System muzyczny JBL L75ms - Recenzja | Test | Opinie

hdtv_com_pl-JBL_L75ms-test-1.jpg

harmanluxuryaudio.com​
Wstęp
W świecie, w którym nie byłoby miejsca na kompromis, urządzenia takie jak zintegrowany system muzyczny zapewne by nie istniały. Jednak w życiu codziennym zdarzają się sytuacje, gdy niektórzy wybierają rozwiązania, które oferując pewne korzyści, zmuszają do pewnego ustępstwa. Wydaje nam się, że systemy muzyczne, łączące w jednej obudowie elektronikę z głośnikami "stereo", generalnie można zaliczyć właśnie do tego typu rozwiązań. Dziś przybliżamy jednego z przedstawicieli takich systemów. Oto JBL L75ms.

hdtv_com_pl-JBL_L75ms-test-8.jpg

jbl.com​
JBL to firma, z którą wielu miłośników audio na jakimś etapie swojej przygody prawdopodobnie miało styczność. Niektórzy zapewne kojarzą ją z przenośnymi głośnikami bluetooth lub słuchawkami, inni mogli z kolei mieć styczność z profesjonalnymi rozwiązaniami estradowymi amerykańskiego producenta. Produkty JBL znaleźć można także w niektórych studiach nagraniowych oraz oczywiście w domach, gdzie mogą pojawiać się zarówno pod postaciami referencyjnych kolumn serii Summit lub jako prostsze konstrukcje.

Budowa
Dzisiejsze urządzenie jest częścią grupy produktów JBL Premium Audio, która należy do działu określanego mianem Harman Luxury Audio Group i zrzesza zaawansowane produkty Hi-Fi i AV. W grupie tej znaleźć można kilka serii produktowych. JBL L75ms należy do linii Classic.
Przynależność do grupy JBL Premium Audio zobowiązuje, co widać od pierwszego kontaktu z systemem. Jakość wykończenia, zastosowane materiały i dbałość o szczegóły zaowocowały elegancką konstrukcją, która wzorniczo nawiązuje do klasycznych produktów JBL.

hdtv_com_pl-JBL_L75ms-test-4.jpg

harmanluxuryaudio.com​
Obudowę systemu wykonano z solidnych płyt MDF, które pokryto orzechowym fornirem. Pod charakterystyczną maskownicą Quadrex, znajdują się trzy sekcje głośników. Dwie z nich, odchylone pod kątami 15 stopni, to swego rodzaju kanały lewy i prawy. Każda z nich zawiera tweeter i głośnik niskotonowy.

hdtv_com_pl-JBL_L75ms-test-5.jpg

harmanluxuryaudio.com​
Trzecia zawiera przetwornik średniotonowy, który osadzono centralnie i skierowano ‘na wprost’. Takie rozwiązanie ma zapewnić dobrze osadzoną bazę, szeroką scenę oraz właściwe pokrycie przestrzeni. Dla optymalizacji rozproszenia dźwięku, aluminiowe tweetery zaopatrzono w soczewki akustyczne i falowody. Głośniki niskotonowe oraz średniotonowiec czerpią z rozwiązań pochodzących z klasycznych konstrukcji JBL i wykorzystują m.in. czystą pulpę celulozową, aluminiowe pierścienie i miedziane nakładki.

hdtv_com_pl-JBL_L75ms-test-10.jpg

jbl.com​
Przednia ścianka systemu została delikatnie zaokrąglona, co nadało konstrukcji charakterystycznego kształtu. Taka forma pomaga w poszerzeniu sceny muzycznej oraz minimalizuje załamania fal dźwiękowych. Z tyłu jednostki zamieszczono panel z gniazdami, wśród których znaleźć można m.in. USB, HDMI ARC, Gniazdo Phono (kompatybilne z wkładkami gramofonowymi MM), 3,5mm AUX oraz wyjście na subwoofer. Na górnej ściance zamieszczono przyciski pozwalające na podstawową kontrolę urządzenia. W komplecie znajduje się także klasyczny pilot, z pomocą którego użytkownik zyskuje dostęp do dodatkowych funkcji. Jeśli chodzi o materiały użyte do budowy pilota, to jakościowo niestety odstają od użytych do budowy systemu, ale zapewne wypada się cieszyć, że w czasach obsługi strumieniowych urządzeń audio z telefonów i tabletów, klasyczny pilot w ogóle jest dostępny.

