Jakiś czas temu wszedłem w posiadanie starego, bardzo mało używanego rzutnika Optoma HD600X-LV. Jest to DLP, ma to WXGA 1280x800 (16:10), ale też opcję 16:9, więc HD 720p, jasną lampę 2500lm i throw ratio 1.55-1.7x. Potrzebuję do niego dobrać ekran w rozsądnym budżecie (biorąc pod uwagę wartość rzutnika to pewnie okolice 1500 zł) oraz zaplanować jego instalację. Spędziłem nad tym z 20 godzin by coś liznąć wiedzy i przejrzeć oferty, jednak wciąż mam wątpliwości.
Ze względu na ograniczenia lokalowe rzutnik musi być zainstalowany w niemożliwym do lepszego zaadaptowania salonie. Ekran musi być spuszczany w dół przed półkę, gdzie jest sprzęt stereo i ma zasłonić obrazki na ścianie. Najwygodniejszym rozwiązaniem zdaje się być ekran z napędem elektrycznym na pilota.
1. Kolor i proporcje ekranu
Ze względu na jasne kolory w otoczeniu ekranu (biały sufit i ściana za ekranem) zdaje się, że byłoby zalecane, by ekran miał czarne, nieprzepuszczalne plecy oraz czarną ramkę i top. Z powodu otoczenia, ale także dość jasnej lampy, pewnie dobrze byłoby, aby ekran był jednak raczej szary niż biały. Niestety nie znalazłem nic budżetowego 16:10. AVERS Cumulus to sporo pow. 2000 zł, a pozostałe szare tło mają tylko dla proporcji 16:9, więc wychodzi wybór 16:10 biały lub 16:9 szary. W którą stronę iść?
2. Wielkość ekranu
To kolejna zagwozdka. Odległość między ścianami to 384 cm. Półka na sprzęt odsuwa ekran od ściany o 38 cm. Minimalne odległość rzutnika od ściany by wygodnie wpiąć wtyki i nie wyginać przewodów to 9 cm. Rzutnik ma 19 cm, więc odległość soczewki od ściany to 28 cm. Maksymalna odległość między rzutnikiem a ekranem wyjdzie więc 318 cm. Wg kalkulatora projectorcentral.com da to obraz w zakresie od 187x117cm (87”) do 205x128cm (95”). Odległość między oczyma a ekranem to ok. 304 cm. Wg kalkulatora dopuszczalna odległość od oglądających to 262/281-412/451 cm, więc niby się mieści. Jednakże wg większości poradników minumum to 1,5x szerokość ekranu (wg któregoś dla HD Ready nawet 1,8x), a optymalna dla kina domowego to wręcz 2,5x. Tyle, że to dla najmniejszego obrazu to aż 468 cm (większa niż dopuszczalna wg kalkulatora!), dla 1,8x to i tak wychodzi 337 cm, zaś 1,5x 281 cm. Wg poradnika doboru przekątnej dla telewizorów FHD dla 85” zalecana odległość to 357 cm (1.95x szerokość). Licząc z drugiej strony, dla odległości 304 cm poradni TV zaleca przekątną zaledwie 73” (157x9
, maksymalna dla HD (1.8x) to 78” (168x105cm) zaś nieprzekraczalna (1.5x) 94” (203x127). Daje to więc zakres rozmiarów od 73-94” w zależności co przyjąć za wytyczną. Moje pytanie jest, czy powinienem dążyć jednak do zmniejszenia tej odległości, czy jednak te okolice 90” to nie jest zbyt wiele przy oglądaniu z tych 3m?
3. Wysokość środka ekranu
Rzutnik to DLP, więc naturalnie wprowadza mocne przesunięcie pionowe centrum wyświetlanego obrazu od osi soczewki. Z tego powodu musi stać na ławie lub wisieć pod sufitem do góry nogami. Zamierzam go zamocować właśnie pod sufitem. Wysokość pomieszczenia to 252 cm. Oczy oglądających będą na wysokości ok. 100 cm nad podłogą. Wg poradników zalecane jest by umieścić centrum ekranu właśnie tak, ale można pójść 10-20 cm w górę. Przy założeniu ekranu 16:10 90” (122 cm) da dół pola wyświetlania 39 cm nad podłogą. Uwzględniając obudowę ekranu 8 cm to wymagałoby to pola rozbiegowego 83 cm. Góra wyświetlanego znajdowałaby się na wysokości 161 cm. Wg instrukcji rzutnika przy odległości 318 cm przesunięcie między górą obrazu a osią soczewki będzie mieć ok. 17 cm. Należy dodać 5 cm między osią soczewki a obudową, by otrzymać wysokość montażu rzutnika 188 cm. To trochę nisko, pytanie jest więc na ile w górę można wyciągnąć środek ekranu, by wciąż oglądać to w miarę komfortowo? Wydaje się, że środek ekranu na 130 cm przy oczach na wysokości 100 cm biorąc pod uwagę pozycję jaką człowiek przyjmuje na kanapie jest akceptowalna, czy się mylę?
4. Wnioski
Generalnie po przejrzeniu tego co jest ofertach udało mi się znaleźć trzy ekrany, które jako to mieszczą się w parametrach: AVERS Cumulus, Suprema Andromeda, oba, biorąc pod uwagę, że za sterowanie pilotem trzeba dopłacić, w cenach sporo pow. 2000 zł. No i AVtek, zarówno szary 16:9 jak i biały 16:10 dla przekątnej około 90” cena w okolicy 1000 zł. Niestety nic nie mogę znaleźć nt. grubości tkaniny AVtek ani AVERS, Suprema ma je 0,4mm. Osobiście coraz bardziej skłaniam się do AVteka, tylko nie wiem czy szary czy biały.
No więc tak: co radzicie
Ze względu na ograniczenia lokalowe rzutnik musi być zainstalowany w niemożliwym do lepszego zaadaptowania salonie. Ekran musi być spuszczany w dół przed półkę, gdzie jest sprzęt stereo i ma zasłonić obrazki na ścianie. Najwygodniejszym rozwiązaniem zdaje się być ekran z napędem elektrycznym na pilota.
1. Kolor i proporcje ekranu
Ze względu na jasne kolory w otoczeniu ekranu (biały sufit i ściana za ekranem) zdaje się, że byłoby zalecane, by ekran miał czarne, nieprzepuszczalne plecy oraz czarną ramkę i top. Z powodu otoczenia, ale także dość jasnej lampy, pewnie dobrze byłoby, aby ekran był jednak raczej szary niż biały. Niestety nie znalazłem nic budżetowego 16:10. AVERS Cumulus to sporo pow. 2000 zł, a pozostałe szare tło mają tylko dla proporcji 16:9, więc wychodzi wybór 16:10 biały lub 16:9 szary. W którą stronę iść?
2. Wielkość ekranu
To kolejna zagwozdka. Odległość między ścianami to 384 cm. Półka na sprzęt odsuwa ekran od ściany o 38 cm. Minimalne odległość rzutnika od ściany by wygodnie wpiąć wtyki i nie wyginać przewodów to 9 cm. Rzutnik ma 19 cm, więc odległość soczewki od ściany to 28 cm. Maksymalna odległość między rzutnikiem a ekranem wyjdzie więc 318 cm. Wg kalkulatora projectorcentral.com da to obraz w zakresie od 187x117cm (87”) do 205x128cm (95”). Odległość między oczyma a ekranem to ok. 304 cm. Wg kalkulatora dopuszczalna odległość od oglądających to 262/281-412/451 cm, więc niby się mieści. Jednakże wg większości poradników minumum to 1,5x szerokość ekranu (wg któregoś dla HD Ready nawet 1,8x), a optymalna dla kina domowego to wręcz 2,5x. Tyle, że to dla najmniejszego obrazu to aż 468 cm (większa niż dopuszczalna wg kalkulatora!), dla 1,8x to i tak wychodzi 337 cm, zaś 1,5x 281 cm. Wg poradnika doboru przekątnej dla telewizorów FHD dla 85” zalecana odległość to 357 cm (1.95x szerokość). Licząc z drugiej strony, dla odległości 304 cm poradni TV zaleca przekątną zaledwie 73” (157x9

3. Wysokość środka ekranu
Rzutnik to DLP, więc naturalnie wprowadza mocne przesunięcie pionowe centrum wyświetlanego obrazu od osi soczewki. Z tego powodu musi stać na ławie lub wisieć pod sufitem do góry nogami. Zamierzam go zamocować właśnie pod sufitem. Wysokość pomieszczenia to 252 cm. Oczy oglądających będą na wysokości ok. 100 cm nad podłogą. Wg poradników zalecane jest by umieścić centrum ekranu właśnie tak, ale można pójść 10-20 cm w górę. Przy założeniu ekranu 16:10 90” (122 cm) da dół pola wyświetlania 39 cm nad podłogą. Uwzględniając obudowę ekranu 8 cm to wymagałoby to pola rozbiegowego 83 cm. Góra wyświetlanego znajdowałaby się na wysokości 161 cm. Wg instrukcji rzutnika przy odległości 318 cm przesunięcie między górą obrazu a osią soczewki będzie mieć ok. 17 cm. Należy dodać 5 cm między osią soczewki a obudową, by otrzymać wysokość montażu rzutnika 188 cm. To trochę nisko, pytanie jest więc na ile w górę można wyciągnąć środek ekranu, by wciąż oglądać to w miarę komfortowo? Wydaje się, że środek ekranu na 130 cm przy oczach na wysokości 100 cm biorąc pod uwagę pozycję jaką człowiek przyjmuje na kanapie jest akceptowalna, czy się mylę?
4. Wnioski
Generalnie po przejrzeniu tego co jest ofertach udało mi się znaleźć trzy ekrany, które jako to mieszczą się w parametrach: AVERS Cumulus, Suprema Andromeda, oba, biorąc pod uwagę, że za sterowanie pilotem trzeba dopłacić, w cenach sporo pow. 2000 zł. No i AVtek, zarówno szary 16:9 jak i biały 16:10 dla przekątnej około 90” cena w okolicy 1000 zł. Niestety nic nie mogę znaleźć nt. grubości tkaniny AVtek ani AVERS, Suprema ma je 0,4mm. Osobiście coraz bardziej skłaniam się do AVteka, tylko nie wiem czy szary czy biały.
No więc tak: co radzicie