Projektor Epson EH-TW3200

rucio16

New member
Witam, szukam projektora do 4/5 tyś. Jestem raczej bardziej przekonany do LCD niż DLP.
Czy projektor Epson Eh-tw3200 będzie dobrym wyborem?

Pomieszczenie gdzie będzie ekran a dokładniej ściana ma szerokość 360cm i wysokość 220cm.
Od góry muszę zostawić 15cm, i po bokach odpowiednio na kolumny.
Max odległość od projektora to 5,8m bo tak długie jest pomieszczenie.

Jaki projektor możecie mi polecić w tym zakresie cenowym?
Jak duży ekran powinienem utworzyć 135' 150' i jak powinna być odległość siedzeń?
Czy projektor poradzi sobie z takim dużym obrazem i nie będzie "za mało jasny"?
W jakiej odległości zamontować projektor?

Pozdrawiam!
 

Meloman69

New member
Bez reklam
Żaden z popularnych projektorów nie świeci na tyle mocno, aby móc stosować ekrany większe od 120 cali.
Mam tu na myśli JVC, Epsony, Optomę, Panasonic, BenQ czy Sony...
 

Meloman69

New member
Bez reklam
Czyli generalnie max obraz jaki byłby to 120' ewentualnie 130.
A Epson 3200 sobie poradzi ?

To zależy od wielu czynników. Jakim budżetem dysponujesz? Jakie masz pomieszczenie, jaki ekran zakupisz. I przede wszystkim - jakie masz preferencje. Czy lubisz wysokość jakość obarzu, czy nie zwracasz na to specjalnie uwagi.
Co jest dla Ciebie priorytetem - kontrast, czerń, a może właśnie jasność?

TW3200 na początek przygody z projektorami to dobry wybór, ale osobiście nie pchałbym się więcej niż 100 cali.

Ja np. nie uznaję kompromisów, ale nie stać mnie na Sim2. Z kolei JVC X35 i Sony HW50 są zbyt duże, abym umieścił jednego z nich w moich warunkach domowych. Panasonic AE5000 to fajny projektor, ale brakuje mu pazura. Z kolei z Optomy podoba mi się HD87, ale ma niewystarczający współczynnik rzutu.
Wybrałem więc TW9000, za świetną funkcjonalność (lens shift, współczynnik rzutu odpowiedni, stosunkowo małe wymiary) i jakość obrazu zbliżoną do JVC i Sony...
 

rucio16

New member
To zależy od wielu czynników. Jakim budżetem dysponujesz? Jakie masz pomieszczenie, jaki ekran zakupisz. I przede wszystkim - jakie masz preferencje. Czy lubisz wysokość jakość obarzu, czy nie zwracasz na to specjalnie uwagi.
Co jest dla Ciebie priorytetem - kontrast, czerń, a może właśnie jasność?

TW3200 na początek przygody z projektorami to dobry wybór, ale osobiście nie pchałbym się więcej niż 100 cali.

Ja np. nie uznaję kompromisów, ale nie stać mnie na Sim2. Z kolei JVC X35 i Sony HW50 są zbyt duże, abym umieścił jednego z nich w moich warunkach domowych. Panasonic AE5000 to fajny projektor, ale brakuje mu pazura. Z kolei z Optomy podoba mi się HD87, ale ma niewystarczający współczynnik rzutu.
Wybrałem więc TW9000, za świetną funkcjonalność (lens shift, współczynnik rzutu odpowiedni, stosunkowo małe wymiary) i jakość obrazu zbliżoną do JVC i Sony...

Budżet tak 6tyś maksimum totalne.
Raczej coś koło 5tyś. Pomieszczenie w pełni zaciemnione będzie.
Cieżko powiedzieć myślę, że czerń nie aż tak istotna, jak jakość i jasność kolorów.
Miałem okazję oglądać projekcje z Panasonica PT AH1000E i bardzo mi się podobał i odpowiadał lecz przekracza budżet.. co możecie mi polecić czy jak zamontuje Epsona 3200 w odległosci 4,5m od ekranu to obraz będzie za słabo naświetlony nawet (120') przy pełnym zaciemnieniu ?
 

