Kamera do pierwszego amatorskiego filmu...

VViking

New member
Strzałka,
jestem zupełnie nowy na tym forum i chciałbym się poradzic odnośnie bardzo waznej dla mnie kwestii. Pewnie odpowiedź przewinęła sie już na tym forum nie raz nie dwa, ale po 30 minutowych poszukiwanaich w postach nie znalazłem satysfakcjonującej odpowiedzi. Dlatego ograniczcie się co to bluzgania na mnie za pewnie kolejny taki post i po prostu napiszcie mi jak wiecie co robić,ok? THX z góry!!!!

Sytuacja jest taka - jestem pasjonatem kina, który zawsze chciał nakręcić własny film. Dysponuję budżetem do 3000zł na kamerę, kompem na poziomie AMD Athlon 1700+, 512MB RAM i GeForce 4200Ti i obsługą Windows Movie Maker, Ulead VideoStudio11, rejestrator dźwięku windowsa i EJay. Wiem - mizernie to wygląda ale od czegoś trzeba zacząć, co nie?;)

Właśnie zdobyłem możliwośc kręcenia w całkiem klimatycznych miejscu (kolega kupił domek w górach, w lesie :), wpadłem na pomysła na scenariusz (na horror się rozumie) i nawet udaje mi sie nakłonić kumpli by zaangażowanali się jako aktorzy i obsługa techniczna.:D Słowem coś już jest!

I tu rodzi się głowny problem - sprzęt! Nie licząc kasy na statyw i materiały na amatorskie (pewnie nawet bardzo amatorskie :) oświetlenie mam na zakup kamery coś pomiędzy 2500 - 3000zł. Tak, wiem już niedawno był taki post, ale tam było chyba o kamerach HD, a mnie interesuje w sumie maksymalna jakość jaką daje WMM - 720x576 lini. Niewiele, ale na razie musi styknąć.;) JAKĄ KAMERĘ KUPIĆ!!! Zdjęcia będą kręcone, w jakichś 70%, w ciemnej scenerii (nocą, lub w pomieszczeniach bez dostępu światła dziennego, wypełnionego świeczkami - tam będzie wisieć ofiara w filmie!). Nie chcę aby w tym wypadku były a obrazie te diebelskie krechy i kropki ("szum na obrazie" się to chyba nazywa - dalej się uczę). jaką kamere kupić tak do tych 3000zł aby obraz był ok? interesuje mnie system cieni i mroku jaki był np. w pierwszym filmie EVIL DEAD. Musi się przecież znaleźć kamera która to umozliwia, po prostu musi, bo przecież nie bęę kamerować na czarno biało, żeby ominać tą przeszkodę. Wspominałem ze sklece jakie oświetlenie z reflektorów i lamp z tymi szkrzydełkami kierujacymi strumień oświetlenia (będe tez pewnie stosowął rózne zarówki i może jakąś przyciemniną pleksi do efektu półmroku, czy coś). Powtarzam więc JAKĄ KUPIĆ KAMERĘ, zeby to dobrze wyszło!!!! poradźcie coś.

p.s.: Ktoś mi mówił: "nakręć za dnia i dodaj ciemność przy montażu" Fajnie, tylko jak odpaliłem np. taki trail programu Abdobe AfterEffect, to po 2h dalje nic z niego nie wiedziałem, wiec se odpuściełem. Napiszcie jaką kamerę kupić, albo ewentualnie ajiim programem i jak dodać tę ciemnosć!!!

THX z góry, będe głeboko wdzięczny!!!!!!!!!!!!!
 

pooh1968

Klub HDTV.com.pl
VIP
Może Panasonic GS500?? - Chociaż w dobie HD i cenach coraz bardziej ludzkich czemu nie HD ?(zawsze możesz konwertować w dół). Wyobraź sobie film ze ścieżką 5.1:). Super, że są jeszcze tacy ludzie jak Ty, co chcą robić takie rzeczy. Sam kiedyś z kolegami założyliśmy amatorski klub filmowy - niestety kamery na klisze, filmy bez dźwięku i koszty nas przerosły. Teraz jest troszkę łatwiej:).

