ustawienie REL T5

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Nie wszystkie amplitunery mają Large/Small, bo nieraz tak jak u mnie jest tylko odcięcie kolumn. Zależy jak tam producent podszedł do tematu. Faze ustawiasz żeby kolumny i sub grały w zgodnej. Ogólnie zasada jest taka, żeby w KD wszystkie kolumny były odcięte na 80Hz a subwoofer w amplitunerze (LFE) ustawiasz na 120 Hz, ale REL trochę inaczej to widzi i całe referencyjne ustawienia biorą w łeb.
 

Pawel_Sz85

Klub HDTV.com.pl
VIP
Nie pisałem, że fronty na 120hz :) Centralny i tyły możesz dać na 120hz. Fronty nigdy na 120hz. Ustawia się tak tylko "małe" kolumny bo nie są wstanie odpowiednio zagrać niskiego basu. Jak odcinasz kolumny na 120hz oznacza to, że najniższą częstotliwością jaką będą odtwarzać jest 120hz. Cały bas poniżej 120hz pójdzie na fronty (w Twoim przypadku, jak kupisz kabel rca to sub dostanie na siebie ten bas) .

Aha nie pisz mhz, chodzi o hz. Jak ustawisz sub na 100hz oznacza że będzie grał basem w zakresie 100hz-do najniższego basu jak odtwarza. W przypadku Rel-a będzie to w okolicach 30hz.
 
Ostatnia edycja:

freddy

New member
Dobra znalazłem ustawienia żeby fronty grały jako large, reszta
crossover
surround : 120hz
center 80hz
ciągle nie ogarniam kwestii fazy 0-180

jak pisze instrukcja
"W tym położeniu należy dostroić wzmocnienie („gain”) tak, aby głośnik i subwoofer odtwarzały dźwięk z równą głośnością, a następnie przełączyć ustawienie fazy z „0” (pozycja 1) do „180” (pozycja 3) dla subwooferów serii ST oraz B; dla subwooferów serii R i T należy użyć przełącznika „0”/”180” stopni. Ponownie pozycja, w której dźwięk jest najbardziej wypełniony i liniowy jest poprawną pozycją. Równie często zdarza się, iż jest to w pozycji „0” jak i „180” stopni. W tej pozycji subwoofer współpracuje z głośnikami wzmacniając bas, a nie usuwając go."

kiedy u licha ja to odczuję ?? Lubię kiedy bas pracuje, ale nie zagłusza, jednak nie wiem czy sam jestem w stanie to dobrze dostroić.

Pokrętło crossover mam na 12stej
pokrętło hi-low level na 12stej
faza 0


ps.przepraszam za pomyłkę z częstotliwościami.



Kabel RCA kupować jakiejś znanej firmy ?? Czy po prostu kupić 1 RCA??
 
Ostatnia edycja:

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
To ma znaczenie tylko przy podłączeniu suba pod LFE, wtedy przy włączonym sub dostaje bas a przy wyłaczonym idzie tylko na kolumny. U mnie w Onkyo ta opcja jest aktywna tylko jak fronty mam na Full Band. Przy niskopoziomowym to co dostaną kolumny dostanie też subwoofer. więc to raczej już bez znaczenia.
 

3echo

Member
Bez reklam
Czyli gra tak samo jakby ustawić fronty w amplitunerze na "small"?Wtedy chyba idzie sygnał przez LFE.
Zacząłem się bawić ustawieniami i o tej funkcji całkowicie zapomniałem,a miałem "double bass"na "off"
Tylko jak załączyłem na "On"to wydaje mi się,że całość lepiej brzmi.Nie ma dudnienia.Sub podłączony przez LFE i wysokopoziomowo.
-Fronty-Large
-odcięcie w ampli na 60Hz
Jak dla mnie teraz jest OK.
 
Ostatnia edycja:

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Dlatego Armanig nie bardzo rozumiem ten sposób połączenia propagowany przez REL w swoich produktach. Pisałem już w kilku postach o tym. My stawiamy na referencyjne ustawienia KD, a w tym przypadku niestety to ze sobą nie współgra. W przypadku REL'a i jego narzucanych ustawień fronty by musiały iść na Full Band i odcięcie na samym subie. Dla mnie jedynym słusznym wyjściem by było mieć dwa osobne zestawy KD i stereo, gdzie jeden niezależnie byśmy łączyli niskopoziomowo a drugi wysokopoziomowo.
 

3echo

Member
Bez reklam
Dlatego ja już się w tym wszystkim zakręciłem.Ja rozumię,że do kina fronty n small wtedy sygnał idzie w Relu t5 przez LFE.Jeśli fronty jako large wtedy idzie wysokopoziomowo.A co jeśli fronty na large i double bass to przez co wtedy idzie sygnał?

wysłane z mojego ciapatalk-a
 
Ostatnia edycja:

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
To wtedy jak sama nazwa wskazuje bas jest rozdzielany między kolumny a subwoofer, ale tylko przy podłączeniu pod LFE. Wysokopoziomowe nic nie ma z tymi ustawieniami wspólnego, bo sub dostaje sygnał taki sam jak fronty z wyjść w amplitunerze.
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Panowie zaciekawila mnie pewna kwestia wyczytana w sieci na stronie rms w poradniku dot. T5. Mianowicie piszą, że stawiajac suba w rogu nalezy sprawdzic czy gra w fazie z kolumnami. Hmm wydawalo mi sie ze o ile sub stoi w lini kolumn to faza bedzie sie zgadzac. To róg pokoju powoduje jakies zmiany w tej kwestii?

Pamietam jak mialem kino i suba JBL to o ile fronty graly na small i bas z nich byl odciety i tylko sub odpowiadal za niskie pasmo to faza nie miala znaczenia. Ale jak sluchalem stereo z frontami na large (LFE+main/Double bass) kiedy to bas z suba nakladal sie na bas z frontów wlasnie faza 0 powodowala jego znaczne uszczuplenie i dopiero ust. 180 dawalo to "płuco" z suba..
 

Saszku

New member
Witam wszystkich,

Ponieważ od niedawna stałem się posiadaczem subwoofera z tematu, a że jak dla większości świeżych posiadaczy subwooferów REL zaskoczeniem dla mnie było sugerowane przez producenta podłączenie Suba, to postanowiłem prześledzić wątek i troszkę poeksperymentować. Po przetestowaniu wielu konfiguracji doszedłem do wniosku, że faktycznie producent wie co pisze i w moim przypadku jego zalecenia podłączenia sprzętu przewodem Neutrik Speakon + RCA spisują się najlepiej.


Optymalne ustawienie u mnie :

Fronty na Full + Sub rozszerzający pasmo podłączony wysokopoziomowym Neutik Speakon (Crossover w REL dla wysokopoziomowego ustawiony nisko około 45Hz, głośność dla tego ustawienia na godz. 13)

Efektowe oraz centralny : odcięcie przy 80Hz (kalibracja odcina je przy 70Hz ale każdy z tych głośników jest blisko ściany i dźwięk jest sztucznie podbity - producent podaje pasma dla tych głośników 75 Hz surround i 70 Hz centralny więc odcięcie nieco wyżej - tak jest lepiej na słuch)

Subwoofer : oprócz rozszerzenia pasma oczywiście jest podłączony RCA i gra swój kanał.

Duble bass w ampli : off

Przed podłączeniem subwoofera wysokopoziomowym w pierwszej kolejności wykonałem kalibrację amplitunerem z ustawieniem głośności również w okolicach godz. 13 wówczas amplituner skalibrował Suba na 0.

Przy powyższych ustawieniach subwoofer delikatnie sobie pyka w muzyce - dogrywa tam gdzie kolumny już nie zejdą i nadaje troszkę dynamiki ponieważ bas z Avanto jest troszkę zamulony.
W filmach natomiast jak trzeba dać ognia, to potrafi łupnąć w szczególności polecam na testy odpalić film "Dark Knight" już sam początek filmu zawiera wiele niskich zejść.

