Co potrzebujemy.
1.Darmowy program HCFR (menu po angielsku, francusku, niemiecku)
http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php
2.Płytę ze wzorami kolorów (Patterns DVD), szarości itp.
też dostępna pod tym adresem.
Płyta jest po francusku, ale menu jest proste,
nie trzeba znać tego języka.
3.Kolorymetr.
W tej chwili program obsługuje Spyder2,
Eye One (tego nie używałem, ale podobno jest dokładniejszy)
Mam najtańszą wersję Spyder2Expres, kupiłem za 335 zł.
4.Statyw do kolorymetru. Zrobiłem z kija od mopa i kilku gumek
Wgrywamy oprogramowanie kolorymetru.
Instalujemy HCFR.
Kopiujemy plik “cvspyder.dll” z \Program Files\Colorvision\Spyder\ do \Program Files\HCFR\ (musi być w tym samym katalogu co HCFR.exe).
Na projektorze resetujemy ustawienia do fabrycznych.
Jasność-Kontrast-Nasycenie
Ustawienia nasycenia kolorów ustawiam "na oko".
Obniżam po prostu nasycenie do tego poziomu kiedy stają się naturalne barwy.
Jasność i kontrast ustawiam za pomocą tej płytki "Patterns DVD".
Wkładamy ją do tego urządzenia, które chcemy kalibrować.
Wybieramy planszę:Video-projectour->Reglages->Mires de verifications->Contraste
Najpierw zmieniamy jasność do takiego punktu żeby wszystkie ciemne paski były widoczne
a jednocześnie żeby czarny był jak najciemniejszy.
Kontrast zwiększamy do tego stopnia żeby znikła różnica pomiędzy najjaśniejszymi białymi paskami.
Potem zmniejszamy do tego stopnia, żeby było wyraźnie widać różnicę między dwoma najjaśniejszymi paskami bieli.
Zmiana jasności ma wpływ na kontrast i odwrotnie, dlatego dobrze robić je naprzemian do skutku.
Poziomy szarości
Ustawiamy Spydera około 30-40 cm przed ekranem i kierujemy go w jego stronę (to, że w jego polu widzenia jest cień nie ma znaczenia)
Uruchamiamy program HFCR.
Klikamy "File->New"
Na "generation Selection" bierzemy "DVD manual"
Select sensor SpyderII.
W Advanced->Preferences->references wybieramy HDTV-Rec 709 (kolory w PAL są praktycznie identyczne)
Jeśli ktoś chciałby kalibrować do innej temperatury to jest tu odpowiednia opcja. Domyślna dla PAL to 6500.
Na odtwarzaczu DVD wybieramy Video-projectour->Reglages->Mires de reglages
Wybieramy poziom szarości 50% i klikamy pause na DVD.
W HFCR klikamy zieloną strzałkę (continuos measure).
Musimy ustawić w projektorze temperaturę bieli, która da najbardziej zblizone do siebie wartości RGB.
U mnie było to 6000K
Teraz znajdujemy na płycie poziom szarości 80%
i regulujemy na projektorze składowe RGB Gain
Następnie wybieramy poziom szarości 30%
i za pomocą ustawień RGB Offset staramy się
aby pomiary wartości RGB były jak najbardziej do siebie zbliżone.
Gain pozwala ustawić neutralną szarość w jasnych scenach,
offset w ciemnych.
Gain i offset to nazwy z Epsona u innych producentów mogą być ciut inne.
Te ustawienia w 80% i 30% robimy naprzemian
aż uzyskamy dość zbliżone wartości pomiarów RGB.
Drobne różnice na poziomie kilku procent są nieistotne.
Odcienie
Regulację szarości mamy za sobą, teraz bierzemy się za odcienie kolorów.
Niestety Epson nie pozwala na pełną,
jednoczesną regulację szarości i odcienii,
po prostu ustawiając odcienie RGBSMY tracimy
te odcienie szarości co ustawialiśmy
Można regulować jedynie Tintem i kolorem skory.
W HFCR klikamy ikonkę "CIE Diagram"
(zakładam, że jesteśmy wciąż w trybie Continous measure)
Na odtwarzaczu DVD wybieramy rozdział z kolorem Magenta
W projektorze tak ustawiamy wartość Tint,
żeby KIERUNEk tego koloru na wykresie Cie był zbliżony do punktu na obrębie trójkąta.
Jeśli mamy projektor w którym mamy pełną regulację odcieni to możemy w podobny sposób ustawić inne odcienie (żółty itp).
Gamma
W HFCR klikamy "Measure gray scale".
Musimy na płycie "Patterns DVD" wybierać kolejne odcienie szarości od 0 do 100%
Po wykonaniu tej serii klikamy ikonkę "Luminance graph".
Widzimy odchyłkę od referencyjnej gamma.
Możemy to skorygować na projektorze.
Jeśli będziemy mieli pokazane menu z "Patterns DVD" n
a którym są ikonki poziomu szarości
to w Epsonie migają ikonki wybranego zakresu gamma.
Wszystkie ustawienia projektora do pewnego stopnia wpływają na siebie,
jeśli jesteśmy perfekcjonistami to możemy powtórnie wykonać kalibrację od punktu "Jasność-Kontrast-Nasycenie".
(bez resetowania uzyskanych w pierwszym przebiegu ustawień)
Proszę o uwagi i pomoc w znalezieniu ewentualnych błędów.
Trochę podstaw teoretycznych.
http://cinematic.pl/index.php?grupa=5&podgrupa=94&doc=158
http://www.poynton.com/notes/colour_and_gamma/ColorFAQ.html
Korzystałem dużo z tych materiałów:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=852536
http://geekwithfamily.com/2006/12/1...fr-free-video-projector-calibration-software/
1.Darmowy program HCFR (menu po angielsku, francusku, niemiecku)
http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php
2.Płytę ze wzorami kolorów (Patterns DVD), szarości itp.
też dostępna pod tym adresem.
Płyta jest po francusku, ale menu jest proste,
nie trzeba znać tego języka.
3.Kolorymetr.
W tej chwili program obsługuje Spyder2,
Eye One (tego nie używałem, ale podobno jest dokładniejszy)
Mam najtańszą wersję Spyder2Expres, kupiłem za 335 zł.
4.Statyw do kolorymetru. Zrobiłem z kija od mopa i kilku gumek
Wgrywamy oprogramowanie kolorymetru.
Instalujemy HCFR.
Kopiujemy plik “cvspyder.dll” z \Program Files\Colorvision\Spyder\ do \Program Files\HCFR\ (musi być w tym samym katalogu co HCFR.exe).
Na projektorze resetujemy ustawienia do fabrycznych.
Jasność-Kontrast-Nasycenie
Ustawienia nasycenia kolorów ustawiam "na oko".
Obniżam po prostu nasycenie do tego poziomu kiedy stają się naturalne barwy.
Jasność i kontrast ustawiam za pomocą tej płytki "Patterns DVD".
Wkładamy ją do tego urządzenia, które chcemy kalibrować.
Wybieramy planszę:Video-projectour->Reglages->Mires de verifications->Contraste
Najpierw zmieniamy jasność do takiego punktu żeby wszystkie ciemne paski były widoczne
a jednocześnie żeby czarny był jak najciemniejszy.
Kontrast zwiększamy do tego stopnia żeby znikła różnica pomiędzy najjaśniejszymi białymi paskami.
Potem zmniejszamy do tego stopnia, żeby było wyraźnie widać różnicę między dwoma najjaśniejszymi paskami bieli.
Zmiana jasności ma wpływ na kontrast i odwrotnie, dlatego dobrze robić je naprzemian do skutku.
Poziomy szarości
Ustawiamy Spydera około 30-40 cm przed ekranem i kierujemy go w jego stronę (to, że w jego polu widzenia jest cień nie ma znaczenia)
Uruchamiamy program HFCR.
Klikamy "File->New"
Na "generation Selection" bierzemy "DVD manual"
Select sensor SpyderII.
W Advanced->Preferences->references wybieramy HDTV-Rec 709 (kolory w PAL są praktycznie identyczne)
Jeśli ktoś chciałby kalibrować do innej temperatury to jest tu odpowiednia opcja. Domyślna dla PAL to 6500.
Na odtwarzaczu DVD wybieramy Video-projectour->Reglages->Mires de reglages
Wybieramy poziom szarości 50% i klikamy pause na DVD.
W HFCR klikamy zieloną strzałkę (continuos measure).
Musimy ustawić w projektorze temperaturę bieli, która da najbardziej zblizone do siebie wartości RGB.
U mnie było to 6000K
Teraz znajdujemy na płycie poziom szarości 80%
i regulujemy na projektorze składowe RGB Gain
Następnie wybieramy poziom szarości 30%
i za pomocą ustawień RGB Offset staramy się
aby pomiary wartości RGB były jak najbardziej do siebie zbliżone.
Gain pozwala ustawić neutralną szarość w jasnych scenach,
offset w ciemnych.
Gain i offset to nazwy z Epsona u innych producentów mogą być ciut inne.
Te ustawienia w 80% i 30% robimy naprzemian
aż uzyskamy dość zbliżone wartości pomiarów RGB.
Drobne różnice na poziomie kilku procent są nieistotne.
Odcienie
Regulację szarości mamy za sobą, teraz bierzemy się za odcienie kolorów.
Niestety Epson nie pozwala na pełną,
jednoczesną regulację szarości i odcienii,
po prostu ustawiając odcienie RGBSMY tracimy
te odcienie szarości co ustawialiśmy
Można regulować jedynie Tintem i kolorem skory.
W HFCR klikamy ikonkę "CIE Diagram"
(zakładam, że jesteśmy wciąż w trybie Continous measure)
Na odtwarzaczu DVD wybieramy rozdział z kolorem Magenta
W projektorze tak ustawiamy wartość Tint,
żeby KIERUNEk tego koloru na wykresie Cie był zbliżony do punktu na obrębie trójkąta.
Jeśli mamy projektor w którym mamy pełną regulację odcieni to możemy w podobny sposób ustawić inne odcienie (żółty itp).
Gamma
W HFCR klikamy "Measure gray scale".
Musimy na płycie "Patterns DVD" wybierać kolejne odcienie szarości od 0 do 100%
Po wykonaniu tej serii klikamy ikonkę "Luminance graph".
Widzimy odchyłkę od referencyjnej gamma.
Możemy to skorygować na projektorze.
Jeśli będziemy mieli pokazane menu z "Patterns DVD" n
a którym są ikonki poziomu szarości
to w Epsonie migają ikonki wybranego zakresu gamma.
Wszystkie ustawienia projektora do pewnego stopnia wpływają na siebie,
jeśli jesteśmy perfekcjonistami to możemy powtórnie wykonać kalibrację od punktu "Jasność-Kontrast-Nasycenie".
(bez resetowania uzyskanych w pierwszym przebiegu ustawień)
Proszę o uwagi i pomoc w znalezieniu ewentualnych błędów.
Trochę podstaw teoretycznych.
http://cinematic.pl/index.php?grupa=5&podgrupa=94&doc=158
http://www.poynton.com/notes/colour_and_gamma/ColorFAQ.html
Korzystałem dużo z tych materiałów:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=852536
http://geekwithfamily.com/2006/12/1...fr-free-video-projector-calibration-software/