Jak masz taki fundusz na kamerkę - kup raczej kamerkę HD. Jest bardziej "przysłościowa". Nagrywarki bluray tanieją, płytę 25 GB kupisz już za 25 złotych. Można kręcić filmy w HD, z dźwiękiem 5.1. Małym kłopotem jest stworzenie plików mpg2 i tworzenie standardowych filmów DVD.

Wiadomo - każda pliszka swój ogon chwali. Za cenę 2500 PLN możesz kupić Panasonica SD9 na karty, za około 3000 PLN HS9 z twardym dyskiem. Problem z ciemnością na tych właśnie kamerach (pewnie na innych też) można rozwiązać kręcąc w miarę naświetlonym pomieszczeniu w trybie ręcznym (poprzez mocne zamknięcie przesłony i umięjętne wyżonglowanie czasem migawki). Możesz tak dobrać te dwa parametry, że uzyskasz ładną ciemność z dobrą jakością. Dodatkow kamerki te umożliwiają tryb filmowy 25P. Będziesz miał przedsmak profesjonalizmu:p .
Coprawda kamerki małe i nie mają "wyglądu", ale nagrywają ładnie.

Życzę Ci abyś zawsze miał entuzjazm w sobie.

ps. I myślę, że pierwszym filmem, który stworzysz podzielisz się z innymi forumowiczami:) PZDR
 

VViking

New member
No przecież, że film będzie dostepny dla zainteresowanych;). A co do tej kamery, to faktycznie zastanawiałem się też nad kamera HD i kompresją w dół. A ten model nawet znalazł sie na mojej liście. W sumie to z kamer HD zawęziłem wybór do:
Canon HF100
CANON HV30
Panasonic NV GS500
Sony HDR-CX6EK
Sony HDR-SR10
SONY HDR HC9
CANON HV30
Skoro mówisz, że panasonic da sobie radę w ciemności to zbadam to dokładnie. Dzieki też, za wiarę w młodych tworców:grin:. Trzym się!
 

pooh1968

Klub HDTV.com.pl
VIP
Wiesz co? - w ciemności to żaden amatorski model nie da rady.
Tu chodzi o sztuczkę, ściemniasz obraz poprzez zamknięcie przesłony. Obraz powinien być dobrze doświetlony to wtedy powinna zostać jakość bez ziarna.

GS500 to model o standardowej rozdzielczości. PZDR
 

emigrant

Member
a to film ma być w stylu jak Coverfield czy Blair witch Project? :) .Pierwsza część BwP była rzeczywiście nisko budżetowa, ale raczej kręcili bardzo profesjonalnymi kamerami choć wrażenie robiło, że całkowita amatorka. :)
 

VViking

New member
Szczerze to chciałem raczej nie robić filmu z perspektywy amatorskiej kamery. Wolałem raczej raczej zrobić standardowy wygląd filmu, jeśli dałoby radę z ta ciemnością...
 

