Czy czeka nas wojna formatów HDR ?
Jeśli jesteś na bieżąco z rozwojem technologii High Dynamic Range (HDR) to wiesz, że na rynku istnieją różne standardy. HDR10 i Dolby Vision przyciągają do tej pory najwięcej uwagi, ale ostatnio pojawił się kolejny standard - Hybryd Log Gamma (HLG).
Niektóre publikacje już nawiązują do tej sytuacji jako wojny formatowej.
Czy to sprawiedliwe?
To niepotrzebne sensacje. Oczywiście sensacyjne tytuły muszą wygenerować kliknięcia, ale takie przepełnione oświadczenia ograniczają się do działania clickbait.
Nie ma wojny w formacie HDR.
Oto dlaczego.
Jeśli jesteś wystarczająco stary, to pamiętasz wojnę o format kaset wideo z wczesnych lat osiemdziesiątych. Był system VHS firmy JVC i technicznie lepszy produkt firmy Sony Betamax. Mimo to wygrał format JVC - czyli VHS. Podobna sprawa dotyczyła wojny formatów Bluray vs HD DVD Toshiby. I znów zwycięstwo niższego formatu.
Jak bardzo inna jest sytuacja z HDR ?
Tu mówimy o formatach cyfrowych, które nie są mocno powiązane z formatami fizycznymi. Dekodowanie zawartości jest kwestią oprogramowania a producent może obsługiwać wiele formatów. W rzeczywistości większość producentów telewizyjnych obsługuje obecnie więcej niż jeden typ HDR (patrz rysunek poniżej).
Dostawcy strumieniowych OTT Netflix, Vudu i Amazon Prime Video obsługują zarówno technologię HDR10 jak i Dolby Vision. Standard UHD Bluray obsługuje dwa formaty HDR; HDR10 i jest obowiązkowy dla wszystkich sprzętów i wszystkich graczy na rynku.
Sytuacja jest zbliżona do formatów dźwięku przestrzennego. Każdy przyzwoity amplituner AV będzie obsługiwał różne standardy z systemów Dolby, DTS, a czasem innych firm. Oczywiście wszystkie są dekodowane na DSP, gdzie algorytm jest dodawany stosunkowo łatwo, pod warunkiem, że ma wystarczającą moc przetwarzania.
Silnik Dolby zbudowany do dekodowania Dolby Vision, obsługuje również HDR10, ale praktycznie każde urządzenie, które może obsłużyć Dolby Vision, będzie także w stanie poradzić sobie z zawartością HDR10.
Czy formaty HDR są wymienne?
Nie całkiem bo oferują różne korzyści.
HDR10 wykorzystuje statyczne metadane, podczas gdy Dolby Vision wykorzystuje dynamiczne metadane, które zapewniają lepszą jakość obrazu. Dolby Vision wymaga jednak licencji, natomiast HDR10 to darmowy standard. HLG z kolei oferuje korzyści dla nadawców w zakresie zgodności z istniejącymi obiegami produkcji, ułatwiając rozmieszczanie i używanie ich na żywo.
http://www.hdtv.com.pl/forum/newsy/...m-dynamicznych-metadanych-w-normie-hdr10.html
Czy niebezpieczne jest sugerowanie, że jest wojna formatowa?
Absolutnie tak, bo może prowadzić do wyniszczenia lepszego systemu. Około 2000 roku wprowadzono do sprzedaży dwa konkurencyjne wysokiej rozdzielczości wielokanałowe urządzenia audio -DVD Audio i Super Audio CD. Początkowo systemy i dyski nie były wymienne, a wszyscy pisali o wojnie formatów.
Niewiele później pojawiły się uniwersalne odtwarzacze łączące oba formaty, ale było za późno.
Ogólne postrzeganie stało się faktem, że jeden z formatów musiał wygrać z innymi. Przez to wielu potencjalnych nabywców dało na wstrzymanie. Oba formaty nadal mają nowe wersje do dziś, ale zostały ograniczone do niszy. Oczywiście inne czynniki mogły też odegrać pewną rolę, ale postrzegana wojna formatowa była katastrofalna.
Krótko mówiąc, jeśli chodzi o HDR, konsumenci nie są zmuszeni do wyłącznego wyboru określonej normy, gdy kupują telewizor lub odtwarzacz UHD BD. Większość, jeśli nie wszystkie podstawowe telewizory HDR obsługuje HDR10 plus HLG, a konsumenci, którzy chcą korzystać z najwyższej jakości, mogą wybrać telewizor oferujący dodatkowo funkcję Dolby Vision.
