format obrazu 16/9

Cingla

New member
Witam wszystkich.
Zaraz na poczatku z gory przeraszam jak cos zle robie jest to moj pierwszy post.
Bardzo interesuje mnie format obrazu 16/9. Jestem od tygodnia posiadaczem telewizora LCD Samsung LE32R72B i mam do niego podlaczona "n-ke". Discovery HD jest wyswietlany na calym ekranie bez jakichkolwiek zmian w trybie wyswietlania obrazu, jednach w gazetach telewizyjnych takich jak np. "To i Owo" jest napisane ze nie ktore programy takie jak np "Na dobre i na zle" sa wyswietlane w proporcjach 16/9 ale na telewizorze wyglada to troche inaczej w niezmienionym formacie wyswietlania na telewizorzez widac ramki wokol zalego brazu czyli na dole i gorze jak rowniez po bokach przy rosciagnieciu obrazu paski zostaja u gory i na dole dopiero przy powiekrzeniu obraz jest na calym ekranie. Czy ktos mi moze wytlumaczyc dlaczego tak to sie dziej i czy sa to naprawde formaty obrazu 16/9. Zgóry bardzo dziekuje.
 

arsenal

Moderator
VIP
Prawdziwy format 16/9 anamorficzny jest na filmach DVD, kanałach HD jak słusznie zauważyłaś, często na niemieckich kanałach sat.ZDF czy ARD a w Polsce na Canal+Film( wybrane filmy). Filmy i seriale w TVP, TVN czy też Cinemax nadawane w letterboxie z obniżonym logo stacji by było w obrazie a nie na czarnym pasie to pseudo 16/9. By zapełnić obraz na telewizorze 16/9 trzeba go powiększyc a to prowadzi do pogorszenia jakości obrazu.
 

Cingla

New member
Bardzo dziekuje za odpowiedz i potwierdzenie moich przypuszczen odnosnie nadawania przez stacje TVP i TVN niby formatu 16/9
 

Mazoku

New member
Och, bez przesady. 16x9 w letterboxie dalej jest formatem 16x9, tylko ma trochę mniejszą rozdzielczość poziomą od anamorficznego 16x9. Pogorszenie jakości może być lub moze go nie być. Wszystko zależy od bitrate'u.

PS. Kanały HDTV nie są anamorficzne, ale mają natywny format 16x9 ;)
 

arsenal

Moderator
VIP
Czy przesadzam? No nie wiem. Każde powiększenie obrazu daje pogorszenie obrazu. Jak by było tak pięknie to wszystkie filmy DVD też byłyby w letterboxie nieanamorficznym. Samo określenie "anamorficzny" w znaczeniu ściśnięty w poziomie na tv 4/3. W takim sensie go użyłem i myślę, że spełniło swoje zadanie.
 

hojlo1

New member
Bez reklam
....raczej (w oparciu o opisy TVP) filmy juz są realizowane w 16:9 też bez żadnych "dziwnych" ratio.
(stąd przeniesione loga do ww. filmu).
Jednak nadawane moze być w tzw. "letterbox" ze wzgledu na TV 4:3.

Dlaczego tak jest? .

Znowu nasz kraj "eksperymentuje", a np (wzorem zachodnich sąsiadow) wystarczyłoby wdrożyć coś takiego jak PALPlus i problem nie tylko w analogu rozwiązany.:(
 
Ostatnia edycja:

fazer58

Member
Bez reklam
format obrazu 16/9 Odpowiedz na ten wątek

Wiele razy sie nad tym zastanawialem i prawde mówiac ,mam troche inne zdanie.
Dam Wam przyklad:mam film dvd PAYBACK z Melem Gibsonem,nagrany na dwóch stronach płyty.Na jednej 4:3 na drugiej 16:9 i wersja panoramiczna jest "wycinkiem" z obrazu 4:3!,czyli wychodzi na to,że filmy na płytach tzw.panoramicznych są już z zoom-em,a co za tym idzie,w gorszej jakości niż na tzw.taśmie matce.Ciekawe,co? Jeżeli, ktoś sobie życzy,chetnie przesle(ale,to już chyba jutro) fotki z tv.Jest to mój pierwszy post,dlatego pozwole sobie pozdrowić wszystkich:cool: Czytam Was juz od dawna,a wielu,to już prawie znam.
 

hojlo1

New member
Bez reklam
fazer58 - DVD-Video rządzi się swoimi prawami (mnogośc ratio opisana i na tutejszym forum).

