Kopiowanie ustawien kalibracyunnych nie ma sensu

fula

New member
Mam jakieś dziwne wrażenie, że obaj panowie mają rację, tylko każdy jakby przestawia sprawę w punkcie gdzie dany proces kalibracyjny (lub inaczej proces strojenia barwnego) zachodzi.

Pan "ful" w fabryce, gdzie zachodzą ciągle zmiany projektowe i produkcyjne i istnieje konieczność zmian aby obraz generowany na odbiorniku TV spełniał kryteria i normy fabryki (tzw. "obraz prawie idealny" inaczej normowy dający się zjeść przez klienta i dający zarobić fabryce) stąd dla uproszczenia procedury stosuje się generatory.

Pan "munk" przestawia sprawę w punkcie docelowym w pomieszczeniu klienta przy końcowych różnych urządzeniach generujący sygnał z jakimś tam wzorcem dający już nie obraz tzw. fabryczny (bo bez sygnału mamy śnieg) ale obraz tzw. obarczeniem urządzeń generujących sygnał, stąd próba lepsza lub gorsza dostrojenia odbiornika do całego toru sygnału wg norm xyz.

IMO, każda jest konieczna, bo bez strojenia fabrycznego każdy musiałby zamawiać kalibrację bo kolory byłyby kompletnie rozjechane. A kalibrację tzw. na miejscu zdecydują się ci, którym obraz (obarczony odchyłami od wzorca przez urządzenia generujące obraz) nie są w pełni usatysfakcjonowani.

Pewne parametry jak przypuszczam nie da się w ogóle w ideale wyregulować, gdyż jest to poza możliwościami technicznymi odbiornika do wyświetlania obrazu i próba na siłę zawsze spowoduje odchyły od wzorca w innym "segmencie" pomiarowym. Stąd konieczność znajomość zakresu barwnego możliwego do wygenerowania przez dany model odbiornika (na co się składa wiele czynników o czym pisał "ful").

Pzdr.,
(C)G

Munk tego nie zrozumie, jaka szkoda.

Poruszamy tu w temacie dwie różne kalibracje:
1. Dokonywaną w fabryce (munki twierdzą że taka nie istnieje ) :)
Natomiast gdyby producent kalibrował telewizory, czego raczej nigdy nie robi, pod określone warunki oświetlenia, to by oznaczało, że NIGDY NIE UZYSKA SIĘ POPRAWNEJ REPRODUKCJI BARW.
Telewizory i projektory nie są kalibrowane na linii produkcyjnej. Żeby się kolega dalej nie kompromitował, to radzę zajrzeć na jakieś specjalistyczne forum. Z angielskojęzycznych dobre forum to Curt Palme, oraz AVS. Poczytajcie kolego także polskie strony o kalibracji. Może ci się trochę rozjaśnią mroki niewiedzy.



2. Dokonywaną w warunkach domowych do określonych źródeł sygnału.

Proponuję aby każdy kto zabiera głos, deklarował o jaką kalibracje mu chodzi.
Robi się bałagan i nieporozumienia.
 
Ostatnia edycja:

pierwszyy

Member
@PeteShadow
Nie, ustawienia po kalibracji są tylko jedne - te właściwe. By niebieski był rzeczywiście niebieski, a nie jego odcieniem, czerwony był czerwony, zielony zielonym itd.

Można "zapisać" w ustawieniach tv np. dwa zestawy ustawień dzień/noc czy jasny/ciemny pokój jak zwał tak zwał wiadomo o co chodzi, ALE ustawienia na dzień/jasnego pokoju będą różnić się tylko kontrastem/gammą tak, by "podbić" troszkę jasność wyświetlanego obrazu. IMO jest to zbędny zabieg.

Kalibracji nie wykonuje się pod zmienne warunki oświetlenia, bo jeśli wkręcisz sobie czerwoną żarówkę a jutro zieloną (i przy takim świetle oglądał tv) to chciałbyś różne nastawy obrazu pod te żarówki?

