Kopiowanie ustawien kalibracyunnych nie ma sensu

fula

New member
Szkoda że nie mogę wkleić dokument w wordzie z kalibracją telewizora w trzech różnych wersjach ustawień bieli, kolorów dla każdego modelu panelu.

Pełna specyfikacja techniczna telewizora, dla matryc AUO, CMO, LPT
 

fula

New member
My tu się kłócimy niektórzy biznesy robią.
Ogólnie problem jest taki, że wychodzi telewizor z kalibracją do wzorca producenta.
A materiał video jest kręcony na innym wzorcu, nadawca ma ustawiony sprzęt do innego wzorca, na Blurayu jest też inny wzorzec, ten sam materiał na DVD i skompresowany Divixem wymaga innego ustawienia.
Dlatego nie jest możliwym ustawić raz uniwersalnie pod te wszystkie media.
A nawet gdyby takie ustawienie uniwersalne było wychodzi problem z telewizorem, zależy jaki rodzaj matrycy mamy, każda wersja matrycy jest inna albo ze względu na budowę, albo skład chemiczny.
Po to mamy tyle opcji ustawień, więc je używajmy

Pan munk przyjdzie i ustawi do swojej białej planszy testowej, a film wyemitują do planszy testowej produkcji Burosch.
I całą kalibrację o dupę rozbił, pieniędzy nie liczę gorzej z przestawionymi ustawieniami.

Jestem ciekaw jak pan munk kalibruje, czy z ustawień z pod użytkownika czy zmienia ustawienia fabryczne w kodzie wewnętrznym?
 
Ostatnia edycja:

munk

New member
No popatrz pan, chciał się pochwalić "ętelygęcją" i wyszła taka siara, że szkoda gadać. Jak czytam różne fora, to tak się nie skompromitował chyba nikt. Tym razem wskażę bez ogródek - fula. Takich bajek to naprawdę nie czytałem nigdzie. Ale dajmy spokój. Tylko kompletna ignorancja i nieznajomość tematu mogą popchnąć, gdy kto zapalczywy, do takiego poziomu absurdu.

Po pierwsze nikt tu nie robi żadnego interesu. Jeśli ktoś chce sobie skalibrować telewizor, to jego sprawa i jego kasa. To nie jest decyzja ot tak, żeby wydać tyle kasy, co za używany telewizor, żeby sobie poprawić obraz. Tym bardziej, jeśli się jest zadowolonym z tego, co się ma. Skoro ktoś uważa, że ma ok. to po jakie licho coś zmieniać i do tego płacić ciężkie pieniądze?

Są jednak ludzie, którzy chcą zapłacić, chociażby po to, żeby kupić jakiś sensor i spróbować samemu. Co raczej niekoniecznie musi się udać... Ci bardziej oszczędni szukają gotowców, których nie ma, bo każdy panel starzeje się trochę inaczej.

Ale nie ma sensu się zagłębiać w szczegóły. kto ma chęć, znajdzie informacje w internecie. Pora ostatecznie obnażyć ignorancję kolegi f.

Otóż poziom bieli ustawia się przy użyciu ..... CZARNEJ planszy. Dokładniej rzecz ujmując nie jest ona całkiem czarna, bo zawiera elementy czarniejsze niż czarne, oraz już lekko szare. Konkretnie poniżej 16, tło jest 16 i w końcu powyżej 16. Innymi słowy czarne 4% poniżej czerni i 2 i 4% powyżej. Generalnie jednak wszystko oscyluje wokół czarnego.

Poza tym zawsze są używane tylko dwa wzorce Rec. 709 i 601 i nic poza tym. Są pewne niuanse, tzn. różne normy opisujące kolor, ale to ma znaczenie raczej tylko dla specjalistów. Generalnie producenci każdego rodzaju sprzętu, telewizja, wydania płytowe, producenci RTV posługują się zawsze tymi samymi i takimi samymi wzorcami i normami. Już raz to pisałem, ale ktoś ociężały intelektualnie może nie zrozumieć za pierwszym razem. Metr na całym świecie jest metrem, a kilogram kilogramem. W technice obowiązują normy którymi posługują się wszyscy bez wyjątku i to są dokładnie te same normy na całym świecie.