Rozpatrujemy raczej sygnał TV i .... polecam pobawić sie analogowym tunerem na Astrze.
Niemieckie stacje nagminnie PalPlus używają i jakość jest rewelacyjna (oczywiście od materiału zależy).

Panowie - mam kablówkę (mam nadzieję ze na długo) tak ustawioną, że prawie wszystkie kanały wzorcowe...jednak bezpośrednie porównanie z "Astrą" sprawia - że materiał z satelity jest ostrzejszy itp (mam fotki z PIP porobione).
 

Mazoku

New member
Na jednej 4:3 na drugiej 16:9 i wersja panoramiczna jest "wycinkiem" z obrazu 4:3!
Tak się czasem kręci filmy. Taśmy filmowe 35 mm też mają format 4:3. Jedną z technik uzyskiwania z nich obrazu panoramicznego jest kręcenie w 4:3, ale kadrowanie z myślą o 1.85:1 albo 2.35:1. Przy projekcji filmu przed soczewkami projektora umieszcza się tzw. kaszety, które nadają obrazowi odpowiedni format. Na taśmie film jest jednak ciągle zapisany w 4:3, co można wykorzystać przy wyświetlaniu go w telewizji czy produkcji DVD.

filmy na płytach tzw.panoramicznych są już z zoom-em,a co za tym idzie,w gorszej jakości niż na tzw.taśmie matce
Jakim zoomem? Skany taśmy filmowej wykonuje się w rozdzielczościach 2048x1536 (2K) albo nawet 4096x3072 (4K) pikseli. PAL ma marne 720x576.
 

Cingla

New member
To wkoncu jaki to jest format filmu nadawanego np w TVP z obnizonym logo i z czarnymi pasami u gory i na dole bo jak to ma byc obraz 16/9 to chyba bezsenu jest kupowanie telewizorow panoramiczych
 

rysiek2

New member
No właśnie .Dobre pytanie. Jaki to format.Napewno nie 16/9,nie 2.35/1 bo w jednym i drugim przypadku obraz zniekształcony. Dopiero po "rozciągnięciu" proporcje prawidłowe.Od prawie roku prowadzę bój z KRRiTV w tej sprawie.Rezultat bardzo mizerny.Otrzymuję tak dziwne wyjaśnienia że nie wiem co o tym sądzić.Spece piszą mi że jest to format przyszłościowy bo TV publiczna zamierza nadawać w HDTV a jak wiadomo format 16/9 jest "przypisany" do HDTV. Ostatnio mądra Pani napisała mi że mam uszkodzony TV i że powinienem go zgłosić do naprawy.Napisali mi także że od dawna nie korzystają z systemu-wspomianego wyżej- Pal Plus. I to jest prawda bo od tego systemu odeszły także zachodnie stacje. Stacje zachodnie nadają także w formacie podobnym do tego znanego u nas /pasy na górze i dole ekrany-obraz zniekształcony/ ale nadają specjalny sygnał który odczytuje TV panoramiczny ustawiony na automatyczny format obrazu. i płynnie przełącza obraz na cały ekran. Nasze stacje czegos takiego nie stosują-co widzimy- po podobno nie wiedzą co to jest. Tak więc morduja nas wszystkich widzów tych którzy mają TV 16/9 i tych którzy posiadają Tv 4/3. Jest to doskonały przykład co o nas widzach myślą stacje TV. Jest to problem nie do przeskoczenia.
Ja mam TV Panasonic 32 cale z funkcją automatycznego ust. obrazu. Wierzcie mi. W czsie kilkuminutowego bloku reklamowego-to tylko przykład-obraz skacze co kilka sekund.Jest to bardzo denerwujące nawet dla tych nie ogladających reklam.
Obraz w niezidentyfikowanym formacie z logo kanału i z "katolickim" znaczkiem wiekowym rozciągnięty "na siłę" powoduje że wspomniane znaczki urastają do gigantycznych rozmiarów.Czy to nie jest denerwujące?.Canal+ Film nadając w formacie 16/9 zmiejsza znaczki i są one znacznie mniejsze niż podczas normalnego nadawania. Tymczasem normalny sposób nadawania to właśnie format 16/9. Ale nie u nas. Nic w tym temacie nie zmienimy .Musimy się męczyć.
 