Zwykle na kalibracje decydują się kino-maniacy, mający w domu wydzielone pomieszczenie a'la mała sala kinowa, w którym warunki oświetlenia są niezmienne, czyli jest półmrok/ciemno podczas projekcji.
Zwykły Kowalski na kalibracje się nie zdecyduje, bo dla niego to wyrzucanie pieniędzy w błoto, zwykły Kowalski nie chce wiernego odzwierciedlenia kolorów w swoim tv, bo to ma na co dzień wystarczy, że wyjrzy przez okno :) zwykły kowalski ogląda tv, by oderwać się od rzeczywistości tzn wysoki kontrast, cukierkowe kolory itd oczy bolą :shock:
 

fula

New member
No tak, ale ja chcę oglądać obraz na moim telewizorze:
1. w słoneczny dzień
2. w pochmurny dzień
3. przy oświetleniu górnym świetlówkami energooszczędnymi
4. przy oświetleniu tylnym
5. w ciemności
To by oznaczało, że należałoby ustawić 5 nastaw kalibracyjnych?

Tu wystarczy zmniejszyć lub zwiększyć jasność, podswietlenie, kontrast, itp. co można nazwać też kalibracją, dla mnie jest to za wielkie słowo.
 

Kapral_Hicks

Klub HDTV.com.pl
vip
No dziś nie tylko na poprawę ustawień tv decydują się kino maniacy, o ile np na crt nigdy nie potrafiłem stwierdzić że kolory mi nie pasują, o tyle w nowych wyświetlaczach kolory są często rozjechane w cały świat i nawet ślepy zauważy że coś tu jest nie tak. Na quatronie to już totalnie było to widoczne.
 

pierwszyy

Member
z telewizorami crt to już zupełnie inna historia, ale nawet gdybyś stwierdził, że Ci się nie podoba obraz na crt to i tak nie było możliwości jego regulacji jakie dają dzisiejsze tv. 10-cio czy 20-sto stopniowa regulacja skali szarości, potężnie rozbudowany CMS... w tv crt tego nie było.

I niech ktoś powie, że "skalibrował sobie tv na oko" z pomocą jakichś wzorców przy takiej mnogości ustawień dzisiejszych tv :D. IMO jest to nie możliwe. Trzeba by było mieć genialne oko, masę czasu i cierpliwości przy przeglądaniu, porównywaniu setek plansz przy jednoczesnym poruszaniu się w gąszczu możliwości nastawów dzisiejszych tv.
 

munk

New member
Jako, że sam zadaję pytania i sam na nie odpowiadam, to powiem, że żeby ustawić te 21% na czerwonym 100 IRE od 100% szarej planszy, to się używa regulatora, uwaga fula!, kolor! No co się stało, że taki spec, jak ty tego nie wiedział?!


Mam jakieś dziwne wrażenie, że obaj panowie mają rację, tylko każdy jakby przestawia sprawę w punkcie gdzie dany proces kalibracyjny (lub inaczej proces strojenia barwnego) zachodzi.

[...]

Pewne parametry jak przypuszczam nie da się w ogóle w ideale wyregulować, gdyż jest to poza możliwościami technicznymi odbiornika do wyświetlania obrazu i próba na siłę zawsze spowoduje odchyły od wzorca w innym "segmencie" pomiarowym. Stąd konieczność znajomość zakresu barwnego możliwego do wygenerowania przez dany model odbiornika (na co się składa wiele czynników o czym pisał "ful").

Pzdr.,
(C)G
Otóż 2xNIE.

Niektórzy odbiorcy o wyższych wymaganiach nie są zadowoleni z nastawów fabrycznych. Proszę poszukać postów po różnych forach, gdzie ludzie się skarżą, że np. telewizor firmy takiej a takiej ma na ustawieniach domyślnych obraz silnie zaniebieszczony i z kontrastem, że zęby bolą, o oczach nie wspomnę. Ludzie piszą i szukają ratunku, bo im się robi niedobrze, jak patrzą na telewizor za 6 koła, a obraz na tym telewizorze taki, że tylko płakać. Telewizory nie są w fabryce kalibrowane, powtórzę jeszcze raz.

Poza tym wątkiem nikt nie nazwie kalibrowaniem czegoś innego niż precyzyjna regulacja obrazu w domu użytkownika, choćby robił to sam właściciel. Do czego namawiam, bo różnej maści cwaniaczków nie brakuje.