worldidol

New member
Zdecydowanie Panasonic NV-GS500 (Standard Definition) lub Canon HV30 (High Definition). Ja kupiłem w identycznym celu jak ty Canona HV20 (czyli HV30 bez opcji 30p i w srebrnej obudowie) i jestem bardzo zadowolony. W miarę postępu ciężkiej pracy nad własnym filmem zdasz sobie sprawę, że model kamery to w całej tej zabawie może 10% sukcesu - o efekcie w większym stopniu decydują inne elementy. Każdą kamerą jesteś w stanie nagrać bardzo dobry materiał, różnice pojawiają się w słabym świetle, choć musisz miec świadomość, że żadna z kamer amatorskich nie jest w tej kwestii wystarczająco dobra. Jeśli to ma byc twoja pierwsza kamera, możesz być zawiedziony - jest spora różnica między obrazem nagranym kamerą amatorską w słabym świetle a tym, co widzą nasze oczy. Na domiar złego, słabe światło dla kamery zaczyna się zaskakująco szybko, np. światło żarówkowe. Nie obejdzie się tutaj bez sztuczek, zabaw, eksperymentów, by nagrany obraz był jak najbliższy ideału. W słabym świetle obraz z GS500 i HV30 będzie najlepszy z listy, którą podałeś, więc z nimi tragedii nie będzie ;) Małe doświetlenie albo nagrywanie w jaśniejszych warunkach i ściemnienie dadzą radę. Przez kilka lat miałem kamerę Samsunga z niższej półki i w porówaniu do niej Canon HV20 spisuje się rewelacyjnie w słabym świetle.

Jeśli masz pytania, chcesz obejrzeć jakieś sample - daj znać, tylko proszę o konkretne prośby. Napisz, że chcesz zobaczyć np. to i to w słabym świetle, to i to w dobrym itd. Podaj też rozdzielczość, do jakiej mam wyrenderowac film. Wrzucę tutaj link i pokażemy całemu światu co potrafi ten potworek ;)

Na twoim miejscu kupiłbym Canona HV30, bo SD jednak powolutku odchodzi do lamusa. Nie wiem jednak czy twój komputer da radę z montażem. Ja na Athlonie 4200+, 2GB RAM i GeForce 7600 nie mam najmniejszych problemów, no ale to jednak kilka klas wyżej od tego co podałeś - może być problem.
 

VViking

New member
interesują mnie próbki jakości kiedy w pomieszczeniu jest tylko światło z lamp i świeczek, tak żeby panował półmrok, oraz ujęcia na otwartych przestrzeniach ,w nocy, przy dodatkwoym oświetleniu (efekt ciemnosci, oświetlenie i ujęcia z EVIL DEAD jak wspominałem napoczątku). Jakosc w sumie nie jest jakoś super istotna, bo jako, ze bedę montowął na windows media player i ulead videop studio to i tak filmiki HD będę konwertował w dół do SD (WMM obsługuje tylko ok. 720x560 lini, czy jakoś tak) więc wrzuć może próbki w takiej jakości (i ewnetualnie napisz, jak wiesz, czym to kompresować). THX z góry:D

EDIT:
chciałbym zobaczyć trzy sceny które mógłbyś nakecic raczej bez problemu i przesłać:

1. filmik nocą na zewnątrz, obecnie tak koło 21.30, jak jeszcze nie jest zupeł ie ciemno, ale prawie...
2. filmik na zewnatrz, jak jest całkiem ciemno i otocznie jest rozświetlone światłami np. od latarni ulicznych
3. filmik w pomieszczeniu. Ciemna noc i zapalona jakas lampka boczna lub główne światło na suficie.

Strzel te filmiki kiedy światło jest w centrum kadru oraz gdy ejst najbardziej z boku. Dasz radę tak zrobić. Wdzieczny bym był:D
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

mariof

New member
Bez reklam
Niestety żaden sprzęt amatorski nie podoła temu zadaniu w stopniu satysfakcjonującym:(. Oglądanie sampli tu nie pomoże. Nie mnie się prosi o takie sample więc pewnie nie powinienem się wtrącać ale tyle już pisano na forum o ograniczeniach kamer amatorskich... . Można jednak przyjąć, że amatorskie kamery HD dadzą większe ziarno niż kamery SD (zbliżona klasa cenowa) w podobnych warunkach oświetleniowych. Z moich doświadczeń wynika, że w klasie cenowej około 5kzl najlepszym wyborem do filmowania w słabym świetle będzie Sony VX2000 (z drugiej ręki, coś w tym stylu http://www.allegro.pl/item347303800_sony_vx2000_kompletny_komputer_montazowy.html) lub, przy większym budżecie, VX2100.
 

