gdzie jest BIEL ?

panasłoik

New member
A w scenach nocnych?



To Ty mieszkasz na Alasce? Bo u mnie za oknem jest czerń, ale nie wiem czy ta najlepsza, bo szara jakaś.
Mieszkam na zadupiu, śniegu po pas do okoła, a miejscami tylko po kolana.

A co w scenach nocnych. W nocy jest noc :) Odtwarzanie bieli to jest klucz do poprawnego odtwarzania całej palety barw na TV. Kolory na tym plazmotronie mam rewelacyjne, czyściutkie, odzwierciedlenie koloru skóry na człowiekach ruchawych wspaniałe. To właśnie z powodu poprawie wyregulowanej bieli. Bardzo realistyczne oddanie barw i przejść miedzy nimi. Na co dzień majdruje w swojej pracy ustawianiem poprawnej bieli więc na TV to pikuś z tym zakresem regulacji, choć nie powiem pierwsze dwa podejścia były porażkowe. Chyba jeden z tych TV był jakiś zrąbany. Tylko ALE ALE czy o to chodzi aby świat na TV wyglądał bardzo realistycznie, tak samo jak za oknem ? Nie do końca chyba :)
 
Ostatnia edycja:

kiki

Sklep audiovideo.com.pl
Pomagam
Widać każdy ma inne preferencje - dlatego miło jest że są różne produkty...
 

panasłoik

New member
Widać każdy ma inne preferencje - dlatego miło jest że są różne produkty...
Miło, że Panasonic robi dobre produkty od lat i wszystkie ich TV czy CRT, czy LED, czy Plazma mają ten sam określony firmowy rodzaj obrazowania. Dla mnie rozpoznawalny z daleka.
Co do samej czerni. No cóż , cóż ;) może być w czerni, tylko czerń :) owszem dobrze, że jest wysokiej klasy nie czarną palmą bez treści, bez szczegółów, detali to wielki plus, ale obraz czernią nie żyje. Żyje bielą i kolorem. Bez urazy proszę Panowie, ale mnie bardzo rozbawiła ta fascynacja czernią o której czytam na forum.
 
Miło, że Panasonic robi dobre produkty od lat i wszystkie ich TV czy CRT, czy LED, czy Plazma mają ten sam określony firmowy rodzaj obrazowania. Dla mnie rozpoznawalny z daleka.
Co do samej czerni. No cóż , cóż ;) może być w czerni, tylko czerń :) owszem dobrze, że jest wysokiej klasy nie czarną palmą bez treści, bez szczegółów, detali to wielki plus, ale obraz czernią nie żyje. Żyje bielą i kolorem. Bez urazy proszę Panowie, ale mnie bardzo rozbawiła ta fascynacja czernią o której czytam na forum.
Przewałkowałem cały temat i muszę przyznać, że kolega "panasłoik" ma wiele racji.
Jak nie ma idealnej czerni, tak nie ma idealnej bieli.
Ale to biel decyduje o jakości obrazu i jak w ST60 ustawi się ją blisko ideału, to o czerń nie ma co się martwić. Wszelkie przykłady kalibracji podane w innym wątku (np. francuska itd., zainteresowani wiedzą o co chodzi) nie dają, jak dla mnie, tej "bieli".
Trzeba mieć podstawy naukowe (i sprzęt), żeby w tym gąszczu ustawień wiedzieć na co dany parametr wpływa. A tych parametrów jest kilkanaście i jeszcze w każdym "n" możliwości.

Ja, zamiast polemizować, poprosiłbym kolegę o podanie Swoich preferencji (nawet na PW).
Dopiero porównanie, może dać podstawę do dyskusji.
 

