Kalibracja kina domowego - dyskusja.

kinder

Member
Ja mam pytanko co do pozycji mikrofonu ... czy nic się nie zadzieję jeżeli pomiar zrobię tylko w jednej pozycji ( główna pozycja odsłuchowa ) i powtórzę pomiar 5- 6 razy tylko dla tej jednej pozycji tak żeby pomiar był jak najbardziej dokładny ?

Ogólnie zależy mi żeby najlepsze efekty były dla głównej pozycji odsłuchowej :)


I jeszcze jedno pytanie czy pod czas kalibracji trzeba ustawić amplituner w tryb direct czy może być na auto ?
 
Ostatnia edycja:

sunnyluk

Member
Witam,
Czy ktoś spotkał się z problemem trzeszczenia/charczenia przy konfiguracji: Spotify Connect -> Onkyo 646???

Nie wiem od czego to zależy, ale zauważyłem, że:
- przy korzystaniu z Apple Music i streamingu przez AirPlay dźwięk jest czysty, nic nie charczy
- przy streamingu ze Spotify przez Spotify Connect (niezależnie czy z telefonu, komputera, tabletu) mocno słychać charczenie w głośnikach frontowych
- gdy wybiorę w apce Spotify streaming przez AirPlay -> ten sam utwór, który charczał przez Spotify Connect, przez AirPlay gra czysto!

Moja konfiguracja to:
- Onkyo 646 z systemem 5.1: głośniki Koda, sub Koda SW-1000 V.2
- zrobiona kalibracja wg poradnika

Nie pomagają różne zmiany w konfiguracji: crossovery, wył. Phase Matchinbg Bass, wył. Music Optimizer, wył. AccuEQ, obniżenie dB w Equalizerze dla niskich lub średnich Hz.
Słychać to tak jakby przez Spotify Connect gdzieś było ustawione "Volume" na maksa...ale gdzie? Nie ma przecież żadnego software`owego equalizera w apce Spotify przy aktywnym Spotify Connect?

Wcześniej korzystałem z Apple Music i nie było żadnego problemu jednak chcę przejść na Spotify i korzystać z Connect (AirPlay niepotrzebnie żre baterię w telefonie, laptopie, tablecie jak szalony), ale to charczenie skutecznie mi to uniemożliwia :/

Testuję np. na utworze: MK 17 (Marc Kinchen) i gdy wchodzą basy na początku utworu:
- AirPlay gra czysto, daję pauzę, przełączam na Spotify Connect i charczy :/

Może ktoś sprawdzić u siebie?
 

DrWredman

Active member
kolego sunnyluk
- jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, sprawdź czy zaktualizowałeś soft w Onkyo.
- sprawdź czy to samo jest też na słuchawkach i na drugiej strefie.

U mnie w Onkyo 810 Spotify działa bardzo dobrze.
 

sunnyluk

Member
Firmware aktualizowałem ok. miesiąc temu, ale działo się tak zarówno przed jak i teraz po aktualizacji.
Na słuchawkach i po podłączeniu frontów do drugiej strefy jest to samo, Spotify Connect charczy, a Spotify przez AirPlay jak i Apple Music przez AirPlay grają czysto
 

DrWredman

Active member
Sprawdź jeszcze czy z tidalem jest to samo. Bo jeśli tak, to przyczyny trzeba szukać w połączeniu internetowym. Działasz na wi-fi czy na kablu? Czasami kable internetowe też mogą być uszkodzone, naderwane, itp. Może router stoi zbyt blisko amplitunera? Może listwa zasilająca sieje śmieciami?
 

sunnyluk

Member
Z Tidalem właśnie chciałem sprawdzić, ale niestety model 646 go nie obsługuje.
Internet mam po wifi, router jest na strychu, daleko od ampli, ale zaraz obok na jednym froncie leży AccessPoint hmmm może rzeczywiście on coś sieje.

Spróbuję też to wszystko poprzełączać, bo rzeczywiście kabli sporo, wszystko wpięte w jedną listwę, konsole, chromecast... ampli po wifi, spróbuję po ethernecie go puścić.
Może być coś jednak rzeczywiście w połączeniu internetowym, bo dzieje się tak tylko w Spotify Connect czyli, gdy ampli sam bezpośrednio korzysta z netu.
 

sunnyluk

Member
Tak jak mówiłem, zrobiłem:
– ampli wpięty do sieci po kablu zamiast wifi
– ap obok ampli wyłączony, żaden router ani inny ap w pobliżu ampli nie istnieje
– ampli wpięty bezpośrednio do gniazdka
– wyłączony subwoofer z zasilania
– wypięte wszystkie urządzenia po HDMI z ampli aby wykluczyć sianie czymkolwiek

I... dźwięk przez Spotify connect nadal charczy we wszystkich 5 kolumnach :(
Przełączenie spotify przez AirPlay od razu zmienia dźwięk na czyściutki i jakby trochę cichszy. Wykluczam wiec kable głośnikowe i same kolumny bo przez airplay jest zdecydowana różnica.

