THX, DSX, Dolby IIz - dyskusja High End

mlapaj

New member
Czas uporzadkowac temat! Nie tak dawno system 5.1 byl standardem. Wszystko jasne - 3 fronty, 2 surroundy i jeden piec. Potem nagle namnozylo sie i glosnikow i subwooferow. Poczawszy od 5.2 poprzez 7.1 do 7.2 i 9.2, ktorego obsluge oferuja mi.in. wyzsze modele Onkyo (nie mam - to nie reklama;) ). O ile wprowadzenie certyfikatu THX i jego poznieszymi odmianami Select i Ultra dla sprzetu domowego (amplitunery i zestawu glosnikow) jest zrozumiale, to juz nie do konca rozumiem relacje pomiedzy ProLogic IIz z dwoma dodatkowymi frontowymi, wysokimi glosnikami i systemem Audyssey DSX majacym poszerzac scene dzwiekowa.
W perspektywie roku mam zamiar powazny upgrade swojego zestawu od strony odsluchowej. Bedzie to zwienczenie inwestycji budowlanej, ktora wlasnie zajmie okolo roku. Obserwuje dynamike rynku AV i nowosci dotyczacych amplitunerow. Jest to wspaniala okazja 12 miesiecznej obserwacji wysypu nowych technologii bez wiekszej ekscytacji typu spadnie? podrozeje? a moze to czy tamto lepsze? Czekam i obserwuje. Gdybym mial dzis podejmowac decyzje to byloby Onkyo (Denona i Yamaha juz mam) z serii od 807 w gore + zestaw THX od Teufel np. TXH Select 5 7.2 lub THX Select 6 7.1. Teoretycznie wszystko przemyslane, rozrysowane i pomierzone przez akustyka. Pomieszczenie dedykowane i wyizolowane akustycznie.
Czytajac tutejsza prase i publikacje internetowe traflem na kilka opinii dotyczacych Dolby ProLogic IIz i Audyssey DSX. Jeden z systemow zapewnia lepsze uprzestrzennienie sceny (szerokosc), drugi z systemow zaleca umiejscowienie glosnikow z przodu powyzej standardowych frontow zamiast standardowych tylnych surroundow. Obydwa stanowia lepsza jakosc w stosunku do standardowych systemow surround. Oba systemy podpieraja sie badaniami percepcji ludzkiej, mapowaniem fal mozgowych itd. Obserwacje sa poparte bardzo pozytywnymi recenzjami tak Anglikow jak i Niemcow zajmujacymi sie kinem domowym.
I tu juz sie miotam. Dobre amplitunery maja wbudowane obydwa ww. systemy + THX (np. Onkyo czy HK). I tu pojawiaja sie pytania. Jezeli slucham sciezki filmowej z Dolby HD czy DTS MA wykorzystujac 7 glosnikow to:
1/ jakie ustawienie powinienem zachowac w amplitunerze? THX (certyfikowane ampli+glosniki)? Audysey DSX? ProLogic IIz? Czy oryginalne przeslane z odtwarzacza bez dodatkowych programow?
2/ jakie w takim razie jest zalecenie dotyczace ustawienia glosnikow? THX okresla to dosc szczegolowo, Audyssey tez to pieknie rozrysowuje na swojej stronie, dziennikarze chwala. Nie ukrywam, ze jest to zasadnicza roznica, czy glosniki przewedruja ze sciany tylnej na przednia i zawisna obok ekranu na np. 2m, czy poltora metra za moimi uszami.
Teoretyczna swobode dalby amplituner 9.1 lub 9.2 pozwalajacy na przelaczanie sie pomiedzy THX i DSXem i plynna mozliwoscia wykorzystania wszystkich systemow i zarazem glosnikow. Ma to jednak dosc zasadnicza wade - 9 glosnikow.
Jakies obserwacje/uwagi ze strony forumowiczow? Bede wdzieczny za informacje.
 

gadzeciaz

Member
Bez reklam
biznes przede wszystkim

Maszyna musi się kręcić i to wszystko do tego służy ale co jest tak naprawdę niezbędne by był dobry dźwięk czyli wzmacniacz i głośniki to już historia teraz co chwila hit z Dolby XXX lub inne cuda.
Czytałem o salach kinowych gdzie głośniki umieszczono także w podłodze i w suficie więc tylko patrzeć jak lada moment takie rozwiązanie będzie w kinach domowych na zasadzie musisz to mieć!!!!

