Mini Test Vivitek H1080FD

profitgw

Member
Dla zobrazowania modyfikacji przeprowadzonej w projektorze Vivitek H1080FD wklejam zdjęcie obiektywu z zainstalowanym filtrem Hoya HCM NDX2.Za filtrem umocowanym przy pomocy mini-zatrzasków widoczny jest obiektyw.
View attachment 4366
 
Ostatnia edycja:

wiatrak

Active member
Bez reklam
Cwaniak. Ma tani projektor z malutką optyką, to i filtr mu wystarczy mały (tani)... ;) :D
Do mojego HC-1500 trza przynajmniej 62mm... :roll:

Ale niechby i filtr kosztował dobrze ponad sto złotych, to wydatek jest warty efektu.
 
Ostatnia edycja:

profitgw

Member
Nie łam się:).Różnica w cenie filtrów o średnicy 49 i 62 mm wynosi zaledwie 30 zł.A tak na poważnie to wiemy oboje czego się nie robi aby wycisnąć z posiadanego sprzętu maximum możliwości.Po prostu zrobiłem kilka prób ,policzyłem koszty i wyszło mi jednoznacznie ,że użycie filtra to najtańsza możliwość polepszenie osiągów proja.Jest jeszcze jedna zaleta tego rozwiązania.Gdy lampa się trochę "wypali" i w sposób naturalny zmniejszy się "nadwyżka jasności" zdejmuję filtr i powracam do stanu pierwotnego:grin:
 

profitgw

Member
Jedne raz miałem taki przypadek po zmianie trybu pracy BD Panasonica na 24P.Jednak wystarczyła tylko zmiana w opcjach Viviteka przestrzeni barwowej na automatyczny wybó(ustawienia zaawansowane-przestrzeń barwowa-automatyczny).Może masz ustawione HDTV jako domyślny i proj się gubi we współpracy z Funai
 

braavoo

New member
Ciekawy eksperyment.
Dzisiaj wieczorem sprawdze to w praniu na projektorze Vivitek 1085. Mam gdzies filtr polaryzacyjny kolowy od swojego aparatu wlasnie o przekatnej 49mm. Zobacze co sie zadzieje i czy bedzie lepiej. Juz mi sie buzia smieje na sama mysl :)

Pozdrawiam

braavoo
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Byle się nie okazało, że filtr jest połówkowy... :D
A w ogóle, to polaryzacyjny się nada? To jednak co innego niż neutralny... ;)
 
Ostatnia edycja:

profitgw

Member
Filtr polaryzacyjny - światło odbite od błyszczących powierzchni a także światło słoneczne rozproszone przez atmosferę ulega częściowemu spolaryzowaniu. Filtry polaryzacyjne charakteryzują się specyficzną właściwością zatrzymywania światła spolaryzowanego w określonej płaszczyźnie drgań. Oprawa filtrów umożliwia dodatkowo obracanie ich dookoła osi obiektywu i właściwe ustawienie. Filtr należy obracać do chwili gdy na matówce uzyskamy wygaszenie odblasków. Dzięki temu możemy zapobiegać powstawaniu niekorzystnych odblasków od szkła, powierzchni lakierowanych, wody. Na materiałach barwnych fotografie np. mokrych kamieni lub podmokłych łąk często wychodzą zbyt niebiesko, gdyż mokre powierzchnie odbijają błękit nieba. Również w takim wypadku pomocny może okazać się filtr polaryzacyjny, który wygasi refleksy.
W fotografii krajobrazowej zarówno czarno-białej jak i barwnej stosując filtr polaryzacyjny uzyskamy przyciemnienie błękitu nieba oraz bardziej wyraźne oddanie chmur. Efekt taki jest najmocniejszy, jeżeli aparat jest skierowany pod kątem 90 stopni w stosunku do kierunku padania promieni słonecznych. W związku z tym czasem, przy stosowaniu obiektywów szerokokątnych, występuje tzw. błąd polara polegający na nierównomiernym spolaryzowaniu światła. Objawia się to poprzez przyciemnienie nieba tylko we fragmentach zdjęcia.
Filtry polaryzacyjne możemy również traktować i stosować jako neutralne filtry szare, które osłabiają strumień świetlny. Dodatkowo stosując dwa skręcone ze sobą filtry polaryzacyjne uzyskamy filtr szary o zmiennym współczynniku. Każde obrócenie jednego filtru w stosunku do drugiego powoduje zmianę strumienia świetlnego. W skrajnym przypadku, przy ustawieniu płaszczyzny polaryzacji filtrów pod kątem 90 stopni, przez taki układ filtrów światło nie przejdzie wcale.

Filtry polaryzacyjne liniowe i kołowe mają identyczne zastosowania, różnią się jedynie budową.
Użytkownikom nowoczesnych lustrzanek i kamer video zaleca się używanie filtrów polaryzacyjnych kołowych. Filtry liniowe mogą zakłócać i doprowadzać do błędów w pomiarach realizowanych przez obiektyw.

