Jak dowodzą badania naukowe osoby z którymi się nie zgadzamy wydają nam się naiwne, nielogicznie myślące, mniej inteligentne, zaś osoby z którymi się zgadzamy odwrotnie.. wydają nam się bardziej inteligentne, logicznie myślące, mądre. To donośnie wmawiania komuś nielogicznego myślenia i naiwności. Jest tutaj jeden który lubi to robić (beamer). Swoją drogą już dwa razy zbanowany
Powrócę do tematu czy cena sklepowa PlayStation 3 jest wyższa niż koszty produkcji.
Raport Sony za FY07 informuje wprost o „sprzedaży PS3 po strategicznej cenie poniżej kosztów produkcji”.[1] Model biznesowy w którym traci się na konsoli i zarabia na certyfikacji gier stworzyło właśnie Sony. Wszystko wskazuje na to, że od czasów PS1 jedynie Wii nie poszło w tym kierunku.
Szacunkowe koszty produkcji PS3 zaraz po wyjściu konsoli mówiły o $200-300 straty na sztuce. Choć niestety analizy tego typu są często obarczone sporym błędem i poprawiane nieco później.[2] Nawet zakładając gigantyczny margines błędu nie ulega wątpliwości, że Sony na PS3 (przynajmniej początkowo) traciło.
Od tej pory koszty produkcji spadły, ale i cena zmalała. [3] Model 60GB staniał o $100 w połowie 2007 co najprawdopodobniej częściowo zniwelowało potencjalny zwrot z usprawnienia procesu produkcyjnego. [4] Koszty produkcji modelu 60GB, który głównie różnił się wielkością dysku, nie wynosiły jednak $100, różnicy w cenie między modelami 20GB i 60GB. Można wnioskować, że mniej więcej połowa obniżki ceny musiała zostać pokryta przez spadające koszty produkcji lub z kieszeni Sony. [5]
A skoro o procesie technologicznym - PS3 ma zablokowany jeden rdzeń, bo ilość w pełni działających CELLi w początku produkcji była niższa niż oczekiwano. Dziś jest to z pewnością pomijalny problem - prawdopodobnie nawet to ulepszenie procesu produkcyjnego właśnie pozwoliło na cięcie ceny.[6] Dodatkowo zmiana SKU i usunięcie wstecznej kompatybilności zmniejszyło koszty. [7]
Kolejnym drogim komponentem jest optyka BR. Ze względu na rozmiar produkcji dziś względem startu z pewnością optyka jest znacznie tańsza w produkcji. Ale wciąż nie jest to optyka DVD. I wciąż odaje to do startowe "Sony traci na każdej PS3". Sony przynajmniej raz znacząco ulepszyło swoją technologię [8] co w połączeniu ze stopniowo zwiększającym się zapotrzebowaniem na napędy (a więc i większą skalą produkcji) pozwoliło znacząco ciąć koszty napędu.
Jednocześnie należy pamiętać, że konsola produkowana jest w Azji więc stosunek cen walut ma znaczenie na koszt w Europie i Stanach. Sony dokonało ponownej estymacji cen sprzętu w Wielkiej Brytanii pomijając PS3, tym samym potencjalnie tracąc więcej lub niwelując ewentualne wpływy ze sprzedaży konsoli. Niestety stosunek USD i EUR do JPY w ostatnich miesiącach sprawia, że wszelkie potencjalne usprawnienia w procesie technologicznym i cięcia kosztów w fabrykach są niwelowane przez kursy walut. [9] To właśnie niestabilność rynku walut i kryzys ekonomiczny sprawiły, że Sony wycofało dostawy z Circuit City co w efekcie foprowadziło firmę do bankructwa.
W sumie jest całkiem prawdopodobne, że w połowie 2008 Sony przestało tracić dużo, lub wręcz zaczęło zarabiać niewielką na PS3.[10] Ale to przeszłość: w stanie w jakim obecnie znajduje się światowa ekonomia i przy stosunku Jena do Euro nawet rozpoczęta produkcja tańszego CELLa najprawdopodobniej nie pozwoli im na obniżenie ceny w Europie. Kursy walut wspomniane powyżej sprawiły, ze mimo iż w lokalnej walucie Sony produkuje taniej, w walucie w jakiej sprzedaje większość sprzętu nie może sobie pozwolić na obniżkę ceny.
Dochodzi do tego jeszcze jeden smutny fakt: produkcja to dopiero początek. Sony ma koszmarnie wysokie koszty manipulacyjne. Jeśli spojrzeć na ich wyniki finansowe, to ciężko oprzeć się wrażeniu, że produkują tanio (mają wiele wyspecjalizowanych fabryk i nieocenione doświadczenie w produkcji sprzętu), sprzedają drogo (wystarczy porównać ceny laptopów VAIO do analogicznych Lenovo). Mimo to profit margin Sony na elektronice oscyluje w okolicach 3-5%. A Sony produkuje głównie ekskluzywne, drogie dobra. Dla porównania Apple celujące w podobny rynek ma profit margin rzędu 35%.[11] Sony wyraźnie nie radzi sobie z efektywną sprzedażą ekskluzywnych dóbr.
