HDMI 2.1 - czyli co powinieneś wiedzieć ?
HDMI 2.1:
Wersja 2.1 specyfikacji HDMI obsługuje większą przepustowość (do - ale niekoniecznie - 48 Gb / s w porównaniu do 18 Gb / s dla HDMI 2.0) dla sygnałów do 8K60 i 4K120. Wykorzystuje nowy system sygnalizacji zwany FRL (łącze o stałej szybkości), aby umożliwić wyższą przepustowość. Dzięki kompresji bezstratnej (DSC) HDMI 2.1 obsługuje przepustowość do 120 Gb / s dla 8K120. HDMI 2.1 jest w pełni kompatybilny wstecz, ale będzie wymagał nowych kabli (to samo złącze), aby skorzystać z wyższej przepustowości.
HFR (wysoka częstotliwość odświeżania):
Termin HFR jest używany jako termin określający liczbę klatek na sekundę powyżej 100 klatek na sekundę, co oznacza płynniejszy ruch z większą szczegółowością ruchu. Filmy są zazwyczaj kręcone i prezentowane w 24 klatkach na sekundę, podczas gdy gry konsolowe były historycznie prezentowane z szybkością od 30 do 60 klatek na sekundę. Większa przepustowość HDMI 2.1 umożliwia HFR w połączeniu z rozdzielczością 4K.
HDMI eARC (ulepszony kanał zwrotny audio):
dzięki eARC uzyskujesz zwiększoną przepustowość dla dźwięku w porównaniu ze standardowym HDMI ARC (kanał zwrotny audio), który jest częścią specyfikacji HDMI od czasu HDMI 1,4. Możliwe jest teraz przesyłanie bezstratnego dźwięku, a także wielokanałowego PCM przez eARC. HDMI eARC można również zaimplementować na chipsetach HDMI 2.0.
HDMI VRR (zmienna częstotliwość odświeżania):
Być może znasz już Nvidia G-Sync i AMD FreeSync. HDMI VRR to podobna znormalizowana specyfikacja zmiennej częstotliwości odświeżania przez HDMI. Synchronizując częstotliwość odświeżania telewizora w celu dopasowania do wyjściowej częstotliwości klatek konsoli lub komputera w czasie rzeczywistym, VRR może zredukować drgania, rozrywanie i opóźnienia, zapewniając płynniejszą rozgrywkę. Zarówno telewizor, jak i konsola / komputer muszą obsługiwać HDMI VRR.
HDMI QMS (szybkie przełączanie mediów):
Dziś zmiana trybu wideo w połączeniu HDMI skutkuje czarnym ekranem, tzw. Blackoutem audio / video. W zależności od urządzenia zajmuje to zwykle kilka sekund. W konsekwencji wiele urządzeń odtwarzających unika całkowicie przełączania szybkości klatek i zamiast tego ucieka się do złej praktyki konwersji szybkości klatek. QMS, który jest pochodną VRR, eliminuje czarny ekran podczas zmiany trybu wideo, na przykład 60 Hz na 24 Hz. Oba urządzenia muszą obsługiwać QMS.
HDMI ALLM (automatyczny tryb niskiego opóźnienia):
ALLM pozwala konsoli do gier przesyłać metadane w sygnale do telewizora, aby automatycznie przełączał się w tryb gry (i poza nim). Tryby gry w telewizorach mają zwykle zmniejszone opóźnienie wejścia. Zarówno telewizor, jak i konsola / komputer muszą obsługiwać ALLM, który działa również na chipsetach HDMI 2.0.
Flatpanelshd
HDMI 2.1:
Wersja 2.1 specyfikacji HDMI obsługuje większą przepustowość (do - ale niekoniecznie - 48 Gb / s w porównaniu do 18 Gb / s dla HDMI 2.0) dla sygnałów do 8K60 i 4K120. Wykorzystuje nowy system sygnalizacji zwany FRL (łącze o stałej szybkości), aby umożliwić wyższą przepustowość. Dzięki kompresji bezstratnej (DSC) HDMI 2.1 obsługuje przepustowość do 120 Gb / s dla 8K120. HDMI 2.1 jest w pełni kompatybilny wstecz, ale będzie wymagał nowych kabli (to samo złącze), aby skorzystać z wyższej przepustowości.
HFR (wysoka częstotliwość odświeżania):
Termin HFR jest używany jako termin określający liczbę klatek na sekundę powyżej 100 klatek na sekundę, co oznacza płynniejszy ruch z większą szczegółowością ruchu. Filmy są zazwyczaj kręcone i prezentowane w 24 klatkach na sekundę, podczas gdy gry konsolowe były historycznie prezentowane z szybkością od 30 do 60 klatek na sekundę. Większa przepustowość HDMI 2.1 umożliwia HFR w połączeniu z rozdzielczością 4K.
HDMI eARC (ulepszony kanał zwrotny audio):
dzięki eARC uzyskujesz zwiększoną przepustowość dla dźwięku w porównaniu ze standardowym HDMI ARC (kanał zwrotny audio), który jest częścią specyfikacji HDMI od czasu HDMI 1,4. Możliwe jest teraz przesyłanie bezstratnego dźwięku, a także wielokanałowego PCM przez eARC. HDMI eARC można również zaimplementować na chipsetach HDMI 2.0.
HDMI VRR (zmienna częstotliwość odświeżania):
Być może znasz już Nvidia G-Sync i AMD FreeSync. HDMI VRR to podobna znormalizowana specyfikacja zmiennej częstotliwości odświeżania przez HDMI. Synchronizując częstotliwość odświeżania telewizora w celu dopasowania do wyjściowej częstotliwości klatek konsoli lub komputera w czasie rzeczywistym, VRR może zredukować drgania, rozrywanie i opóźnienia, zapewniając płynniejszą rozgrywkę. Zarówno telewizor, jak i konsola / komputer muszą obsługiwać HDMI VRR.
HDMI QMS (szybkie przełączanie mediów):
Dziś zmiana trybu wideo w połączeniu HDMI skutkuje czarnym ekranem, tzw. Blackoutem audio / video. W zależności od urządzenia zajmuje to zwykle kilka sekund. W konsekwencji wiele urządzeń odtwarzających unika całkowicie przełączania szybkości klatek i zamiast tego ucieka się do złej praktyki konwersji szybkości klatek. QMS, który jest pochodną VRR, eliminuje czarny ekran podczas zmiany trybu wideo, na przykład 60 Hz na 24 Hz. Oba urządzenia muszą obsługiwać QMS.
HDMI ALLM (automatyczny tryb niskiego opóźnienia):
ALLM pozwala konsoli do gier przesyłać metadane w sygnale do telewizora, aby automatycznie przełączał się w tryb gry (i poza nim). Tryby gry w telewizorach mają zwykle zmniejszone opóźnienie wejścia. Zarówno telewizor, jak i konsola / komputer muszą obsługiwać ALLM, który działa również na chipsetach HDMI 2.0.
Flatpanelshd
Ostatnia edycja: