Kalibracja kina domowego - dyskusja.

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
Koledze Whiplash chodzi o kalibrację w ampli odległości kolumn (w metrach/inchach/łokciach czy jak kto tam ma w ampli :p ) od miejsca odsłuchu ;) zaciekawił mnie tym pytaniem, też jestem zainteresowany a i muszę sam to przetestować któregoś dnia :)

W takim razie wzorem wzmaków stereo wywaliłbym wszelkie odleglosci ;)
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Witam. Posiadam amplituner SONY DH520. Widzę, że kalibracje jakie tu przeprowadzacie są dla systemów z Audyssey. Ustawiłem wszystko zgodnie z poradnikiem i nie powiem jest duża różnica. Mam parę pytań do was.
U mnie mogę przeprowadzić kalibrację w 3 trybach:
- FULL.FLAT
Pomiar częstotliwości poszczególnych paneli głośnikowych.
- ENGINEER
Dopasowuje charakterystykę częstotliwości do „standardu pokoju
odsłuchowego Sony”.
- FRONT.REF
Ustawienie charakterystyki wszystkich głośników na pasującą do
charakterystyki głośnika przedniego.
- OFF
Wyłączenie korektora automatycznej kalibracji.
Który tryb autokalibracji najlepiej wybrać ??
W SONY nie ma czegoś takiego jak MultEQ, Dynamic EQ i Dynamic Volume.
U mnie jest D.Range czyli kompresja zakresu dynamiki. Mogę ją ustawić na:
- COMP. MAX - Znaczna kompresja zakresu dynamiki
- COMP. STD - Zakres dynamiki jest poddany kompresji w stopniu zgodnym z zamierzeniami inżyniera dźwięku.
- COMP. AUTO - Zakres dynamiki jest kompresowany automatycznie.
- COMP. OFF - brak kompresji dynamiki
Które ustawienie wybrać ??

Ponadto jest jeszcze:
- Night Mode (On, Off) - Funkcja ta umożliwia na zachowanie efektów przestrzennych przy niskich poziomach głośności. Można wyraźnie usłyszeć dialogi w filmie, nawet jeśli ogląda się go późno w nocy przy niskim poziomie głośności
- Auto Vol (On, Off) - Służy do automatycznej regulacji głośności w zależności od sygnału wejściowego lub zawartości pochodzącej z podłączonego urządzenia (funkcja ADVANCED AUTO VOLUME). Funkcja ta przydaje się np. w przypadku, gdy reklamy są głośniejsze od programów telewizyjnych.

Co powłączać, a co wyłączyć ?? Skala w moim ampli jest od 0-75, przy filmach chyba nigdy nie doszedłem jeszcze do 50. Średnio jest to 25-35.


Wydaje mi sie ze te rodzaje to sa do wyboru po kalibracji tak jak u nas mamy np. Audyssey, audyssey Flat, Bypass L/R. Ja mam ustawione na Flat, wtedy kolumny graja niby plasko do muzyki najlepsze rozwiazanie.
Kompresja dynamiki - wylacz
Auto vol to jak u nas Dynamic volume, czyli wyrownanie glosnosci tak by nie bylo roznic miedzy szeptem a wybuchem.
Night mode - wylacz.

Krzysiekradio jak mozesz mi teraz powiedziec ze mam cos zle ustawione, kiedy gadamy o kalibracji pol roku a tydz temu napisalem poradnik? :D No mowie CI ze na glownym koncercie sub gra tak bez polotu, a na Bonus Track z innego dnia zamiata az milo. Wez sobie odpal np. The 4 Horsmen z glownego koncertu a potem przelacz na For Whom the bell tolls z bonusa i zobacz jak tam subwoofer zapier... :)

Co do odleglosci, tak mialem na mysli metry/stopy ktore sa ustawiane. Na 0.0m wg mnie gra lepiej, co wiecej takie same odczucie mam w 5.1 kiedy odleglosci sa wyzerowane... :)
 

hans2

Banned
Jak to jest u Was na sprzętach? Czyli przy wyłączonej funkcji łatwiej mogę zlokalizować z której strony coś się dzieje, szczególnie na frontach, a przy włączonej tworzy się jedna wielka scena, sporo się dzieje, dynamika ale właśnie trudno zlokalizować mi czy gra w danym momencie lewy front czy prawy ( dlatego mi nie brakowało załączonych kolumn frontowych:)), bo jakby wszystkie kolumny grały z jednakową glośnością, ale za to wydobywa więcej szczegółów.

a podaj nazwe filmu i czas to se z ciekawosci sprawdze u siebie

W filmie podczas pewnej sceny był podkład dźwiękowy, bez Dyn. Vol. praktycznie nie było słychać tej muzyczki, dopiero po załączeniu była wyraźna.

i do tego tez
 

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
na glownym koncercie sub gra tak bez polotu, a na Bonus Track z innego dnia zamiata az milo. Wez sobie odpal np. The 4 Horsmen z glownego koncertu a potem przelacz na For Whom the bell tolls z bonusa i zobacz jak tam subwoofer zapier...

Specjalnie dzis na chwile dosłownie po 5 sekund puscilem po kilka kawalkow z głownego koncertu i bonusow. Albo mi to tak mocno zasugerowałes, albo faktycznie tam sub jest głośniejszy. Kurczę jesli tak jest to kiepsko już ze mną. Nie brakowalo mi suba, gra jak oszały, ale chyba faktycznie w bonusach jest bardzij podkręcony (dzwiękowiec w masterowni oparł się o gałkę? ).
Kolejny Krzysiek na plukanie uszu. Jeden nie slyszy frontow, drugi suba :( Na swoją obrone mam tylko to, ze bylem też po kilku piwkach i tak podjarany całym koncertem, ze nie zwróciłem na to bacznej uwagi, z resztą Krzysiek1980 tez był po kropelce ;)
Nic, trzeba sprzedac zestaw i zainwestowac w sztukę, obrazy, rzeźby... Skoro tracę słuch będę podziwiac obrazy dla oka (moze branża Rocco? :D ). Ewentualnie musze odnaleźć taką dziedzinę, gdzie parę piwek nie ogłupia zmysłów a wręcz je wyostrza (chyba jednak Rocco). Dobrze, że na odsłuchy chodziłem na trzeźwo ;)
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Specjalnie dzis na chwile dosłownie po 5 sekund puscilem po kilka kawalkow z głownego koncertu i bonusow. Albo mi to tak mocno zasugerowałes, albo faktycznie tam sub jest głośniejszy. Kurczę jesli tak jest to kiepsko już ze mną. Nie brakowalo mi suba, gra jak oszały, ale chyba faktycznie w bonusach jest bardzij podkręcony (dzwiękowiec w masterowni oparł się o gałkę? ).
Kolejny Krzysiek na plukanie uszu. Jeden nie slyszy frontow, drugi suba :( Na swoją obrone mam tylko to, ze bylem też po kilku piwkach i tak podjarany całym koncertem, ze nie zwróciłem na to bacznej uwagi, z resztą Krzysiek1980 tez był po kropelce ;)
Nic, trzeba sprzedac zestaw i zainwestowac w sztukę, obrazy, rzeźby... Skoro tracę słuch będę podziwiac obrazy dla oka (moze branża Rocco? :D ). Ewentualnie musze odnaleźć taką dziedzinę, gdzie parę piwek nie ogłupia zmysłów a wręcz je wyostrza (chyba jednak Rocco). Dobrze, że na odsłuchy chodziłem na trzeźwo ;)

Hehe no widzisz, ja jestem na to wyczulony. Na glownym koncercie sub gra ale nie jest elementem dominujacym. Dla mnie to wada bo nie czuc stopy perkusji, czuc ze czegos brakuje, gra tak jakby ktos zamienil nam fazy w kolumnach i bas gdzies wyparowal. Najbardziej to slychac kiedy przelaczy sie na Bonus, tam subwoofer gra pieknie tak jak powinien i mamy wyeksponowane cale pasmo tak jak powinno byc. Sam poczatek Form whom the bell tolls i Lars grajacy na samej stopie, czuc ten dzwiek.
 

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
Moze dlatego też, ze ja nie jestem specjalnie zwolennikiem nadmiaru basu i nie lubie, gdy jest elementem dominujacym, ale na koncertach fakt, szczegolnie gdy stoisz blisko naglosnienia, bas, stopa czesto slychac na pierwszym planie. Co innego studio.
Przesłuchałem też koncert Diany Krall w Rio. Hmm, obraz - porazka, szczegołnie z jednej z kamer zwroconej w strone publicznosci; ziarno, ziarno czasem dla odmiany szumy. Zastanawiam sie w ogole w jaki sposob relizator dopuscil takie sceny do wydania. Inne w miare przyzwoicie. Audio HD tez nie zachwyca, kontrabas w wydanu suba jest brzydki, wręcz buczący, mimo, ze nisko schodzi. W stereo duzo lepiej, ale z kolei tracimy atmosfere koncertu.
Na polce jeszcze do obejrzenia Satriani oraz Vai ;)
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Taki offtop, kiedys ktos pisal ze do odsluchu stereo najlepiej odleglosci L/R wyzerowac to prawda? Tak zrobilem i albo jest lepiej albo mi sie wydaje.

Coś w tym jest. Mi się wprawdzie nie chciało ustawiać odległości na zero , ale ustawiłem dla stereo "audyssey: off" (kasuje odległości właśnie, ale jednocześnie tracimy jakieś elementy room correction) zamiast tradycyjnego "audyssey: music" i scena była jakby pelniejsza. Potem odpaliłem pure audio i dałem większą głośność i scena.... była jeszcze dużo, dużo lepsza. To mnie przekonało do tego, aby odpalać audysseya i polepszacze tylko dla:
1. cichych odłsuchów - ten temat wałkowaliśmy miliony razy
2. trybów surround (również Dolby Pro Logic II)

