Wprowadzenie do systemów sub-basowych serii „T”
Gratulujemuy i dziękujemy za zakup systemus Sub-basowego REL. W serii „T” dążymy do
budowy najlepszego i najbardziej innowacyjnego systemu sub-basowego w swojej klasie.
Z pomocą doświadczonych inżynierów i z użyciem najlepszych materiałów seria „T”
została zaprojektowana tak, aby zapewnić pełną wydajność systemu sub-basowego REL
w przystępnej cenie, jednak bez straty żadnej ze standardowych cech, które powodóją, iż
systemy REL są unikatowe.
Wejście wysoko poziomowe: Wejście wysoko poziomowe jest preferowaną metodą
podłączania REL do każdego systemu. Specjalny kabel REL, dostępny w autoryzowanej
sieci sprzedaży, podłącza się do tych samych terminali głośnikowych wzmacniacza mocy,
do których podłączone są główne głośniki. Głośniki i REL po prostu są podłączone do tych
samych zacisków. To pozwala REL na otrzymywanie dokładnie takiego samego sygnału
co głośniki główne, co zapewnia możliwość idealnego zestrojenia całego systemu.
4
Połączenie to jest aktywne za każdym razem, gdy sygnał jest kierowany do głównych
głośników, niezależnie od tego czy są Państwo entuzjastami muzyki w stereo czy źródeł
wielokanałowych takich jak filmy DVD czy muzyka w formacie wielokanałowym.
Rezultatem jest zaskakująco zauważalna poprawa brzmienia głośników. System subbasowy odtworzy nie tylko ekstremalnie niski bas, ale także poprzez dostarczenie tych
brakujących niskich częstotliwości pozwoli na pełną prezentację możliwości systemu.
Rezultatem jest odtworzenie przestrzeni akustycznej i bogactwa rezonansowych tekstur
sonicznych, innym słowy znane jest to jako „efekt REL”.
Wejście .1/LFE: Aby wyzwolić pełnię potęcjału drzemiącego w kanale .1/LFE, który
został przez inżynierów dźwięku stworzony specjalnie do bycia odtwarzanym przez
subwoofer, specjalne, dedykowane wejście REL pozwala na ominięcie większości
elementów zwrotnicy. Dodatkowo, znajduje się tam oddzielna regulacja głośności
pozwalająca na dostrojenie kanału .1/LFE niezależnie od wejścia wysokopoziomowego.
Referencyjne kino domowe REL: Z łatwością zauważą Państwo napis „REL Theater
Reference” na tylnym panelu urządzenia, który wizualnie łączy wejścia wysokopoziomowe
i .1/LFE. Jest tak dlatego, iż w kinie domowym oba te wejścia używane są równocześnie.
Poprzez efektywne spełnianie dwóch ról REL znacząco wzbogaca nasze odczucia
podczas odtwarzania muzyki i filmu, poprzez zapewnienie basu, który znacznie
przekracza osiągnięcia większości komercyjnych kin i jednocześnie pozwala głośnikom
brzmieć bardziej realistycznie, muzykalnie i naturalnie. Aby dodatkowo wzmocnić ten
efekt, należy dodać dodatkowe systemy sub-basowe REL, które będą wspierały głośnik
centralny i efektowe. Proszę sobie wyobrazić taką samą poprawę skali, detali i dynamiki
jaka została osiągnięta poprzez dodanie REL do głównych głośników, rozciągniętą na cały
system. Poprzez dodanie REL do innych głośników można osiągnąć ogromną i
niesamowitą skalę dźwięku kina domowego.
Wzmocnienie: Tak jak we wszystkich systemach sub-basowych REL, we wnętrzu
urządzenia znajduje się mocny, wysokoprądowy wzmacniacz, który dostarcza moc i
kontrolę nad głośnikiem generującym niskie częstotliwości basowe z siłą i szczegółami
niezbędnymi do osiągnięcia tzw. „efektu REL”.
Głośniki: Dostarczenie mocy wzmacniacza do pomieszczenia jest zadaniem
realizowanym przez głośniki aktywne i pasywne. Głośniki aktywne skierowane są w stronę
podłogi, cecha ta jest wspólna dla wszystkich najwyższych modeli REL, gdyż pozwala na
osiągnięcie większej efektywności generowania basu. Skierowany w przód głośnik
pasywny pozwala na zwiększenie poziomu dźwięku i detali tekstur. Pracując w tandemie,
głośniki te produkują cudowny bas z artykulacją potrzebną do efektywnego wspierania
praktycznie każdego odpowiedniego głośnika lub systemu tworząc „efekt REL”.
