Optymalizacja obrazu
Pisałem już uprzednio,iż korzystając z płyty kalibracyjnej AVSHD udało mi się w stosunkowo krótkim czasie zoptymalizować obraz pod potrzeby kina domowego.Dla osób,które zamierzają skorzystać z predefioniowanych ustawień projektora bez optymalizacji mam niezbyt dobrą informację.Tryb bright absolutnie nie nadaje się do zastosowań w kinie.Jest on zbyt jasny a kolory przejaskrawione i skierowane w kierunku koloru żółtego.Tryb normal jest bardziej stonowany jednak również nie polecam go do kina.Najbliżej ustawień kinowych jest tryb "kino" jednak i w tym przypadku obraz wymaga korekt.Optymalizację należy rozpocząć od ustawień wyświetlania bieli i czerni.W projektorze Vivitek H1080FD(jak sądzę również w innych budżetowych projektorach FULL HD) nie możemy oczekiwać czerni na poziomie projektorów z wyższej półki cenowej.Możemy natomiast dużo zrobić aby efekt w tym zakresie był możliwie najlepszy.Z uwagi na dość wysoką jasność w trybie kinowym(wyższą niż Optoma HD20 ) ograniczenia wymaga parametr jasności.Bardzo pomocny jest też ekran z gain nie wyższym niż 1,0.W moim przypadku Screen Goo Digital Gray pozwala uzyskać dobry współczynnik kontrastu w zupełności wystarczający do poprawnego odbioru ciemnych scen.Domyślne ustawienie kontrastu w połączeniu z ustawieniem gamma wymaga drobnych korekt.Kontrast na "+" a gamma na "-".W trybie "kino" projektor wymagał również korekty balansu kolorów a także nasycenia i wzmocnienia kolorów.
Według mnie optymalne ustawienia kolorów w regulacji HSG(adjustment)wyglądają następująco:w nawiasach odpowiednio poziom danego koloru według skali,nasycenie i wzmocnienie.
Czerwony(0,100,100)-R
Zielony(11,100,100)-G
Niebieski(0,109,96)-B
Cyan(0,100,104)-C
Magenta(0,110,9)-M
Żółty(-3,100,110)-Y
Dla tak skonfigurowanych kolorów należy ustawić następujące wartości pozostałych parametrów ogólnych obrazu:
jasność 37-40(bright)
kontrast 9(contr)
nasycenie sumaryczne minus 7(satur global)dla wszystkich składowych kolorów ustawionych uprzednio indywidualnie)
odcień koloru 1(tint)
barwa ciała 1 (flesh tone)
gamma w ustawieniach HSG na wartość 9
Zmiany w ustawieniach są widoczne na planszy kalibracyjnej.Pierwsza plansza przy ustawieniach fabrycznych dla trybu"kino" a druga po ustawieniach optymalizujących.
Zwrócić należy uwagę ,iż przed optymalizacją kolory były znacznie przecycone.Kolor żółty wchodził w kolor cytrynowy a znacznikiem pzrzejaskrawienia był fakt,iż pierwsze gradienty w poszczególnych kolorach były mało czytelne.Na przykład w przypadku koloru zielonego pierwsze cztery gradienty prawie się nie różniły.
View attachment 3926
Po kalibracji widać wyraźnie,iż kolor żółty w pierwszych gradientach jest faktycznie żółty a kolory pozostałe mają wyraźniejsze przejścia tonalne.Oczywiście zdjęcia przekłamują trochę efekt kalibracji ale w pewnym sensie oddają rzeczywistość
View attachment 3925
Tak skonfigurowany projektor pozwala cieszyć się naprawdę dobrym obrazem z ładnymi zrównoważonymi kolorami i dobrym kontrastem.
View attachment 3928
View attachment 3929
View attachment 3930
View attachment 3927
Pisałem już uprzednio,iż korzystając z płyty kalibracyjnej AVSHD udało mi się w stosunkowo krótkim czasie zoptymalizować obraz pod potrzeby kina domowego.Dla osób,które zamierzają skorzystać z predefioniowanych ustawień projektora bez optymalizacji mam niezbyt dobrą informację.Tryb bright absolutnie nie nadaje się do zastosowań w kinie.Jest on zbyt jasny a kolory przejaskrawione i skierowane w kierunku koloru żółtego.Tryb normal jest bardziej stonowany jednak również nie polecam go do kina.Najbliżej ustawień kinowych jest tryb "kino" jednak i w tym przypadku obraz wymaga korekt.Optymalizację należy rozpocząć od ustawień wyświetlania bieli i czerni.W projektorze Vivitek H1080FD(jak sądzę również w innych budżetowych projektorach FULL HD) nie możemy oczekiwać czerni na poziomie projektorów z wyższej półki cenowej.Możemy natomiast dużo zrobić aby efekt w tym zakresie był możliwie najlepszy.Z uwagi na dość wysoką jasność w trybie kinowym(wyższą niż Optoma HD20 ) ograniczenia wymaga parametr jasności.Bardzo pomocny jest też ekran z gain nie wyższym niż 1,0.W moim przypadku Screen Goo Digital Gray pozwala uzyskać dobry współczynnik kontrastu w zupełności wystarczający do poprawnego odbioru ciemnych scen.Domyślne ustawienie kontrastu w połączeniu z ustawieniem gamma wymaga drobnych korekt.Kontrast na "+" a gamma na "-".W trybie "kino" projektor wymagał również korekty balansu kolorów a także nasycenia i wzmocnienia kolorów.
Według mnie optymalne ustawienia kolorów w regulacji HSG(adjustment)wyglądają następująco:w nawiasach odpowiednio poziom danego koloru według skali,nasycenie i wzmocnienie.
Czerwony(0,100,100)-R
Zielony(11,100,100)-G
Niebieski(0,109,96)-B
Cyan(0,100,104)-C
Magenta(0,110,9)-M
Żółty(-3,100,110)-Y
Dla tak skonfigurowanych kolorów należy ustawić następujące wartości pozostałych parametrów ogólnych obrazu:
jasność 37-40(bright)
kontrast 9(contr)
nasycenie sumaryczne minus 7(satur global)dla wszystkich składowych kolorów ustawionych uprzednio indywidualnie)
odcień koloru 1(tint)
barwa ciała 1 (flesh tone)
gamma w ustawieniach HSG na wartość 9
Zmiany w ustawieniach są widoczne na planszy kalibracyjnej.Pierwsza plansza przy ustawieniach fabrycznych dla trybu"kino" a druga po ustawieniach optymalizujących.
Zwrócić należy uwagę ,iż przed optymalizacją kolory były znacznie przecycone.Kolor żółty wchodził w kolor cytrynowy a znacznikiem pzrzejaskrawienia był fakt,iż pierwsze gradienty w poszczególnych kolorach były mało czytelne.Na przykład w przypadku koloru zielonego pierwsze cztery gradienty prawie się nie różniły.
View attachment 3926
Po kalibracji widać wyraźnie,iż kolor żółty w pierwszych gradientach jest faktycznie żółty a kolory pozostałe mają wyraźniejsze przejścia tonalne.Oczywiście zdjęcia przekłamują trochę efekt kalibracji ale w pewnym sensie oddają rzeczywistość
View attachment 3925
Tak skonfigurowany projektor pozwala cieszyć się naprawdę dobrym obrazem z ładnymi zrównoważonymi kolorami i dobrym kontrastem.
View attachment 3928
View attachment 3929
View attachment 3930
View attachment 3927
Ostatnia edycja: