DIY Ekran MULTIFORMAT (maskowanie/bordery) do 21:9 domowej roboty. Wykonanie/pomysły

Stratoss

Member
Bez reklam
Biały sufit, biała kaseta przy ekranie - to nie wpływa pozytywnie na obraz...
Ja dedykowany pokój zrobiłem w ciemno-czekoladowym kolorze włącznie z sufitem. Na trzech ścianach i przedniej części sufitu przyklejona wykładzina i to dopiero daje efekt. Oczywiście podłoga na całości ma wykładzinę położoną dodatkowo na pianomacie. Wcześniej miałem wszystkie ściany i sufit pokryte 2 cm styropianem i na to tapeta natryskowa. Było to bardzo dobre dla dźwięku, ale teraz jest dźwięk po prostu perfekcyjny w każdym zakresie...
I widzę, że większość co kombinuje sufit podwieszany, zapomina o jego odpowiednim wygłuszeniu zarówno od środka jak i na zewnątrz. Po prostu jakiś zamalowany farbą karton gips, lub mdf i robi się puszka rezonansowa skutecznie degradująca każdy dźwięk...
A jak jeszcze u niektórych widzę przednie kolumny dostawione prawie do ściany - to tam nie mowy o poprawnym dźwięku...
Na zdjęciu obudowany wykładziną tylny panel sufitowy z prawym tylnym głośnikiem do Dolby Atmos, od środka oczywiście wszystko wyłożone gąbką. Widoczny biały kawałek sufito znajduje się tylko za tylnymi głośnikami sufitowymi. Reszta sufitui czekolada.
d6b5e5c4fd47acac.jpg

b2dd5a4cf0e7d211.jpg

Zdjęcie przedniego głośnika sufitowego - wygląda trochę z ukosa, ale tak mi fotka wyszła.
0e7d40853ed45428.jpg

Wykładzina przyklejona na suficie od ekranu do przednich głośników Dolby Atmos. Jak widać na fotce cała ściana obklejona wykładziną, co fenomenalnie wpływa na dźwięk. Kratka widoczna na ścianie to od wentylacji.
e49eefcf66adb367.jpg

Oczywiście lampa to wszystko rozjaśnia, w rzeczywistości wszystko jest w bardzo ciemno-czekoladowym odcieniu.
stopka:
Denon AVR-X4000 + Monster Power MPA-3250 + Emotiva XPA-7gen 2 + Emotiva XPA-3gen 3 + VELODYNE DD 15 plus, Pioneer BDP-LX91, Sharp LC-60LE840E. LG47"670S. Apple TV4K. Projektor JVC RS2 - Adeo tensio professional pro 110",Monitor Audio-Platinum PL 300 + Platinum PLC 350 + GX-FX + GX100 + 4 kolumny sufitowe Dali Phantom H-80. Kable do kolumn: QED Genesis Silver Spiral, Chord Odysey 2. Monster Cable HDMI 1000HD+QED Signature HDMI. Kable rca:Qed Signature Audio S. Listwy przepięciowe: Monster Power HTS5100 + HTS1000x2. Sieciowe: Monster Powerline 400, OyaideTunami, Furutech...
 
Ostatnia edycja:

Stratoss

Member
Bez reklam
57e0104bd8b14468.jpg

I jeszcze lewa ściana, też cała pokryta wykładziną dywanową.
Na fotkach nie złapałem tylnych głośników czyli Monitor Audio GX-100.
Wymiary pokoju to 663 cm x 340 cm.
 
Ostatnia edycja:

Bipo

Active member
Bez reklam
Dobra robota, bravo. Napisz proszę jak wygląda zwiniecie całkowite obu rolet. Najlepiej zrób zdjęcie po zwinieciu całkowitym obu rolet tak abym mógł zobaczyć co się dzieje z listwami obciazeniowymi. Czy jedna drugiej nie przeszkadza i jak możesz zrób zdjęcie z boku aby uchwycić odległość jednej rolety od drugiej przy maskowaniu.jak rolety są rozwinięte.
 