Ponadto można praktycznie każdy nowoczesny i przyzwoitej jakości ustawić tak, że spełnia normy niemal w 100%, a jeśli są jakieś niedociągnięcia odnośnie reprodukcji koloru czy skali szarej, to można się zbliżyć do ideału tak bardzo, że gołym okiem się nie da stwierdzić czy to ideał, czy jeszcze jakiś niuans się da poprawić.

Dodam więcej. Współczesne telewizory mogą więcej niż to potrzebne. Żeby nie wdawać się w długi i skomplikowany wykład powiem tak. Jeśli telewizor porównamy z samochodem, a panel z silnikiem, to ten samochód-telewizor potrzebuje wykorzystać najwyżej może 75% mocy swojego silnika. Są rezerwy. A osiągnięcie ideału jest jak najbardziej możliwe.
 

fula

New member
Jako, że sam zadaję pytania i sam na nie odpowiadam, to powiem, że żeby ustawić te 21% na czerwonym 100 IRE od 100% szarej planszy, to się używa regulatora, uwaga fula!, kolor! No co się stało, że taki spec, jak ty tego nie wiedział?!


Tu mnie po prostu zaskoczyłeś, nie wiem o co Ci chodzi.
Po prostu zbaraniałem :shock:

Resztę twego postu przewidziałem.
Munk tego nie zrozumie, jaka szkoda.

Poruszamy tu w temacie dwie różne kalibracje:
1. Dokonywaną w fabryce (munki twierdzą że taka nie istnieje ) :)
2. Dokonywaną w warunkach domowych do określonych źródeł sygnału.
 

fula

New member
Z munkiem ustaliliśmy jak się ustawia poziom bieli na czarniejszej z czarnych, która nie jest czarna :)

Otóż poziom bieli ustawia się przy użyciu ..... CZARNEJ planszy. Dokładniej rzecz ujmując nie jest ona całkiem czarna, bo zawiera elementy czarniejsze niż czarne, oraz już lekko szare. Konkretnie poniżej 16, tło jest 16 i w końcu powyżej 16. Innymi słowy czarne 4% poniżej czerni i 2 i 4% powyżej. Generalnie jednak wszystko oscyluje wokół czarnego.

Kolor czerwony ustawia się tak, według przepisu munka.
Jako, że sam zadaję pytania i sam na nie odpowiadam, to powiem, że żeby ustawić te 21% na czerwonym 100 IRE od 100% szarej planszy, to się używa regulatora, uwaga fula!, kolor! No co się stało, że taki spec, jak ty tego nie wiedział?!

Wszystko ustawia się do specyfikacji filmowej rec 709, który jest standardem światowym dla filmów HD (wypowiedź innego internauty, ciekaw jestem co z innymi formatami obrazu?)
To ja dorzuce swoje 3 grosze, bo nigdy nie ustawiałem swojego tv, ale zainteresował mnie wątek i zazcąłem zdobywać wiedzę. Więc te parametry to właśnie z tej specyfikacji filmowej rec 709 do której dałem link wcześniej, z tego co wyczytałem to jest standard światowy dla filmów hd, a co do plansz testowych to nie wiem czego munk używa, ale eksperci mają albo generator sygnału albo wzorce zapisane na płytach blu ray i odtwarzaja u klienta, tak wyczytałem na stronach firm.

Panie munku, czekam z niecierpliwością na omówienie kalibracji reszty kolorów.
No i ponawiam pytanie, jakie ustawienia sa zmieniane podczas fachowej domowej kalibracji, fabryczne czy użytkownika?
 
Ostatnia edycja:

munk

New member
Hahahax100!

No a jak się już pośmialiśmy z nowej porcji nonsensów, to dorzeczy.

Załóżmy, że ktoś jest leniwy. Załóżmy, że ktoś jest bardzo leniwy. Załóżmy nawet, że ktoś jest śmierdzącym leniem. Ale nawet jeśli ktoś jest śmierdzącym leniem, to powinien poczytać choćby w Wikipedii o tym, o czym ma zamiar napisać. No a jak się czytać nie chce, tylko wypisywać brednie? No cóż, jest taka partia w pewnym kraju, która rządzi już drugą kadencję i bardzo liczy na śmierdzących lenii, którym się czytać nawet nie chce. A jeszcze lepiej jak nic nie wiedzą i niczego nie kojarzą.

