Kalibracja kina domowego - dyskusja.

[Raccoon]

New member
Bez reklam
lolek: czyli się zgadzamy :)

Ja generalnie w KD staram się używać tylko Audyssey:Movie (korekacja pokoju) i DynamicEQ (pozorowanie większej głośności odsłuchu dla głośności mniejszcyh, niż referencyjna), ale rzeczywiście czasem ilość basu staję się nieprzyjemna i zaczyna dudnić. Wtedy wyłączam DynamicEQ. Oczywiście zakładam, że nie musi to być wina opcji, ale akustyki mieszkania - niemniej jednak, pomaga :)

W nocy tradycyjnie - używam również DynamicVol. Light/Medium/Heavy w zależności od potrzeb czyli najpierw light i jak nadal za dużo jest skoków, to medium i znów jak za słabo to heavy. Potem już możliwości nie ma ;P

Reasumując i chcę to napisać po raz ostatni:

Amplituner dla dobrego grania potrzebuje mocy = kręcenia potencjometrem = głośności. Jak nie mamy takiej możliwości I TYLKO WTEDY powinniśmy stosować polepszacze (nazywane przez lolka "przygwizdami"). Jakość przekazu, ilość emocji, efektów i wierność odtwarzania wygląda wtedy tak:
1. NAJLEPIEJ: bez polepszaczy i z wysoką głośnością,
2. ŚREDNIO: z polepszaczami i z niską głośnością,
3. NAJGORZEJ: bez polepszaczy i z niską głośnością.
 

hans2

Banned
@lolek126: a jak robiles ta kalibracje? bardziej tak jak napisalem czy bardziej mniej ;) ?

thx re-eq - z tego co pamietam tego sie uzywa jak za ampli sa jeszcze jakies procesory thx.
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Krzysztof chciałem jeszcze spytać gdybym zdecydował się na zakup wzmaka to muszę zrezygnować z połączenia biamp i podłączyć na zworkach do wzmaka.

Pytasz czy twierdzisz?
Jezeli wzmacniacz ma dwie strefy czyli: "A" i "B", to mozesz takze uzyc polaczenia "bi-amp", zalaczajac jednoczesnie "A+B", tyle ze to nie bedzie zaden bi-amp. Mozesz tak zrobic jezeli nie chcesz sie pozybywac juz zakupionych kabli, ale tez mozesz korzystac tradycyjnie z jednej pary zaciskow w wzmacniaczu ("A"), a nastepnie do kolumny przy zastosowaniu w niej zworki.
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Wszystko jest jasne.
Chris re-EQ w ogóle zaleca wyłączyć.
Jednak jeśli ktoś chce to włączyć, to Chris zaleca Audyssey:Flat (czyli Music w Onkyo) i DynamicEQ na off.
Właśnie o tym pisałem - należy chodzić albo drogą THX, albo Audyssey. Zstosowanie obu na raz spowoduje bałagan. Procesor głupieje.
 

lolek126

Well-known member
Bez reklam
@lolek126: a jak robiles ta kalibracje? bardziej tak jak napisalem czy bardziej mniej ;) ?

thx re-eq - z tego co pamietam tego sie uzywa jak za ampli sa jeszcze jakies procesory thx.

Tak jak pisałes, wyjątek tylko taki że zamiast statywu to stoleczek ne na fotelu i jego wysokosć to dokładnie wys. moich uszu. Pomiar zamiast w ośmiu punktach to w czterech,ale najlepiej zrobił jak mikrofon był ustawiony w trzech miejscach.
 

hans2

Banned
no to podejrzewam ze statyw robi az taka roznice.
taboret POWINIEN popsuc wyniki bo tak samo jak oparcie jest powierzchnią od ktorej zaleca sie odsunac mikrofon tak samo taboret tez jest. nawet twardszą powierzchnią czyli gorzej.

porownujesz na muzyce czy na filmach?
bo niby temat jest "kino domowe" ale wiadomo ze muzyka najbardziej sie nadaje do krytycznej oceny roznic w ustawieniach.

edit: albo masz wszystko optymalnie w kwestii pokoju tak ze kalibracja ani nic nie psuje ani nie poprawia.
troche watpie (bo powinna popsuć przez taboret), ale jest to mozliwe tylko bardzo trudne.
sa goscie co pulapkami czy panelami sa w stanie wyrownac pasmo do +-3db bez kalibracji.
masz pokoj zaadaptowany?

z moich obserwacji sam pokoj generalnie nie powinien przeszkadzac bo ja mam u siebie gole panele, prawie gole sciany, brak firan/zaslon, generalnie pokoj przed remontem jest :) i z kalibracja jest o wiele lepiej niz bez.
 
Ostatnia edycja:

[Raccoon]

New member
Bez reklam
1. Off: nie ma nic, ani krzywej graficznej, ani odległości, ani głośności, ani opóźnień,
2. Movie: ma wszystko,
3. Music: (inaczej nazywane Audyssey Flat), ma to co Movie, ale bez krzywej graficznej dla częstotliwości.
 

hans2

Banned
2. Movie: ma wszystko,
3. Music: (inaczej nazywane Audyssey Flat), ma to co Movie, ale bez krzywej graficznej dla częstotliwości.

uzupełnię. dla flat tez jest korekcja do krzywej tylko do innej niz w przypadku movie.
flat nie ma spadku/zejscia przy wysokich czestotliwosciach, ale tak samo jak movie ma spadek w okolicy 3khz.
czyli nazywa sie flat ale nie jest ona tak do konca flat :)

@dommino6: czyli ze flat nie tnie sopranow ;)
 
Ostatnia edycja:

lolek126

Well-known member
Bez reklam
no to podejrzewam ze statyw robi az taka roznice.
taboret POWINIEN popsuc wyniki bo tak samo jak oparcie jest powierzchnią od ktorej zaleca sie odsunac mikrofon tak samo taboret tez jest. nawet twardszą powierzchnią czyli gorzej.

porownujesz na muzyce czy na filmach?
bo niby temat jest "kino domowe" ale wiadomo ze muzyka najbardziej sie nadaje do krytycznej oceny roznic w ustawieniach.

edit: albo masz wszystko optymalnie w kwestii pokoju tak ze kalibracja ani nic nie psuje ani nie poprawia.
troche watpie (bo powinna popsuć przez taboret), ale jest to mozliwe tylko bardzo trudne.
sa goscie co pulapkami czy panelami sa w stanie wyrownac pasmo do +-3db bez kalibracji.
masz pokoj zaadaptowany?

z moich obserwacji sam pokoj generalnie nie powinien przeszkadzac bo ja mam u siebie gole panele, prawie gole sciany, brak firan/zaslon, generalnie pokoj przed remontem jest :) i z kalibracja jest o wiele lepiej niz bez.