No, choć raz kolega napisał jednak coś z sensem. Każdy telewizor jest inny, ma inną matrycę i dlatego obraz jest nieco odmienny. I właśnie po to jest kalibracja, żeby dostosować taki nieco nienormatywny telewizor do normy. A jak się to już zrobi, to pokazuje on dokładnie taki obraz, jaki być powinien. Metr ma długość metra, czerwony wreszcie jest czerwony, zielony zielony, biały biały, szary szary itd.

I te jedne jedyne normatywne ustawienia są najlepsze do każdego typu materiału wideo. Nawet materiały złej jakości wyglądają mniej źle, a przynajmniej wiadomo, co w nich jest nie tak.
 

fula

New member
Przychodzi do zakładu dostawa paneli:

AUO 32,37" Chiny

White X - 0,280
y - 0,290
Red X - 0,640
Y - 0,330
Green x - 0,290
y - 0,600
Blue x - 0,150
y - 0,060


CMO 32,37" Tajwan

White x - 0,285
y - 0,293
Red x - 0,646
y - 0,332
Green x - 0,269
y - 0,600 (0,589)
Blue x - 0,142
y - 0,,072 (0,06)



LPL 32,(37)" Korea

White x - 0,275 (0,285)
y - 0,279 (0,293)
Red x - 0,630 (0,640)
y - 0,338 (0,343)
Green x - 0,283 (0,280)
y - 0,607 (0,605)
Blue x - 0,147 (0,145)
y - 0,064 (0,065)

Tolerancja -+ 0,03

Z ustawieniami kalibracji dla poszczególnych rodzajów paneli AUO, CMO, LPL.
Parametry kalibracji są dobrane labolatoryjnie u producenta panelu według jednego wzorca CIE 1393.
Producent telewizora ma narzucone ustawienia kolorów od producenta panelu.
Jak zmienisz ustawienia to popierdolisz kolory pośrednie.
Sprawdzone.

P.S.
Specyfikacja kalibracji dotyczy paneli montowanych z płytą LP61A/C i jest to tylko część wybrana z ustawieniami kolorów.
Nie mam możliwości wklejenia pełnej specyfikacji w Wordzie a szkoda.
 
Ostatnia edycja:

fula

New member
Proszę bardzo, zdjęcie ze specyfikacji, normy są koreańskie przy ich zgłebianiu dobrze jest znąć koreański.
 

Attachments

  • Norma2.JPG
    Norma2.JPG
    32,6 KB · Wyś: 290

jgx

New member
Bez reklam
dajcie już spokój bo niektórym biznesy się nie domkną :grin:
a tak na poważnie to moim zdaniem kalibracja (taka fachowa :) ) to wielka ściema, telewizor jest skalibrowany fabrycznie i ma szereg możliwości dostrojenia do indywidualnych zapotrzebowań użytkownika, oczywiście uważam że kalibracja jest KONIECZNA ale w takim sensie że każdy musi ustawić sobie "po swojemu" oczywiście zachowując jakieś tam normy, do czego służą plansze i programy testowe. Już kiedyś pisałem że mój sony 52z5500 był kalibrowany u Kikiego i ma te wszystkie certyfikaty, wykresy itd. ale na tych ustawieniach dla mnie nie da się oglądać
pozdro 4all
 

fula

New member
Są różni producenci matryc
stosując różne podświetlenie, różniące się długością fali
różne dyfuzory podświetlenie, zmieniające długość fali światła
różne filtry, przepuszczające wiązki różnej długości fali
różne matryce, różniące się budową, składem
Producenci tygodniami testują matrycę przed wypuszczeniem na rynek aby znaleźć najlepsze dla swoich matryc ustawienia, szukają największy zakres wyświetlania kolorów, głębie nasycenie.
Robione to jest specjalistycznym sprzętem w sterylnych warunkach.
I końcu mają swoje najlepsze ustawienia, które są zawarta w specyfikacji każdego rodzaju matrycy z instrukcją kalibracji dla producenta telewizorów.

Ale są mądrzejsi, potrafią to wszystko w godzinę ulepszyć, ustawiając biel na czarniejszej czerni z ośrodkami szarymi.
Dobrze jak to robią w ustawieniach z pod użytkownika.
 

fula

New member
Do czytających ten wątek:
Jeśli zdecydujecie się na kalibracje kolorów, co powinniście wiedzieć:
Firma która kalibruje Ci, zna model i wersje waszego odbiornika, czyli:
- wersja płyty WAŻNE
- producent, typ i wersja panelu (matrycy) WAŻNE
- ustawienia poszczególnych podstawowych kolorów WAŻNE
- luminacje
- temperaturę kolorów
Tu marka i model, odgrywa drugorzędną rolę.

Jeśli gościu nie wie o co chodzi Ci masz dwa wyjścia:
1. Kopa i za drzwi.
2. Wpuszczasz i zapraszasz do kalibracji.

Jeśli zdecydujesz się na 2.

Gości na wstępnie, żeby Cię oczarować przedstawi kolorowe plansze z barwami tęczy i wykresy i tu masz być "kupiony"
Kupujesz to i się zgadzasz.
Gościu wyciąga sprzęt, całkiem nieźle się prezentuje.
Normy są, ISO też, atesty a owszem i się zaczyna.
Mierzenie bieli, według czarnej z najczarniejszych z poświatami szarej plansz, Ty oczarowany przytakujesz.
Werdykt brak bieli, trzeba kalibrować kolory. :)

Gościu wyświetla plansze poszczególnych kolorów z generatora obrazu (nie go nie stać, z pendriva), co bóg wie kiedy był kalibrowany.
Ustawia kolory według własnego wzorca, dziwne ale ma normy.
Po półgodzinnym „pajacowaniu”, sprawdza ..... oczywiście biały kolor, na czarniejszej z czarnych, a dlaczego?
Biel poszła w zieleń, albo w niebieski, albo w czerwony, dlatego nie jest bielą.
Werdykt wspaniale wychodzi ta biel, na czarnych z najczarniejszych...... 
Teraz stówka, albo co łaska, “będziesz zadowolony “ na porzegnanie.

Jeśli gość grzebał w ustawieniach użytkownika, to niema problemu, zawsze zresetujesz.
Są agenci co zmienią ustawienia na stałe.

Jak tam munk, żyjesz?
 
S

Sholay

Guest
Słowa Munka rzeczywiście zalatują szarlatanerią z lekka.

Z drugiej strony każdy z nas ma w komputerze kilka profili dla kolorów w monitorze oraz możliwość kalibracji ręcznej. OSX ma nawet sprytnego aystenta do tego celu. Każdy porządny fotograf monitory kalibruje sobie sprzętowo.

O ile więc rozumiem, to usługa, o którą drzecie koty.

Zgadza się?

&
 

ar2

Wsparcie
Członek Załogi
HD Squad
Ktokolwiek obrazi, zaatakuje drugiego użytkownika w tym temacie, choćby w przenośni, sugestii, zostanie okresowo pozbawiony dostępu do forum. Jeśli panowie chcą się sprzeczać i wyzywać a nie dyskutować to nie na tym forum.
 

fula

New member
Słowa Munka rzeczywiście zalatują szarlatanerią z lekka.

Z drugiej strony każdy z nas ma w komputerze kilka profili dla kolorów w monitorze oraz możliwość kalibracji ręcznej. OSX ma nawet sprytnego aystenta do tego celu. Każdy porządny fotograf monitory kalibruje sobie sprzętowo.

O ile więc rozumiem, to usługa, o którą drzecie koty.

Zgadza się?

&

Tak, problem tkwi w szczegółach tej usługi.

Problem polega na tym że:

Każda wersja panela wyświetla różny zakres fal światła białego.
Żeby ten zakres fal był w pełni wykorzystany, są precyzyjne ustawienia kolorów podstawowych.
Ktoś kto kalibruje dany odbiornik powinien znać takie ustawienia.

Każdy odbiornik jest indywidualnie kalibrowany u producenta, według optymalnych parametrów producenta panelów (matrycy)

Niestety Pan munk, nie potrafi teko zrozumieć.
Wszystkie informacje które udzielam są poparte doświadczeniem paroletnim pracy u producenta telewizorów.