Ramzes765

New member
Bez reklam
@rucio16 tez widzialem tego Panasa w akcji. Bardzo fajny projektor ale rowniez przekracza moj załozony budzet. Sprawdz sobie jeszcze zamiast TH3200 nowy model TH5910.
 

panborysek

New member
"czy jak zamontuje Epsona 3200 w odległosci 4,5m od ekranu to obraz będzie za słabo naświetlony nawet (120') przy pełnym zaciemnieniu ?"--dołączam się do pytania jaka będzie różnica w jakości obrazu w zaciemnionym pokoju na 120'' calach a jaka na 100" czy aż tak bardzo obraz będzie gorszy przez te 20 cali więcej?? Czy projektor oddalony 4,30m od ekranu 120" będzie słabiej świecił niż oddalony np na 2,5m od ekrany?? pozdrawiam wszystkich projekto-maniaków.
 

FunkyKoval

New member
Bez reklam
"czy jak zamontuje Epsona 3200 w odległosci 4,5m od ekranu to obraz będzie za słabo naświetlony nawet (120') przy pełnym zaciemnieniu ?"--dołączam się do pytania jaka będzie różnica w jakości obrazu w zaciemnionym pokoju na 120'' calach a jaka na 100" czy aż tak bardzo obraz będzie gorszy przez te 20 cali więcej?? Czy projektor oddalony 4,30m od ekranu 120" będzie słabiej świecił niż oddalony np na 2,5m od ekrany?? pozdrawiam wszystkich projekto-maniaków.

Odleglosc projektora od ekranu, przy ustalonej jego wielkosci, nie ma znaczenia. Jest tak dlatego, ze jak oddalasz projektor od ekranu i korygujesz wielkosc obrazu zoomem tak aby wypelnil te 120", ilosc swiatla na jednostke powierzchni sie nie zmienia. Tutaj ma znaczenie jak duzy jest ekran i jak jasno swieci projektor.
Zawsze powtarzam ze najpierw powinno sie kupic projektor, potestowac jak duzy obraz jest dla nas najodpowiedniejszy i wtedy kupic ekran.
 

Alkor

New member
Bez reklam
Odleglosc projektora od ekranu, przy ustalonej jego wielkosci, nie ma znaczenia. Jest tak dlatego, ze jak oddalasz projektor od ekranu i korygujesz wielkosc obrazu zoomem tak aby wypelnil te 120", ilosc swiatla na jednostke powierzchni sie nie zmienia. Tutaj ma znaczenie jak duzy jest ekran i jak jasno swieci projektor.
Zawsze powtarzam ze najpierw powinno sie kupic projektor, potestowac jak duzy obraz jest dla nas najodpowiedniejszy i wtedy kupic ekran.

Jasność obrazu spadnie po oddaleniu projektora od ekranu, czyli przy wykorzystaniu długiej ogniskowej obiektywu Epsona TW3200. Dzieje się tak, ponieważ spada strumień świetlny rzutnika, a to z kolei jest spowodowane mniejszym otworem względnym F obiektywu w minimalnej pozycji zoomu. Zjawisko to jest doskonale znane z fotografii - większość obiektywów zmiennoogniskowych jest "najciemniejszych" przy maksymalnej ogniskowej, tj. najwęższym kącie widzenia. Wyjątkiem są drogie zoomy ze stałym światłem F - gdyby taki zastosować, to faktycznie nie byłoby spadku jasności.

Zwykle zmniejszenie strumienia projektorów nie jest dużym problemem, nie przekracza 15%, czyli jest mniejsze od spadku Eco/Full trybu pracy lampy (najczęściej ~30%).
Niestety w przypadku Epsona TW3200 redukcja strumienia z minimalnym zoomem osiąga prawie 40% - jest to koszt bardzo dużego zakresu zoomu 2.1X. Lepiej ustawić rzutnik bliżej ekranu, jeśli to możliwe w zakresie TR 1.5-1.8, czyli 3.3 m do 4m dla 100".

Jaki maksymalnie duży może być ekran dla TW3200? Odpowiedź nie jest prosta - dla jednego to będzie 100", a być może niektórzy mogliby oglądać 130". Jasność Epsona w trybach kinowych nie przekracza 500 lm z nową lampą - to daje ~17 fL / 100", ~14fL / 110" i ~12 fL / 120" z powierzchnią gain 1.0.
Rozsądny wydaje się ekran 100" gain 1-1.2, 110" gain 1.2-1.3 jeszcze do rozważenia, większe to już spore ryzyko, że obraz będzie "wyprany", za mało dynamiczny, zwłaszcza po kilkuset godzinach pracy lampy. Ogólne zalecenia to, przypomnę, jasność min. 12 fL, a jeszcze lepiej 15-16 fL plus pewien zapas na zużycie lampy.