Specyfikacja
Projektując L75ms inżynierowie JBL chcieli stworzyć system, który będzie można potraktować jako prawdziwą alternatywę dla tradycyjnych systemów hi-fi. To spore wyzwanie, mając na uwadze stosunkowo wąską i kompaktową budowę. Wnętrze kryje jednak sporo ciekawych rozwiązań.

hdtv_com_pl-JBL_L75ms-test-3.jpg

harmanluxuryaudio.com​
Przykładowo, wspomniana wyżej obudowa z sekcjami głośników, to w rzeczywistości trzy niezależne komory. Część elektroniczną wyposażono w aktywne zwrotnice z pięcioma układami wzmacniającymi, o łącznej mocy 350W. Każdy z nich wyposażono w zaawansowane procesory cyfrowe, które regulują przesłuch (crosstalk) i fazowość. W uproszczeniu, proces wygląda tak, że pewna część dźwięków lewego kanału przerzucona zostaje do prawego i odwrotnie. Oprócz tego, sygnały kanału lewego i prawego łączone są w przetworniku średniotonowym, co pomaga w uzyskaniu większej spójności oraz pozwala solidnie osadzić centralny punkt sceny.
Wybrane dane JBL L75ms przedstawiają się następująco:
  • Typ: Zintegrowany system muzyczny (Wzmacniacz + odtwarzacz + głośniki)
  • Przetworniki:
    • niskotonowe: Dwa 5,25" (133 mm) głośniki wykorzystujące czystą celulozę
    • wysokotonowe: Dwa 1" (25 mm) aluminiowe przetworniki wysokotonowe z soczewkami akustycznymi i falowodami
    • średniotonowe: Jeden 4" (100 mm) przetwornik wykorzystujący czystą celulozę
  • Moc wzmacniacza: łącznie 350 W RMS
    • sekcja niskotonowa 2 x 125 W RMS
    • sekcja średniotonowa 1 x 50 W RMS
    • sekcja wysokotonowa 2 x 25 W RMS
  • Kontrola dźwięku: Sound-field Expander (SFX), Bass Contour
  • Wejścia bezprzewodowe: przesyłanie strumieniowe Google Chromecast, Apple AirPlay 2, Bluetooth 4.2, Serwisy internetowe + sieć lokalna, Roon (w momencie pisania czeka na certyfikację)
  • Wejścia przewodowe: HDMI ARC, Ethernet, phono (MM), AUX 3,5 mm
  • Rozdzielczość: do 32 -bit, 192 kHz
  • Pasmo przenoszenia: 45 Hz -25 kHz (-6 dB)
  • Maksymalny poziom SPL: 106 dB @ 1 m
  • Wyjście subwoofera: 2 V RMS z automatycznym wykrywaniem/włączaniem HPF
  • Obudowa: Wykończenie z forniru z drewna orzechowego
  • Maskownica: Czarna piankowa maskownica Quadrex
  • Wymiary z maskownicą: 216 mm wys. x 790 mm szer. x 287 mm gł.
  • Waga produktu: 15,9 kg

Cena: 7199pln (w trakcie pisania tekstu)
Po więcej informacji przekierowujemy na stronę producenta.

Brzmienie
Opis brzmienia dzielimy na kilka sekcji.
W równowadze tonalnej skupiamy się na zakresach tonów niskich, średnich i wysokich. Sprawdzamy czy system brzmi liniowo, które zakresy są bardziej lub mniej uwypuklane itp.
W opisie barwy informujemy, czy brzmienie ma bardziej zimny i kliniczny charakter, czy może jest po stronie ciepła i plastyczności.
Kolejna sekcja skupia się na scenie, wokalach, dynamice i rozdzielczości.
W opcjach opisujemy, jak ewentualne dodatkowe technologie wpływają na brzmienie.

