Jak piszecie o jakości HD w platformach to zapraszam do lektury, a zadowolonym polecam poradę u okulisty.
Polskie platformy cyfrowe chwalą się w reklamach liczbą kanałów nadawanych w wysokiej rozdzielczości. Teoretycznie najbardziej zadowoleni powinni być abonenci platformy n, w której portfolio programowym znajdziemy największą liczbę takich kanałów.
Czy jednak aby na pewno, liczba programów HDTV powinna być podstawowym kryterium, decydującym o wyborze konkretnego operatora ?
Zaletą kanałów nadawanych w wysokiej rozdzielczości jest niewątpliwie ich jakość obrazu. Warto jednak pamiętać, że samo oznaczenie kanału logiem HD, jeszcze nic nam nie mówi o jego realnej jakości obrazu. Często się bowiem zdarza, że pomimo zapewniania przez nadawcę kanału bardzo dobrej jakości obrazu, operator satelitarny zmuszony jest do zmniejszenia jego parametru bitrate, który ma kolosalne znaczenie dla realnej jakości obrazu.
Współczynnik ten określa, ile bitów danych zostało użytych do zapisania dźwięku lub obrazu trwającego określoną jednostkę czasu (zazwyczaj sekundę). Im wyższa jest wartość bitrate, tym lepsza jakość obrazu, ale jednocześnie potrzeba zarezerwowania na dany kanał telewizyjny większej ilości miejsca na satelicie, które jest bardzo drogie i ograniczone. Stosowana jest więc powszechnie pewna sztuczka – współczynnik bitrate jest dynamicznie zmieniany, w zależności od tego, czy na danym kanale prezentowane są szybkie i dynamiczne sceny, wydarzenia sportowe lub może statyczne filmy dokumentalne, w których zapotrzebowanie na bitrate jest mniejsze.
W optymalnym przypadku, każda z platform nie powinna zmniejszać tego parametru, starając się zachować najlepszą z możliwych jakości. Jednak rzeczywistość jest inna, ponieważ na satelicie Hot Bird wszystkie transpondery są już zajęte. Dodając każdy nowy kanał, istnieje więc potrzeba przygotowania dla niego wolnego miejsca – czyli zmniejszenia wspomnianego współczynnika kanałów już nadawanych przez operatora platformy. Kluczowe staje się więc znalezienie takiej wartości, która pozwala zachować piękno obrazu kanału HD, przy jednoczesnej minimalizacji bitrate. Nie zawsze się to udaje – brak miejsca satelitarnego powoduje, że operator platformy nie ma wyboru i końcowa jakość traci obrazu na znaczeniu.
Dzięki pomocy użytkowników naszego forum (kamcyk26, marcias), prezentujemy aktualne wartości bitrate polskich kanałów HD dla platformy n raz Cyfry+. Zaskakują kanały TVP HD oraz TVN HD. Ich współczynnik jest bardzo niski, co odbija się niekorzystanie na jakości obrazu - skargi abonentów, zwłaszcza na TVP HD są powszechne. Przedstawiciele platformy n zapewniają jednak, że 15 grudnia, z chwilą wyłączenia analogowego kanału TVN, jakość wymienionych kanałów ulegnie poprawie.
Nie zachwyca również kanał HBO HD. Wartość 6000 kbit/s dla kanału filmowego premium to zdecydowanie za mało. Powszechnie zakłada się, że kanał HD powinien nadawany być ze średnim bitrate na poziomie 15000 kbit/s (filmy zapisane na nośniku Blu-ray 25000 kbit/s). Do tej wartości zbliżył się jedynie Canal+ Film jednak … filmy na nim nadawane wyglądają gorzej, niż w przypadku kanału Filmbox HD (8400 kbit/s) – co pokazuje, że ważny jest nie tylko sam parametr bitrate, ale także wysokiej klasy sprzęt nadawczy.
Platforma Cyfra+
National Geographic : 7200-11000 kbit/s
min 5000 kbit/s
max 15443 kbit/s
audio AC3 48khz 320 kbps 5.1
Canal+ Sport HD : 17000 kbit/s
min 15400 kbit/s
max 18000 kbit/s
audio mpeg1 L2 48khz 192 kbps stereo
Eurosport HD : 12000 kbit/s
min 10390 kbit/s
max 12174 kbit/s
MTVNHD : 11000 kbit/s
min 9200 kbit/s
max 11898 kbit/s
audio mpeg1 L2 48khz 256 kbps stereo
FILMBOX HD : 8400 kbit/s
min 7088 kbit/s
max 8600 kbit/s
audio AC3 48khz 448 kbps 5.1
HBO HD : 6000 kbit/s
min 4831 kbit/s
max 8195 kbit/s
audio mpeg1 L2 48khz 192 kbps stereo
Canal+ Film HD : 14000 kbit/s
min 9533 kbit/s
max 17241 kbit/s
audio mpeg1 L2 48khz 256 kbps stereo
Platforma n
Podawane są tylko wartości średnie.
n Sport 8.7 Mbits
Discovery HD 8.5 Mbits
MGM, Filmbox HD 8.2 Mbits
HBO HD 8Mbits
TVN HD, TVP HD 6Mbits