Ostatnia edycja:

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
Bravo Puma, o to chodzi!
Jesli chodzi dodatkową czarną roletę to mam takie rozwiązanie juz od dawna. Co prawda też manualne, ale kompletnie w niczym to nie przeszkadza. Efekt niebo, a ziemia.
Zastosowałem czarną, gumowaną roletę na zamówienie i przykręciłem z przodu, jak kolega.
Jedyna różnica polega na tym, że od dołu ekranu, do dolnej krawędzi przymocowałem czarną tkaninę, ktorą łatwo i szybko mogę zdjać (tylko po co?). Dodatkowo u mnie fajnie się to sprawdza, gdyż mam centrala w białym połysku, co jak wiadomo nie służy kontrastom, więc tkanina okrywa głośniki i jest totalna jaskina.


Przy okazji zdam Wam pytanie;
Odnośnie manulna roleta vs automatyczna. Czy u Was też tak jest, że niektore produkcie mimo iż jest napisane np. 16:9, czy 21:9, to niby powinno być idealnie co do centymetra za kazdym razem, niezleznie od filmu, producenta, itd., to jednak u mnie raz na kilka fimów zdarza się, film nie trafia dokładnie w poprzednie ustawienia ekranu. Np. oglądam jeden film 21:9, zostawiam ekran, zmieniam film, niby też 21:9, ale okazuje sie, że to jakby 21:85 i muszę dosłownie o 1-2 cm podjechać ekranem lub opuścic go i skorygować dolną krawędzią, tak jakby wyskość kadru była ciut mniejsza. Przy nastepnym filmie muszę powrócić do pierwotnych ustawień.
dlatego manualnie u mnie sprawdza się wręcz idelanie.
Zdarza się Wm tez cosik takiego?
 
Ostatnia edycja:

Bipo

Active member
Bez reklam
Jeśli masz film 2.35:1 to pasek górny i dolny ma u mnie 40cm.
Jeśli mamy film 2.40:1 to pasek górny i dolny ma u mnie 41. Lub na odwrót, kiedyś to mierzyłem i nie pamiętam.
Jeśli masz 1:1,78 to masz cały ekran bez pasów np. Avatar
Jeśli masz 1:1,85 to masz minimalne paseczki po parę cm na górze i dole.np. Waterworld
Dlatego na stałe bordery bez regulacji się mało sprawdzają, najlepsze są z możliwościa regulacji aby sobie opuścić lub podciągnąć border czy ekran. :)
 
Ostatnia edycja:

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Przy okazji zdam Wam pytanie;
Odnośnie manulna roleta vs automatyczna. Czy u Was też tak jest, że niektore produkcie mimo iż jest napisane np. 16:9, czy 21:9, to niby powinno być idealnie co do centymetra za kazdym razem, niezleznie od filmu, producenta, itd., to jednak u mnie raz na kilka fimów zdarza się, film nie trafia dokładnie w poprzednie ustawienia ekranu. [....]
dlatego manualnie u mnie sprawdza się wręcz idelanie.
Zdarza się Wm tez cosik takiego?

Tak, Bipo już wyjaśnił. Dodam, że w przypadku elektrycznej maskownicy, nie ma to znaczenia w kontekście manuala. Jedyna różnica polega na tym, że nie trzeba wstawać. U mnie o tyle jest problem, że mam "podest" pod ścianą z całym sprzętem i trzeba gdzieś zawsze się wygiąć aby chwycić sznurek.
W przypadku elektrycznego robimy to pilotem, ale efekt finalny jest taki sam.
Jak komuś to nie przeszkadza, to naturalnie bez znaczenia - manual czy elektryk.

Pilotem natomiast, ustawimy perfekto, nie trzeba się martwić. Ekran maskujący zjeżdza powoli, mamy kupe czasu, żeby go zatrzymać w odpowiedniej pozycji. W niektórych ekranach (droższych) ekran główny zjeżdza szybko, być może niektórzy tym się sugerują, ale do maskowania stosuje się tanie ekrany, tam silnik jest wolny, wręcz idealny do takich zastosowań. Powiedziałbym, że szybciej "zamaskuje" pilotem z łóżka, jak wstając robiąc to manualnie.