hdtv_com_pl-JBL_L75ms-test-9.jpg

jbl.com​
Równowaga tonalna
Nasze doświadczenie pokazuje, że równowaga i balans tonalny to aspekty mocno odróżniające produkty JBL Premium od bardziej popularnych, lifestylowych przedstawicieli tego producenta. O ile popularne przenośne głośniki, czy np. starsze kolumny Northridge, potrafiły mocno zaznaczać skraje pasma, sprawiając że średnicę często określano jako wycofaną, tak produkty wyższych linii oferują zdecydowanie bardziej zrównoważone brzmienie, praktycznie w całym zakresie pasma. W systemie L75ms bas schodzi nisko, ale nie dominuje. Średnie pasmo jest czyste i wyraźnie obecne, zarówno w swoim niższym jak i wyższym zakresie. Góra jest dobrze kontrolowana i nie wysuwa się przed szereg. Można odnieść wrażenie, że w najwyższych zakresach, pasmo jest delikatnie łagodzone. Tendencja jest raczej delikatna i całość naszym zdaniem oferuje dość liniowe i spójne brzmienie, co pomaga w poprawnym prezentowaniu dość zróżnicowanego repertuaru.

Barwa brzmienia
Pod względem barwy, JBL L75ms na nasze ucho przesuwa się delikatnie w stronę aksamitności. Łączy się to w pewnym stopniu ze wspomnianym, delikatnym złagodzeniem górnego zakresu pasma. Inżynierom udało się zestroić system w sposób, który ma szanse pozwolić na długie sesje, bez męczenia użytkowników. Stawiając JBL obok Naim Mu-so odnieśliśmy wrażenie, jak gdyby JBL obniżał o kilka Hz standard strojenia.

Scena, dynamika, wokale, rozdzielczość
Zakładając, że w przypadku tego typu systemów muzycznych, w ogóle można mówić o scenie, to JBL L75ms buduje ją zaskakująco szeroko. Wszystko wskazuje na to, że zastosowane przez inżynierów JBL rozwiązania zdają egzamin w tym zakresie. Brzmienie systemu jest swobodne z dobrą dynamiką w skali makro. Wspomniany Naim Mu-so gra np. dźwiękami gęstszymi, w sposób bardziej zwarty i oferuje lepszą mikrodynamikę w pewnych zakresach. JBL przy nim wydaje się być bardziej luźny. JBL'owi nie brakuje życia, choć nie ma takiego timingu i zapału co Naim. Wokale w JBL wybrzmiewają czysto i łagodnie. Nie są mocno zaznaczane, ale ich obecność jest wyraźna. Dzięki dobrej rozdzielczości, można mówić o sporej obfitości brzmienia.

hdtv_com_pl-JBL_L75ms-test-7.jpg

jbl.com​
Opcje
Ze względu na dość powszechny sposób ustawiania sprzętów w pomieszczeniach, przydatną funkcją w pewnych przypadkach może okazać się opcja Bass Contour. Jej działanie sprawdza się w przypadku ustawienia jednostki blisko ścian. Załączenie układu wprowadza słyszalną redukcję mogącego się wzbudzać niskiego zakresu pasma. W pierwszych chwilach można odnieść wrażenie delikatnego odchudzenia brzmienia, ale na długą metę bardziej wypada to określić jako poprawę komfortu odsłuchu.
Dla pewnej grupy zainteresowanych systemem, mile widzianą opcją będzie możliwość podłączenia Subwoofera. Gniazdo wyjściowe w systemie JBL wyposażono w funkcję auto-sens, która wykrywa podpięcie systemu basowego. Chwilę potem załączony zostaje filtr górnoprzepustowy, który przekierowuje odtwarzanie niskich tonów do subwoofera. W naszym przypadku, po załączeniu subwoofera (w chwili testowania JBL L75ms mieliśmy dostępne m.in. konstrukcje firm REL, Velodyne, KEF i AudioVector), sporo czasu poświęciliśmy na znalezienie ustawienia i konfiguracji, która płynnie zgrywałaby systemy. W czasie, który mieliśmy dostępny, nie doświadczyliśmy idealnego spasowania muzycznego. W przeprowadzonych konfiguracjach brakowało nam pewnej spójności. Generalnie zauważyliśmy, że sposób działania systemu JBL z subem, bardziej wydaje się pasować do filmów i gier niż do muzyki.
Na koniec zostawiliśmy opis funkcji SFX, która w teorii ma zwiększać szerokość sceny. Działanie tego układu w przypadku systemu L75ms okazało się być dość łagodne i nie przypominało sztucznie tworzonych efektów, jakie niegdyś można było napotkać w amplitunerach AV. Na nasze ucho SFX miał tendencje do pewnego cofania wokali. Także niepotrzebnie dodatkowo rozluźniał brzmienie, sprawiając wrażenie nieco mniejszej kontroli. Fakt... po załączeniu funkcji, scena słyszalnie rosła, ale mamy wrażenie, że głównie wertykalnie. Trochę jak by zmieniał się kąt ukierunkowania/promieniowania głośników wysokotonowych. Zauważyliśmy także, że działanie algorytmu było nieraz bardziej słyszalne w przypadku strumieniowania plików znajdujących się w sieci lokalnej, niż np. podczas korzystania z serwisu Tidal.