Flatpanelshd

Jeśli jesteś na bieżąco z rozwojem technologii High Dynamic Range (HDR) to wiesz, że na rynku istnieją różne standardy. HDR10 i Dolby Vision przyciągają do tej pory najwięcej uwagi, ale ostatnio pojawił się kolejny standard - Hybryd Log Gamma (HLG).
Niektóre publikacje już nawiązują do tej sytuacji jako wojny formatowej.
Czy to sprawiedliwe?
To niepotrzebne sensacje. Oczywiście sensacyjne tytuły muszą wygenerować kliknięcia, ale takie przepełnione oświadczenia ograniczają się do działania clickbait.
Nie ma wojny w formacie HDR.
Oto dlaczego.
Jeśli jesteś wystarczająco stary, to pamiętasz wojnę o format kaset wideo z wczesnych lat osiemdziesiątych. Był system VHS firmy JVC i technicznie lepszy produkt firmy Sony Betamax. Mimo to wygrał format JVC - czyli VHS. Podobna sprawa dotyczyła wojny formatów Bluray vs HD DVD Toshiby. I znów zwycięstwo niższego formatu.
Jak bardzo inna jest sytuacja z HDR ?
Tu mówimy o formatach cyfrowych, które nie są mocno powiązane z formatami fizycznymi. Dekodowanie zawartości jest kwestią oprogramowania a producent może obsługiwać wiele formatów. W rzeczywistości większość producentów telewizyjnych obsługuje obecnie więcej niż jeden typ HDR (patrz rysunek poniżej).
Dostawcy strumieniowych OTT Netflix, Vudu i Amazon Prime Video obsługują zarówno technologię HDR10 jak i Dolby Vision. Standard UHD Bluray obsługuje dwa formaty HDR; HDR10 i jest obowiązkowy dla wszystkich sprzętów i wszystkich graczy na rynku.
Sytuacja jest zbliżona do formatów dźwięku przestrzennego. Każdy przyzwoity amplituner AV będzie obsługiwał różne standardy z systemów Dolby, DTS, a czasem innych firm. Oczywiście wszystkie są dekodowane na DSP, gdzie algorytm jest dodawany stosunkowo łatwo, pod warunkiem, że ma wystarczającą moc przetwarzania.
Silnik Dolby zbudowany do dekodowania Dolby Vision, obsługuje również HDR10, ale praktycznie każde urządzenie, które może obsłużyć Dolby Vision, będzie także w stanie poradzić sobie z zawartością HDR10.
Czy formaty HDR są wymienne?
Nie całkiem bo oferują różne korzyści.
HDR10 wykorzystuje statyczne metadane, podczas gdy Dolby Vision wykorzystuje dynamiczne metadane, które zapewniają lepszą jakość obrazu. Dolby Vision wymaga jednak licencji, natomiast HDR10 to darmowy standard. HLG z kolei oferuje korzyści dla nadawców w zakresie zgodności z istniejącymi obiegami produkcji, ułatwiając rozmieszczanie i używanie ich na żywo.
http://www.hdtv.com.pl/forum/newsy/...m-dynamicznych-metadanych-w-normie-hdr10.html
Czy niebezpieczne jest sugerowanie, że jest wojna formatowa?
Absolutnie tak, bo może prowadzić do wyniszczenia lepszego systemu. Około 2000 roku wprowadzono do sprzedaży dwa konkurencyjne wysokiej rozdzielczości wielokanałowe urządzenia audio -DVD Audio i Super Audio CD. Początkowo systemy i dyski nie były wymienne, a wszyscy pisali o wojnie formatów.
Niewiele później pojawiły się uniwersalne odtwarzacze łączące oba formaty, ale było za późno.
Ogólne postrzeganie stało się faktem, że jeden z formatów musiał wygrać z innymi. Przez to wielu potencjalnych nabywców dało na wstrzymanie. Oba formaty nadal mają nowe wersje do dziś, ale zostały ograniczone do niszy. Oczywiście inne czynniki mogły też odegrać pewną rolę, ale postrzegana wojna formatowa była katastrofalna.
Krótko mówiąc, jeśli chodzi o HDR, konsumenci nie są zmuszeni do wyłącznego wyboru określonej normy, gdy kupują telewizor lub odtwarzacz UHD BD. Większość, jeśli nie wszystkie podstawowe telewizory HDR obsługuje HDR10 plus HLG, a konsumenci, którzy chcą korzystać z najwyższej jakości, mogą wybrać telewizor oferujący dodatkowo funkcję Dolby Vision.
Flatpanelshd