Do kolegi TDX
Tu nie chodzi o to, że towar ze zwrotów jest towarem niepełnowartościowym, ale o to że jeżeli umówisz się ze sprzedawcą, że towar ma być kompletny, w oryginalnym fabrycznym opakowaniu, a będzie jednak inaczej, to masz prawo do reklamacji, jako towaru niezgodnego z umową.
Do szczególnych (wyraźnie nieuregulowanych) przypadków niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową należą:
1. Tzw. aliud - wydanie towaru zupełnie innego od tego, na jaki się umówiono
2. Niedołączenie do towaru niezbędnych dokumentów, zwłaszcza instrukcji montażu i obsługi, certyfikatów bezpieczeństwa, itp.
3. Braki ilościowe w towarze - dostarczenie mniejszej ilości rzeczy aniżeli zamówiona
4. Niekompletność towaru - brak niektórych elementów wyposażenia
Prawo do reklamacji:
Konsumenci mają prawo do złożenia reklamacji zakupionego towaru w przypadku ujawnienia się wady. Uprawnienie to odnosi się zarówno do produktów zakupionych w warunkach wyprzedaży, jaki i po obniżce cen. Do złożenia reklamacji niezbędny jest paragon.
W jakich przypadkach można żądać reklamacji zakupionego towaru?
- Zgodnie z obowiązującą ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, nie można dokonywać reklamacji, jeżeli wada zakupionego towaru była znana konsumentowi podczas zakupu (np. produkt posiadał widoczne odbarwienia, dziury lub zepsuty zamek).
- Przyjmuje się, że skoro podczas zakupu nabywca wiedział o wadzie produktu, to niejako zgodził się na nabycie niepełnowartościowego towaru.
- Konsument może żądać reklamacji zakupionego towaru, jeżeli sprzedawca nie poinformował klienta o ukrytych wadach produktu lub gdy towar jest niezgodny z umową.
Jeżeli natomiast towar, miałby cechy towaru niepełnowartościowego to zgodnie z rozporządzeniem:
- Sprzedawca może wprowadzić do sprzedaży towar niepełnowartościowy, jeżeli towar ten z powodów określonych w przepisach szczególnych albo w decyzji właściwego organu nie podlega wyłączeniu z obrotu.
- Za towar niepełnowartościowy uznaje się towar nadający się do użytkowania w ograniczonym zakresie, oznaczony w sposób widoczny jako niepełnowartościowy.
- Towar niepełnowartościowy, poza oznaczeniami, o których mowa w ust. 1, powinien być zaopatrzony w dodatkową informację wymieniającą cechy decydujące o obniżeniu jego jakości (wartości użytkowej), które stanowią podstawę obniżenia ceny.
- Obok ceny obniżonej na towarze niepełnowartościowym powinna być wyraźnie przekreślona znakiem „x” cena takiego samego towaru pełnowartościowego.
Przykład 1.
Konsumentka kupiła sokowirówkę po obniżonej cenie, obniżka ceny nastąpiła z powodu porysowanej obudowy, o czym sprzedawca poinformował klientkę w chwili zakupu. Po paru tygodniach w sokowirówce zepsuł się silnik, zgłosiła więc reklamację ale sklep odmówił jej przyjęcia, tłumacząc to tym, że przy tak niskiej cenie sokowirówki, o żadnej reklamacji mowy nie ma.
W pierwszym przypadku klientka może i powinna złożyć pisemną reklamację zepsutego silnika, nie może natomiast reklamować jakości obudowy sokowirówki.
Przykład 2.
Klient kupił buty, które były przecenione z powodu pomarszczenia skóry w jednym bucie. Po przyjściu do domu, dokładnych oględzinach zakupu, a także po krytycznych uwagach żony, klient postanowił buty reklamować.
Nabywca butów nie może reklamować ich dlatego, że różnią się wyglądem ( w jednym skóra jest pomarszczona), bo o tym wiedział, decydując się na zakup.
W obu przypadkach to, że towar został przeceniony nie ma nic do rzeczy. klient ma prawo do reklamacji.