Dzięki innowacyjnym i potężnym możliwościom tego produktu jest bardzo ważne, aby
uważnie i w całości przeczytać ten podręcznik użytkownika, co pozwoli na wyzwolenie
pełnego potencjału REL i jego odpowiednie podłączenie.
5
Funkcje kontrolne w serii T
1. Regulacja poziomu dla wejścia HI/LO
2. Regulacja poziomu dla wejścia .1/LFE
3. Regulacja pracy zwrotnicy
4. Przełącznik fazy
5. Włącznik sieciowy ON/OFF
6. Wejście wysokopoziomowe Neutrik Speakon
7. Wejście niskopoziomowe Phono
8. Wejście niskopoziomowe .1/LFE
9. Gniazdo zasilające IEC z bezpiecznikiem
6
Zawsze wyłączaj system z gniazda sieciowego przed odłączaniem jakichkolwiek
kabli!
Aby zwiększyć możliwości podłączeń, seria „T” posiada trzy gniazda wejściowe:
wysokopoziomowe Neutrik Speakon, niskopoziomowe oraz .1/LFE. Jak już wspomniano,
pozwala to na zastosowanie urządzenia równocześnie w stereo jak i kinie domowym.
Wejście wysokopoziomowe, dwukanałowe (stereo) zrealizowano na wtyku Neutrik
Speakon, który podłącza się do terminali głośnikowych wzmacniacza mocy. Rozwiązanie
takie cechuje się zapewnieniem, iż REL otrzymuje dokładnie taki sam sygnał co głośniki
główne. Oznacza to, iż charakter basu z głównego systemu zostaje przeniesiony do
systemu sub-basowego. Jest to bardzo istotna cecha i w połączeniu z zwrotnicą REL ABC
zapewnia niesamowitą integrację systemów głównego i sub-basowego.
Wejście niskopoziomowe zrealizowano za pomocą złącza „phono”, służy ono do
podłączenia do wyjścia subwooferowego lub przedwzmacniacza we
wzmacniaczu/procesorze. Podłączenie to istnieje na wypadek, gdyby nie można było
zrealizować połączenia za pomocą gniazda wysokopoziomowego, na przykład jeżeli w
systemie zastosowano głośniki aktywne bez terminali głośnikowych. W innym przypadku
nie jest to preferowana metoda i nie powinna być używana.
Wejście .1/LFE zrealizowano za pomocą złącza „phono”, służy ono do połączenie do
gniazda „sub” lub „LFE” w procesorze kina domowego. Podłączenie to jest wymagane w
systemach kina domowego, na przykład jeżeli w systemie jest wielokanałowy
przedwzmacniacz/procesor i odtwarzane jest źródło posiadające kanał .1/LFE takie jak
filmy DVD czy niektóre płyty SACD.
Wejścia wysokopoziomowe i .1/LFE mogą być używane jednocześnie, czego są dwie
zalety w kinie domowym. Wejście .1/LFE pozwala na reprodukcję kanału .1/LFE, a wejście
wysokopoziomowe pozwala na wsparcie głównych głośników głębokim basem. Każde
wejście pracuje odpowiednio do swojej funkcji. W opcjach procesora dźwięku głośniki
frontowe muszą być ustawione jako „duże” (ang. „large”). Prosimy o zapoznanie się z
instrukcją ustawień REL. Dopiero, gdy zrealizowano wszystkie podłączenia można
włączyć urządzenie do gniazda sieciowego.
Podłączanie
Podłączanie systemu sub-basowego za pomocą wejścia
wysokopoziomowego Neutrik Speakon
Włączenie wtyku Neutrik Speakon, odbywa się poprzez wsunięcie go do gniazda i obrót w
kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, aż do zatrzaśnięcia. Aby odłączyć wtyk
należy uchwycić obudowę wtyku, cofnąć chromowaną dźwignię i obrócić wtyczkę
przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, a następnie wyciągnąć.