Witam ja nie wierze ze statyw na tyle poprawi ze cos by to zmienilo i mysle ze zalozylbym sie o kazde pieniadze ze to juz praktycznie nic nie poprawi :) moj kolega ma statyw i uwierz mi na slowo czy robil to wlasnie na rurze od odkurzacza czy wlasnie na statywie to naprawde wyniki byly poronywalne... A sam fakt ze nawet na stolku mierzyl troszke inaczej za kazdym razem plus to co napisalem ze dziwnie lapie glosniki surrandowe moje to juz swiadczy ze to nie jest do konca super urzadzonko ten mikrofonik... trzeba byc szczerym i tyle .. nie moge chwalic czegos co nie do konca wg mnie dziala tak jak powinno.. wg mnie powinien lapac glosniki jako surrandowe a on mi je lapie jako dipole pomimo ze jeden jest na tylnej scianie a drugi na bocznej ... i sa ustawione jako monopol a nie jako dipol ( bo tak ustawilem do pomiarow) malo tego za pierwszym razem jeden lapie jako dipol drugi jako typowy surandowy po zmianie polozenia mikrofonu juz obydwa lapie jako typowo glosniki dipolowe :) Do tego nie rozumiem czemu az tak bardzo obcina kolumny ze ustawia je na 40Hz...
i jak na amp ktory kosztowal 10 tys to to urzadzonko jest nie do konca przemyslane jak dla mnie - duzo by pisac a szkoda czasu bo to i tak nic nie zmieni ... kupilem ten amplituner z zupelnie innych powodow. Chyba ze to wina pokoju to zwracam honor :)
Pokoj w sumie mam zaadaptowany nie jest to jakis super akustyczny salon ale troszke gratow jest w nim :) w nasze zestawy tutaj na forum sa zdjecia z mojego kina domowego mozesz sobie poszukac i zobaczysz jak jest u mnie to ulozone... mowie o filmach kolego bo dla muzyki to wszystko mam powylaczane bo wtedy jak dla mnie nie daje sie sluchac przy czym kolwiek jak cos wlacze jest z tych dopalaczy - po prostu mi sub glupieje :) bo stereo slucham z subem... i mowa jest o glosnym ogladaniu jak i o glosnym sluchaniu a nie plumkaniu :)
Takze ja jestem z tych ludzi co Reccon jak mozna to daje volume i mozna wylaczyc przygwizdy i jest ok, jak sie oglada ciszej mozna powlaczac i tez pewnie bedzie dobrze .. nie sprawdzalem nawet bo ja tylko glosno ogladam filmy ;-) a dla muzyki to tak jak mowie na tyle mam dobry sub ze nic nie potrzebuje zadnych wspomagaczy a jak je wlacze i glosniej slucham to tak jak napisalem sub glupieje, jak je wylacze wszystko wraca do normy... a jak chce posluchac tak na 100% to zmieniam kolumny na full band wlaczam magiczny przycisk :) wiadomo o co chodzi i mam czyste stereo i wszystko idzie z kolumn... i wtedy jest najwiekszy czad i nie moge sie nadziwic ze w tych kolumnach sa tylko 14 stki glosniki :) zreszta nie tylko ja ... tak na koniec to koledzy dobremu biegaczowi dobre buty sa nie opotzrebne bo on i tak pobiegnie - tylko dla jego zdrowia sie mu przydadza , a zlemu biegaczowi i buty za 600 zl nie pomoga. A ja biegalem i w dobrych butach i kolano rozwalilem :) takze jak ktos ma dobre kolumny i dobra elektronike ( nie mowie o sobie, tylko ogolnie o sprzecie odpowiednim ) to zadne doplacze i bi-ampingi nie sa tak potrzebne jak temu kto ma jednak slabszy sprzet i drobna kosmetyka moze pomoc ale tez nie nalezy oczekiwac cudow.... i wariactwa ze jak przesunie o 5 cm glosnik czy np dolozy zworki do kolumn to od nowa kalibracja jest potrzebna :) Ale to moje prywatne zdanie wiec nie trzeba sie tym sugerowac... Podobnie jak sie mowi ze fronty musza byc takie same jak i centralny ta sama firma i ten sam model i do tego te same kable... moj znajomy ma inne fronty zupelnie innej firmy niz centralny, do tego kable glosnikowe do frontow ma inne niz do centralnego ( centralny - kable sa o polowe tansze ) a gra to mu naprawde bardzo dobrze i mysle ze wiele lepiej od wielu tych co maja wszystko zgodne... tylko ma to wszystko na odpowiednim poziomie jakosciowym jak i cenowym. I pokoj jest odpowiednio zrobiony - zwykly salon ale chłopak sie przylozyl :) A ile jest takich osob z takim sluchem ktore wyczuja roznice dzwieku miedzy centralnym a podlogowka tylko przy zalozeniu ze jestemy szczerzy w ocenie tej... Pozdro...
 
