - wiadomości na TVP1 HD (cyfrowa TV naziemna) wyglądały bardzo przyzwoicie.

Podłączyłem też antenę SAT - obsługa listy programów jest koszmarna... Muszę chyba przewertować instrukcję - nie wiecie czy da się jakoś posortować kanały, np. po nazwie?

Właściwie to czekam aż mi zainstalują kablówkę na światłowodzie choć nie wiem czy po tych opadach śniegu doczekam się... (szczególnie interesują mnie kanały sportowe HD). Dekoder który dostanę obsługuje 720p - ciekawe czy jak tu pisano na 720p będzie lepszy obraz...

Jeszcze jedno pytanie - mam SW w wersji 133 (z sierpnia), teraz najnowszy jest chyba 150, ale ponoć niektóre softy chodzą tragicznie. Z tego co czytałem na forum Philipsa, to szczególnie narzekano na pewne wydania 140 (było wiele pytań o "downgrade" - również na tym forum). Warto przeprogramować na ten najnowszy?
 

R-X

New member
@ R-X
HDNA istotnie na meczach się sprawdza, bo piłka traci rozmycie, ale tylko wtedy kiedy nic nie rwie a z tym bywa różnie. Czemu na testach, pokazówkach płynności przedstawia się bile? Bo obraz jest statyczny a porusza się tylko element obrazu i można ukryć babole... Kiedy treść obrazu jest skomplikowana i występuje szybki ruch kamery i wielu ruchomych elementów w obrazie tak cacy już nie jest - czysty marketing.

A co z kompresją Mpeg? Też robi swoje, nawet gdy podobno H.264/MPEG-4 AVC (TV cyfrowa naziemna) jest "prawie" bezstratna. Choć ja nie bardzo czuję różnicę między zakodowaniem np. filmu, a przesyłem go w danym formacie, to mogą być dwie różne sprawy dodatkowo psujące obraz..

Jeśli trawa na boisku rozmywa się wskutek kodowania stratnego, to żaden TV jest nie wyświetli... Do tego dochodzą właściwości matryc LCD, nie lubiące szybkich ruchów (przez chwilę myślałem o plazmie, ale te pobory mocy...). Wszystko co robi TV by "zatuszować" straty w kodowaniu i błędy matrycy LCD będzie sztuczną ingerencją w obraz...

Wrażliwi mówią że płyty CD i "o zgrozo" format mp3 zabiły jakość muzyki, być może "cyfrowa jakość" TV zabija w pewnych aspektach prawdziwą jakość obrazu...
 

tvboy

New member
Witam.
Wczoraj byłem w Media Expert i bawiłem się 46" PFL 7007, 42" PFL 6007 i 47" PFL 6907. Telewizorki były obok siebie, podłączone pod DVD, włączony film AVENGERS 3D. Były na ustawieniach fabrycznych na opcji SKLEP ( jest jeszcze opcja DOM) to obraz najlepszy był na PFL6007 (może dlatego że mniejsza matryca). Z ciekawości skalibrowałem pod ustawienia JURASKO, to już role się odwróciły, najlepszy obraz (znacznie lepszy) na PFL7007, na 6007 twarze były za pomarańczowe, ciemniejszy obraz, a szczegóły mniej wyostrzone, jedynie 6907 mógł równać do 7007. Przygotowane miałem jeszcze kilka filmików HD testowych PIONIERA, w jednym był wodospad to spadająca woda miała niesamowite szczegóły na 7007. Czerń na tych trzech TV taka sama (bynajmniej nie wdziałem różnicy). Co do 3D to znacznie lepiej mi się oglądało na 7007 (aktywna matryca) i takie lekkie te okularki i tanie :) 149zł. Na 6007 i 6907 nie było takiej głębi (ustawione przypomnę tak samo)
Pytanie do Was: jaka częstotliwość odświeżania jest bez "ulepszaczy" przy tych TV?
 