panasłoik

New member
Przeniesienie moich ustawień wartości liczbowych na suwakach może się mieć nijak do innego egzemplarza telewizora, a także do preferencji, czy percepcji kolorystycznych innego oglądacza, baaaa nawet do tego w jakim świetle stoi jego TV i jaki kolor ma ścian. Biel jak to biel jest kolorem ;) najbardziej podatnym na zabrudzenia, a tu na zabarwienia światłem odbitym od innych barwnych powierzchni czyli widząc np jakiś fragment obrazu na ekranie wydający się nam np zaróżowiony możemy mieć poprawie ustawiony TV, a biel będzie zaróżowiona. Co do konkretnych ustawień mojego egzemplarza to są one kosmetycznie skorygowane w stosunku do tego co oferował nominalnie producent na regulacji składowych RGB. A na moich poniższych zdjęciach widać jak otoczenie kolorystyczne potrafi pobrudzić biel na sukience. Wyprowadzić tu balans bieli na akceptowalny było bardzo trudno. Uzyskałem efekt zadowalający coś ala biel typu C, telewizyjną kiedyś zwaną, czyli taką bezpieczną. W rzeczywistości ta biel na sukni aż płonęła od tej czerwieni, ale klejent nasz pamm i trzeba było doprowadzić do możliwie akceptowalnej bieli. To samo w obrazach TV czasem możemy dać się oszukać bo szukamy poprawnych ustawień dynamicznego balansu bielei na bili która nią nie jest , bo ją zabrudziło odbite światło od innych kolorów. Tak, że pamiętajcie, nie czerń ważna, a biel. Do poprawnego wyregulowania dynamicznego balansu bieli na TV potrzebny jest materiał wzorcowy powiedzmy. Zdjęcia, czy filmy z kadrami z bielą na dużych obszarach których jesteśmy pewnie, że są autentycznie białe.



 
Ostatnia edycja:

SDman

Banned
Tak, że pamiętajcie, nie czerń ważna, a biel. Do poprawnego wyregulowania dynamicznego balansu bieli na TV potrzebny jest materiał wzorcowy powiedzmy. Zdjęcia, czy filmy z kadrami z bielą na dużych obszarach których jesteśmy pewnie, że są autentycznie białe.

Witam,
do podstaw regulacji obrazu służą materiały video nie foto to po pierwsze.
Po drugie czerń jest znacznie ważniejsza niż biel, tworzy realizm i głębię czerni.
Sprawia wrażenie tzw efektu przestrzennego obrazu -od dawna (10-15lat) mówi się,
że PDP vs LCD ma jakby głębie obrazu czego brakuje w LCD.
To właśnie zasługa czerni.
Daj może zdjęcia z programów TV, a nie foto.
Chociaż jak wiesz i niby tym się zajmujesz każdy z Nas będzie to widział inaczej.
(co notebook, monitor to inna matryca w większości marne TN i ustawienia ;) )

Pozdr.
 

panasłoik

New member
Witam,
1.do podstaw regulacji obrazu służą materiały video nie foto to po pierwsze.
2.Po drugie czerń jest znacznie ważniejsza niż biel, tworzy realizm i głębię czerni.
Pozdr.
No nie bardzo mogę się zgodzić punktem 1. ponieważ TV reguluje się na obrazach statycznych, na sygnałach syntetycznych z generatorów sygnałowych. Inaczej się tego nie robi. Za dużo w życiu telewizorów regulowałem przy nich pracując. Nic się tu nie zmieniło w temacie dynamicznego jak i statycznego balansu bieli. Ustawia się go poprawnie, kiedyś potencjometrami na wzmacniaczach wizyjnych dziś suwakami i właściwymi algorytmami. Oko ludzie mimo cyfryzacji i postępu technologicznego dalej jest takie same, analogowe :) dalej widzi tak samo i dalej je tak samo łatwo oszukiwać :) Owszem przy jakimś rozrzucie błędach, wszystko wychodzi w praniu czyli na ruchomym obrazie. Jeśli balans bieli ustawimy poprawnie na obrazie nieruchomym testowym, a sprzęt jest sprawny to taki sam będzie na ruchomym.
Co do czerni to jest tylko ważna do tych doznań wizualnych które pan wymienia. Owszem przy regulacjach wszelakich dbać należy też o tzw statyczny balans bieli który rzutować może na odcieni ciemnych części obrazu, a i samej czerni. Obraz żyje kolorem, luminancją, saturacją, a nie czernią, nawet obraz czarno-biały też ma swój kolor:). Do poprawnego odtwarzania barw najważniejsze jest poprawne ustawienie bieli.
Lubie i doceniam czarną czerń bo mi potrzebna na co dzień w pracy, ale nie aż tak aby za nią życie oddawać, bo to tylko czerń ;)
pozdr
 
Ostatnia edycja:

SDman

Banned
No nie bardzo mogę się zgodzić punktem 1. ponieważ TV reguluje się na obrazach statycznych, na sygnałach syntetycznych z generatorów sygnałowych.

