CANON HV20-uwagi uzytkownikow

dramich

New member
Witam ponownie poczyniłem pewne postępy ale im dalej w las tym więcej drzew więc nadal potrzebuje pomocy.

Więc obraz przechwyciłem za pomocą windows movie maker - nawet zapisał w formacie HDV (chyba).

Razem z nagrywarką BD otrzymałem taki pakiet Cyberlink (powerproducer)
i mam również powerdirector wiec moje pytania dotyczą tych programów

Powerproducer - przygotowuje dysk BD bez menu - czy ma ktoś doświadczenia , czy to program nie obsługuje czy wogóle BD nie daje możliwości tworzenia menu ???

Power director jak wygenerować film używając swojego kodeka a nie tego co on proponuje.

I co to za kodek AVC 264 - moze powiem o co mi chodzi - chcę przygotować film który nagram na bd i będzie w HD, na razie udało mi się wygenerować mpeg2 1080i.
 

yaca

New member
lukaswit:
Widzialem Twoj teledysk
http://www.stage6.com/user/lukaswit/video/1892690/Marian-Witek:-I'm-hungry---teledisc-720p
Powiedz mi prosze na jakich ustawieniach kamery kreciles na poczatku filmu,
mam na mysli to co bylo na dworze.
Podciagales pozniej kolory w jakims programie? Pytam poniewz kolorki sa barzo ladne/zywe
Dzieki
 

MS HDV

New member
Adapter 35mm z HV20

Witam wszystkich.

Czy ktoś z Was ma doświadczenia z adapterem 35mm z HV20?
Jeśli tak, to wdzięczny byłbym (pewnie parę innych osób również)
za opis tych doświadczeń, wraz z podaniem jaki to adapter i gdzie
kupiony.
Czy odwracanie obrazu nie jest w praktyce denerwujące?
Czy można się do tego nijako przyzwyczaić?

Wszelkie info będzie bardzo pomocne.

Z góry dzięki.
 

neomarka

New member
Czesc mam kilka pytan, mianowicie czy w windows media encoder mozna zgrac film w formacie full hd?
Ewentualnie czy jest jakis lepszy darmowy program?
Jaki kompter jest do tekiej zabawy potrzebny (pentium 4 3Gh, 1Gb RAM, Readon 9550 256RAM to wystarczy?). Mam jeszcz opcje notbooka jest troche lepszy ale problem w tym ze w notebooku mam wejscie fire-wire 4pinowe tylko (a to chyba nie jest kompatybilne z full hd, nie posiadam kabla fire-wire 4pin - 4 pin) dlatego myslalem nad zakupem kabla hdmi mozna za posrednictwem tego kabeka zgrywac film na komp? jesli tak to jaki polecacie bo ceny sa roznorodne od 40zl do 200zl
dzieki za pomoc
 

MS HDV

New member
HV20 - tryb 24p ...

Cześć.

Czy właściciele HV20 mogliby opisać trochę swoich doświadczeń
z nagraniamy w trybie 24p. Jest to - tryb 24p - (opócz samej
jakości nagrywanego materiału przez HV20) główna cecha tej
kamery, która przyciąga wielu jej użytkowników.

Kto z Was na codzień używa 24p?
Jak przedstawia się edycja materiału nagranego w 24p?
Jakie są problemy z tym formatem?

Wiadomo, że 24p daje efekt bliższy do obrazu filmowego, jednak
24p ma bardzo duże problemy z ruchem, szczególnie szybkim
ruchem. Z drugiej strony ten tryb progrsywny jest nijako trybem
niezbędnym w kamerach profesjonalnych.
W tym samym czasie np. www.fxsupport.com (czyli osławiony i
ceniony Wolfgang) w pewnym sensie krytykuje 24p w HV20...
(gdzie samą kamerę wymienia jako "TOP 5" sprzętu w branży...)
BTW jeśłi ktoś tej strony dotąd nie odwiedził, to bardzo polecam.
Obiektywne testy, bardzo dużo materiału do ściągnięcia !