Brak mi już pomysłów co może być nie tak. Ampli kupowałem nowy ale w okresie gwarancji był w naprawie, bo któregoś razu się przestał włączać. Może coś w serwisie Onkyo namieszali i tylko u mnie się tak dzieje :(

Aha i przez samo łącze internetowe myśle, ze się to nie dzieje, gdyż kilka miesięcy się przeprowadziłem i w starym domu 2 lata temu było dokładnie już to samo, na zupełnie innym necie. Dlatego wtedy przeszedłem w sumie na Apple Music.
 
Ostatnia edycja:

DrWredman

Active member
Pozostaje więc chyba tylko serwis. :(
Szkoda, że nie zgłosiłeś tego kiedy sprzęt był w serwisie.
Nic więcej nie przychodzi mi do głowy.
 

wolfikx

New member
Dzięki.
Jakiś czas temu zakupiłem Marantz-1608 i zabrałem się za poprawę konfiguracji gdyż nie jestem zadowolony z auto-kalibracji.
Ampli pracuje z głośnikami HK HKTS-30

Głośniki
- Front, centralny, surround - małe
- Odległości -> front L,P około 3m, Sub który stoi blisko front L 4,3m ????
- Poziomy:
---- Front L -5.0dB
---- Front P -6.5dB
---- Central -5.5dB
---- Subwo -12.0dB
---- Surrou L -5.5dB
---- Surrou P -6.5dB
- Odcięcia
---- Front 250Hz
---- Center 250Hz
---- Surround 250Hz
- Basy
---- Tryb subw LFE
---- LPF dla LFE 250Hz

Audyssey
- MultiEQ : Reference
- Dynamic EQ : Włączone
- Offset poz. odniesienia 0dB
- Dynamic Volume : Wyłączony

- Cinema EQ : Włączone

Moje zastrzeżenia.
W filmach koncertach i ogólnie materiałach gdzie są dialogi bardzo słabo słyszalny wokal. Chyba przez złe ustawienie odcięcia oraz LPF dla LFE.
Nie ma crossover dla sub, nie wiem czy to jest najlepsze ale głośniki są dwudrożne więc może lepiej tak zostawić?
 
Ostatnia edycja:

zochu91

Klub HDTV.com.pl
VIP
Jak dla mnie masz nieco złe wyniki kalibracji.
Skręć gain w subie trochę bardziej i puść kalibrację na nowo.
Wartości powinny być w miarę zbieżne, a u Ciebie Sub jest wyjściowo ustawiony o 6dB za głośno. Potem jak będziesz miał wszystko na poziomie -6dB to podkręć sobie ręcznie każdy kanał o taką samą wartość, aby zbliżyć się do 0dB. Jak słabo słyszysz dialogi to: a) masz ustawiony jakiś tryb w ampli który tłumi centrala, spróbuj albo z straight/pure, ewentualnie dolby surround/dts neo:, b) możesz ręcznie podnieść poziom centrala o 1dB.
Nie wiem jakie poziomy odcięcia mają zwrotnice w tych głośnikach, ale myślę, że śmiało możesz punkt podziału ustawić na 120 Hz a nie 250.
 

wolfikx

New member
Dół znika na 35Hz i to się pokrywa z specyfikacją. Satelity około 120.
Znalazłem badania tego zestawu.
https://www.soundandvision.com...peaker-system-ht-labs-measures

Odtwarzając audio CD, spotify czy loosless digital wszystkie partie grają prawidłowo, wokal jest czysty jak kryształ.
Problem zaczyna się w ścieżkach wielokanałowych DD czy DTS.
Niektóre dekodowania są totalną porażką np: DTS:Neural czy DTS:Virtual. Standardowe dolby sorround też nie gra lepiej. Okazuje się, że przełączanie na multi channel stereo pomaga [emoji51]

Rozumiem, że czeka mnie nowa kalibracja. Zastanawiające jest wykrycie złej odległości od suba oraz bardzo duże wyciszenie. Badanie było przy level sub na 12ta.

Edit:
Zmieniłem odcięcie satelit i central na 120Hz oraz LFE na 120Hz.
Jest o niebo lepiej. Pliki demo DD, czy DTS super. Poprawiły się dialogi na koncertach DD czy filmach chociaż cały czas mam zastrzeżenia. Może zrobić crossover i satelity na 80Hz?

Cały czas dźwięk stereo czy multichannel uzdatniany do przestrzennego przez DTS czy DD brzmi kiepsko. Tyły niesłyszalne i słaby wokal. Może ten typ tak ma? Chociaż stara Yamaha nie miała z tym problemu.
 

wolfikx

New member
Okazało się, że w biblioteczce dvd mam zapomniany dysk Joe Kane Prodcution opisujący Dolby jak i techniki strojenia audio i video wraz z matrycami referencyjnymi dźwięku i obrazu.