Ostatnia edycja:

hans2

Banned
@lolek126:

no mysle ze na rurze ma prawo byc lepiej niz na taborecie bo to nie jest kwadratowa plaska powierzchnia.
cross frontow na 40hz - jak juz bylo wiele razy mowione taka decyzje podjal producent a nie kalibracja takze to nie jest wyznacznik
 

lolek126

Well-known member
Bez reklam
@lolek126:

no mysle ze na rurze ma prawo byc lepiej niz na taborecie bo to nie jest kwadratowa plaska powierzchnia.
cross frontow na 40hz - jak juz bylo wiele razy mowione taka decyzje podjal producent a nie kalibracja takze to nie jest wyznacznik

Ok moze troszke byc lepiej ale to nie na tyle zeby nagle amplituner zagral duzo lepiej, a wyniki czy na rurze czy na taborecie czy jak ktos sie polozyl; niemalze na fotelu powinny byc praktycznie w 99% za kazdym razem podobne a nie sa .... a jesli producent cross frontow ustawia na 40 hz to po co komu wtedy sub, bo przy takim ustawieniu, bo sub praktycznie nie gra... to jakie kolumny trzeba miec zeby w kinie sobie poradzily bez suba...jak wypne drugi kabel moze bedzie chcialo mi sie pobawic i zrobie pomiar na rurze tak zeby pokazac ze to duzo nie zmieni.... a odnosnie pomiaru surrandow to juz w wogole nie wiem czemu tak sie zachowuje mysle ze jest to nie dopracowane i dlatego ma problem z tym ustawieniem... teraz jeszcze wczoraj podczas ogladania filmu zauwazylem ze przy wlaczonym dynamic eq lewy surrand ten bardziej oddalony gra mocniej od prawego jak wlacze dodatkowo dynamic volume np na light to wtedy deko sie to wyrownuje.... reasumujac to pewnie lepiej jak jest niz jej nie ma chodzi o kalibracje ale jakby jej nie bylo to tez plakac bym nie plakal bo wg mnie ma jednak kilka wad. A druga sprawa ja jestem z tych ludzi co uwazaja ze np. z onkyo powiedzmy 609 nie zrobi sie po kalibracji i wpieciu drugiego kabla onkyo 5010, a znowu z onkyo 5010 po wpieciu drugiego kabla nie zrobi sie wzmacniacz stereo za 5 tys.... zeby miec to co prezentuje onkyo 5010 trzeba kupic ten amplituner, a zeby miec taka muzyke jaka prezentuje wzmacniacz stereo za 5 tys trzeba kupic wlasnie taki wzmacniacz, a nie liczyc na kalibracje , kable i inne cuda ktore troszke moze pomga ale nie zrobia tego co konkretny dany sprzet by zrobil majac go w domu na polce... Teraz wez tez kolego pod uwage ile ludzi naprawde widzi roznice po kalibracji czy np po wpieciu drugiego kabla a ile pisze zeby napisac zeby pokazac jak to nagle amplituner odzyl??? Tak samo ile osob na moim miejscu przyznaloby sie ze kalibracja czy drugi kabel nie wnosza jakis cudow do tego amplitunera? Jeszcze przy kablu mala bo mala ale jest roznica ale po kalibracji to jak dla mnie naprawde niuanse sie zmieniaja ( biorac pod uwage ze ogladamy glosno film ) , nie mowiac ze do muzyki i tak wszystko musze wylaczyc bo zaczyna dudnic przy wiekszym poziomie volume tak jak pisal zreszta Reccon...
 