Jak w temacie, kopiowanie ustawień kalibracyjnych nie ma sensu, chyba że mamy identyczne matryce na identycznej płycie.
 

m.grewert

Member
Przeczytałem waszą burzliwą dyskusję ugaszoną trochę przez administratora i wpadłem w pewien dysonans poznawczy. Fula ty piszesz, że każdy producent ustawia telewizory pod siebie, a na skalibruj.pl piszą "dopasowania obrazu do tego samego wzorca jaki używany jest w profesjonalnych studiach montażowych (to tzw. wzorzec Rec. 709)". To ja już nie rozumiem. Jakby nie było jakiegoś uniwersalnego wzorca to chyba nie można by trafnie ocenić wygląd obrazu? Czy mi ktoś to wytłumaczyć?

update
na stronce jest link do rec 709 na wikipedia en.wikipedia.org/wiki/Rec._709 A więc faktycznie istnieje coś takiego jak stadart filmowy czyli kalibracja ma chyba sens?
 
Ostatnia edycja:

fula

New member
Sprawa jest bardzo prosta, wytłumaczę jeszcze raz:

Wyświetlając obrazy (kolory) na generatorze obrazu według wzorca np.Rec. 709, ustawienia barw są następujące dla wybranych paneli (matryc):

AUO 32,37" Chiny

White X - 0,280
y - 0,290
Red X - 0,640
Y - 0,330
Green x - 0,290
y - 0,600
Blue x - 0,150
y - 0,060


CMO 32,37" Tajwan

White x - 0,285
y - 0,293
Red x - 0,646
y - 0,332
Green x - 0,269
y - 0,600 (0,589)
Blue x - 0,142
y - 0,,072 (0,06)



LPL 32,(37)" Korea

White x - 0,275 (0,285)
y - 0,279 (0,293)
Red x - 0,630 (0,640)
y - 0,338 (0,343)
Green x - 0,283 (0,280)
y - 0,607 (0,605)
Blue x - 0,147 (0,145)
y - 0,064 (0,065)

Tolerancja -+ 0,03
Są to ustawienia kolorów na współrzędnej palecie barw, według południowokoreańskich norm CIE 1393, stosowanych w zakładach LG.
Specyfikacja kalibracji dotyczy paneli montowanych z płytą LP61A/C, w przypadku z inną płytą ustawienia mogą ulec niewielkim zmianom.
Podałem tylko przykład.

Różnica w ustawieniach wynika z różnej ich budowy, między innymi:

-sposób podświetlania, ilość zastosowanych punktów podświetlania, barwa podświetlana Podświetlanie jest sztuczne, więc jest w różnym zakresie światła białego.

-zastosowanie filtrów kolorów podstawowych ( zielony, czerwony, niebieski). Są różnej produkcji, grubości, różnie transparentne.

-same matryce LCD pracują różnie, składy chemiczne ciekłych kryształów są różne.

Na końcu stąd są różnice w ustawieniach według wzorca.

Więcej na temat światła białego, zapraszam do googlowania :)
np.
Barwa biała

Dla jasności dodam, że:
barwa wyświetlana na ustawianej matrycy z generatora obrazu, który zawiera wzorzec barwy, jest tylko zbliżona do wzorca. Parametry ustawienia matrycy do barwy wzorca, są narzucone przez producenta matrycy.
Korekcja barw ustawionych w fabryce nie jest możliwa z pod użytkownika.
Natomiast bardzo łatwo można zresetować ustawienia fabryczne wchodząc do Meni Serwisowego i zmieniając rodzaj panelu, model odbiornika i inne funkcje związane z konfiguracją telewizora.

Chyba Wam zamotałem :)

Podsunę Wam wnioski w temacie:

1. Nie macie możliwości kopiowania ustawień kalibracyjnych producenta z pod użytkownika, chyba że potraficie wejść w oprogramowanie pod odpowiedni adres i tam w kodzie binarnym pogrzebać.
I jeśli uda Wam się skopiować, to ustawicie według kolegi ustawień, bo tej samej serii matryce i tak mają nieznaczne różnice. Są indywidualnie kalibrowane.

2. Możecie kopiować kalibracje ustawień obrazu jako użytkownicy, ale każda matrycy w Waszych odbiornikach nieznacznie (w przypadku innej wersji ), znacznie (w przypadku producenta) inaczej wyświetli barwy tego samego obrazu.
 