Po zmianie odcięcia na 120 Hz i puszczeniu testu surround z dźwiękiem zmiennej częstotliwości mam wrażenie, że te filtr odcięcia są dosyć miękki.
Dźwięki poniżej 120Hz, niżej niż 80Hz były słyszalne na surround i to samo z sub, powyżej 120Hz na subbie.
Teraz przynajmniej wiem, że 40Hz interferuje z obrazami na ścianie a 55 z podłogą :)

Zmieniłem konfig suba, poziom na godzinę 10tą, odległość 3.1m, poziom na ampli -6.5dB.

Będę testował, ostatecznie ponownie kalibracja.
 

Murinio_86

Member
Witam,
Czy ktoś spotkał się z problemem trzeszczenia/charczenia przy konfiguracji: Spotify Connect -> Onkyo 646???

Nie wiem od czego to zależy, ale zauważyłem, że:
- przy korzystaniu z Apple Music i streamingu przez AirPlay dźwięk jest czysty, nic nie charczy
- przy streamingu ze Spotify przez Spotify Connect (niezależnie czy z telefonu, komputera, tabletu) mocno słychać charczenie w głośnikach frontowych
- gdy wybiorę w apce Spotify streaming przez AirPlay -> ten sam utwór, który charczał przez Spotify Connect, przez AirPlay gra czysto!

Moja konfiguracja to:
- Onkyo 646 z systemem 5.1: głośniki Koda, sub Koda SW-1000 V.2
- zrobiona kalibracja wg poradnika

Nie pomagają różne zmiany w konfiguracji: crossovery, wył. Phase Matchinbg Bass, wył. Music Optimizer, wył. AccuEQ, obniżenie dB w Equalizerze dla niskich lub średnich Hz.
Słychać to tak jakby przez Spotify Connect gdzieś było ustawione "Volume" na maksa...ale gdzie? Nie ma przecież żadnego software`owego equalizera w apce Spotify przy aktywnym Spotify Connect?

Wcześniej korzystałem z Apple Music i nie było żadnego problemu jednak chcę przejść na Spotify i korzystać z Connect (AirPlay niepotrzebnie żre baterię w telefonie, laptopie, tablecie jak szalony), ale to charczenie skutecznie mi to uniemożliwia :/

Testuję np. na utworze: MK 17 (Marc Kinchen) i gdy wchodzą basy na początku utworu:
- AirPlay gra czysto, daję pauzę, przełączam na Spotify Connect i charczy :/

Może ktoś sprawdzić u siebie?

sunnyluk ja też mam taki problem, identycznie wszystko jak u Ciebie, testowane na różnych źródłach, cd, radio zwykłe, internetowe, tv, konsola i tylko spotify charczy na innych czysto. Jak kupiłem Klipsche i podłączyłem to na szybko odpaliłem spotify i tu nagle w łeb, charczenie w głośnikach, pierwsza myśl, zwalone kolumny. Ochłonąłem trochę i sprawdziłem na innych źródłach i tam nie zauważyłem niczego. Jak uda Ci się znaleźć rozwiązanie to daj znać.
 

Morf3usz

Member
Panowie mam problem z Onkyo TX-RZ810
Prawy frontowy głośnik ma wykrywaną odległość 0,09m a w rzeczywistości jest 2,70m
Co może być przyczyną takiego wyniku? dodam że kolumna stoi blisko ściany bocznej.
Pozostałe głośniki wykrywane są poprawnie Hz ustawia się na 40 fronty , 100 center i surround 40
Drugi problem to głośność suba czy dam na godzinę 10 czy powiedzmy na 14 cały czas mam wyniki w okolicach +4,5, +5,5.
W starym onkyo 606 ustawiało na -8 -10 przy tej samej głośności.
Głośniki :
KLIPSCH R-26F, KLIPSCH REFERENCE R-25C, HECO Victa Prime 202, sub Klipsch SPL-100 CE
Pokój 14m2 może problemy z akustyką?
 

Liter1979

Member
Bez reklam
Mam od dawna ten sam problem , tyle że z 800-ką i zestawem Heco :( Nie udało mi się go rozwiązać, cały czas doskwiera mi niedobór basu...
 

donsalieri

Active member
Bez reklam
No to niestety ręcznie poprawić trzeba i wbić odległości,
a jak w filmach brakuje basu to jak dziadzio Lucas przykazał po kalibracji odciąć wszystkie kolumny na 80hz,
i próbować metodą prób i błędów podbijać o kilka db suba.
Trzeba by zwrócić uwagę i zwalczyć niekorzystne odbicia od ścian- da się coś przestawić? Np sub bliżej środka pomieszczenia pomiędzy kolumny, przesunąć któryś mebelek, nawet niewielkie odległości dają spore różnice w odbiorze.
Złotej rady na bas nie ma, co pomieszczenie to inna akustyka.
 

Ufo27

New member
Ja znalazłem przyczyne czemu kalibracja ustawia zle odleglosc frontow.Za kazdym razem kiedy kolumny bylo na wprost do przeciwległej sciany lub pod nie wielkim kontem wychodzily bzdury.W końcu skierowalem tak kolumny aby ich wysokotonowki byly skierowane na mikrofon i to bylo to wszystko idealnie wyszlo.
 
Do góry