dnc

Moderator
VIP
Prawda jest taka, że format 16/9 czyli inaczej anamorficzny daje w Polsce tylko Canal+. Reszta to, tak jak wspomniał Arsenal, obcinanie obrazu u góry i u dołu. Panowie i Panie z KRRTViAGD zanają sie na RTV jak pies na jedzeniu ogórka. To są urzędnicy. Są oni tylko i wyłacznie odpowiedzialni za rozdawanie koncesji, opiep.. firm medialnych i za "dbanie" o porządek także moralny. Dlatego ja bym się raczej z takimi sprawami nie zwracał do nich gdyż oni wiedzą niewiele lub prawie nic. Przykłąd? Prosze bardzo: Państwowa telewizja w Niemczech czyli zarówno ARD jak i ZDF nadaje swoej flagowe kanały w formacie 4/3, ale także 16/9. I nie jest to tak jak w Polsce walenie czarnych pasów u góry i u dołu, ale pełny format anamorficzny. To samo jest w Austiackiej stacji ORF. Tam również stosują podówjny format obrazu w zależności od materiału puszczanego. Nikt się już nie podnieca pseudo 16/9. Zgadzam się, że nasze stacje TV stosując ten format obrazu bardzo niszczą jego jakość ponieważ trzeba zoomować obraz co, z oczywistych względów, pogarsza jego parametry.
 

hojlo1

New member
Bez reklam
...no cóz ....dnc mnie uprzedził. :( :( :( :(

...raczej nie cytować bzdur TVP (zbyt poważne forum), bo np:
>>>PALPlus z Astry, czy sporo 16:9 np w mpeg2... (kliknij)
(dojść przez transpordery do np ASTRA1E itp...- bo coś wkleić bezpośrednio nie mogę i UWAGA - też są opisane prawdziwe ratio itp w mpeg2 itp...!!!)

- jest nadal parę stacji PAL Plus...a odchodzenie z tego systemu ma tylko związek z przejściem na przekaz cyfrowy (bo to analog, ale tam u nich nadal 16:9 potrafi być...).

Pamietajcie że PALPlus - to nie tylko rozciaganie automatyczne w pionie, ale takze dodatkowe linie by jakości nie tracić.

System jest drogi i bardziej prawdopodobne (kiedyś - bo teraz "cyfra" się wdziera) - że nie stać było TVP na PALPlus, bo moze np. odprawy dla kierownictwa ważniejsze itp. (tłumaczenie takie same, jak np TVP w drugą stronę).

Panowie, co ciekawe - jak zgram PALPlus na nagrywarkę, ale HDD - to nadal mam działanie systemu (wizualnie tez nie widzę pogorszenia obrazu), jednak już standaryzacja do DVD-Video niszczy to i zostają pasy na stałe.

Co to oznacza?
Raczej to że i kodując do cyfry też mozna coś PALPlus zachować (nie wiem na ile) przy przesyle..!!!!

Co na to TVP??????????
(raczej to, co dnc opisał):D


Ps - rysiek2 - dziwne że Twój TV reaguje na śmieci, bo nie powinien.
 
Ostatnia edycja:

Mazoku

New member
Skoro ktoś już wspomniał tego dinusia...

PALPlus to system nadawania analogowego. Ogólnie mówiąc polega on na nadawaniu tradycyjnego PALa w 16:9 nieanarmoficznie (letterbox), czyli przy użyciu 432 linii wizyjnych ze znajomymi czarnymi pasami na górze i na dole obrazu. Zwykłe telewizory odbierają tylko ten sygnał i wygląda to tak jak nasza TVP.

Sztuczka polega na tym, że w tych czarnych pasach ukryte są pozostałe 144 linie anamorficznego obrazu. Ich sygnał luminacji (Y) to oczywiście same 0, dlatego zwykłe telewizory widzą tylko czarne pasy. Natomiast prawdziwa informacja o luminacji jest modulowana w jednej z podczęstotliwości chrominacji (U), stąd telewizory panoramiczne wyposażone w tuner PALPlus mogą odtworzyć pełny anamorficzny obraz 16:9.

Jak widać działanie systemu PALPlus jest specyficzne dla analogowej transmisji i nie da się go przełożyć na telewizję cyfrową (ta ma swoje metody na anamorficzne 16:9 - flagę DAR). Wdrażanie go w tej chwili w Polsce jest absolutnie bez sensu, bo analogowa telewizja i tak odejdzie do lamusa za kilka lat.