Coś nie do końca wiesz o czym mowa -obrazy statyczne owszem ale uzyskiwane np.
z BD referencyjnych i no 100% nie są one jpg, tylko plikami video.
Biel to na marnym monitorze uzyskam taką, że kartka papieru ***** przegra,
czerni i pozostałej palety barw niestety nie osiągnę.

pozdr.
 

panasłoik

New member
Biel to na marnym monitorze uzyskam taką, że kartka papieru ***** przegra,
pozdr.
No właśnie, że się nie uda, bo na kartę papieru tego się nie robi się nie zrobi. TZn nie ma sensu kręcenie TV na kartę obok ustawioną
Nie che tu kozakować bo wiadomo nowy jestem to z definnicji guuuupi :), ale sporo monitorów też ustawiałem, swoich do pracy jak i innych. To już inna bajka. Do wyregulowania satysfakcjonującego w domu telewizora w domowych warunkach wystarczą jak najbardziej zdjęcia jpg, ale warunek muszą to być zdjęcia z bielą która nam odpowiada i według naszej percepcji jest po prostu biała taka jak lubimy. Do tego ten sam plik warto mieć wydrukowany na porządnym epsonie i profi papierze np też od epsona bo kodakowy czy fuji oszukują trochę każdy na swój firmowy sposób. Jeśli nasze oko na zdjęciu w formie wydruku nie buntuje się patrząc raz na monitor raz na odbitkę to mamy pewność, że prawie zapanowaliśmy nad kolorem, czyli nad bielą. Zapanowaliśmy w relacji papier-monitor, czyli to co najważniejsze. Oczywiście wszystko w ramach rozsądnej tolerancji i upodobań, bo tak na prawdę to nie ma ani idealnego koloru skóry, ani idealnej bieli. Dla każdego może być to inaczej odbierane. Zdarzało mi się po kilkukrotnych kalibracjach monitorów przeprowadzonych ze wszystkimi szykanami, że jednak obraz oglądaczowi w temacie kolorów się nie podobał.
 
Ostatnia edycja:

FunkyKoval

New member
Bez reklam
Zapominacie tez o jednym. Owszem, biel jest wazna. W jasnych scenach to miedzy innymi ona decyduje o jakosci obrazu. jednak nalezy pamietac ze jakosc czerni tez jest wazna, zwalaszcza dla fanow filmow s-f w ktorych jest przewaga ciemnych scen. Jesli mamy kiczowata czern to w ciemnych scenach mamy mleko. Tak wiec uwazam, ze biel jest wazna, ale nie bardziej niz czern. :)
 

panasłoik

New member
Tak wiec uwazam, ze biel jest wazna, ale nie bardziej niż czern. :)
Tak czerń jest bardzo ważna bo rzutuje na to co Pan wcześniej wymienił, ale poprawny balas bieli rzutuje jeszcze bardziej na to co widzimy, czyli na cała paletę barw, na odtwarzanie wszystkich kolorów. Dlatego regulujmy TV na poprawną biel, a czerń ładną wtedy będziemy mieć w gratisie, no chyba, że to jakiś kijowy LCD TV z czernią fioletową to nic tu nie pomoże poprawny dynamiczny balans bieli. Biel poprawna jest ważniejsza, zostanę przy tym :)Dziękuje za dyskusje, pozdrawiam i ja już się poddaje :)
 
Ostatnia edycja:

SDman

Banned
Zapominacie tez o jednym. Owszem, biel jest wazna. W jasnych scenach to miedzy innymi ona decyduje o jakosci obrazu. jednak nalezy pamietac ze jakosc czerni tez jest wazna, zwalaszcza dla fanow filmow s-f w ktorych jest przewaga ciemnych scen. Jesli mamy kiczowata czern to w ciemnych scenach mamy mleko. Tak wiec uwazam, ze biel jest wazna, ale nie bardziej niz czern. :)

Witam,
moim skromnym zdaniem łatwiej jest uzyskać dobrą biel, czerni nie uzyskasz.
Przykład:
zanim wziąłem ST60 miałem na testach Samsunga F6500 -biel "no problem" po paru minutach.
Czerni i wiążącej się z tym głębi obrazu nie dorobiłem się po 3 dniach.

Dlatego regulujmy TV na poprawną biel, a czerń ładną wtedy będziemy mieć w gratisie, no chyba, że to jakiś kijowy LCD TV z czernią fioletową to nic tu nie pomoże poprawny dynamiczny balans bieli.

Zgadza się tylko zapominasz o podstawie - biel możemy wyregulować czerni nie jeżeli
technologia nie pozwala.

Pozdr.
 