No ale wracjąc do pytania... Będę wdzięczny za Wasze doświad.
z trybem 24p.

Pozdrawiam.
 

moscow

New member
MS HDV napisał:
Cześć.

Czy właściciele HV20 mogliby opisać trochę swoich doświadczeń
z nagraniamy w trybie 24p.
Pytanie do pytania.
Czy masz kamere PAL z trybem 25p, czy NTSC z 24p (bo przy obrobce to zasadnicza roznica jest).

-krzysiek-
 

MS HDV

New member
Chodzi mi oczywiście o "nasze 24p" czyli 25p w systemie PAL.

Kamery tej nie mam. Zastanwaim się nad jej kupnem. Jednym
z czynników, który mnie do tego przekunuje, jest właśnie 25p
i możliwość zapewnienia nagraniom bardziej "filmowego" wygl.

Jest jednakże bardzo dużo "kontrowersji" z obróbką. Z tego
co wiem, dużo więcej problemów z 24p niż z 25p, czy tak ?
(dla wielu 24p to wręcz koszmar - zgodnie z ich relacjami)

HV20 oprócz kręcenia codziennych wydarzeń posłuży jako
kamera B do krótkich amatorskich teledysków i filmików.

Będę wdzięczny za info.

Pozdrawiam.
 

moscow

New member
MS HDV napisał:
Chodzi mi oczywiście o "nasze 24p" czyli 25p w systemie PAL.

Jesli chodzi o prace w 25p, to od strony obrobki w NLE, w porownaniu z 24p (tym NTSC) temat jest banalny. Wystarczy przestawic sie w programie do obrobki nieliniowej na tryb 50Hz ale progressive (np. w Sony Vegas bedzie to 'HDV 1080-50i (1440x1080, 25.000 fps)' z modyfikacja ustawienia 'Field order' na 'None (progressive).
W przypadku krecenia materialow, trzeba uwzglednic fakt, ze w porownaiu z trybami z Interlace czestotliwosc probkowania materialu jest dwukrotnie mniejsza. Oznacza to, ze na szybkich ruchach kamery typu Pan / Tilt / Zoom (lub tez kiedy kamera jest nieruchoma a przed nia przejezdza na przyklad samochod) beda widoczne przeskoki (zalezy to jeszcze od ustawienia migawki - kiedy bedzie ona ustawiona na 1 / 2000 sekundy nie bedzie widac efektu rozmycia w ruchu, przez co przeskoki beda bardziej widoczne, niz na przyklad kiedy migawka bedzie ustawiona na 25p).

Ale wszystko zalezy od tego, jaki efekt wizualny chcesz osiagnac. Czasem przestawiam swoja kamere w 6p po to tylko aby uzyskac 'cos specjalnego'.

Pozdrawiam,
-krzysiek-
 

MS HDV

New member
Bardzo dziękuję za info !

A jak w ogóle oceniasz tryb 24p?
Jego przydatność?
Czy faktycznie osiąga się "wygląd filmu" ?

Dotąd pracowałem na kamerach Sony,
które 24p nie miały (Z1 niestety nie mam)
i zastanawiałem się nad zmianą na Canona
głównie z tego powodu. Nie wiem jednak,
czy 24p nie jest trochę (w kamerze tej
klasy) wyolbrzymione, jako cecha, która
ma tak dużą wartość i użyteczność...?
(co innego w kamerach bardziej "profi")

Jak byś to ocenił? (pomijająć już dyskusję
o wyższości Canona nad Sony i odwrotnie).

Pozdrowionka.
 
Ostatnia edycja:

moscow

New member
MS HDV napisał:
Bardzo dziękuję za info !

A jak w ogóle oceniasz tryb 24p?
Jego przydatność?
Czy faktycznie osiąga się "wygląd filmu" ?
Jesli chodzi o temat 'MovieLook' to oczywiscie sprawa nie jest taka prosta. W przypadku kamer filmowych wielka role odgrywa obiektyw, tasma filmowa ma swoja charakterystyke, ziarno, uzywa sie roznego rodzaju filtrow. Pozniej jest jeszcze caly proces wywolywania (od ktorego tez sporo moze zalezec) i korekcji kolorow w posprodukcji.
Tryb progressive (24p / 25p) jest sporym krokiem do przodu, jednak stanowi tylko o czesci efektu. Moim zdaniem sporo tez daje tryb gamma 'CineLook' (niestety firma Canon powaznie obciela mozliwosci ustawiania parameterow, ale i to da sie w pewnym zakresie obejsc).
Inne rzeczy mozna zasymulowac oprogramowaniem takim jak na przyklad "Magic Bullet Movie Looks", czy przystawkami 35mm i stosownymi obiektywami. Przy zabawie ze swiatlem i ustawieniami kamery mozna IMHO osiagnac calkiem niezle efekty nawet standardowa kamerka.
Powiedzmy, ze to co da sie zrobc ta kamera moze nie jest tak bliskie temu co mozemy obejrzec w kinie... ale mozna sie zblizyc z efektami do dokumentow, ktore sie oglada na 'Discovery Channel'. Jesli cos takiego Cie zadowala - to poszedlbym w Canona HV20. Jak nie... no to niestety sie trzeba nastawic na wieksze wydatki ;)

Pozdrawiam,
-krzysiek-
 

worldidol

New member
W Europie mamy 25p. Jeśli chodzi o "wygląd filmu", to jest to temat na grubą książkę :) Nie bez przyczyny filmowcy wydają setki tysięcy dolarów na sprzęt. Bardzo przyjemny efekt można osiągnąć jednak edytując cyfrowe video. Tutaj liczą się następujące kwestie:

1) Liczba klatek na sekundę;
2) Parametry obrazu - gamma, kolorystyka itd., ale również samo oświetlenie planu;
3) Głębia ostrości;

Dwa pierwsze punkty spełnisz bez problemu dzięki programowi do edycji video. Nawet kamera bez trybu 25p zdałaby egzamin, bo programy edycyjne bez problemu potrafią to zmienić. Siła 25p w HV20 polega na czymś innym :) Niezwykle ważne jest oświetlenie, dobre ustawienie lamp oraz ogólna kolorystyka filmu. Każdy film jest inny, ale każdy ma swój styl. Tak np. zauważysz, że amerykańskie filmy to zwykle coś pośrodku, europejskie zwykle idą w żółć albo błękit itd. Ostatni punkt najtrudniej spełnić. Chodzi tu o rozmycie drugiego planu, co odróżnia tradycyjne video od filmu. Tego amatorska kamera Ci nie da, ale można dokupić, jak wspomniał moscow, adapter 35mm oraz obiektyw. Canon HV20 plus adapter 35mm daje rewelacyjne efekty. Praca taką kamerą jest trudniejsza, ale wcale nie daje gorszych rezultatów od np. Sony FX. Nie mówię o pracy w bardzo słabym świetle, ale w przypadku kręcenia filmów tego problemu nie ma. Plan zawsze można doświetlić.

To da Ci bardzo przyjemny "filmowy wygląd", inny niz ten znany np. z Hollywood, ale naprawdę wyglądający jak kawałek artystycznego dziełka, nie jak video. Nie zapominaj również o dźwięku i o stabilizacji kamery. Ja jestem zdania, że po godzinach prób nawet własnymi rękami można nauczyć się robić płynne przesuwane ujęcia, choć jest to trudne i nie ma mowy o chodzeniu z kamerą na rękach. Sam zakupiłem Canona HV20 w celu tworzenia filmów, możemy się zgadać jeśli chcesz ;)
 
