Znalazłem na sieci takie oto wskazówki i mam zamiar się powołać na to.... moja ToSHIBA ma niecałe 5 miechów( ustawa obejmuje 6) wiec jeszcze zdaze...jedynie musze przy zgloszeniu powiedziec ze wada nastapiła maksymalnie 2 miesiace wstecz..ZACHECAM DO LEKTURY
USTAWA KONSUMENCKA
- Ustawa Konsumencka z dnia 27 lipca 2002r. inaczej ,,Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej" (polecam lekturę dla lepszego zrozumienia swoich praw)
Ustawa mówi o 2 latach ochrony na rzecz konsumenta, nadmienię od razu, że możemy wybierać w okresie 2 lat z dwóch możliwości GWARANCJA a USTAWA. Dowolnie jeśli pojawia się awaria w okresie 2 lat.
Z ustawy może korzystać każdy z nas gdzie na dowodzie zakupu czy to faktura a w szczególności Faktura musi być na osobę fizyczną czyli imienna.
Kiedy zgłaszamy sprzęt z tytułu ustawy nie jest wymagana karta gwarancyjna jedynie
Podstawa prawna:
Art. 1.
1. Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny).
Możemy się powołać na ustawę, jednak musimy pamiętać o kilku ważnych sprawach związanych z terminami:
1. Uznanie roszczeń klienta przez sprzedawcę może mieć miejsce, gdy w pierwszych 6 mieś od zakupu pojawiła się wad.
Art. 4.
1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
-Wtenczas sprzedawca uzna nasze roszczenia w myśl w/w przepisu. I sprzęt zostanie naprawiony w myśl przepisów prawnych. Jednak po 6 mieś. od daty zakupu to my jako konsumenci musimy udowodnić w tym przypadku, że wada istniała w dniu wydania. Jednak najważniejsze, sprzedawca nie może zrobić czegoś takiego w chwili przyjmowania zgłoszenia, że z góry odmówi wam i odrzuci wasze roszczenia. Decyzja musi być oparta na opinii serwisu, w innym przypadku jest to nadużycie ze strony sprzedawcy. (jedyny ratunek w takiej sytuacji jest pisemne potwierdzenie odrzucenia reklamacji przez sprzedawce w chwili zgłoszenia) i wtenczas sprawa jest już wygrana.....
Czyli mamy 50 na 50% szans w tym przypadku
Kolejna ważna sprawa, a mianowicie żądania klienta względem sprzedawcy:
Art. 8.
1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wy- miana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
Możemy żądać wymiany sprzętu na wolny od wad jednak, jeśli naprawa nie przewyższa wartości sprzętu, sprzęt zostanie naprawiony. Natomiast jeśli naprawa jest nieopłacalna sprzęt zostanie wymieniony na taki sam model lub wyższy z lepszymi parametrami.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
-Możemy żądać zwrotów kosztów od sprzedawcy, jednak pamiętajmy, że zastosowanie nie ma się do tego jeśli mieszkamy w tym samym mieście gdzie znajduje się sklep, bo nie sądzę, że będziecie się wygłupiać za wołanie za bilety bądź za paliwo jakie wykorzystaliście na o ma zastosowanie do faktu jeśli kupiliście w innym sklepie nie w miejscu zamieszkania wtenczas jak najbardziej możecie żądać zwrotu kosztów, jednak konieczna będzie przedstawienie faktury na usługę transportową czyli za np paliwo za samochód, lub Taxi albo wysłanie firmą kurierską przesyłki na swój koszt do sklepu.
Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć pisemnie klientowi na jego roszczenia w przeciągu 14 dni od zgłoszenia sprzętu do naprawy.
Art. 8.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
Pamiętajmy o tym, jeśli nie dotrze do nas pismo droga pocztową lub kurierską do naszego domu a nie otrzymamy go w przeciągu 14 kalendarzowych znaczy że sprzedawca uznał nasze roszczenia.
Tutaj również jest haczyk związany z tym, iż prawo konsumenckie nie mówi o tym w jakim czasie ma być dokonana napraw, jedynie jak widnieje to wyżej ewidentnie zaznacz że sprzedawca ma obowiązek ustosunkowania się do naszych roszczeń w terminie 14 dni.
-Zgłoszenie usterki u sprzedawcy w jakim okresie?
Art. 9.
1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.
-Musimy pamiętać o tym jeśli pojawi się wada to trzeba zgłosić jak najszybciej. Jednak gdy zgłaszamy usterkę a sprzedawca zadaje pytanie w jakim czasie powstała usterka a my odpowiemy, że po 3 mieś ustawa nas już nie obowiązuje zgodnie z w/w przepisem.
Ciekawostka jest fakt że możemy pójść jeszcze do sprzedawcy i starać się o swoje żądania nawet i pod koniec 22 mieś od daty zakupu czyli możemy powiedzieć że miało to miejsce przed 2 mieś i ustawa nas obowiązuje. To tak dla ciekawostki na przyszłość....
-Kolejna sprawa, uznanie przez sprzedawce roszczeń i dokonanie bezpłatnej wymiany na rzecz kupującego nowego sprzętu:
Art. 10.
1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.
-Obowiązkiem sprzedawcy jest wystawić na nowy sprzęt nowego paragonu lub faktury imiennej. Gdzie okres gwarancji biegnie na nowo, czyli 1 rok producencki natomiast ustawowo 2 lata.
To są najważniejsze zagadnienia jakie wiążą się z zapewnieniami jakie otrzymujemy ze strony ustawy konsumenckiej.