DaRcO

Banned
@ R-X
"Cyfrowa jakość" odnosi się tylko do średniej i nigdy kompresja stratna nie dorówna studyjnej jakości analogowej, tak w obrazie, jak i dźwięku. Kiedy były jeszcze anteny AZART na blokach, to jakość obrazu z nowych kamer studyjnych zabijała na dobrych tv kineskopowych 25"/27". Takiego obrazu prędko z tv nie zobaczę, mimo że to było tylko SD, ale i też mniejsze przekątne. Materiał z oryginału vhs na 14"tv też wyglądał spok. Mam jeszcze na kasecie vhs nagrane z Astry (RTL) pierwsze programy/materiały 3D (całe 20 lat temu) i na okularach polaryzacyjnych, foliowych głębia obrazu, czystość, szczegółowość prawie nie odbiega od dzisiejszych pasywów dedykowanych 3Dtv. Kiedy weszła kablówka analogowa jakość drastyczne spadła, więc 1 i 2 nadal oglądałem z azartu - potem kiedy te anteny zbiorcze odcięli, w ogóle nie oglądałem tv, ale wtedy miałem już komputer. Następnie kiedy zaczęli oferować cyfrówkę kablową jakość się poprawiła, ale do analogu SD z azartu nadal się nie umywała.
Do tego panele LCD nieprędko dorównają kinolom, ich oddaniem szczegółu statycznego, jak i w ruchu, chyba ze zrobią ekrany z ppi około 400 jak na ipad 2... Jak to się ma do dużych przekątnych z tylko 2k? Nijak, bo piksele są za duże, aby oddać perfekcyjnie rzeczywistość.

Dlatego Twoja konstatacja jest słuszna i póki nie będzie bezstratnej rejestracji i nadawania cyfrowych treści, na lepszych od lcd ekranach, to będziemy się męczyć z niedostatkami obrazu jeszcze długo. Ekranów dużo lepszych, z gęściejszą rozdzielczością na cal, nie będzie do czasu opracowania pojemnych nośników cyfrowych, do bezstratnej rejestracji cyfrowej a to jeszcze potrwa.

Wypróbowałem Twoje ustawienia, tyle że dałem Backlight na - 32, kontrast video na - 75, temp. kolorów na - normal (nie lubię ciepłego) - wzmocnienie kolorów to jest funkcja dla niecierpliwych, bo podbija dany kolor podstawowy tym mocniej, im jest on niżej ustawiony na suwakach, więc nic nie wnosi.

Zmieniłem też eksperymentalnie gamę na -4 (nie na wszystkim to się sprawdza, ale na lcd wszystkie materiały nie będą perfekt razem), bo lubię nie za ciemny obraz - polepszyło to znacznie odcienie szarości od czarnego krańca skali. Niższy kontrast wideo polepszył odcienie szarości od białego krańca skali.

Natomiast ostrość ustawia się zawsze na końcu, po innych regulacjach i o dziwo dałem na pełną 10 i jest super - wyciągnąłem wreszcie szczegóły na twarzach zamiast rozmyć, bez iskrzenia/piasku - okupione jest to tylko na nielicznych już ciemnych partiach - nie piaskiem, iskrami a drobnym kinowym ziarenkiem, ale w jaśniejszych materiałach jest teraz rewelacyjnie i blisko natury, bo nie ma nadmiernego połysku, albo matu. Nie pali też oczu. Może dodam do tego jeszcze ustawienia kolorów jurasko i może będzie uniwersalnie ustawiony tv pod wszystko i do tego w trybie energooszczędnym, ale bez automatu.

@tvboy - problem różnicy kolorów miedzy tv to żaden problem, bo zależnie od przetwarzania danego tv idzie to szybko skorygować, tak aby było porównywalnie na wszystkich modelach. Tak naprawdę to fachowiec może szybko wyrównać te tv... Różnią się one tylko matrycami 6xx7 (LG) 7007 (samsung) a nawet lg ips może mieć kolory lepsze. To że ostrość w 7007 podskoczyła po kalibracji jest zależne od innych parametrów matrycy. Na lg też można jak widać wyżej, po ustawieniach bardziej pasującej danej matrycy podciągnąć na maxa, bez zbytnich negatywnych konsekwencji, dla wielości różnorodnego materiału. Płacisz za różnice wykończenia, wyposażenie i aktywne 3D.
Tak samo, w pasywie i aktywie nie musi oznaczać równości - w pasywie trzeba dać głębie na max, przy każdej zmianie kolejnego materiału, formatu 2/3D (bez automatu wykrywania 3D - pendrive?), bo zawsze wraca do środkowego ustawienia głębi.

Natomiast co do częstotliwości, to nie jestem do końca pewien, ale przy OFF jest 50hz - przy min. 100, przy med. 200 i max 400. Tak to wygląda na oko. Czyli bez ulepszaczy jest to zwykły tv, jaki od dziesiątek lat jest produkowany. Chyba że się tu mylę, to niech mnie ktoś poprawi?
 