Ostatnia edycja:

panjacek

New member
Proszę zwrócić uwagę, że każdy z tych dwóch trybów progresywnej rejestracji uzyskiwany jest w inny sposób. W palowskiej serii sprawa jest prosta. Zamiast 50 pól skanuje się 25 razy całą ramkę zachowując kolejnoliniowaść. Istnieje tu oczywiście możliwość wydłużenia czasu naświetlania.
W wersji NTSC natomiast trudniej jest ten tryb uzyskać, ponieważ 60 nie dzieli się bez reszty przez 24. Zastosowano więc technikę składania 24 ramek z 60 pól nazywaną pulldown. Takie składanie nie jest proste bo w kilku przypadkach drugie pole poprzedniej ramki tworzy nową ramkę z pierwszym polem ramki następnej. Niektóre pola są używane dwa a niektóre trzy razy. Może to być przyczyną skoków zwanych nieraz "czkawką"
 

pxl666

Member
Bez reklam
panjacek napisał:
Proszę zwrócić uwagę, że każdy z tych dwóch trybów progresywnej rejestracji uzyskiwany jest w inny sposób. W palowskiej serii sprawa jest prosta. Zamiast 50 pól skanuje się 25 razy całą ramkę zachowując kolejnoliniowaść. Istnieje tu oczywiście możliwość wydłużenia czasu naświetlania.
W wersji NTSC natomiast trudniej jest ten tryb uzyskać, ponieważ 60 nie dzieli się bez reszty przez 24. Zastosowano więc technikę składania 24 ramek z 60 pól nazywaną pulldown. Takie składanie nie jest proste bo w kilku przypadkach drugie pole poprzedniej ramki tworzy nową ramkę z pierwszym polem ramki następnej. Niektóre pola są używane dwa a niektóre trzy razy. Może to być przyczyną skoków zwanych nieraz "czkawką"
dlatego pulldown sie usuwa np w vegasie > zamieszczam sposob podany tutaj
Standard Vegas
1) Create a Custom Project with 60p frame rate
File -> Properties -> Video -> Field order: None (progressive scan) -> Frame rate: 59.940 (Double NTSC) -> Save -> Ok
2) Load your HDV clip
3) Enable Smart Resample (this is default)
Right-click on clip -> Properties -> Smart Resample -> Ok
4) Encode video to a 60p progressive format
File -> Render As -> Pick a codec capable of progressive -> Custom -> Frame rate: 59.940 -> Apply -> Give the file a name -> Save

codo DOFa i kolorystyki to polecam wspomniany magic bullet (jest tez sporo innego softu do color gradingu) a plytki DOF (depth of field > glebia ostrosci) mozna uzyskac
1- przeslona na sztywno 1.8 - kombinowanie z migawka>blokowanie gaina itp
2-max zoom i filmowanie z odleglosci np twarzy - tlo sie wtedy swietnie rozmywa na dlugim koncu ogniskowej - nie jest to ceniona metoda ale adapter swoje kosztuje i do niego trzeba miec jeszcze obiektyw o odpowiedniej jasnosci ato wydatek rzedu kilku k (mam na mysli jakis canon,nikon,pentax anie heliosa od zenita...)
3-wspomniany juz adapter 35mm...super...ale moze byc taniej i wydajniej zainwestowac w polprofesjonalna kamere 720p...niewiem ale jak widzialem ceny np letusa albo brevisa to porazaja...plus obiektyw...do tego juz bez szyn sie nie obejdzie ...itd jak ktos znalazl jakies tanie adaptery albo zrobil sam (ale z wibrujaca matowka) to chetnie sie zapoznam z kosztami

ogolnie to widzialem zastosowanie hv20 w niesamowitych projektach i wiem co mozna z tej kamery wicisnac ale ...trzeba sie znac na sprzecie i procesie produkcji...nie wspominajac o samym prowadzeniu kamery, projektowaniu kadrow, jednym slowie OBRAZIE jakim chcemy przekazac tresc - ujecie trzeba "widziec" zanim powstanie. amator na automacie nic nie osiagnie - o tym mozecie zapomniec - krecic krecic kombinowac grzebac w poscie itd...czytac fora filmowcow amatorow (i nie tylko) noi inwestowac - filtry mikroporty glowice olejowe...dobry soft szybka stacja robocza...nie bez powodu budzety banalnych amerykanskich szmir ida w setki tysiecy dolarow...to drogie hobby...
pozdro

 
Ostatnia edycja:

aj.