Nie ma czegoś takiego, jak jakaś rzekoma specyfikacja filmowa. Jest natomiast rekomendacja ITU-R BT.709, którą się nazywa skrótowo Rec. 709 Ta rekomendacja dotyczy telewizji wysokiej rozdzielczości i obejmuje dość szeroki zakres zagadnień, poczynając od proporcji ekranu.

Admin zrobił "porządek" z niektórymi postami. Skasował również kilka moich. W jednym z nich pisałem, że dwa razy napisałem, że poziom bieli ustawia się na czarnej planszy, a to nie jest prawda. Ale najciekawsze jest to, że fula nie wiedział co się ustawia na czarnej planszy. Nie wiedział również jak się ustawia poziom bieli. Dwa razy napisałem źle, ale fula nie zorientował się co jest źle. Pamiętasz fula co znaczy ustawianie poziomu bieli. Ustawianie poziomu bieli to.... no fula, no co? Zapomniałeś czy pamiętasz, co pisałem wcześniej?

Żeby było jeszcze fajniej, to mój opis z czerwonym nie dotyczy ustawienia czerwonego, tylko tego, co się ustawia na czerwonej planszy 100 IRE. No ale tego fula też nie wiedział.

No i chociaż powołuje się na Rec. 709 to w swoich wcześniejszych postach podaje inne współrzędne dla kolorów.
 

kini0

New member
Bez reklam
Jako zawodowy drukarz zaznajomiony z zagadnieniami kolorystyki, kompletnie nie mam pojęcia o czym mowa ;)
-wiem co do delta L.A.B itp. i mam ogólne ogarnięcie, ale wychodzę z założenia że postrzeganie kolorów jest sprawą zbyt indywidualną żeby ubrać ją w jakiś jeden zunifikowany wzorzec i koniec.
 

lm648

Banned
Hahahax100!

No a jak się już pośmialiśmy z nowej porcji nonsensów, to dorzeczy.

Załóżmy, że ktoś jest leniwy. Załóżmy, że ktoś jest bardzo leniwy. Załóżmy nawet, że ktoś jest śmierdzącym leniem. Ale nawet jeśli ktoś jest śmierdzącym leniem, to powinien poczytać choćby w Wikipedii o tym, o czym ma zamiar napisać. No a jak się czytać nie chce, tylko wypisywać brednie? No cóż, jest taka partia w pewnym kraju, która rządzi już drugą kadencję i bardzo liczy na śmierdzących lenii, którym się czytać nawet nie chce. A jeszcze lepiej jak nic nie wiedzą i niczego nie kojarzą.

Nie ma czegoś takiego, jak jakaś rzekoma specyfikacja filmowa. Jest natomiast rekomendacja ITU-R BT.709, którą się nazywa skrótowo Rec. 709 Ta rekomendacja dotyczy telewizji wysokiej rozdzielczości i obejmuje dość szeroki zakres zagadnień, poczynając od proporcji ekranu.

Admin zrobił "porządek" z niektórymi postami. Skasował również kilka moich. W jednym z nich pisałem, że dwa razy napisałem, że poziom bieli ustawia się na czarnej planszy, a to nie jest prawda. Ale najciekawsze jest to, że fula nie wiedział co się ustawia na czarnej planszy. Nie wiedział również jak się ustawia poziom bieli. Dwa razy napisałem źle, ale fula nie zorientował się co jest źle. Pamiętasz fula co znaczy ustawianie poziomu bieli. Ustawianie poziomu bieli to.... no fula, no co? Zapomniałeś czy pamiętasz, co pisałem wcześniej?

Żeby było jeszcze fajniej, to mój opis z czerwonym nie dotyczy ustawienia czerwonego, tylko tego, co się ustawia na czerwonej planszy 100 IRE. No ale tego fula też nie wiedział.

No i chociaż powołuje się na Rec. 709 to w swoich wcześniejszych postach podaje inne współrzędne dla kolorów.