Wejście wysokopoziomowe zostało zaprojektowane tak, aby akceptowało sygnały stereo z
terminali głośnikowych odbiornika lub wzmacniacza. Zaletą jest zapewnienie, iż system
sub-basowy otrzymuje dokładnie taki sam sygnał jak głośniki główne, co pozwala na
przeniesienie charakteru basu do systemu sub-basowego. Jest to bardzo istotna cecha i w
7
połączeniu z fitrem REL ABC, zapewnia niesamowitą integrację systemów głównego i
sub-basowego.
Połączenie wysokopoziomowe powinno być zrealizowane na tych samych
gniazdach głośnikowych, do których podłączone są główne głośniki.
Należy dokonać połączeń jak powyżej. Czerwony kabel do terminala prawego głośnika,
żółty do terminala lewego głośnika, a czarny do czarnego terminala głośnikowego lewego
lub prawego kanały, ale nie obu jednocześnie. Włączyć wtyk Neutrik Speakon do gniazda
„HI LEVEL”. Regulacji poziomu dokonuje się za pomocą pokrętła oznaczonego „HI/LO
LEVEL”.
Podłączenie niskopoziomowe za pomocą interkonektu RCA-RCA
(Uwaga: To podłączenie powinno być stosowane tylko w przypadku, gdy podłączenie
wysokopoziomowe nie może zostać zrealizowane, na przykład jeżeli w systemie
zastosowano głośniki aktywne nie posiadające terminali głośnikowych. W innym
przypadku nie jest to preferowana metoda podłączenia i nie powinna być używana). |
Należy dokonać połączeń jak powyżej. Podłącz jeden koniec interkonetku do wyjścia Sub/
LFE wzmacniacza/procesora, a drugi do koniec do wejścia oznaczonego „LOW LEVEL
INPUT” systemu sub-basowego. Regulacji poziomu dokonuje się za pomocą pokrętła
oznaczonego „HI/LO LEVEL”.
8
Podłączenie kanału .1/LFE za pomocą interkonektu RCA-RCA
(Uwaga: Podłączenie to służy do podłączenia kanału .1/LFE i powinno być tylko używane
wtedy, gdy REL jest podłączony do systemu wielokanałowego, gdzie obecny jest sygnał .
1/LFE na przykład z DVD lub SACD).
Należy dokonać połączeń jak powyżej. Podłącz jeden koniec interkonektu do wyjścia Sub/
LFE wzmacniacza/procesora, a drugi do wejścia oznaczonego „.1/LFE” systemu subbasowego. Regulacji poziomu dokonuje się za pomocą pokrętła oznaczonego „.1/LFE
LEVEL”.
Przełącznik fazy
Dostępne są dwa ustawienia fazy dostępne poprzez przełącznik fazy: 0 i 180 stopni.
Należy kierować się procedurą opisaną w sekcji konfiguracji systemu, aby wybrać
odpowiednią pozycję.
Ustawienia REL są proste!
Produkty REL nie są tradycyjnymi subwooferami, ale prawdziwymi systemami subbasowymi. REL został zaprojektowany tak, aby wspomóc wydajność tak zwanych
głośników pełnozakresowych, w celu zapewnienia w niektórych wypadkach liniowej
odpowiedzi nawet poniżej 12Hz (Studio III, -6dB przy 9Hz). Dlatego, na chwilę należy
zapomnieć wszystko co wiemy o subwooferach i sposobie w jaki integruje się je z
systemami stereo lub kina domowego. Ustawienie i umiejscowienie systemów subbasowych REL różni się od konwencjonalnych subwooferów. REL korzysta z praw fizyki i
akustyki pomieszczeń, aby zapewnić głęboki bas, jakiego nie generuje żaden tradycyjny
subwoofer. Aby uzyskać tak wspaniałe rezultaty ważnym jest, aby podejść do procesu
strojenia nieco odmiennie. Rezultatem końcowym będzie całkowicie zgrana integracja
prawdziwie głębokiego basu z brzmieniem całego systemu, niezależnie od możliwości
basowych głośników głównych. Podstawowe stronie powinno zająć nie więcej niż 15
minut.
Dwa słowa wstępu
Ważne jest, aby pamiętać, iż REL prawie zawsze podłącza się do wejścia „ HIGH LEVEL
INPUT”. To podłączenie realizowane jest za pomocą dostarczonego 10 metrowego,
którego końce podłącza się do terminali głośnikowych wzmacniacza mocy. Podłączenie
9
kabla do REL odbywa się bardzo łatwo za pomocą wtyku Neutrik Speakon. Cel tego
podłączenia jest jednym z unikatowych sekretów sukcesu REL. Poprzez podłączenie
wejścia wysokopoziomowego do wzmacniacza, przekazuje się sygnaturę soniczną
głównego systemu, włączając w to równowagę tonalną i tempo całego toru audio. W tem
sposób REL otrzymuje dokładnie taki sam sygnał, jaki jest dostarczany do głównych
głośników. Jeżeli to możliwe REL powinien być umiejscowiony w jednym z rogów pokoju
za głośnikami głównymi. Należy pamiętać, iż zajmujemy się tutaj naprawdę niskimi
częstotliwościami basowymi. Wypełnienie pokoju basem o częstotliwości poniżej 40 Hz
najlepiej dokonywać z ustawienia w rogu, kiedy może być generowany najbardziej liniowy
i efektywny bas.
Podłączanie
Połączenie wysokopoziomowe za pomocą dołączonego kabla Neutrik Speakon
powinno być zawsze pierwszym wyborem. Połączenie to nie wpływa na pracę
wzmacniacza mocy, ponieważ impedancja wejściowa REL wynosi 100000 Ohm, co
oznacza, iż nie obciąża dodatkowo wzmacniacza. Połączenie to pozwala uniknąć
dodawania kolejnych modułów elektronicznych do kanału wzmocnienia, które mogą
spowodować niekorzystny wpływ na dźwięk.
Standardowa procedura podłączenia wysokopoziomowego to: czerwony kabel do
dodatniego terminala prawego głośnika; żółty do dodatniego terminala lewego głośnika;
czarny kabel do któregokolwiek z terminali uziemienia; włączyć wtyk Speakon do gniazda
systemu sub-basowego.
Wzmacniacze różnicowe (np. w pełni zbalansowane) podłącza się tak samo jak powyżej
z tą drobną różnicą, iż czarny kabel podłącza się do uziemienia obudowy, a nie do
ujemnego terminala (np. do metalowej śruby najlepiej nie malowanej i nie anodyzowanej
znajdującej się na obudowie wzmacniacza mocy lub odbiornika). Następnie kable
podłącza się do gniazda „ HIGH LEVEL INPUT” systemu REL. Jeżeli mają Państwo
jakiekolwiek pytania, bądź wątpliwości dotyczące podłączeń REL prosimy o kontakt z
dealerem.
Podłączenie niskopoziomowe (przez wtyki phono) jest zawsze dostępne, jeżeli połączenie
wysokopoziomowe jest niemożliwe. Podczas podłączania niskopoziomowego, gdy
połączenie wysokopoziomowe jest niemożliwe należy podłączyć pojedynczy kabel phono
do wejścia „ LOW LEVEL INPUT”. Jeżeli podłączają Państwo dwa kanały stereo z
przedwzmacniacza, należy użyć wysokiej jakości przejściówkę typu „Y” tak, aby
zsumować sygnały. Podczas podłączania do systemu kina domowego, który posiada
wyjście kanału .1/LFE należy podłączyć pojedynczy kabel phono pomiędzy wyjściem
procesora/odbiornika i wejściem .1/LFE w REL.
Ulokowanie
Optymalną pozycją dla REL jest jeden z rogów pomieszczenia za głównymi głośnikami.
Pozycja ta zapewnia 9 dB mechanicznego wzmocnienia i pozwala na najbardziej liniowe
rozciągnięcie niskiego basu, prowadząc do możliwości zestrojenia REL z najniższą
częstotliwością właściwą pomieszczenia w celu zapewnienia najdłuższych, a przez to
najniższych fal basowych.
10
Proces ustawień
Rozpoczęcie procesu ustawień należy zacząć od wybrania utworu muzycznego, który
charakteryzuje się powtarzającą się linią basową, która jest bardzo niska.
Rekomendujemy utwór 4 z ścieżki dźwiękowej do filmu „Sneakers” (Columbia CK 53146).