New member
panjacek napisał:
Proszę zwrócić uwagę, że każdy z tych dwóch trybów progresywnej rejestracji uzyskiwany jest w inny sposób. W palowskiej serii sprawa jest prosta. Zamiast 50 pól skanuje się 25 razy całą ramkę zachowując kolejnoliniowaść. Istnieje tu oczywiście możliwość wydłużenia czasu naświetlania.
W wersji NTSC natomiast trudniej jest ten tryb uzyskać, ponieważ 60 nie dzieli się bez reszty przez 24. Zastosowano więc technikę składania 24 ramek z 60 pól nazywaną pulldown. Takie składanie nie jest proste bo w kilku przypadkach drugie pole poprzedniej ramki tworzy nową ramkę z pierwszym polem ramki następnej. Niektóre pola są używane dwa a niektóre trzy razy. Może to być przyczyną skoków zwanych nieraz "czkawką"

Czym różni się full HD 1920x 1080 PAL od NTSC poza 50i 60i. Wiele osób planuje zakup kamery. Może lepiej poczekać na HV30 w wersji NTSC bo ma 30p bez pulldown. To 20% więcej niż w PAL, więc obraz powinien być bardziej płynny. Z drugiej strony zastanawiam się czy zapis w NTSC nie straci na jakości z powodu "gorszego stosunku bitrate/klatkę" jeśli można się tak wyrazić. Z opisów wynika, że bitrate jest jednakowy w PAL i NTSC, np. 17Mb/s dla HF10. Jeżeli coś pokręciłem proszę o wyjaśnienie.
 

worldidol

New member
Ale więcej klatek na sekundę nie oznacza, że ta opcja jest lepsza :) Tutaj chodzi o wrażenie, a efekt 25p + migawka 1/50 naprawdę jest taki jaki powinien być. Jeżeli patrzysz w ten sposób to kręć w 50i.
 

MS HDV

New member
Dziękuję wszystkim za informacje.

Zastanawiałem się właśnie nad kupnem adaptera 35 mm do
przyszłej kamery.
Ja nie zajmuję się kręceniem zawodowo (w żadnym sensie).
Interesuje mnie film (jako branża) generalnie.
Zajmuję się montażem, i oczywiście też kręcę.

Chcę zmienić sprzęt na nowocześniejszy.

Głównie interesuje mnie osiąganie efektów możliwie najbardziej
zblizonych do profesjonalnego efektu filmowego ( ale nie tego
polskiego... , a bardziej rodem z hollywood, czy też filmów z
europy zachodniej). Zarówno z materiału "reżyserowanego",
jak i np.tego z weekendu na Mazurach...

Oczywiście nigdy nie zbliżymy się z naszymi kamerami do wygl.
filmu z hollywood. Tam okres postprodukcji trwa od 6 do 12
miesięcy, i ułamek sekundy po ułamku pracują się nad tym
"efektem" na najleszym sprzęcie przy wykorzyst. najlepszych
profesjonalistów (już pomijam kwestię samego sprzętu, którym
kręcone są materiały...). Tak więc trzeba być realistą :) No
ale można się postarać, aby zbliżyć się możliwe najbardziej do
tej jakości.


Co do adapterów 35mm, to zajrzyjcie na poniższe strony:

1.

http://35mmadapters.googlepages.com/home

(tu można kupić zarówno statyczny, jak i wibrujący) - koszt do 500zł.


2.

Louie Neil Perez
twoneil@gmail.com

(to jest kolejny człowiek, który robi adaptery 35mm na zamówienie;
koszt 195USD, czas oczekiwania to 30 dni)

3.

http://www.makingthemovie.info/2007/12/35mm-lens-adapter-comparison.html

(tu trochę porównań i opisów, jak zrobić samemu taki adapter).