Ostatnia edycja:

mariusz67

Member
Bez reklam
panasłoik;1014870 Zdarzało mi się po kilkukrotnych kalibracjach monitorów przeprowadzonych ze wszystkimi szykanami napisał:
A czym ty te monitory kalibrowales na jakim sprzecie ,bo piszesz ale ja chce wiedziec czym ja mialem 55 st 60 kalibrowana tym Urzadzenia pomiarowe-X rite eye one Pro ,X rite iDisplay 3.Zrodlo sygnalu-Accupel DVG-5000 -Panasonic BDT-211 ,Software-Calman-5,Autorskie szablony obliczeniowo- pomiarowe.
 

Sławek61

New member
Witam. Podzielam pańskie zdanie w całości Panie Panasłoik. Dodrze wyregulowany balans bieli skutkuje dobrą bielą ale też całą skalą szarości - te prostokąciki umieszczone w środku plansz testowych muszą mieć jaśniejszy do ciemnych kolor SZARY ! a nie odcienie beżu jak to ma miejsce przy ustawieniu temperatury barwowowej na ,, ciepły". Ktoś wcześniej pisał, i taka jest prawda, że wybranie trybu ,,zimny" jest najbliższe dobremu balansowi bieli, ale niestety wtedy biel jest z dominatą koloru niebiesko fioletowego, co też jest nie do zaakceptowania. Pozostaje samemu w ustawieniach balansu bieli poszukać satysfakcjonujących ustawień i jeżeli się to uda cieszyć się naprawdę bardzo dobrym obrazem z więcej niż dobrym odwzorowaniem kolorów. Korzystanie z tzw. profesionalnej kalibracji, odradzam. Ci panowie uporczywie ustawiają balans bieli na 6500K co jest może akceptowalne przy oglądaniu filmów, ale przy oglądaniu transmisji z Soczi kolor śniegu będzie nienaturalnie -żółto-kremowy-katastrofa.
Sumując panie Panasłoik-tak biel jest najważniejsza.
 

panasłoik

New member
ładna biel w 3D na tym zdjęciu :D
Jak znajdę chwilę czasu to opisze banalnie prosty domowy sposób na względnie poprawne ustawienie dynamicznego balansu bieli, tak abyśmy mieli względnie poprawną biel nawet na transmisji z igrzysk, a co za tym idzie ładne kolorki. Niestety trzeba zaopatrzyć się będzie w jakiś wzorzec szarości najlepiej z gradacją szarości od czerni do jasnych szarości oraz dobry wzrok świetnie rozróżniający kolory.
 

panasłoik

New member
To tak na sobotę: W opcjach zaawansowanych panasonica "balans bieli" ustawiamy wszystkie parametry na domyślne wartości. Wracamy do głównej zakładki w menu OBRAZ i wchodzimy na suwak KOLOR, zjeżdżamy nim do minimum i co widzimy obraz bez koloru i tu teraz temat dla odważnych. Wybieramy sobie kanał TV, najlepiej obraz nieruchomy. Zdjęcie JPG, czy jakąś tablice testową z treścią na której mamy sporo bieli ze 20-30 procent powierzchni, a resztę treści obrazowe od smolistej czerni po przez różne gradacje szarości aż do tej niby bieli. Co widzimy na ekranie ? Czy obraz jest czarno-biały ? W jakimiś tam procencie odbiorników pewnie będzie poprawnie, albo będzie miał tonacje niebieskawą, albo ciut na żółtawo-zielono, bardzo często z odcieniem brunatnym, brązowym, kremowy, łososiowym ect. Przez menu ZAAWANSOWANE wracamy do zakładki BALANS BIELI i tu korygując delikatnie suwakami o nazwie R G B in plus in minus malutkimi wartościami zmierzamy do tego aby to co widzimy na ekranie było po prostu czarno białe. Co to czarno-białe możemy aby zapytać. Hmmmm no właśnie i tu jest potrzebne wprawne oko z kalibratorem w oku ;). Obraz nie może mieć zafarbu w żadnym deseniu ma być szare, szarsze, czarne , białe. Jeśli mamy problem z identyfikacją stopni szarości warto np. posiłkować się starą fotografią analogową, odbitka fotograficzna czarno-białą robioną w tradycyjnym zimnym ciemniowym procesie czyli z kliszy na papier powiększalnikiem, a nie w laboratorium. Jeśli zdjęcie je jest stare, dobrze przechowywane to gradacje szarości na nim są takie do jakich zmierzać winniśmy. Powodzenia w regulacji.
 
Ostatnia edycja:
Do góry