Z subwoofera ogólnie jestem zadowolony:

Konstrukcja zamknięta w moim przypadku sprawdza się doskonale, na małą ilość basu nie narzekam jest go w sam raz choć nie czuję wielkiej fali dźwięku na klatce tak jak to niegdyś odczułem w starym VW Golf kolegi :D aż mi się nie dobrze robiło ;) - nie tego oczekiwałem, zapewne niektórzy pamiętają jak chciałem uciszać HKTS 160 SUB - tu tego nie muszę robić i jak dla mnie jest naprawdę dobrze na 23m2.

Jeżeli chodzi o wygląd i gabaryty, to lepiej być nie mogło - po prostu zniknął w rogu pokoju za kolumną i nikomu nie wadzi, a jak już się rzuci w oczy, to jest b. estetyczny. Sprzedawca w salonie pokazał mi w pierwszej kolejności Klipsch R110-SW bez porównania chyba by mnie kobieta z takim na balkon wyprosiła.

Co do poboru prądu w trybie czuwania, to całe szczęści w nowszym modelu Ti jest już tryb stand-by więc zostałem zwolniony ze służby włączania / wyłączania - sub z trybu uśpienia przechodzi bardzo szybko w stan gotowości nawet przy niskim poziomie głośności na ampli, być może właśnie dzięki połączeniu wysokopoziomowemu.


Troszkę moich uwag dot. sposobów kalibracji :

Nie do końca mogę się zgodzić, że wszystkie głośniki należy poodcinać poniżej 80Hz. Owszem jest to pewnego rodzaju reguła, która znakomicie sprawdza się przy mniejszych zestawach głośnikowych ale... moim zdaniem ścieżka filmowa zawiera pięć lub więcej kanałów przeznaczonych (w całości) dla głośników oraz jeden kanał przeznaczony dla subwoofera w celu zwiększenia efektywności przekazywanego materiału. Ponieważ realizator dźwięku podczas tworzenia materiału nie poobcinał pasma przeznaczonych dla głośników, to jeżeli tylko dysponujemy kolumną, która jest w stanie przekazać słuchaczowi całe pasmo powinniśmy z tego skorzystać i w miarę możliwości odcięcie głośników zrobić dopiero w miejscu, gdzie efektywność kolumny zacznie spadać.

Powyższa reguła została przyjęta kawał czasu temu, gdy zestawy 5.1 były nowością, a większość zestawów kina domowego dysponowało dość małymi kolumnami nie mogącymi oddać niższych częstotliwości. Zgodzę że jeżeli mamy zestaw w którego skład wchodzą "satelitki", to powinniśmy wykorzystać niedoskonałość ucha ludzkiego w lokalizacji dźwięków o niższej częstotliwości i zgodnie z przyjętą zasadą przekazać niższe pasmo do Subwoofera, tak aby cały zestaw mógł przekazać z maksymalną wiernością zamysł twórcy filmu.

Myślę, że nie należy się jednoznacznie kierować jakimikolwiek regułami lecz własnym odczuciem.
 

3echo

Member
Bez reklam
Czy ktoś już podłączał REL-a pod dwa osobne urządzenia? Na przykład LOW Level pod wzmaka,lub amplituner stereo,a LFE pod amplituner AV?Bo chciałem się upewnić,czy są jakieś przeciwwskazania do takiego wykorzystania suba?
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Przecież po to ten sub został stworzony:) Co za róznica czy podepniesz go niskopoziomowo pod LFE a wysokopoziomowo też pod zaciski tego samego amplitunera KD, czy podepniesz pod osobny wzmak? Sub ten ma osobne regulacje pod LFE i HI/LOW, więc nie będzie żadnego problemu. Nawet osobiście uważam to za lepsze rozwiązanie niż podpinanie pod jeden amplituner, bo wtedy można w KD ustawić typowo referencyjnie, a stereo ustawiasz jako osobny element.
 

3echo

Member
Bez reklam
Tak tylko zapytałem asekuracyjnie,w razie załączenia obu urządzeń na raz.
Osobiście wolę jak REL jest podłączony nie pod zaciski w amplitunerze a pod gniazdo LOW LEVEL.Wtedy ten dźwięk wydaje mi się bardziej wypełniony.W moim przypadku z gniazda LFE pójdzie do amplitunera AV,a z LOW LEVEL do amplitunera stereo.

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka
 
Do góry