W zwykłym stereo - przy dobrze zgranym sprzęcie - najlepiej audyssey na off. Można zostawić ewentualnie DynamicEQ. A w Pure Audio nigdy nie słuchałem. Zawsze mi się wydawało, że jednak słabizna. Wczorajszy teścik i miłe zaskoczenie. Nie wiem czy kwestia wyrobionego przez pół roku ucha, czy wygrzania kolumn czy może contentu, ale naprawdę zabrzmiało najlepiej (jakiś kawałek RnB z radia internetowego "Airplayradios Manhattan Show").
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Oj nie nie, Audyssey OFF nie wylacza wszystkiego tylko korekcje EQ dla kanalow + Dynamic EQ i Vol. Odleglosci, poziomy wszystko zostaje.. Pozatym po wylaczeniu Audyssey nie mozna zalaczyc Dynamic EQ, dziala on zawsze w polaczeniu z Audyssey lub Flat, ktorego uzywam bo wg. mnie brzmi najlepiej.

Ja chcialem sie przekonac do Pure Direct w stereo ale mimo sporego wysilku nie udalo sie. dla mnie jest za plasko, nie ma tego wykopu brzmienia. Moze poprostu amplituner KD nie gra dobrze w PD i wymaga zalaczenia systemow Audyssey.
 

hans2

Banned
podejrzewam że w pewnym stopniu za tą różnicę odpowiada wersja audyssey.
onkyo za te same pieniądze wypada korzystniej niż denon jeśli spojrzeć np na ilość złącz, ale z drugiej strony onkyo strasznie skąpi na wersji audyssey (licencje różnią się ceną).

w onkyo w większości modeli jest tylko wersja 2EQ która nie robi korekcji na subie (tej z użyciem filtrów) czyli tam gdzie ona jest najbardziej potrzebna.

u mnie też na denonie direct/pure direct to katastrofa w porownaniu do audyssey.

edit: trochę do myślenia też mi daje to, że w onkyo z tego co wiem można włączyć dynamiceq bez włączania korekcji audyssey. z kolei w wypowiedziach chrisa można znaleźć informacje że dynamiceq nie może poprawnie działać bez włączonej korekcji. widać więc że onkyo robi coś po swojemu wbrew zaleceniom. wyobrażam sobie że efekty mogą być różne.

edit2: żeby nie być gołosłownym:

How does Dynamic EQ work with MultEQ?

Audyssey Dynamic EQ is uniquely designed to work in conjunction with our award-winning room correction technology, Audyssey MultEQ. Before loudness correction can be implemented, the room must be corrected for both time and frequency domain problems. MultEQ effectively removes the distortions caused by the acoustics of your room and the unique way your system interacts with it. Dynamic EQ then determines the proper loudness compensation based on the sound pressure level measurements MultEQ provides. Audyssey Dynamic EQ working in tandem with Audyssey MultEQ provides the right listening conditions for every listener at any volume level.

na logikę: jeżeli w onkyo włączy się dyneq ("podbijanie basu") bez audyssey to może w pewnych przypadkach powodować że pasmo nie będzie równe albo nawet że zacznie dudnić.
w połączeniu z najniższą wersją korekcji (2EQ) wyobrażam sobie że efekty mogą być gorsze niż direct/pure direct. ale wydaje mi się, że to jest raczej specyficzny przypadek onkyo.

edit3: żeby nie było że za bardzo jadę po onkyo: bardzo doceniam to, że ta firma modelem tx-nr818 wprowadziła relatywnie tanio jak na tamten czas wersję XT32 pod strzechy.
 
Ostatnia edycja:

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Oj nie nie, Audyssey OFF nie wylacza wszystkiego tylko korekcje EQ dla kanalow + Dynamic EQ i Vol. Odleglosci, poziomy wszystko zostaje.. Pozatym po wylaczeniu Audyssey nie mozna zalaczyc Dynamic EQ, dziala on zawsze w polaczeniu z Audyssey lub Flat, ktorego uzywam bo wg. mnie brzmi najlepiej.

Ja chcialem sie przekonac do Pure Direct w stereo ale mimo sporego wysilku nie udalo sie. dla mnie jest za plasko, nie ma tego wykopu brzmienia. Moze poprostu amplituner KD nie gra dobrze w PD i wymaga zalaczenia systemow Audyssey.

Mylisz się. W Onkyo możesz wyłączyć room correction czyli właśnie Audyssey na "off" zamiast "Movie" lub "Music". Wyłączenie room correction powoduje, że ampli nie używa już ustawień odległości/opóźnień i korekty EQ pod kątem pomieszczenia. Jednocześnie włączone możesz zostawić DynamicEQ i DynamicVol. Jest to logiczne, zrozumiałe i użyteczne.
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
hans2: dlatego napisałem, że scena się polepszyła po wyłączeniu Audysseya przy odsłuchu STEREO (zauważ, że przy wzmakach stereo nie masz Audysseya). W każdym innym wypadku odpalam Audyssey.
 

hans2

Banned
@Raccoon: jasne, nie neguję tego że u Ciebie tak jest lepiej.
tylko nie rozumiem jak w to wplątałeś wzmacniacze...
 
Do góry