Panowie, co ciekawe - jak zgram PALPlus na nagrywarkę, ale HDD - to nadal mam działanie systemu (wizualnie tez nie widzę pogorszenia obrazu), jednak już standaryzacja do DVD-Video niszczy to i zostają pasy na stałe.
Są dwie możliwości:
a) twoja nagrywarka rozpoznaje sygnał PALPlus i zapisuje ukryte linie obrazu w jakimś niestandardowym formacie
b) nie widzisz różnicy pomiędzy sygnałem anamorficznym a nieanamorficznym

Napisali mi także że od dawna nie korzystają z systemu-wspomianego wyżej- Pal Plus. I to jest prawda bo od tego systemu odeszły także zachodnie stacje. Stacje zachodnie nadają także w formacie podobnym do tego znanego u nas /pasy na górze i dole ekrany-obraz zniekształcony/ ale nadają specjalny sygnał który odczytuje TV panoramiczny ustawiony na automatyczny format obrazu. i płynnie przełącza obraz na cały ekran. Nasze stacje czegos takiego nie stosują-co widzimy- po podobno nie wiedzą co to jest.
To, co ci ta miła pani z KRRiT opisała, to własnie PALPlus i zapewniam cię, że nasze stacje doskonale wiedzą co to jest, ile to kosztuje i czemu wobec tego go nie używają ;)

To wkoncu jaki to jest format filmu nadawanego np w TVP z obnizonym logo i z czarnymi pasami u gory i na dole bo jak to ma byc obraz 16/9 to chyba bezsenu jest kupowanie telewizorow panoramiczych
Napisaliśmy Ci przecież: 16x9 nieanamorficzny.

Zgadzam się, że nasze stacje TV stosując ten format obrazu bardzo niszczą jego jakość ponieważ trzeba zoomować obraz co, z oczywistych względów, pogarsza jego parametry.
Zgodzę się w 100%, jeśli mówimy o transmisji analogowej. Przy transmisji cyfrowej dochodzi kwestia kompresji MPEG. Jeśli bitrate'u jest pod dostakiem (jak w przypadku DVD) to dalej się zgadzam. Jeśli jest ograniczony (z czym mamy często do czynienia przy DVB), to już można się spierać. Mamy dwie możliwości:
a) anamorficzne 16x9 o pełnej rozdzielczości 720x576 pikseli z większą kwantyzacją i kompensacją ruchu
b) nieanamorficzne 16x9 z okrojoną rozdzielczością 720x432 pikseli, ale zarazem mniejszą ilością cyfrowych zniekształceń
Bynajmniej nie twierdzę, że to dobrze, iż TVP nadaje nieanamorficznie. Wręcz przeciwnie. Nie zgadzam się tylko z tymi "oczywistymi względami" ;)
 

arsenal

Moderator
VIP
Dajcie już spokój z PalPlus. Od kilku lat nikt już nie produkuje telewizorów z tą funkcją( tylko starsze CRT16/9). Zresztą i kiedyś było tylko kilka modeli. Najwięcej miał chyba Grundig. Jako jedyny prawdopodbnie producent zawarł jescze chyba dekoder ColorPlus.
Ale to już historia. Teraz mamy DVB i dynamiczy przydział bitrate w celu maksymalnego wykorzystania pojemności transpondera przezs operatora. Czyli pikselozę w skrócie.
 

hojlo1

New member
Bez reklam
...Oj Panowie...
Choć się zgadzamy że cyfra wypiera analog (co moze byc podstawą osobnej dyskusji o jakości...) robicie wielki błąd niedoceniając analogowego 16:9 (taki jest np. PALPlus - łączacy stare z nowym). !!!

Nowa TV to ewolucja a nie rewolucja i nie zapominajcie, że mamy już gotowe 16:9 .... i bardzo się mylą Ci, co myślą że nie brane to jest (często, u "bogatych") z np. realizacji tzw. "PalPlus".

Zapominacie że produkcje np ze studia w PALPlus, mogą być odmienną drogą (od PAL) zamieniane do np. na strumień mpeg2 przy zachowaniu jakości (i tak jest robione - patrz nizej), gdzie nie tracimy nic z 16:9.
Do tego PalPlus to zachowane proporcje !!!! - macie gotowy material do transmsji w 16:9 także w cyfrze - odrzucacie to???
(dobrze, że studia nie - choć nie u nas :( ).

To oznacza, że "Pal Plus"(16:9) to nie tylko system nadawania, ale i tzw. realizacji już w studio (czyli kolejne koszty - ale przecież nagrywane juz i przez TVP w 16:9...- tylko problem emisji zostaje... a np. PALPlus by pogodził wszystkich....):
....przykłady do opisu...:
>>zerknąć na obrazek o dystrybucji i transmisji<<
>>obrazy kontrolne PAL i PALPlus<<
>>PalPlus w wikipedii<<
......jak widac z powyższych namiarów , posiadacze TV 16:9 tracą dużo więcej niż brakujące linie (lepszy kolor, proporcja 16:9.....) i to przekłada sie nawet przy zamianie na strumień cyfrowy.