Bipo, wiem o co Ci chodzi. Kolega niech wklei zdjęcia, sam poszukam, to też wrzucę, ale już Ci mogę napisać:
Zawsze będziesz widział tą dodatkową "konstrukcje", gdzieś musisz doczepić rolete maskującą, ale są na to rozwiązania. Albo maskujesz listwą, albo robisz nakładkę na całość.

Zobacz sobie na ten film poniżej, zrobiłem niemal dokładnie to samo. Zasłoniłem cały bajzel i niemal taki był efekt, ale to już zależy co mieliśmy wcześniej
https://www.youtube.com/watch?v=RBobNExbaIQ

Kupiłem otwartą rure z tworzywa (jakąś do odpływu), okleiłem (była brązowa), coś tam dociąłem i wyglądało to jak "milion dolarów" - zasłoniło całość, pech chciał, że zachciało mi się robić dodatkowo podświetlenia led w środku i uszkodziłem mocowania. Wkurzyłem się i zniosłem do śmieci.
Kiedyś to zrobię jeszcze raz.
Można też pociągnąć na całą długość (dosztukowanego ekranu maskującego) listwe maskująca, pełne takich w budowlanych, rozwiązań jest sporo. Będziesz miał jak fabryka przy odrobinie zabawy. Nic nie będzie wystawać, czy sugerować, że mamy dokładkę.

Dodam, że ekran elektryczny (ten najtańszy) który można wykorzystać do maskowania, jest niemal takiej samej budowy, jak ten manualny, te silnik napędzający z boku jest niemal wielkości (średnicy) samego ekranu (czyli tej rolki z ekranem).

Do zasłonięcia mocowań, będzie potrzebne praktycznie tyle samo materiału co w manualu.

Pozostaje pytanie, czy wymieniać na nowy gotowy ekran za naście tysięcy, czy za pare stówek zrobić dokładnie to samo! ; )
Są też centralki, które można sparować z pilotem i mieć pod każdym przyciskiem odpowiedni format i już zupełnie odpada jakakolwiek regulacja, miałem to robić, ale tak szybko i sprawnie robi się to pilotem (czy jak ktoś woli manualnie), że odpuściłem na jakiś czas.
 
Ostatnia edycja:

Henry

Active member
Bez reklam
Dlatego na stałe bordery bez regulacji się mało sprawdzają, najlepsze są z możliwościa regulacji aby sobie opuścić lub podciągnąć border czy ekran. :)
Jest kilka filmów, np. Nolana, gdzie takie rozwiązanie będzie kiepskim pomysłem ;)

ps. Sorry, ale te fotki Pumy jakoś do mnie nie przemawiają, dół dalej świeci.
Wg. mnie dużo więcej wniosłoby zaciemnienie, a przede wszystkim sufitu.
U siebie, odkąd pomalowałem na czarno kwestia multiformatu zeszła na drugi plan...
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Heniu może Ty przyczajkę robisz i zanabyłeś MagicScreena, zrobiłeś czarną norę i projektor za 3 dychy? ; )
Chociaż i w takich "referencjach" stosują multi.
 

Henry

Active member
Bez reklam
Nic z tych rzeczy, chwilowe upgrejdy wstrzymane, bo czym innym trzeba się zająć ;)
W dalszym ciągu K auber 120'' , format 16:9 z gain 1:0, ale przy czarnym suficie tak to wygląda:
(fotki z z telefonu, więc wiadomo, że sporo z jakości uciekło)
20190906_211519.jpg
20190906_211601.jpg
zwróć uwagę, że pasek menu i symbol pauzy są na białym ;)
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Dokladnie uzwazam tam jak Henry.

Mialem multiformat. Super, gorna krawedz regulowalem a dolna zawsze pozostawala nizej aby bylo miejsce na napisy.

Teraz mam 16:9 bez multiformatu i tez jest ok.

Najwazniejsze to zaczernic sufit i najblizsze otoczenie ekranu. To robi najlepszy efekt.
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Czyli jest super, ale nie do końca, bo masz na dole napisy i nie jesteś w stanie tego wykorzystać. Rozumiem. Ja tego problemu nie mam, napisy wyświetlam na video, a nie na dolnym pasie.
W Oppo też jest taka możliwość.