Nie jestem fachowcem w dziedzinie fotografii ale już sama analiza zasad używania i działania filtrów polaryzacyjnych pozwala wnioskować,iż ich zastosowanie przed obiektywem projektora jako "tłumika jasności" nie będzie takie łatwe.Jednak można spróbować.Świadomie w tekście wytłuściłem problemy z jakimi należy się liczyć.
 

vivitek

New member
;) Witam :) Kilka dni temu nabyłem taki sam projektor ;) a długo rozmyślałem jaki wybrać zeby miec cos w miare dobrego za nie duza sume. Teraz czeka mnie tylko kupno rolet w kasecie na okna i zakup playera blu ray jakiegos dobrego moze cos konkretnego polecisz ? I zastanawiam sie czy warto wydawac pieniadze na elektryczny ekran czy recznie rozsuwany i jaka wielkosc hm ...
 

profitgw

Member
To plastikowa przesłona włożona w obudowę obiektywu eliminująca refleks świetlny powstający na moim suficie podczas projekcji.Niestety nie mam ciemnego sufitu i aby ograniczyć ilość światła padającego na sufit wpadłem na taki pomysł.Zdaje to egzamin.Oczywiście przesłona zasłania tylko kawałek górnej części obiektywu - tej ponad offsetem projektora.Obrazowo to opisując jeśli opuszczę tą przesłonę ciut niżej to snop światła z projektora zostanie odcięty na wysokości górnej krawędzi obrazu na ekranie.
 

sonal

New member
znalazłem przetłumaczoną na polski recenzję viviteka z projectorcentral (przy okazji porównanie z optomą HD 20)
http://www.projekcja.pl/foto/news/Vivitek_H1080FD_test_Projector_Central.pdf

zastanawiająco rozbieżne są wyniki testu przeprowadzonego przez specjalistów(?) z chip.pl

Test Vivitek H1080FD - recenzje, opinie - Chip.pl

przykładowo w 1 recenzji podają ze vivitek ma większy kontrast niż optoma, w drugiej - jak widać na obrazku :D

image_preview


podobnie sprawa się ma przy ocenie głośności
czyżby testowane egzemplarze poszczególnych modeli tak bardzo różniły się od siebie?
 

lskibinski

New member
Problemem jest to, że wyznacznikiem powinien być ustandaryzowany kontrast ANSI. Jeżeli chodzi o te podawane w specyfikacjach czy w "badaniach" Chip to jest to jakiś nonsens.
Ten standardowy to kontrast on/off, który nie jest w żadne sposób miarodajny.
Dla przykładu weźmy tę Optomę HD20:
kontrast Ansi 500:1, kontrast on/off (czyli tak naprawdę - wybierz sobie jaki chcesz) 5000:1, a kontrast Chip - 1806.... Mamy trzy różne wartości i co z nimi zrobić? Przekonać się na własne oczy niestety.
Ta 500:1 ANSI to był fajny pomysł, tylko problem jest taki, że przy projektorach kina domowego ludzie zwracają uwagę na kontrast i porównanie specyfikacji (nie każdy czyta fora/recenzje/gazety specjalistyczne) i wyglądało to fatalnie przy kontrastach 3000:1 on/off, więc nic dziwnego, że Optoma wróciła do zapisu 5000:1.
Równie dobrze możesz zrobić sobie własny kontrast Sonal i rankingować sobie projektorki wg. własnego widzimisie. Kolejny dowód na to, ze jednostka jest jednak pojęciem względnym i brakuje normalizacji jak w przypadku jasności. Jest ANSI lumen i jest git:)
 

wojtek_1970

New member
FD - ma to znaczenie?

Jestem pod wrażeniem testu projektora. Bardzo pomocny.Dzięki!
Jestem zdecydowany na Viviteka, tylko nie wiem czy problem z 24p jest istotny. Mam kamerę HD o max. 1080p 30klatek/s. Czy bedzie z tym problem? H1085 też "nie łapie" sygnału?

Druga sprawa:

Czy oznaczenie"FD" w seriach H1080 i H1085 ma jakieś znaczenie?
Opisy techniczne w różnych sklepach są identyczne, za to różnią się ceną (w porywach 600 zł między H1085 a H1085FD).
Czy FD oznacza "poprawioną" serię?
 

profitgw

Member
Oznaczenia FD nie mają żadnego znaczenia.Od początku sprzedaży projektory te występowały pod nazwami handlowymi H1080 lub H1080FD ,H1082 lub H1082FD i H1085 lub H1085FD.Ostatecznie model H1082 nie pojawił się nigdy w Polsce w sprzedaży.Modele H1080 i H1085 w specyfikacjach wydanych pod koniec 2009 roku różniły się jasnością i kontrastem oraz tym ,że model H1085 posiadał na pokładzie możliwość kalibracji w trybie ISF.Obecnie widzę w specyfikacjach ,że oba modele różni tylko jasność i kalibracja ISF.
Osobiście przy użytkowaniu Viviteka 1080 w trybie kinowym miałem na początku zbędny zapas jasności i opisanymi powyżej spsobami udało mi się ją ograniczyć.Trzeba jednak pamiętać ,że użytkując projektor w jasnych pomieszczeniach wyższa jasność może się okazać pomocna.Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie do czego projektor jest ci potrzebny ?.Jeśli do kina to absolutnie nie warto dopłacać do H1085.Jeśli do oglądania przy świetle to można się nad dopłatą zastanowić.
Jeśli chodzi o tryb 24P dałem sobie z tym spokój i go nie wykorzystuję.Być może jednak w wyniku aktualizacji oprogramowania udało by się zmusić Viviteka do bezkonfliktowego przyjmowania sygnału 24P.Ja osobiście jednak nie będę do tego dążył.
Dodam tylko ,iż po ponad roku użytkowania modelu Vivitek 1080 jestem z niego dalej zadowolony.Nie występują żadne problemy techniczne(no moze poza tym trybem 24p).Projektor w dalszym ciągu pracuje z tą samą akceptowalną głośnością.Nie traci ostrości i nie występują jakiekolwiek przebarwienia obrazu.
 

NrGx2

New member
Po przeczytaniu testu jestem na tak tylko myślę o modelu H1085FD (jasny pokój - ekran chcę kupić Avtek Cinema Electric 240MG )
Czy ktoś może mi powiedzieć czy z odległości 3,2 metra uzyskam w nim ekran o przekątnej 104" ? Tyle własnie będzie miał ten ekran. Obojętnie czy z zoomem czy bez..
 
Do góry