Utwór ten posiada powtarzające się uderzenia basowe, które zapewniają dużo czasu
podczas, którego można przesuwać subwoofer, ale co jeszcze istotniejsze pomieszczenie,
w którym dokonano nagrania było bardzo duże, dlatego bas jest głęboki o dużej skali. Ten
typ utworu jest idealny do procesu ustawień i powinien być odtwarzany na najwyższym,
rozsądnym poziomie głośności. Najbardziej efektywna jest praca z partnerem, gdzie jedna
osoba jest w miejscu odsłuchu, a druga manipuluje ustawieniami REL. Wstępne kroki
ustawień mogą być bardzo efektywnie przeprowadzone z miejsca, gdzie znajduje się REL
jest to pomocne, jeżeli ustawiają Państwo REL w pojedynkę. Próbując ignorować
wszystkie pozostałe dźwięki utworu należy skupić się na uderzeniach basowych i ich
efekcie na pomieszczenie odsłuchowe.
1 Ustawienie Fazy: Gdy REL jest już w rogu pomieszczenia należy ustawić fazę. Może to
być jeden z najważniejszych kroków, a ponieważ jest całkiem prosty, często jest
przeoczony. Proszę pamiętać, odpowiednia faza jest wtedy, gdy dźwięk jest głośniejszy i
pełniejszy. Podczas odtwarzania muzyki z prawdziwie niskim basem, należy dostroić
zwrotnicę tak, aby REL i głośniki odpowiednio dzieliły się częstotliwościami (w połowie
skali lub około godziny 12:00 na pokrętle ustawień lub odrobinę wyżej dla mniejszych
głośników). W tym momencie przekręć pokrętło oznaczone „ HI/LO Level” tak, aby głośniki
główne i REL odtwarzały z tą samą głośnością, a następnie przełączaj fazę pomiędzy
pozycjami „0” i „180”. Znów pozycja, w której dźwięk jest głośniejszy i pełniejszy jest
pozycją odpowiednią. Dzieje się tak wtedy, gdy REL pracuje w harmonii z głównymi
głośnikami wzmacniając bas, a nie powodując jego zmiejszanie.
2 Umiejscowienie: Następnym krokiem jest precyzyjne określenie jest daleko subwoofer
powinien być umiejscowiony od rogu pomieszczenia, aby osiągnąć najbardziej efektywną
generację basu i najniższe częstotliwości. Gdy REL jest całkowicie w rogu, skierowany na
środek pomieszczenia, należy odtwarzać muzykę i bardzo wolno przesuwać REL z rogu w
stronę środka pokoju zachowując równą odległość od ściany tylnej i bocznej. W pewnym
momencie (czasem jest to zalewnie kilkanaście centymetrów, w rzadkich przypadkach
kilkadziesiąt) REL będzie odtwarzał dźwięk niżej i głośniej, jeżeli jest w pełni dostrojony do
pomieszczenia to powietrze wokół REL będzie wydawało się na energetyzowane. Stop,
jest to właściwa pozycja w rogu pomieszczenia.
3 Skierowanie: Gdy pozycja od rogu pomieszczenia została już wybrana, musimy ustalić
skierowanie głośnika poprzez wyobrażenie sobie punktu na środku tylnej ściany REL o
obracania urządzenia woków niego. Gdy REL jest kierowany z jednej strony na drugą
słuchaj kiedy jest największy poziom głośności i najniższy bas.
4 Zwrotnica i poziom głośności: Aby ustalić punkt zwrotnicy należy zmniejszyć głośność
REL do minimum, a zwrotnicę do 25Hz. W tym momencie należy delikatnie podnosić
głośność REL, do momentu uzyskania stanu subtelnej równowagi, na przykład do punktu,
w którym głośność REL i głóśników głównych jest taka sama. Teraz zwiększ punkt
11
zwrotnicy do momentu, gdy na pewno jest zbyt wysoko, następnie zmniejszaj go do
momentu osiągnięcia równowagi. Jest to odpowiednie ustawienie zwrotnicy do wszystkich
celów i zastosowań. W tym momencie można można jeszcze dokonać drobnych zmian w
ustawieniu głośności lub zwrotnicy zapewniających idealną integrację z systemem. Po tym
kroku ustawienie jest zakończone. Wskazówka: Często zdarza się, iż podczas pierwszej
integracji REL z resztą systemu punkt zwrotnicy jest ustawiony zbyt wysoko, a poziom
głośności zbyt nisko. Zazwyczaj dzieje się tak z obawy, iż dźwięk REL będzie
przytłaczający, ale takie ustawienie prowadzi do basu, w którym brak głębi i dynamiki.