U mnie od lat są tam gdzie trzeba czarne ściany, odbić nie ma. To podstawa, zgadzam się w 100% i od lat pisze o prostym teście "notatnika", widać jak na dłoni jakie następują degradacje przy odbiciach w zależności gdzie mocniej zaświeci i co się dzieje z resztą obrazu.

Tylko nawet, jeżeli pokój jest odpowiednio zaciemniony, to dalej możemy polepszyć jakość, nawet już tą która wygląda rewelacyjnie. To jest niepodważalny fakt.

- dla maniaka obrazu, to wisienka na torcie.
- dla amatora, który nie do końca chce robić z salonu trumne, to skok milowy w jakości.

Heniu, pięknie to wygląda, oledowo bym powiedział.
U mnie też tak wygląda, no popatrz, czerń zlewa się z czarną ścianą, już 4 lata temu takie foty robiłem ; )
No, ale nie oszukujmy się, nikt tu nie jest z pierwszej łapanki ; )

20150511-211418.jpg
[/url][/IMG]

20150511-214555.jpg
[/url][/IMG]
 

Bipo

Active member
Bez reklam
Każdy ma rację... :)
- zaciemnić pomieszczenie i zlikwidować odbicia w celu wydobycia nasyconych kolorów i głębokiej czerni,
- zrobić bordery zasłaniając pasy tzw.wisienka na torcie w celu dopieszczenia obrazu.
- zwykły ekran w jasnym pomieszczeniu z zainstalowanymi maskujacymi borderami pięknie nam zasłoni szare pasy i zrobi z nich czarne ale sama powierzchnia aktywna na której wyświetlany jest obraz nadal będzie operą mydlaną z rozjaśnioną szarą czenią itp.... :)
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Czyli jest super, ale nie do końca, bo masz na dole napisy i nie jesteś w stanie tego wykorzystać. Rozumiem. Ja tego problemu nie mam, napisy wyświetlam na video, a nie na dolnym pasie.
W Oppo też jest taka możliwość.
]


Tylko ze u mnie celowym zabiegiem bylo zostawianie dolnego pasu na napisy.
Ruchome bordery na dole tez mialem i moglem je podniesc do gory. Ale wtedy napisy laduja na ekranie. Z samej wygody wolalem pod.
Czlowiek jak zna troche angielskiego, a napisy sa dodatkiem do zrozumienia mowy. To swietnie jest aby nie zaslanialy obrazu.

Teraz mam ekran ramowy, i nie chcialo mi sie montowac tych ruchomych borderow, aczkolwiek moge bo mam slupy po bokach ekranow.

Jak wyzej powiedziane. Ruchome bordery w przypadku jak ktos ma czarny sufit i czarne otoczenie to wisienka na torcie. Mi ta wisienka nie potrzebna bo praktucznie nic nie wnosi.
Wystarczy ze zalacze ledy za ekranem i mam kontrast o wiele mocniejszy niz zaslanianie borderami.
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Negatywnie? Wręcz przeciwnie, oczywiście ma też swoje wady, ale Black/MagicScreen, z założenia jest ostatnim ekranem na rynku, którego powinny dotyczyć problemy o których tu piszemy.
Szczególnie, jeżeli piszemy o warunkach gdzie oświetlenie w postaci jakiejś lampki gdzieś od czasu do czasu jest, w dzień zresztą widać jak na dłoni różnice.
Nie wiem jak inni, ale ja często na imprezie odpalam jakieś materiały, teledyski, coś tam zawsze się świeci dla klimatu, żeby nie robić nory i jak odetne multiformatem, to jest niebo a ziemia.
Nie widzę białego, szarego na około, a czarną ramę.

To o czym pisaliśmy z Bipo, przy jakimś tam oświetleniu, lub odbiciach - owszem, sam obraz straci na jakości, co oczywiste, ale z borderami które odcinają szarości rozlewające się na reszte ekranu, w magiczny sposób nabiera kontrastu i życia. Podobnie jest jak rzucimy światło w postaci ledów za ekranem, o czym sam pisałeś już.

Twój ekran ma z założenia lepsze czernie, więc może aż tak tego nie widzisz.
 
Ostatnia edycja:
Do góry