:fool: W podsumowaniu tematu do munk :fool:
 
Ostatnia edycja:

munk

New member
Mumku, to napisz jak tą biel się ustawiać, zapomniałem :)
Szkoda czasu i atłasu. To co bierzesz jest dla ciebie za mocne. Nie potrafisz czytać, nie potrafisz pisać, nie umiesz nawet bez błędu przepisać nicka. Powiedzmy tak: "jak twoja się biel ustawiać, to popsuć telewizora". Spróbuj poszukać pomocy u specjalistów. To forum ci nie pomoże.
 

fula

New member
Munk, wymiękasz?
Otóż poziom bieli ustawia się przy użyciu ..... CZARNEJ planszy. Dokładniej rzecz ujmując nie jest ona całkiem czarna, bo zawiera elementy czarniejsze niż czarne, oraz już lekko szare. Konkretnie poniżej 16, tło jest 16 i w końcu powyżej 16. Innymi słowy czarne 4% poniżej czerni i 2 i 4% powyżej. Generalnie jednak wszystko oscyluje wokół czarnego.

No napisz, jak tą biel się ustawia.
Wiem że tego chcesz, będziesz fachowcem jak to zamieścisz na forum.
 
Ostatnia edycja:

munk

New member
Ty fula widzę lecisz w kulki. Czytać nie umiesz, nic nie rozumiesz. 100x trzeba ci powtarzać, żeby coś dotarło.

Napisałem ci już, że poziom bieli to się ustawia nie na czarnej planszy. Na czernej z tymi -4% +2% i +4% to się ustawie poziom luminancji, który się inaczej zwie jasnością. Natomiast poziom bieli to zwyczejnie jest regulacja kontrastu. Ale ty nawet tego nie wiesz.

No i co teraz fula? Wcześniej dwa razy napisałem, że poziom bieli się ustawia na czarnej planszy, ale ty nie potrafiłeś wyłapać błędu, bo nie wiedziałeś nawet tego, że poziom bieli to kontrast. Przecież gdybyś wiedział, to już po pierwszym poście byś powinien napisać, że kontrastu na czarnej planszy się nie ustawi, tylko w tym celu używa się... no jakiej planszy się używa do ustawienie kontrastu?

A gdybym powiedział, że do ustawienia kontrastu są potrzebne dwie plansze, to już będziesz w lesie. Bo są potrzebne dwie. Potrzebne są dwie, żeby ustawić też prawidłową gammę. No dobrze fula, to jakie są te plansze potrzebne żeby ustawić prawidłowy kontrast i gammę.

Mam dla ciebie więcej pytań na które nie będziesz potrafił odpowiedzieć. Jaki to jest prawidłowy kontrast? Jaka jest prawidłowa gamma? Czy regulator jasności wpłynie na kontrast? Ten od czarnej planszy? No?
 

fula

New member
Munku, przecież wiesz że ja nic nie wiem.
To co Ci będę pisał?

Chciałbym wiedzieć jak się ustawia biel, a Ty mi wylatujesz z gamma, jakimiś regulatorami i innymi pierdołami na które trzeba mieć większy zasób wiedzy niż odpowiedź na to proste pytanie.

To jak ten biały kolor się ustawia (kalibruje)? :)
 
Ostatnia edycja:

munk

New member
To jak ten biały kolor się ustawia (kalibruje)? :)
Załóżmy, teoretycznie, że rzeczywiście chciałbyś się czegoś nauczyć, a nawet coś ustawić. W takim razie muszę cię zapytać jaki masz sprzęt do kalibracji. Chodzi o to jaki sensor i jakie do tego oprogramowanie. Poza tym potrzebne są też plansze testowe, które się odtwarza z Blu-raya, w takim razie jeszcze musisz napisać jaką masz płytę z obrazami testowymi.
 

fula

New member
Munku no co ty.
Ja nie chcę ustawiać telewizor pod BluRaya.
Jako znawca, chyba zdajesz sobie sprawę że różne marki BluRayów inaczej odtwarzają obraz.
Poza tym potrzebne są też plansze testowe, które się odtwarza z Blu-raya, w takim razie jeszcze musisz napisać jaką masz płytę z obrazami testowymi.

Ja właśnie od ciebie chcę się dowiedzieć w co fachowo mam się zaopatrzyć, aby ustawić kolor biały.
Jak to się robi?

Jest to tak proste i oczywiste, że chyba w internecie nie znajdziesz :)
 
Ostatnia edycja:
Do góry