rozdzielczość gier i klati na sekundę fps

zagi911

New member
witam. Jestem od niedawna posiadaczem ps3.

Zauważyłem ostatnio, że z tyłu na opakowaniach gier często są podawane różne rozdzielczości dla jednej płyty czyli powiedzmy gra xyz posiada rozdzielczości 570p, 1080i, 1080p. Czy to oznacza, że możemy sobie wybrać, z jakiej rozdzielczości chcemy korzystać? Gdzie w takim razie mogę tą rozdzielczość ustawić? Jak wogóle sprawidzć w jakiej rozdzielczości jest włączona gra w danej chwili?

Często na forum czytam, że jedna gra ma 30kl/s, a inna 25kl/s, a ktoś to już wogóle posiada tą samą grę ale z xx klatakami na sekunkę. Jak można sprawdzić, ile tak naprawdę taka gra posiada w danym momencie kl/s?

DZiękuję z góry za odpowiedzi
 

zbynio81

Member
sprawdzić można klatki najprościej je licząc :) a tak poważnie z tą rodzielczością jeżeli masz lcd lub plazme to sam TV powienien pokazywać w jakiej rozdzielczości gra sie uruchamia. Jeżeli masz np.ustawienia na konsolce żeby tylko mieć rozdzielczość 570p wówczas gra także będzie uruchumiona w tej postaci. Dodam, że większość gier może mieć maks.720p mimo TV posiadającego opcje FULL HD.
 

adam-ant

New member
...Często na forum czytam, że jedna gra ma 30kl/s, a inna 25kl/s, a ktoś to już wogóle posiada tą samą grę ale z xx klatakami na sekunkę. Jak można sprawdzić, ile tak naprawdę taka gra posiada w danym momencie kl/s?

DZiękuję z góry za odpowiedzi

Może odnosi się to do starych gier na konsole poprzednich generacji, gdzie gry miały zazwyczaj 25 lub 50 klatek na sekundę (w wersji PAL) albo odpowiednio 30 lub 60 klatek (w wersji NTSC). Powodowało to duże rozbieżności w grach pochodzących z różnych krajów, szczególnie w grach walki, gdzie liczyła się się czasami każda 1/60 sekundy (gracze europejscy tracili 1/6 klatek animacji, więc i niektóre kombinacje były trudniejsze do wykonania - stąd możliwe, że posiadanie wersji NTSC mogło być dla kogoś powodem do dumy wyrażanej na forum :wink:) Obecnie tego podziału już nie ma, bo standardy HD Ready i Full HD są takie same w USA, Japonii i Europie i wszędzie indziej :)

A jak sprawdzić ilość klatek? Cóż... na PC byłoby łatwo (programem Fraps), ale na konsolach chyba nie ma takiej opcji. Chyba, że dana gra ma wbudowany jakiś benchmark, który podaje takie dane, ale to raczej też domena gier pecetowych.

Wprawny gracz może też ocenić "na oko" czy gra hula w około 30 czy w około 60 klatkach na sekundę (to naprawdę bardzo wyraźnie widać) i czy od tych wartości często występują jakieś odstępstwa.
Obecnie już nie wiele jest gier na konsole, które trzymają stałą ilość "fps'ów", jak np seria Ressistance. Choć Insomniac zapowiedział, że już nie będzie się tak bardzo przykładał do płynności w swoich nowych grach, bo ludzie tego nie zauważają i nie doceniają, więc się nie opłaca... i sądząc po wynikach sprzedaży GTA IV (które "tnie się" niemiłosiernie) mają chyba niestety rację.

Ostatnia sprawa: Zdarza się, że gra dostępna na PS3 i X360, na jednej z konsol jest tylko w ramach konwersji, co sprawia, że jest to wersja, ogólnie rzecz biorąc, gorsza. Czasami dotyczy to również kwestii płynności animacji, tak ma np "Bayonetta", która zdecydowanie płynniejsza jest na X360. W poprzednich generacjach zdarzało się to rzadziej (jedyne co pamiętam w tym momencie, to 'Battle Arena Toshinden", który to płynniejszy i ładniejszy był na PSX, a gorszy i mniej płynny na Saturnie), co prawdopodobnie było spowodowane mniejszą skalą zjawiska gier multiplatformowych.

Pozdrawiam
 

zagi911

New member
dziękuję bardzo za konkretną odpowiedź. A o co chodzi w takim razie z rozdzielczością gier? Z tyłu są podane jednocześnie różne rozdzielczości i to znaczy, że możemy sobie ją zmienić? Która rozdzielczość to ta, którą obsługuje gra (wyższa, niższa)
 

cyber78

Member
Bez reklam
(...) Która rozdzielczość to ta, którą obsługuje gra (wyższa, niższa)

Żadna :???:
To są rozdzielczości w jakich konsola może wyświetlać obraz gry na TV, z zasadą im wyższą możesz uzyskać na swoim TV tym lepiej.
Inną sprawą jest to, w jakiej rozdzielczości faktycznie jest gra obrabiana przez konsolę, i zazwyczaj jest to mniej niż 720p. I wcale najwyższa rozdzielczość obrabianych klatek nie jest najlepsza, wiele gier jest robione w ten sposób, że obniża się rozdzielczość a zwiększa wygładzanie krawędzi - efekt jest lepszy niż przy większej rozdzielczości a słabszym aa.
 

adam-ant

New member
Na pudełku są rozdzielczości do których gra może być przeskalowana przez konsolę (do innych rozdzielczości skalowaniem zajmuje się już TV). Prawdziwa rozdzielczość w której dana gra hula to zupełnie inna sprawa. Podobno można znaleźć takie informacje w necie odnośnie każdej gry, która wyszła na PS3 i X360, ale osobiście nie szukałem takich list. A dla przykładu z najświeższych nowości: Final Fantasy XIII w wersji na X360 działa w 576p.
:hmm:
 

SierzantHarris

New member
Bez reklam
Wszystkie te rozdzielczości hd podane na pudełkach gier są w większości tylko rozdziałkami skalowanymi a prawdziwe rozdzielczości w których renderowane są gry można zobaczyć tutaj List of Rendering Resolutions + basics on hardware scaling, MSAA, framebuffers - Beyond3D Forum - poniżej lista gier na ps3 i jeszcze niżej na x360 (xklocek wypada lepiej w tym aspekcie od ps3 i do tego skaluje je do 1080p czego ps3 nie robi w większości gier, za to ma inne aa które robi obraz gładszym).
 

zagi911

New member
fajne porównanie prawdziwych rozdzielczości gier. Dziwi mnie tylko dlaczego gta IV pod x360 ma aax2 a pod ps3 nie ma w ogóle wygładzania.
 

adam-ant

New member
Układ graficzny X360 ma specjalny moduł odpowiedzialny tylko za liczenie anti-aliasing'u, dlatego łatwiej uzyskać AA na X-pudle. Na pocieszenie dodam, że we wszystkich porównaniach GTA IV PS3vsX360, które czytałem, wychodziło że na PS3 jest zauważalnie większy zasięg widzenia.
 

Masta_J

Active member
Bez reklam
@zagi911
Ciężko Ci poszukać w podanym linku na liście?

Żeby nie być gołosłownym to Tekken 5.

Wg linka od Sierżanta Fifa Street idzie w 1080p a czym nie mówi link tomigi więc pełnych informacji i tak nie mamy.

Pozdrawiam,
 
Ostatnia edycja:
Do góry