Na koniec podam przykład z naszego Forum - nie wiem, czy pomoże, czy wręcz przeciwnie ;).
Jeden z kolegów używa/używał Epsona TW3200 z ekranem szarym własnej roboty ( gain 0.8 ) 130" w ustawieniu lampy Eco - luminancja nie przekroczy 6 fL (20 cd/m2). Prawdopodobnie jest zadowolony.

Pozdrawiam.
 
Ostatnia edycja:

Alkor

New member
Bez reklam
@ Leoneq

Z tym konkretnym Adeo jest taki problem, że nie jest on specjalnie przystosowany do montażu w suficie podwieszanym, ale przy pewnym nakładzie pracy można uzyskać niezły efekt.
Poza tym to solidny wybór wśród ekranów bez napinaczy - ekran z napinaczami mógłby kosztować więcej niż Epson TW3200 :).

Trzeba tylko wiedzieć, że szerokość 220 cm dotyczy wersji "surowej" bez czarnej ramki 5 cm, co daje 210 cm dla wersji z ramką i pasem górnym (do wyboru 5-60 cm długości), dopłata 200-300 zł.
Alternatywą jest większy ekran 108" i szerokości roboczej wersji z ramką 240 cm - cena takiego przekroczyłaby już 2000 zł, szczególnie z nową powierzchnią Reference White.

Wracając jeszcze do jasności Epsona TW3200, to podana przeze mnie wartość 500 lm dotyczy najlepszego trybu kinowego "Naturalny", który po drobnych poprawkach zapewnia naprawdę naturalne, żywe, dobrze zbalansowane kolory i ogólnie dobrą jakość w tej cenie.
Istnieją jednak dwa bardzo jasne tryby "dzienne":
- "Pokój dzienny" ~1000 lm z jeszcze akceptowalnymi kolorami,
- "Dynamiczny" ~1500 (!) lm ewidentnie nastawiony na jasność kosztem naturalności, ale bez problemów można obejrzeć mecz w większym gronie w ciągu dnia.

Jako ciekawostkę podam, że wszystkie kinowe Epsony były również w wersji LPE, dostępnej tylko w RFN - korzystając z trybu "Dynamiczny" i specjalnego filtru zakładanego na obiektyw projektor TW3200 osiąga aż 1300 lm z dobrymi kolorami i po kalibracji praktycznie dorównuje trybom kinowym. Widziałem nawet taki filtr na Ebay'u za kilkadziesiąt euro. Trudno powiedzieć, dlaczego Epson nie sprzedaje tej wersji poza Niemcami. Z tym filtrem Epson poradziłby sobie nawet z ekranem 140" w ciemnym pomieszczeniu.

Pozdrawiam.
 

FunkyKoval

New member
Bez reklam
Polecono mi taki ekran...

Ekran elektryczny Adeo Motorized Professional 243x137 cm

z topem 25 cm

~ 2400 zł ;/

+ o tym nie wiedziałem można dokupić centralke Bezprzewodowy odbiornik radiowy Adeo z możliwością sterowania z projektora (+12 Volt)

i tiggerem za pomocą pilot projektora możemy rozwijać i zwijać ekran... dobry bajer :D

Nigdy nie moglem, i nie moge pojac dlaczego producenci ekranow, nawet tych na 5 -6k zl robia biale obudowy? To jakies nieporozumienie... Mnie wprawdzie udalo sie kupic ekran z czarna obudowa, elektryczny, z pilotem za 350 zl, ale i tak duza wiekszosc ekranow na rynku ma biale obudowy...
 

Meloman69

New member
Bez reklam
Jako ciekawostkę podam, że wszystkie kinowe Epsony były również w wersji LPE, dostępnej tylko w RFN - korzystając z trybu "Dynamiczny" i specjalnego filtru zakładanego na obiektyw

Swego czasu nawet pisałem do portalu Cine4Home o możliwość zakupu tego filtru... Niestety bez żadnej odpowiedzi...
A rzeczywiście - wtedy, przy moim poprzednim TW2000 sprawa wydawała się bardzo intrygująca...
 

Alkor

New member
Bez reklam
@rucio16 tez widzialem tego Panasa w akcji. Bardzo fajny projektor ale rowniez przekracza moj załozony budzet. Sprawdz sobie jeszcze zamiast TH3200 nowy model TH5910.

Niestety wybór wśród najtańszych projektorów Full HD LCD, czyli absolutnie bez efektu tęczy, sprowadza się obecnie do tych dwóch maszyn (plus starszy TW5900).