Co do Maggic Bullet, to przymierzam się do niego.
Ktoś z Was pracuje na nim? Jest on przyjazny, czy
też jest to droga przez mękę ?
 
Ostatnia edycja:

theszcz

New member
pxl666 napisał:

jak ktos znalazl jakies tanie adaptery albo zrobil sam (ale z wibrujaca matowka) to chetnie sie zapoznam z kosztami

moze nie tanie, ale troche tansze od wyzej wymienionych (letus, brevis): http://www.sgpro.co.uk/
przymierzam sie do zakupu (powoli ... ), mam troche obiektywow w systemie FD i super byloby moc z nich korzystac podczas krecenia, ale jak pisales - sam adapter to nie wszystko (szyna, solidny statyw)
 

pxl666

Member
Bez reklam
widzialem kilka patenow na wibrujacy , rotacyjny i staly adapter - chetnie bym sprobowal ale narazie brak mi czasu i doswiadczenia a sadze ze ogniskowe poszczegolnych soczewek sobie trzeba dobrze policzyc zeby to mialo rece i nogi...jak jakis kolega z forum osiagnie sukces w tym temacie to mysle ze znajdzie sporo chetnych na takie cacko. pamietac nalezy ze adapter to strata swiatla, i to niemala moze byc nawet 2fstop ato juz baaardzo wiele...dlatego najpierw nalezy zdobyc jak najjasniejszy obiektyw jak najlepszej jakosci. markowe manuale ze swiatlem 1.2 2.0 to spory wydatek i niezadko trudno nawet taki trafic wiec polecam najpierw zdobyc szklo a potem skonstruowac pod nie adapter...chyba ze krecimy w sloneczne dni lub zakladamy doswietlanie planu (co w produkcji filmowej jest oczywistoscia wiec nie powinno byc problemu).

jesli chodzi o efekty uzyskiwane w studiach filmowych to oczywiscie ze domowo jest je nielatwo osiagnac , natomiast bledem jest twierdzic ze sa one niemozliwe do wykonania - polecam poogladac na YT klipy typu "homemade 300 style" albo "lighting saber effects" tudziez ogolnie "homemade fx" etc polecam sie zapoznac z http://www.peerlessproductions.com/films.html

gdzie nalezy obejrzec [FONT=Futura, Trebuchet MS, Arial, Helvetica]Suburban Plight oraz [/FONT][FONT=Futura, Trebuchet MS, Arial, Helvetica]Mechanical Mayhem Theatrical Trailer - ten chlopak tworzy sobie w domu na maku i uzywa sporo darmowego oprogramowania a kazdy z nas moze sie pobawic after effects lub vegas/premiere/edius/etc...dwu i czterordzeniowe kompy z 4 giga ramu nie kosztuja juz milionow a mozna sie na takim spokojnie pobawic w domowe starwars - trzeba tylko chciec.

odnosnie magic bullet - ja uzywam pluga do sony vegas i jest on bardzo przejrzysty i prosty w obsludze - poprostu polecam zassac i obadac samemu - mozliwosci palce lizac!

pozdrawiam kolegow kinematografow amatorow
[/FONT]
 

MS HDV

New member
Suburban Plight naprawdę robi wrażenie. Super.
No, ale autor trochę -delikatnie mówiąc- swojego
życia na te 5min filmu poświęcił...
Najważniejsze, że możliwości są. Potrzebne są
jedynie sprzęt, umiejętności i czas.


Z innej beczki (na chwilę):
czy znacie może sklep Akson-Studio z W-wy ?
(ogłaszają się szeroko na Allegro)
Oferowne przez nich ceny są bardzo atrakcyjne.
Wnioskuję (z opisów), że oferowany przez nich
sprzęt jest sprowadzany z Japonii.
Apropos, czy kamera kupiona w Japonii jest w
pełni zgodna z tymi sprzedawanymi w Polsce ?

Pozdrawiam wszystkich.
 
Do góry