Ostatnia edycja:

buzero

New member
witam

ja właśnie nie dawno zakupiłem ten TV u Kikiego z kalibracją - i jestem zadowolony; zwłaszcza że obniżył mi cenę gdy weszła promocja do RTV gdzie dają X-BOXA gratis;

mam tylko pytanie jakie okulary polecacie do tego TV mam 4 szt ale potrzebuje jeszcze 2-4 szt.
jakie będą najlepsze?

acha i przy zakupie myszki i klawiatury bez przewodowej muszę wybrać jakiś konkretny model pasujący do tego TV i aby ze sobą współpracował;

dzieki za pomoc;

PS efekt ambilight miazga po prostu super - filmiki w 3 d tez super bo od migawkowego mnie bolala glowa po takim filmie 1,5-2 h;
 

tvboy

New member
od dzisiaj do niedzieli jest promocja w Media Expert i 46PFL7007 kosztuje 4683,65zł z darmową przesyłką do domu, czy warto? bo po podobnej cenie jest 47PFL6007 i 47PFL6907. Proszę o jak najszybsze wypowiedzenie się
 

ElTomeko

New member
PFL6007 kupisz sobie za 1tys. mniej a mysle ze duzej róznicy nie uświadczysz...matryca chyba troche inna, inny wygląd i wiecej marketingowych herców...a do tego co pamietam to pilot z klawiaturą z tyłu, a i wiecej głosników. Nie wiem czy warto...
 

tvboy

New member
@ R-X
"Cyfrowa jakość" odnosi się tylko do średniej i nigdy kompresja stratna nie dorówna studyjnej jakości analogowej, tak w obrazie, jak i dźwięku. Kiedy były jeszcze anteny AZART na blokach, to jakość obrazu z nowych kamer studyjnych zabijała na dobrych tv kineskopowych 25"/27". Takiego obrazu prędko z tv nie zobaczę, mimo że to było tylko SD, ale i też mniejsze przekątne. Materiał z oryginału vhs na 14"tv też wyglądał spok. Mam jeszcze na kasecie vhs nagrane z Astry (RTL) pierwsze programy/materiały 3D (całe 20 lat temu) i na okularach polaryzacyjnych, foliowych głębia obrazu, czystość, szczegółowość prawie nie odbiega od dzisiejszych pasywów dedykowanych 3Dtv. Kiedy weszła kablówka analogowa jakość drastyczne spadła, więc 1 i 2 nadal oglądałem z azartu - potem kiedy te anteny zbiorcze odcięli, w ogóle nie oglądałem tv, ale wtedy miałem już komputer. Następnie kiedy zaczęli oferować cyfrówkę kablową jakość się poprawiła, ale do analogu SD z azartu nadal się nie umywała.
Do tego panele LCD nieprędko dorównają kinolom, ich oddaniem szczegółu statycznego, jak i w ruchu, chyba ze zrobią ekrany z ppi około 400 jak na ipad 2... Jak to się ma do dużych przekątnych z tylko 2k? Nijak, bo piksele są za duże, aby oddać perfekcyjnie rzeczywistość.

Dlatego Twoja konstatacja jest słuszna i póki nie będzie bezstratnej rejestracji i nadawania cyfrowych treści, na lepszych od lcd ekranach, to będziemy się męczyć z niedostatkami obrazu jeszcze długo. Ekranów dużo lepszych, z gęściejszą rozdzielczością na cal, nie będzie do czasu opracowania pojemnych nośników cyfrowych, do bezstratnej rejestracji cyfrowej a to jeszcze potrwa.

Wypróbowałem Twoje ustawienia, tyle że dałem Backlight na - 32, kontrast video na - 75, temp. kolorów na - normal (nie lubię ciepłego) - wzmocnienie kolorów to jest funkcja dla niecierpliwych, bo podbija dany kolor podstawowy tym mocniej, im jest on niżej ustawiony na suwakach, więc nic nie wnosi.

Zmieniłem też eksperymentalnie gamę na -4 (nie na wszystkim to się sprawdza, ale na lcd wszystkie materiały nie będą perfekt razem), bo lubię nie za ciemny obraz - polepszyło to znacznie odcienie szarości od czarnego krańca skali. Niższy kontrast wideo polepszył odcienie szarości od białego krańca skali.

Natomiast ostrość ustawia się zawsze na końcu, po innych regulacjach i o dziwo dałem na pełną 10 i jest super - wyciągnąłem wreszcie szczegóły na twarzach zamiast rozmyć, bez iskrzenia/piasku - okupione jest to tylko na nielicznych już ciemnych partiach - nie piaskiem, iskrami a drobnym kinowym ziarenkiem, ale w jaśniejszych materiałach jest teraz rewelacyjnie i blisko natury, bo nie ma nadmiernego połysku, albo matu. Nie pali też oczu. Może dodam do tego jeszcze ustawienia kolorów jurasko i może będzie uniwersalnie ustawiony tv pod wszystko i do tego w trybie energooszczędnym, ale bez automatu.