VViking

New member
Jakby to ująć... niestety nie mam tyle kasy. Chyba faktycznie zdecyduję się na Panasonic NV-GS500 lub Canon HV30, z czym że bardzije chylę się w stronę panasonic'a. Mam tylko jedno pytanie: Czy oprócz standardowych taśm miniDV, można kręcone filmy zapisywać na karty pamięci? Bo ta kamera ma chyba na nie slot, co nie?
 

slimak

New member
Bez reklam
VViking napisał:
Strzałka,
....
Zdjęcia będą kręcone, w jakichś 70%, w ciemnej scenerii (nocą, lub w pomieszczeniach bez dostępu światła dziennego, wypełnionego świeczkami - tam będzie wisieć ofiara w filmie!). Nie chcę aby w tym wypadku były a obrazie te diebelskie krechy i kropki ("szum na obrazie" się to chyba nazywa - dalej się uczę). jaką kamere kupić tak do tych 3000zł aby obraz był ok?


Prowizoryczny przepis na obraz bez szumów z każdej kamery:
W średnio jasnym pomieszczeniu ustawiasz świeczki. Dajesz światło dodatkowe od dołu, przez jakąś pofalowaną szybę (dobrze by było nią poruszać).Balans bieli robisz na błękitną kartkę, dzięki czemu uzyskasz żółty odcień oświetlenia. Zmniejszasz ekspozycję tak by uzyskać ciemny obraz. I gotowe ujęcie w ciemnym pomieszczeniu bez szumów i użycia komputera.

--------------------------------

Obraz z HV10

Trzy świeczki w całkowicie ciemnym pomieszczeniu (bez żadnych sztuczek z dodatkowym oświetleniem i komputerem).
http://rapidshare.com/files/75606316/swieczki3.wmv

Ale cudów oczywiście nie ma.
Noc około 22,30 migawka 1/20s – 1/50s.
http://rapidshare.com/files/63514286/d3.mpg


Ślimak
http://slimak.republika.pl/hv10.htm
 
Ostatnia edycja:

Buria

New member
Witam wszystkich!

Podobnie jak autor tego tematu, chciałem kupić kamerę z tym, że do 1300 zł (+/-). Chciałem wykorzystywać ją do kręcenia krótkometrażowych filmów (na początek, dla wprawy), a co za tym idzie, montaż będzie "na porządku dziennym". Chciałem prosić o pomoc w wyborze - o ile długo myślałem nad rozpoczęciem prac nad swoim małym debiutem, o tyle w kwestii sprzętu jestem zupełnym laikiem. Nie chciałbym się spieszyć w tak ważnej decyzji, dlatego przed samym zakupem chciałem zdobyć trochę wiedzy w tym zakresie. Nie wiem czy to coś pomoże, ale wiele (jeśli nie większość) scen rozgrywać się będzie w nocy/pomieszczeniach słabo oświetlonych, dlatego interesowałby mnie model, który poradzi sobie z tym zadaniem.

Zdaję sobie sprawę, że 1300 zł to żadne pieniądze jeśli chce się kupić sprzęt do zastosowań więcej niż amatorskich, ale od czegoś trzeba zacząć, czyż nie?:)
 

bloobstudio

New member
Przy potrzebie nocnych ujęć rozważcie posłuzenie się posprodukcją, przy wielu ujęciach mozna uzyskac stosunkowo łatwo efekt nocy manipulując materiałem nakręconym w dzień lub przy słabszym niz dzień oświetleniu. W After Effects mozna bez problemu znaleść presety lub tutoriale do uzyskania takiego efektu, może to wam zaoszczędzić nerwów przy zaszumionym materiale. Nie rozwiązuje to wszystkich problemów ale niektóre na pewno, warto przetestować pare ustawień kamery i efektu dla sprawdzenia mozliwości. Kręcenie w nocy jest jednak dośc wymagające.
 
Ostatnia edycja:
Do góry