Można powiedzieć, że ogólnie jakość obrazu 2D z TW3200 i TW5910 jest zbliżona, ale z niewielką przewagą starszego modelu TW3200 - nieco lepsza czerń i kontrast, naturalniejsze kolory, większe możliwości precyzyjnej kalibracji. Przewaga TW3200 zaznacza się przede wszystkim w większych możliwościach instalacyjnych - dużym zakresie zoomu i Lens Shift. Ograniczeniem jest jasność w trybach kinowych (500-550 lm), chyba że kupimy wspomniany filtr LPE, dostępny bez problemów na niemieckim Ebay'u za około 100 euro.

Epson TW5900/5910 ma dodane 3D, ale przede wszystkim ma mniejszy zakres zoomu. Największym zaskoczeniem jest brak Lens Shift w kinowym Epsonie - to tak, jakby ktoś włożył silnik Diesla do sportowego M firmy BMW. A niech to, taki samochód powstał, co oznacza, że koniec świata jednak się zbliża :wink:. TW5900 wyświetla obraz z zerowym offsetem, czyli górna krawędź obrazu przy montażu sufitowym wypada na wysokości obiektywu. Największą różnicą w stosunku do TW3200 jest niezwykle wysoka jasność w trybach kinowych - TW5900 wyciąga aż 1400 lm/1000 lm Eco. Właściwie przy ekranach 100-110" konieczny jest filtr ND2 - w przeciwnym wypadku obraz będzie zbyt jasny, a czerń niepotrzebnie rozjaśniona. Epson TW5900 może oświetlić naprawdę wielki ekran w warunkach kinowych - co najmniej 140" (!).
Jak widać TW5910/5900 to dość specyficzny projektor, ale można go użyć w kinie domowym. Trzeba tylko pamiętać o jego dużej jasności, braku Lens Shiftu i powyłączać wszystkie automatyczne korektory trapezu!

Pozdrawiam.
 

Ramzes765

New member
Bez reklam
U mnie Lens Shift nie będzie aż tak bardzo potrzebny bo projektor będzie centralnie na przeciwko ekranu. Zastanawia mnie tylko to co napisałeś że 5900/5910 "wyświetla obraz z zerowym offsetem" - jak to rozumieć? Projektor będzie stał na półce na przeciwko ekranu. Czyli wysokość tej półki musi być z góry ustalona?? Ekran to 100' Matt White i wlasnie najbardziej boje się że obraz będzie za jasny. Pokój będzie idealnie zaciemniony ;)
Ale jednak bardziej skłaniam się na nowszy model (5910) nie tylko ze względu na 3D ale zawsze jakoś wolę nowszy sprzęt.

Co do modelu 3200 to w specyfikacji napisali, że posiada on 1800 lumenów a nie 500-550??
 
Ostatnia edycja:

FunkyKoval

New member
Bez reklam
U mnie Lens Shift nie będzie aż tak bardzo potrzebny bo projektor będzie centralnie na przeciwko ekranu. Zastanawia mnie tylko to co napisałeś że 5900/5910 "wyświetla obraz z zerowym offsetem" - jak to rozumieć? Projektor będzie stał na półce na przeciwko ekranu. Czyli wysokość tej półki musi być z góry ustalona?? Ekran to 100' Matt White i wlasnie najbardziej boje się że obraz będzie za jasny. Pokój będzie idealnie zaciemniony ;)
Ale jednak bardziej skłaniam się na nowszy model (5910) nie tylko ze względu na 3D ale zawsze jakoś wolę nowszy sprzęt.

Co do modelu 3200 to w specyfikacji napisali, że posiada on 1800 lumenów a nie 500-550??

Tak, oznacza to, ze wysokosc polki musi byc z gory ustalona. Jesl np. dolna krawedz powierzchni projekcyjnej ekranu wypada na 60cm od podlogi to projektor powinniene stac na wysokosci 60cm(mniejwiecej). Mozesz wprawdzie ustawic go wyzej, lub nizej i powstaly trapez skorygowac key stone`em ale nie polecam. Pogarszasz jakosc obrazu i wystaja ci swiecace boki poza obraz podczas projekcji - co szczegolnie jest widoczne podczas ciemnych scen.
Ogolnie, jak pisal wczesniej Alkor, projektor do kina domowego bez lens shiftu to jakies nieporozumienie.

I jeszcze jedno.. Jako posiadacz TW5900, moge poraz kolejny z reka na sercu odradzic ten model. Mialem wczesniej TW3500 i TW3600, i mimo ze TW5900 jest nowszy to jakos obrazu jest zauwazalnie gorsza. Poziom czerni jest wrecz zenujacy - dlatego "ratuje sie" szarym ekranem.
 
Ostatnia edycja:
Do góry