@tvboy - problem różnicy kolorów miedzy tv to żaden problem, bo zależnie od przetwarzania danego tv idzie to szybko skorygować, tak aby było porównywalnie na wszystkich modelach. Tak naprawdę to fachowiec może szybko wyrównać te tv... Różnią się one tylko matrycami 6xx7 (LG) 7007 (samsung) a nawet lg ips może mieć kolory lepsze. To że ostrość w 7007 podskoczyła po kalibracji jest zależne od innych parametrów matrycy. Na lg też można jak widać wyżej, po ustawieniach bardziej pasującej danej matrycy podciągnąć na maxa, bez zbytnich negatywnych konsekwencji, dla wielości różnorodnego materiału. Płacisz za różnice wykończenia, wyposażenie i aktywne 3D.
Tak samo, w pasywie i aktywie nie musi oznaczać równości - w pasywie trzeba dać głębie na max, przy każdej zmianie kolejnego materiału, formatu 2/3D (bez automatu wykrywania 3D - pendrive?), bo zawsze wraca do środkowego ustawienia głębi.

Natomiast co do częstotliwości, to nie jestem do końca pewien, ale przy OFF jest 50hz - przy min. 100, przy med. 200 i max 400. Tak to wygląda na oko. Czyli bez ulepszaczy jest to zwykły tv, jaki od dziesiątek lat jest produkowany. Chyba że się tu mylę, to niech mnie ktoś poprawi?



a jeśli cena byłaby taka sama przy tych trzech TV tzn. 46PFL7007, 47PFL6007 i 47PHF6909 to który Ty byś wybrał?
 

Tika

New member
Bez reklam
PFL6007 kupisz sobie za 1tys. mniej a mysle ze duzej róznicy nie uświadczysz...matryca chyba troche inna, inny wygląd i wiecej marketingowych herców...a do tego co pamietam to pilot z klawiaturą z tyłu, a i wiecej głosników. Nie wiem czy warto...

mała uwaga 6907 nie posiada pilota z klawiaturą, z serii 6000 pilota z klawiaturą ma model 6687, 6777 i 6877
 

Jacenty68

New member
Przeczytałem wszystkie strony i jestem już bardzo zniesmaczony. Postanowiłem definitywnie, że tego TV, czyli 6007 nie kupię. Spokój ducha ponad wszystko, po co sobie szarpać nerwy jakimiś dziwnymi ustawieniami, przedziwnymi funkcjami, które nie chcą prawidłowo działać, wyciagać wtyczkę z gniazdka by zrestartować to cudo techniki, bo odmówiło współpracy.
 

DaRcO

Banned
a jeśli cena byłaby taka sama przy tych trzech TV tzn. 46PFL7007, 47PFL6007 i 47PHF6909 to który Ty byś wybrał?


Zależnie czy Twoje oczy nie są wrażliwe na aktywne 3D w 7007 (Samsung), bo pozostałe dwa to pasywy (LG).

Jeżeli 3D nie ma znaczenia, to wyboru dokonywałbym w sklepie, po zestawieniu matrycy Samsunga z LG i wtedy wybrałbym co mi bardziej odpowiada w 2D.

6007 ma 400 hz, 2x10w głosniki, 4hdmi, 3usb, 4 okulary pasywne

6907 ma 600 hz i mocniejsze głośniki 2x14w, pasyw z 4 okularami

7007 ma 800 hz i głośniki 2x20, 5 hdmi, 1 para aktywnych okularów 3D

Jeżeli ta sama cena i pragnienie aktywnego 3d to 7007

@Tika - szkoda że tych modeli nie idzie kupić w Polsce,.. poza 42"6877 - którego wyszperałem na Allegro, jako jedynego sprzedawce za 3855 pln http://www.notanio.pl/szukaj/pfl6877
Ten tv ma ambiligth spektra 3, więc 3 krawędzie led i jeśli to pilot radiowy a nie IR, to warty zastanowienia.
Szkoda że już kupiłem, bo ostatnia sztuka byłaby teraz moja a tak komuś wystawiam gratkę. :)

Ten co kupi niech zamelduje!? :)

Ot. do krzykaczy na włączanie tv - nowsze oprogramowanie rozwiązuje definitywnie ten problem.
 
Ostatnia edycja:
Do góry