Brać przykład z bogatszych krajów, ktore dzieki temu i analog i cyfrę mają w prawdziwym 16:9!
(pytanie retoryczne - A ile u nas potrwa nadawanie w 4:3 ??????)


Ps - naprawdę warto czasami zerknąć na analogowe transmisje w PALPlus a na koniec porównać je z np "ściśniętym DVB" - wnioski są jednoznaczne.
(chyba że cenicie sobie "bylejakość", ale musi byc w "cyfrze", co opisuje i poprzednik) :D

Pozdrawiam. ;)
 
Ostatnia edycja:

rysiek2

New member
Pamietajmy o jeszcze jednym "aspekcie" takiego nadawania.Znaczna część posiadaczy TV 16/9 posiada także tunery cyfrowe które to tunery posiadają bardziej lub mniej rozbudowaną grafike ekranową.Najcześciej korzystamy z EPG. Wspomiany w poprzedniej wypowiedzi TV Panasonic posiada funkcję automatycznego ustawienia formatu obrazu. Co sie dzieje w czasie gdy obraz pseudo 16/9 TV rozciągnął na pełny ekran gdy chcemy skorzystać z EPG. Najczęściej część informacji EPG jest nie czytelna bo jest obcięta.Dopiero po chwili-czasami dłużej zależy to od jasności obrazu- TV ponownie przełączy się na obraz pseudo 16/9 by po wyłączeniu EPG powrócić do pełnego ekranu.W moim przypadku tak się dzieje zawsze gdy wywołam funkcje "Menu" tunera.Takie skakanie obrazu niestety nie jest miłe.Wobec tak dziwnego nadawania funkcja Panasonica jest bardzo przydatna bo nas wyręcza aczkolwiek czasami jest upierdliwa.Moi znajomi krzyczą wówczas-TV Ci sie popsuł a podobno jest taki wspaniały.Ciekaw jestem ile lat upłynie jak sytuacja ta -i niestety wiele wiele innych- będzie normalna.Ktoś z poprzednio wypowiadających się zapytał: to po co kupować TV 16/9. Pytanie nadal aktualne.
 

hojlo1

New member
Bez reklam
rysiek2 - u mnie podobny efekt (powiększone np menu TV) występuje przy NTSC (mniej linii w pionie na wejściu i taki efekt - bo i tak wypałnia wszystko).
Korzystam na codzień jednak z ustawienia 16:9 (nie "auto") i wtedy TV nie reaguje nawet na PALPlus.
Generalnie mam nawet wyłączoną "panoramę" (u mnie ta funkcja udaje 4:3 - czyli środek ok, boki szersze), bo od lat przyzwyczaiłem się do 16:9 i teraz (dla mnie) śmiesznie wygląda 4:3.:D

Kwestia gustu, ale juz tak zakorzenionego... że córka (przyjechawszy na weekend) na serialu TVP2, gdy dałem zoom pionowy by proporcje były ok - kazała przełączyć na 16:9 (czyli "szeroki z pasami u góry....).
Taka jest siła przyzwyczajenia (choć córka od 3 lat w mieszkaniu nie ma żadnego TV, tylko monitor 4:3)

To też inne oblicze 16:9 w (mojej) praktyce .;)
(takze jedna z mozliwych odpowiedzi na pytanie - po co 16:9?)


Ps - tak w gruncie rzeczy to linii w pionie mam zawsze ok. 700, bo nowoczesne TV 100Hz to całkiem inne konstrukcje .... - do tego te 700linii mogę mieć zawsze progresywnie (źródło nieistotne - choćby antena pokojowa...).
Stąd tez widać różnice podawnych sygnałów (jak "poprawiacze" wyłączę). ;)
 
Ostatnia edycja:

Mazoku

New member
To oznacza, że "Pal Plus"(16:9) to nie tylko system nadawania, ale i tzw. realizacji już w studio
Bzdura. PALPlus to jest jedynie system nadawania analogowego. Można go wykorzystać dla dowolnego źródła PAL o anamorficznym formacie 16x9. Służy przede wszystkim zachowaniu kompatybilności ze zwykłymi telewizorami 4:3 przy transmisji analogowej telewizji 16x9. Nie ma najmniejszej potrzeby stosowania go przy produkcji. Anamorficzny obraz 16x9 można przesyłać na setki sposobów, często lepszych od PALPlus, co zresztą ilustruje przytoczony przez ciebie diagram.
 
Do góry