I o co tu chodzi? kasa kasa kasa

A i jeszcze jedno taki użytkownik musi mieć na prawdę super słuch by tego wszystkiego doświadczyć tak jak sobie życzą inżynierowie dźwięku.
 
Ostatnia edycja:

Forest89

Active member
Bez reklam
Ja tam żadnych ulepszaczy nie używam. Zawsze słucham oryginalnie ścieżki tak jak została nagrana i tak jest najlepiej według mnie;)
 

CzajaPS3

New member
Post troche przygasl wiec dodam cos od siebie. Od jakiegos czasu na krzeslach i kartonikach obok frontow stoja FW'dy od Audyssey DSX'a, akurat kolega mial dwa wolne Jamo S602 wiec z czystej ciekawosci przytargalem je w celu sprawdzenia co ten DSX da i powiem szczerze ze Chris Kyriakakis zrobil kawal dobrej roboty - scena jest naprawde poszerzona, a kolumny nawet nie sa postawione w 100% "jak na obrazku" (frony powinny wyladowac troszke blizej TV). Jak je postawilem na tych krzeslach i kartonikach tak juz zostaly :) tak mi przypasilo jak to gra, zreszta jeszcze nie bylo osoby ktorej nie podobal sie efekt przestrzennosci (zwlaszcza kiedy wracalem na "zwykle" 5.1 slychac duza roznice). Teraz kombinuje co tu zrobic zeby zniknely te tymczasowe "podstawki". Zgadzam sie z osobami ktore twierdza ze pojechanie w konfiguracje 11.2 jest nierealne w 95% mieszkan/pokoi, chodzi glownie o boczne srodkowe glosniki efektowe i/lub tylne, ale dostawienie dwoch glosnikow FW czy czterech FW+FH z przodu jest do zrobienia - era regalow na cala sciane minela. Mozna spotkac niezbyt pochlebne opinie o ProLogic IIz (dodatkowe 2xFH umieszczone nad frontami), ze nie powala przestrzennoscia itp. Z dokumentacji DSX'a wynika ze FH (w tym rozwiazaniu powinny wyladowac prawie w rogach sciany pod sufitem ale jeszcze nie sprawdzalem tej konfiguracji) poszerzaja GLEBOKOSC sceny i pewnie dlatego ProLogic IIz jakos nie znalazl zbyt wielu fanow, a FW poszerzaja SZEROKOSC sceny a to dla percepcji ludzkiego ucha jest "wazniejsze" i bardziej slyszalne - pomijajac juz fakt ze bardziej sie skupiamy na przedniej scenie niz tylnej. Kanaly FW i FH w Onkyo maja oddzielne wyjscie, wiec nie jest to tak poprostu zmiana miejsca kolumn lecz calkiem inny sygnal, ktory po zmianie konfiguracji wymaga uruchomienia korekcji akustyki itp. Pewnie jakbym mial wzmacniacz 9.2 to w tej chwili kombinowalbym skad tu wziac jeszcze dwie podobnej klasy kolumny i jakies wysokie statywy zeby nie wiercic dziur w sciane tylko po to zeby to sprawdzic. Podsumowujac wrazenia z DSX - wyraznie slyszalne jest poszerzenie sceny i dodatkowo nie jest ona calkiem "plaska" tylko jej konce sa przesuniete w glab pokoju - tak jakby zaczynala cie "otulac" :) nie wiem jak to inaczej opisac. Jak dla mnie jest ok przy ogladaniu filmow i 2xok jak slucham/ogladam jakis koncert w DTS HD MA lub DD True HD.
 
Do góry