Prawa kupującego w sklepie internetowym

Dżon Bondżoe

New member
Witam serdecznie.
Pisze tutaj, bo chyba najbardziej tutaj pasuje.
Na forum jest trochę porozrzucanych tematów, ale może dobrze by było zebrać to w kupę.

Proszę o porady jakie mam prawa w związku z tym, że zakupiłem TV przez internet za pobraniem przesyłką kurierską.

1. mam prawo rozpakować TV przy kurierze?
2. Mam prawo odpalić TV?
3. jakich błędów nie popełnić? Jak właściwie postępować?

Z góry bardzo dziękuję za pomoc i mam nadzieję, że inni także znajdą tutaj odpowiedzi na nurtujące ich pytania
 

kiki

Sklep audiovideo.com.pl
Pomagam
Ad.1 - masz obowiązek sprawdzić przy kurierze , ale najpierw musisz zapłacić kasę kurierowi.
ad.2 - nie
ad.3 koniecznie sprawdzić czy nie jest uszkodzony fizycznie przy kurierze.
 

igor1985

New member
I najważniejsza rzecz, kupując towar przez internet przysługuje Ci prawo zwrotu 10-cio dniowego. Dlatego jak coś Ci nie pasuje, po prostu odsyłasz towar a sprzedawca oddaje Ci pieniądze. Warunek to zakup na paragon, przy fakturze VAT nie ma prawa zwrotu.
 

JackS.

New member
Bez reklam
I najważniejsza rzecz, kupując towar przez internet przysługuje Ci prawo zwrotu 10-cio dniowego. Dlatego jak coś Ci nie pasuje, po prostu odsyłasz towar
Aby skorzystać z tego prawa musisz przede wszystkim zawiadomić sprzedawcę o chęci odstąpienia od umowy. Aby dochować terminu musisz wysłać lub dostarczyć takie pisemne oświadczenie najpóźniej 10 dnia licząc od dnia następującego po odebraniu towaru. W przypadku wysyłania pocztą liczy się data stempla pocztowego na dowodzie nadania. To, do kiedy masz odesłać lub dostarczyć zwracany towar, to już kwestia ustalenia ze sprzedawcą.

a sprzedawca oddaje Ci pieniądze. Warunek to zakup na paragon, przy fakturze VAT nie ma prawa zwrotu.
Faktura oczywiście też może być pod warunkiem, że jest wystawiona na osobę fizyczną, a nie na podmiot gospodarczy.
 

pejotpe

New member
Bez reklam
Faktura oczywiście też może być pod warunkiem, że jest wystawiona na osobę fizyczną, a nie na podmiot gospodarczy.

A co jeśli moja firma nazywa się dokładnie tak samo jak ja i ma ten sam NIP? Z punktu widzenia prawa zarówno firma, jak i osoba fizyczna mają prawo otrzymać fakturę VAT (chyba, że podam jawnie, że chcę fakturę na firmę). Z jakiegoś powodu osoba fizyczna jest lepiej chroniona niż firma przy kupnie przez internet...

Dla mnie różnica jest taka, czy przekażę tę fakturkę do biura rachunkowego (będzie odliczenia VAT i PIT, czy też nie).
 

JackS.

New member
Bez reklam
A co jeśli moja firma nazywa się dokładnie tak samo jak ja i ma ten sam NIP? Z punktu widzenia prawa zarówno firma, jak i osoba fizyczna mają prawo otrzymać fakturę VAT (chyba, że podam jawnie, że chcę fakturę na firmę). Z jakiegoś powodu osoba fizyczna jest lepiej chroniona niż firma przy kupnie przez internet...
Ta ochrona wynika z ustawy chroniącej konsumentów. Nie odnosi się do relacji pomiędzy podmiotami gospodarczymi.

Dla mnie różnica jest taka, czy przekażę tę fakturkę do biura rachunkowego (będzie odliczenia VAT i PIT, czy też nie).
Jeśli w nazwie odbiorcy na fakturze nie ma nic poza imieniem i nazwiskiem, to sprzedawca nie będzie w stanie odmówić Ci prawa do zwrotu.
 

czarny2807

Well-known member
Bez reklam
Jeśli chcesz skorzystać z możliwości zwrotu towaru w ciągu 10 dni to musi on być nierozpakowany. Ja miałem tak z modemem i niestety lipa. A co do otwierania paczki przy kurierze - im tak się spieszy, że jak chcesz to robic przy nich to ich krew zalewa. Co prawda to ich obowiązek umożliwić obejrzenie towaru. Z DPD jest jednak tak, że on zostawia Ci paczkę, Ty sobie oglądasz a jak coś nie tak to dzwonisz i on wraca spisać protokół. Z tym, że wtedy istnieje zawsze ryzyko, że kurier Cię oleje. Ja na szczęście dwa razy tak robiłem i dwa razy nie było problemu.
 

JackS.

New member
Bez reklam
Jeśli chcesz skorzystać z możliwości zwrotu towaru w ciągu 10 dni to musi on być nierozpakowany. Ja miałem tak z modemem i niestety lipa.

Żartujesz sobie?
Prawo konsumenckie precyzyjnie określa co możesz, a co nie, rozbić ze sprzętem, który zwracasz do 10 dni. Masz prawo do jego eksploatacji. Jego stan w momencie zwrotu ma być niezmieniony, chyba że jego zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu.
 

widmo82

New member
a takie pytanie na marginesie: czy chciałbyś kupić swój wymarzony tv od kogoś kto "testował go 10 dni?".
To jest ryzyko prowadzacego sklep internetowy. Pozniej albo uda mu sie znalezc chetnego na rozplombowane opakowanie albo obnizy cene i ponowi probe.
Co do opakowan. Sa sklepy internetowe ktore pisza ze w ramach zwrotu nalezy zachowac w przypadku gabarytow ( tj tv 37"+ ) rowniez palete :) Oczywiscie to wielka sciema ktora nie ma podstawy prawnej. Ustawa mowi ze towar musi byc zwrocony hmm w bdb stanie. Ma poprostu wygladac jak nowy. Czesc sprzedawcow odmawia zwrotu naleznosci twierdzac ze nie ma np opakowania foliowego na pudle kartonowym badz tez nie ma zipa spinajacego oryginalne kable zasilajace. Oczywiscie maja do tego prawo albowiem sprzet zwracany musi byc kompletny tak jak producent wypuscil go z fabryki. Nie ma mowy zatem o obowiazku zachowania palety na ktorej byl dostarczany. Oczywiscie sprzedawca moze pozniej insynuowac iz paczka byla zle zabezpieczona i ulegla uszkodzeniu i tutaj zaczynaja sie schody. Nigdy nie spotkalem sie z gwarantem ktory mowilby ze dla zachowania waznosci warunkow gwarancji nalezy zachowac rowniez oryginalne opakowanie. Sugeruje sie i poleca klientowi aby takowe zachowal albowiem serwisy niektore lubia uwalac cala procedure gwarancyjna na samym poczatku twierdzac iz wada powstala na skutek... uszkodzenia mechanicznego i trudno jest ustalic czy nastapilo ono z winy uzytkowania w danym gospodarstwie czy tez z winy spedytora w drodze do serwisu. Jesli opakowanie zostalo zachowane to serwisowi jest trudniej zanegowac ze sprzet zostal w sposob nieprawidlowy zabezpieczony.
 
Do góry