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
Lolek, za każdym razem jak widzę Twój nowy wpis, to idę sobie zrobić kawę ;) i dopiero z kawą zabieram się do lektury. Z taką wylewnością napisałbyś już kilka powieści :D
Pozdrawiam
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Lolek jezeli studiowales to jak wygladaly twoje egzaminy w wersji opisowej? Rozumiem ze standardowo papier kancelaryjny nie wystarczal ? :D

Panowie jak robie kalibracje na taborecie bo mic jest wtedy na wysokosci uszu a teraz piszecie ze to zaburza pomiar... Jak wy mocujecie ta rure od odkurzacza?
 

hans2

Banned
@lolek126:
co do tego dudniacego basu to w moim pokoju fronty maja gorke na basie bez kalibracji a ona to ladnie wyrownuje. mam xt a nie xt32 wiec duzo mniejsza rozdzielczosc dla kolumn innych niz sub i pomimo tego naprawde ladnie sobie radzi. dlatego dziwi mnie to co piszesz o subie.

kalibracja ma za zadanie wyrownac pasmo w nieoptymalnych warunkach.
to samo mozna zrobic adaptujac pomieszczenie, tylko malo kto to moze/umie zrobic.
w bardzo dobrym pomieszczeniu roznice beda male pomiedzy kalibracja wlaczona a wylaczona.
tylko niewiele osob ma takie pomieszczenie wiec przy dobrym pomiarze roznice powinny byc dosc slyszalne :)

mysle ze na filmie mi tez byloby trudno uslyszec roznice, dlatego zawsze porownuje na dobrze mi znanej muzyce. wychodze z zalozenia ze jak dobrze brzmi przy muzyce to w kinie tez bedzie dobrze.
 

WiTT

New member
Bez reklam
wymiękam z tą rurą od odkurzacza :D
jeszcze kilka stron w tym wątku i audiofilska rura od audiofilskiego odkurzacza znajdzie się jako kolejny obowiązkowy punkt w poradniku :D
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Lolek jezeli studiowales to jak wygladaly twoje egzaminy w wersji opisowej? Rozumiem ze standardowo papier kancelaryjny nie wystarczal ? :D

Panowie jak robie kalibracje na taborecie bo mic jest wtedy na wysokosci uszu a teraz piszecie ze to zaburza pomiar... Jak wy mocujecie ta rure od odkurzacza?

Czy myslicie że ustawiając mikrofon na statywie, taborecie, stole, czy pieńku coś się zmieni w kalibracji? Ja na czym bym nie ustawił to kalibracja mi wychodzi w 99% identycznie ( +- 1dB na kolumnach). Ja robie sobie podwyzszenie z poduszek. U Ciebie Lolek to może być wina akustyki, odbicia fal dźwiękowych itp., bo nie wierzę że mój budżetowy ampli 608 lepiej sobie radzi z kalibracją od Twojego sprzętu? A może też tak byc że na jedno ucho lepiej słyszysz niż na drugie, dlatego może Ci się wydawać że jeden głośnik gra ciut głośniej? Przecież nikt z Nas się nie bada co pół roku u laryngologa? Powodów może byc sporo.
 

hans2

Banned
Czy myslicie że ustawiając mikrofon na statywie, taborecie, stole, czy pieńku coś się zmieni w kalibracji? Ja na czym bym nie ustawił to kalibracja mi wychodzi w 99% identycznie ( +- 1dB na kolumnach).

ale tu nie chodzi o ogolny poziom glosnosci dla danej kolumny.
ten powinien wyjść identycznie tak jak mówisz.

tylko pewien (może nawet nieduzy) zakres czestotliwosci będzie zniekształcony.
jak już porównujesz to porównuj wykresy dla każdej z kolumn. mam na myśli te:

korekcja.jpg

edit: np u siebie mam lekko skrecone kolumny na boczne oparcia kanapy ale mikrofon ustawiam bardziej na srodku,
wiec biorac pod uwagę to ze glosniki wysokotonowe sa bardziej kierunkowe gore musi podbic.
jak bym skrecil kolumny calkiem na mikrofon to korekcja nie będzie musiala podbijac wysokich czestotliwosci
ale ogolny poziom glosnosci powinien zostać niemal identyczny.
 
Ostatnia edycja:
Do góry