Jest jeszcze jedna ważna rzecz. Każdy gracz na tym rynku - Sony, MS, Nintendo - wie, że "mass market" zaczyna się od około $200. Sony sprzedało w tej cenie lub poniżej niej 75% swoich konsol.[12] Sony wie (i widzi na podstawie wciąż rosnącej sprzedaży 360 po obniżce ceny), że cena jest kluczem do sięgnięcia po większy kawałek rynku. Brak obniżki cen dobitnie świadczy o braku pola do manewru. Jeśli w marcu (po wydaniu Killzone 2) nie będzie obniżki, będzie to świadczyło o tym, że PS3 wciąż nie jest samo w sobie dochodowe (w różnym okresie z różnych przyczyn) a alternatywne źródła dochodu (licencje gier, gry 1st party, dochód z PSN) nie offsetują kosztów produkcji.
Przypisy
[1] Raport finansowy z marca 2007 [A]
[A]
http://www.sony.net/SonyInfo/IR/financial/fr/06q4_sony.pdf
[2] Pierwsze analizy pojawiły się w czerwcu 2005, na długo zanim znane były koszty produkcji poszczególnych komponentów, zanim zamknięty został standard Blu-Ray. Szacowano wtedy, że koszt produkcji napędu, RSX i CELLa to $100 każdy. [A] Analiza iSuppli została poprawiona na początku 2006 roku i poniekąd potwierdzona kolejną. Szacowano wtedy koszty produkcji modelu 20GB (sprzedawanego w cenie $500) na $800 przy koszcie samego napędu w okolicach $350. Dodatkowo iSuppli szacowało spadek cen do około $320 w trzy lata.
[C] Warto przypomnieć, że pierwsze pokazane publicznie modele miały praktycznie całą obudowę zajętą portami USB i HDMI. Gdyby utrzymano taką architekturę, koszty produkcji byłyby jeszcze bardziej drastyczne. Z tego powodu pierwotny szacunek iSuppli ($500 za model 20GB) był conajmniej absurdalny.
[A] http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=5817
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=8227
[C] http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=11740
[3] Obliżka ceny PS3.
http://www.techspot.com/news/26045-sony-confirms-playstation-3-price-drop.html
[4] Jest kilka przesłanek za tym, że koszty produkcji spadły. W czerwcu 2007 Philips oblizył cenę jednego ze swoich napędów o 60GBP, około 20% jego startowej ceny. [A] To jasno wskazuje na zmniejszające się koszty produkcji optyki do napędów BR.
[A] http://www.itpro.co.uk/120401/philips-lite-on-drops-blu-ray-drive-price
[5] Szacunkowy koszt produkcji modeli 20GB oraz 60GB.
http://ps3.ign.com/articles/746/746482p1.html
[6] CELL przeszedł już jedną zmianę skali (do 65nm), obecnie najprawdopodobniej rozpoczęła się produkcja CELLa w technologii 45nm. [A]
[A] http://www.sony.co.jp/SonyInfo/News/Press/200710/07-1018/07-1018.pdf
http://www.japancorp.net/Article.Asp?Art_ID=15824
[7] Usunięcie EE+GS zmniejszyło koszty produkcji.
http://playstation.joystiq.com/2007/02/08/playstation-3-manufacturing-costs-to-go-down-way-down/
[8] Nowa, mniejsza optyka BR.
http://www.techradar.com/news/home-...hrinks-blu-ray-lasers-drives-cost-down-209277
[9] PS3 nie podrożeje mimo słabej sytuacji Funta Brytyjskiego. Waluty: EUR/JPY i USD/JPY.
http://www.gamesindustry.biz/articles/sony-uk-price-hike-wont-effect-ps3
http://waluty.onet.pl/102,1,365,waluta.html
http://waluty.onet.pl/106,1,365,waluta.html
[10] Koszty produkcji ucięte o połowę (podobne raporty ze stycznia i z grudnia 200.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=16929
http://www.shacknews.com/onearticle.x/56559
[11] Wystarczy porównać income i revenue dowolnego raportu finansowego.
http://www.sony.net/SonyInfo/IR/financial/fr/08q1_sony.pdf
http://www.apple.com/pr/library/2008/10/21results.html
http://business.smh.com.au/business/apple-shares-soar-after-record-profit-20090122-7mzi.html
[12] Dane dotyczące sprzedaży do dziś oraz do obniżki ceny PS2 do $200.
http://money.cnn.com/2002/05/14/technology/ps2_pricecuts/
http://www.gamesindustry.biz/articles/hirai-targets-150-million-ps3-sales