Obsługa
hdtv_com_pl-JBL_L75ms-test-11.jpg

jbl.com​
Aby w pełni korzystać z możliwości JBL L75ms, jednostkę należy połączyć z internetem, co można zrobić zarówno przewodowo jak i bezprzewodowo. System oferuje kilka sposobów kontroli. Wspominaliśmy, że na obudowie zamieszczono przyciski. Pozwalają one zmienić źródło i regulować poziomem głośności. Dostarczony pilot, poza tym co oferuje obudowa, pozwala m.in. na przełączanie utworów (następny/poprzedni) a także włączanie/wyłączanie efektu poszerzenia sceny (SFX). Pilot łączy się z jednostką po bluetooth, co zapewnia większą wygodę. Większość użytkowników prawdopodobnie najczęściej będzie korzystać z aplikacji. Nieco słabszym punktem w tej kwestii wydaje się być dedykowana aplikacja Music Life. Jej funkcjonalność nie pozwala ani w pełni korzystać z możliwości muzycznych serwisów internetowych, ani w pełni sterować urządzeniem. Na szczęście w sklepach app store i google play można znaleźć niezależne aplikacje, które pozwolą na znacznie lepszą i sprawną obsługę systemu (np. mConnect). Poza tym JBL jest kompatybilny z 'opcjami Connect', co pozwala na korzystanie z natywnych aplikacji serwisów Tidal lub Spotify. Jest także szansa, że JBL będzie kompatybilny z ekosystemem Roon (na tą chwilę, przy grafice L75ms widnieje informacja, iż system nie uzyskał jeszcze pełnej certyfikacji). Do dyspozycji jest także opcja Chromecast oraz łączności Bluetooth i Airplay. Zatem możliwości jest całkiem sporo. Obok współpracy z aplikacją MusicLife, z rzeczy, które wg nas można by nieco poprawić, wymienimy sterowanie głośnością. Przeskoki między poszczególnymi poziomami, szczególnie przy cichym słuchaniu potrafią być dość gwałtowne.

Podsumowanie


hdtv_com_pl-JBL_L75ms-test-6.jpg

harmanluxuryaudio.com​
System muzyczny JBL L75ms to (jak każdy inny system tego typu) specyficzne rozwiązanie. Niby nie oferuje ani takich doznań jak klasyczne stereo, ani takich jak kino, a jednocześnie jest w stanie w prosty i wygodny sposób dostarczyć pewną część z jednego i drugiego. Jako olbrzymią zaletę można potraktować fakt, że opisywany system jest lepszym i bardziej uniwersalnym rozwiązaniem niż niemalże dowolny soundbar. JBL nie jest jednak idealny i zarówno stylem jak i charakterem brzmienia zapewne nie urzeknie każdego. Nie mniej, jeśli ktoś nie chce, bądź nie może ustawić kolumn, a szuka czegoś w miarę kompaktowego, co pozwoli na przyjemne słuchanie muzyki, bądź zwiększy doznania podczas oglądania filmów lub grania w gry, warto by przynajmniej chwilę poświęcił na zaznajomienie się z JBL L75ms. Dla nas, to jeden z najciekawszych zintegrowanych systemów muzycznych, z jakimi mieliśmy do czynienia.

5-star-medium.jpg
 
Ostatnia edycja:
Do góry