"Termin 14 dni nie ma zastosowania w przypadku oświadczenia o odstąpieniu od umowy złożonego przez konsumenta. W przypadku uprawnienia do odstąpienia od umowy, które jest najsilniejszym z uprawnień przysługujących kupującemu, kupujący mocą własnego działania tj. oświadczenia woli o odstąpieniu od umowy, bez udziału sprzedającego doprowadza do ustania stosunku prawnego (innymi słowy zniweczenia skutków) – umowy sprzedaży z mocą wsteczną (ex tunc). Oświadczenie o odstąpieniu od umowy traktowane jest jako oświadczenie jednostronne i nie wymaga dla swojej skuteczności akceptacji drugiej strony.
Wykonanie prawa odstąpienia od umowy ma charakter prawnokształtujący i następuje przez złożenie sprzedawcy jednostronnego oświadczenia woli, którego skuteczność jest uzależniona od dojścia do adresata w taki sposób, że mógł się on zapoznać z jego treścią stosownie do art. 61 kodeksu cywilnego.
Jeżeli kupujący złoży skuteczne oświadczenie o odstąpieniu od umowy (spełniające m.in. wymóg z art. 560 § 4 kodeksu cywilnego - wada istotna) umowę uważa się za niezawartą, a strony zobowiązane są do zwrotu wzajemnych świadczeń (stosownie do art. 494 kodeksu cywilnego, art. 494 § 2 kodeksu cywilnego – określa, że zwrot świadczenia na rzecz konsumenta powinien nastąpić niezwłocznie).
Wobec specyficznego charakteru oświadczenia o odstąpieniu od umowy (charakter prawnokształtujący) i pełną regulację kodeksu cywilnego w odniesieniu do skutków
odstąpienia (niezwłoczny zwrot świadczenia art. 494 § 2 kodeksu cywilnego) brak jest możliwości zastosowania wobec „żądania zwrotu gotówki” (będącego skutkiem oświadczenia
o odstąpieniu od umowy) 14 dniowego terminu na wykonanie tego uprawnienia.
Art. 494 stanowi :
§ 1. Strona, która odstępuje od umowy wzajemnej, obowiązana jest zwrócić drugiej stronie wszystko, co otrzymała od niej na mocy umowy, a druga strona obowiązana jest to przyjąć.
Strona, która odstępuje od umowy, może żądać nie tylko zwrotu tego, co świadczyła, lecz również na zasadach ogólnych naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania.
§ 2. Zwrot świadczenia na rzecz konsumenta powinien nastąpić niezwłocznie.
w oparciu o powyższe, jeżeli sprzedawca nie spełni Pana żądania niezwłocznie to proponuję wystosować do przedsiębiorcy pisemne żądanie, w którym zakreśli Pan w tym celu odpowiedni termin."