Odpowiedni punkt zwrotnicy i poziom głośności powoduje powiększenie dynamiki,
pozwala na rozciągnięcie częstotliwości basowych i poprawia kształtowanie sceny
dźwiękowej. Proszę pamiętać, poziom głośności musi być ustawiany razem ze zmianami
w punkcie zwrotnicy. Ogólnie, obniżenie zwrotnicy powoduje zwiększenie poziomu
głośności.
Aplikacje kina domowego
W Dolby Digital AC-3 lub podobnych systemach 5.1, gdy standardowa procedura ustawień
dla dwóch kanałów została zakończona, należy podłączyć wyjście kanału LFE z procesora
lub odbiornika do wejścia .1/LFE REL i ustawić odpowiedni poziom głośności za pomocą
pokrętła „.1/LFE”. W tej konfiguracji w ustawieniach procesora głośniki przednie powinny
być widoczne jako duże lub pełnozakresowe, zapewnia to odpowiednie przekazywanie
sygnału basowego do REL poprzez kabel wysokopoziomowy. W tej konfiguracji REL
wzmacnia częstotliwości basowe kierowane do lewego i prawego głośnika i odtwarza
efekty kanału .1/LFE. Efektem takiego ustawienia znacznie jest zwiększona dynamika w
zakresie średnio basowym i większy poziom przestrzeni i tempa efektów specjalnych. Aby
osiągnąć jeszcze większy poziom przestrzeni i uderzenia należy podłączyć dodatkowego
REL równolegle do kanału centralnego, który także zapewni znaczne zwiększenie
dynamiki. Jeżeli to jeszcze za mało można dołożyć REL do kanałów tylnych, który
zarówno będzie wspierał tylne kanały jak i pozwoli na równe odtwarzanie kanału LFE.
Wygrzewanie
Uwaga jaką poświęcimy urządzeniu podczas wygrzewania będzie nagrodzona wieloma
latami przyjemnego użytkowania. Zarówno elektronika jak i głośnik czerpią wiele korzyści
podczas początkowego okresu wygrzewania. Głośnik może zostać uszkodzony jeżeli
przez dłuższy czas będzie odtwarzał ze zbyt dużą głośnością. Z drugiej strony, odrobina
uwagi podczas wygrzewania, zazwyczaj 24 godzin użytkowania, zapewnia dłuższe życie
urządzeniu i wyzwolenie pełni jego potencjału.
Konserwacja i polerowanie
Obudowy najlepiej polerować za pomocą wosku w sprayu, takie samego jak używany w
motoryzacji. Jeżeli na urządzeniu stawiane są inne przedmioty radzimy ochronić je za
pomocą małej maty przed ryzykiem porysowania.
12
Technicznie
Modele Serii „T” korzystają z nietypowej metody generowania basu. Urządzenia te zostały
zaprojektowane tak, aby pracowały poniżej częstotliwości rezonansowej systemu. Zostało
to osiągnięte bez podbijania częstotliwości basowych lub elektronicznej ekualizacji.
Zamiast stałego zwiększania poziomu basu za pomocą ekualizacji, po prostu zapewniamy,
iż jest odpowiednie wzmocnienie wzmacniacza mocy, aby zapewnić pełne wychylenie
głośnika przy zaprojektowanej najniższej częstotliwości pracy, a następnie stosujemy filtr
dolnoprzepustowy 12dB/oct powyżej tej częstotliwości. Mimo iż początkowo może się to
wydawać podobne do podbijania poziomu basu, w praktyce jest całkiem inne i zapewnia
znacznie lepsze tempo i timing impulsów w porównaniu do konwencjonalnej metody.
Dźwięk basu jest czystszy i szybszy.
Wzmacniacz jest w pełni sprzęgnięty dla prądu stałego co zapewnia uniknięcie przesunięć
fazowych i kompromisów w najniższych częstotliwościach jego pracy. Jest całkowicie
stabilny i zachowuje swoją charakterystykę na bardzo długie okresy czasu, a co ważne
samo urządzenie zostało zaprojektowane na bardzo długi czas pracy. Zastosowane
wzmacniacze zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymywać duże obciążenia i
przeciążenia. W razie wątpliwości prosimy o kontakt z naszym dealerem. Wierzymy, iż
bardzo ważne jest takie połączenie elektroniki, obudowy i głośników, aby pracowały w
idealnej harmonii. Właśnie, dlatego T1, T2 i T3 osiągają najwyższy poziom wierności
odtwarzania basu.