Ostatnia edycja:

munk

New member
Kalibracja polega na tym, żeby posługując się sensorem, oprogramowaniem i planszami testowymi ustawić w taki sposób parametry obrazu, żeby:

a) kolor szary w całym zakresie luminancji był szary, bez żadnych dominant barwnych
b) ustawienie zakresu kolorów w taki sposób, żeby był jak najbardziej zbliżony do normy

I to wszystko. Norma wszakże jest taka:

biały x=0.313, y=0.329
czerwony x=0.640, y=0.330
zielony x=0.300, y=0.600
niebieski x=0.150, y=0.060

To tylko fragment. Są jeszcze inne kolory, których współrzędne się ustawia. Podane przeze mnie współrzędne dotyczą wyświetlaczy HD, a więc Rec.709. W każdym razie takie parametry powinien mieć każdy telewizor bez względu na producenta i rodzaj matrycy. Nawet bez względu na to czy to plazma, czy LCD. Projektory też mają tak działać, żeby być zbliżone do tych współrzędnych jak najbardziej.

Kalibracja to nic innego, jak sprawdzenie czy telewizor pokazując kolory pokazuje kolory zgodne z normą. Jak nie, to się to koryguje.

Bo gdyż każdy telewizor jest inny i każdy pokazuje to samo nie tak samo. A jeśli nawet się weźmie dwa identyczne telewizory z tego samego sklepu i z tej samej partii produkcyjnej, to będą one dawać obraz różniący się od siebie. Kto chce, żeby jego telewizor był maksymalnie zgodny z normą, to go kalibruje.
 

fula

New member
Panie munk, to jeśli ustawia się według jednych ustawień jak Pan przed chwilą podał.

Dlaczego?
W posiadanych prze zemnie dwóch identycznych odbiornikach marki Samsung 40D6500, różniących się panelami A i P różnych producentów, otrzymuje różne kolory identycznych obrazów.
Dlaczego obrazy 3D, różnią się w jakości wyświetlania?

Przecież normy są jedne, na całym świecie.
Panie munk to co Pan podał, to kalibrują ludzie nie bacząc na specyfikacje techniczne matrycy.
Kalibracja jest dokonywana na pałę, według ogólnych norm.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

Kadajo

New member
Bez reklam
Odpowiedz chyba tutaj jest prosta, producenci TV nie ustawiają do normy rec 709 tylko do swoich parametrów zależnych od panelu, od dlaczego trzeba potem TV kalibrować i dlaczego nie możemy skopiować kalibracji innego TV (jest duża szansa ze bedzie inny panel wiec tylko go rozkalibrujemy jeszcze bardziej).
Dodać trzeba ze norma rec 709 dotyczy tylko HD (BRD), jeśli ktoś ma DVD to tutaj są znowu inne "parametry" rec 601.
 

Kadajo

New member
Bez reklam
To jak ustawiają matryce w fabrykach nie nazwał bym "na pale", bo wyszło by to podczas testów TV. A w testach widać ze nie które TV są dosyć dobrze ustawione już "na starcie".
Przepisywanie ustawień innych użytkowników, często tez z całkowicie innych modeli to jest ustawianie "na pale", szczególnie ze te ustawienia potem nawet nie są w żaden sposób przez nich weryfikowane bo gdyby to umieli zrobić używając wzorców to umieli by skalibrować TV chociażby w podstawowy sposób.
 

munk

New member
Nadal niektórzy nie rozumieją co to jest kalibracja, nigdy czegoś takiego nie widzieli, nie czytali nawet o tym. Tak samo wiara, że sprzęt wychodzący z fabryki jest idealny i bardzo świetny. Gdyby był, to obraz z każdego telewizora byłby taki sam. Jakość obrazu też by była taka sama, a telewizory różniłyby się od siebie wyglądem.

Przypomnę po raz kolejny, że kalibracja to nie jest ustawianie według własnego widzimisię, tylko według tego, co pokazuje bardzo precyzyjny sensor, którego wskazania są interpretowane przez specjalistyczne oprogramowanie.

Gdyby kto nie wiedział, to przypomnę także, że telewizory ulegają procesom starzenia, czyli ich obraz zmienia się z upływem czasu. Nawet gdyby telewizor miał fabrycznie dobre ustawienia, to po roku, dwóch już one takie dobre nie będą. Zmiany fizykochemiczne w samym panelu spowodują, że obraz z tym, co było na początku nie będzie miał wiele wspólnego.

I na koniec dodam, że ustawienie kolorów według współrzędnych x, y nie są możliwe bez kalibracji. Bo niby skąd kto ma wiedzieć jakie parametry ma jego telewizor?
 
Do góry