1. Klauzule zakazane przez UOKIK
W niektórych regulaminach sklepów internetowych zamieszczone są postanowienia, zgodnie z którymi konsument musi zwrócić towar w oryginalnym, nieuszkodzonym opakowaniu. Postanowienie z regulaminu sklepu internetowego o treści: "Zwracany w tym trybie towar zostanie przyjęty tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie odesłany w oryginalnym, nieuszkodzonym opakowaniu" zostało uznane za niedozwolone w relacjach z konsumentami przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie i wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa UOKiK poz. 2770
2. UOKiK pilnuje także, by resellerzy nie obciążali kosztami klienta w razie odstąpienia od umowy. W takiej sytuacji konsument płaci tylko za wysyłkę towaru do sklepu. Sprzedawca musi natomiast zwrócić cenę towaru i koszt dostawy do klienta (4365).
Nie może ograniczać praw klienta, stwierdzając, że reklamacji podlegają wyłącznie wady stwierdzone w towarze nie zużytym (4350). Urząd zajął się również sklepami, które próbują unikać odpowiedzialności za zaginioną przesyłkę do klienta. Taka praktyka również jest zabroniona (4385).
3. Używane towary także można reklamować. Niedozwolone jest ograniczanie konsumentom korzystania z tego prawa. Przekonała się o tym spółka Pekao Leasing w Warszawie. Za ograniczanie prawa do reklamacji sprzętu poleasingowego prezes Urzędu nałożyła na nią karę prawie 900 tys. zł.
Pekao Leasing za pośrednictwem strony internetowej sprzedaje używane, poleasingowe towary – m.in. samochody. Po wygaśnięciu umowy leasingu lub z powodu niespłacania rat, produkty te stawały się własnością spółki. Wątpliwości prezes UOKiK wzbudził regulamin sprzedaży tych sprzętów umieszczony na stronie internetowej Pekao Leasing. Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte 28 czerwca 2012 roku.
Po przeanalizowaniu regulaminu umieszczonego na stronie internetowej prezes UOKiK stwierdziła, że znalazły się w nim sprzeczne z prawem postanowienia. Na ich podstawie Pekao Leasing nie dawała konsumentom możliwości reklamowania poleasingowych towarów.
Zgodnie z prawem, jeżeli kupujemy rzecz używaną, nie tracimy prawa do reklamacji z tytułu niezgodności z umową. Gdy poleasingowy sprzęt ma wadę, konsument może żądać bezpłatnej naprawy, wymiany lub ostatecznie zwrotu wpłaconych pieniędzy. Warto zwrócić uwagę na krótsze terminy reklamacji: sprzedawca towaru używanego może skrócić czas na wniesienie roszczeń dotyczących towarów używanych do roku od momentu zakupu.
Prezes UOKiK stwierdziła, że postanowienia regulaminu Pekao Leasing wprowadzają konsumentów w błąd - nałożona na przedsiębiorcę kara to prawie 900 tys. zł (899 618 zł).
Poniżej Ciekawy artykuł:
http://www.prawo.egospodarka.pl/867...wcy-za-niezgodnosc-towaru-z-umowa,1,84,1.html
POLECAM ZAPAMIĘTAĆ TE STRONY:
UOKiK - Konsumenci - Porady konsumenckie - Pytania i odpowiedzi - Sprzedaż konsumencka
Niezgodność towaru z umową