Zabezpieczenia
Wszystkie systemy sub-basowe REL zostały zaprojektowane jako prawdziwie sub-basowe
głośniki. Zostały zaprojektowane do reprodukcji tych wyjątkowo niskich tonów, które są
raczej odczuwane niż słyszane. Jeżeli poziom głośności będzie ustawiony zbyt wysoko
żaden z elementów nie powinien zostać uszkodzony, gdyż wbudowana elektronika
ograniczy wychylenie głośnika. Ten elektroniczny system zabezpieczeń nosi nazwę SetSafe™. System ten stale i natychmiastowo monitoruje sygnał wyjściowy wzmacniacz
mocy i jest całkowicie przeźroczysty podczas normalnej pracy urządzenia. Oznacza to, iż
nie ma on absolutnie żadnego efektu na jakość dźwięku REL, aż do momentu wykrycia
przeciążenia. W typowym przypadku przeciążenie powoduje wejście wzmacniacza mocy
w stan przesterowania czego efektem jest utrata kontroli nad pracą głośnika. Może to
spowodować uszkodzenie głośnika i zawsze brzmi dość nieprzyjemnie. Set-Safe™
wykrywa nieuniknione przesterowanie i delikatnie obniża poziom sygnału zapewniając, iż
faktyczne przesterowanie nigdy nie ma miejsca.Jest to oczywiście uproszczony opis
tego co faktycznie się dzieje, ale w efekcie, Set-Safe kontroluje pracę wzmacniacza i
zapewnia, iż ryzyko uszkodzenia wzmacniacza i głośnika przez przesterowanie jest
minimalne. We wszystkich systemach sub-basowych serii „T” zastosowano
zabezpieczenie termiczne. Jeżeli urządzenie jest celowo przesterowywane i temperatura
wzrośnie za bardzo to zabezpieczenie wyłączy urządzenie na około 5 minut. Jeżeli taka
sytuacja nastąpi, jest to ostrzeżenie, iż urządzenie jest przesterowywane i poziom
głośności powinien być obniżony do bezpiecznego poziomu. Mimo to zrobiliśmy wszystko
co możliwe by zminimalizować możliwość uszkodzenia termicznego, ale nie istnieją
zabezpieczenia przed osobami, które stale i celowo przesterowują urządzenie.
Uszkodzenie w takiej sytuacji NIE jest naprawiane na gwarancji. Prosimy pamiętać, REL
jest po to, aby wspierać system, a nie po to aby go przytłaczać!
13
Efektywne oszczędzanie energii
Wszystkie systemy sub- basowe REL zostały zaprojektowane tak, aby zapewniać
maksymalną efektywność mocy zarówno podczas odtwarzania sygnału jak i podczas
ciszy. Obwody REL wykrywają brak sygnału i przechodzą w tryb zmniejszonego poboru.
Oznacza to, iż w momencie, gdy jest przerwa w sygnale REL natychmiast przechodzi stan
maksymalnej oszczędności mocy, jednocześnie zachowując maksymalny potencjał i
natychmiastowo odpowiada na każdy impuls, jak na przykład eksplozja podczas
odtwarzania filmów, nawet podczas długich okresów ciszy niezależnie od poziomu. Jest to
nieco podobne do niektórych systemów „auto power on/off”, które pozostają załączone na
ustalony czas braku sygnału ( nawet do 10-15 minut ) i które muszą uruchomić się
podczas impulsu, nie zdążając jednak odtworzyć jego początku. Pozostaje też możliwość,
iż urządzenie nie włączy się jeżeli poziom głośności jest zbyt niski. Jeżeli nie jest to
koniecznie nie trzeba wyłączać urządzenia pomiędzy odsłuchami – nie zmniejszy to w
istotny sposób czasu jego pracy. Z drugiej strony nie pogorszy to jakości dźwięku jeżeli
urządzenie będzie zawsze wyłączane. Konsumpcja energii podczas braku sygnału jest
niewielka, technologia ograniczenia poboru mocy REL pobiera poniżej 4W, co stanowi
mniej niż 1/25 mocy standardowej żarówki.
Jest także całkowicie bezpieczne podczas normalnych domowych sytuacji, urządzenie jest
w pełni zabezpieczone przez wewnętrzne bezpieczniki i zewnętrzny bezpiecznik
znajdujący się w gnieździe zasilającym.