ONKYO + Klipsch RP - przejście z 7.2 do 11.1 + lampa Yaqin i analogowe brzmienie + wzmak do front wide

Arek

Member
Cześć,
Na co dzień cieszę się zestawem 7.2 klipscha Reference Premiere z frontami RP-280F, napędzanymi przez Onkyo TX-NR929. Dźwięk w kinie wiadomo, mistrzostwo świata , w muzyce trochę gorzej ze względu charakter grania RP-280F , ale ostatnio pojawił się gramofon pro-jecta z przedwzmacniaczem lampowym i dźwięk stereo (uznaję w muzyce tylko Pure Audio 2.0) lekko się zaokrąglił, ocieplił, góra przestała być taka ostra. Z brakiem natywnego 4k w ampi radzę sobie dzięki HDMI trough i eARC , chcę przez to powiedzieć, że póki co nie zmieniam amplitunera.


Wiadomo, apetyt rośnie w miarę jedzenie. Mój post to prośba o podzielenie się Waszymi doświadczeniami z zabawą w rozbudowane systemy z wykorzystaniem wyjść pre-out w ampli, z wzmacniaczami , końcówkami mocy itd. Niestety nie można liczyć w tym względzie na fachową pomoc sprzedawców sprzętu Hi-Fi, największa wiedza jest w nas , czyli praktykach ;)

Na potrzeby dyskusji – TV to Samsung NU8002 oraz projektor , źródła to Netfix z TV, konsole, odtwarzacze typu Mede8er, Himedia, blue-ray Panasonic. Muzyka to głownie streaming Spotify , sterowanie telefon, Ethernet do ampli.

Myśl 1. Lepsze stereo, z nutą ciepłego , analogowe brzmienia.
Dokładam do obecnego zestawu wzmacniacz lampowy z funkcją końcówki mocy, np. Yaqin 90B. Fronty podłączam do Yaqina, zaś ampli spinam z PRE-OUT front L/R do wejścia AMP Yaqina. Robię kalibrację XT32 przy włączonym Yaqinie z ustawioną głośnością np. na 50% i gdy kalibracja mocno nie zmienia głośności frontów tak zostawiam.

Działanie:
a) Gdy oglądamy jakiś program TV, dokument na netflix itp. Odpalam tylko Ampli , wtedy dźwięk idzie tylko z centralnego plus tylne surroundy i suby .
b) Gdy chcę oglądać film / koncert to odpalam Ampli i Yaqina w trybie końcówki mocy i wtedy z poziomu amplitunera steruję głośnością wszystkich kolumn 7.2
c) Gdy chcę słuchać muzyki w stereo 2.0 odpalam samego Yaqina z podpiętymi do niego źródłami – gramofonem z przedwzmacniaczem lub stremerem (przyszłość) bądź analogowo podpiętym dzisiejszym blur-ray panasonica


czy dobrze myślę?


Myśl 2. Rozbudowa do 11.1
Mam dziś w salonie sufit podwieszana dookoła , a w nim schowane kable do głośników sufitowych atmos, oczywiście mój ampli na razie nie wspiera tej technologii, poza tym zamontowane głośniki będą bardziej odpowiadać rozstawowi DTS-X neo niż Atmos, bo przednie mam bezpośrednio nad frontami, a tylne bezpośrednio nad kanapą odsłuchową, więc liczę się z tym że zakupię sufitowe głośniki z funkcją kierunku wysokich tonów.

Już dziś mógłbym podłączyć frontowe sufitowe, jako Front High bo Onkyo obsługuje 9.2 . ale naszła mnie myśl, że jak fronty będą wpięte do Yaqina to może da radę 4 sufitowe wpiąć w ampli. Niestety w instrukcji ONKYO piszą – jeśli chcesz używać 11.2 to musisz podpiąć dodatkowy wzmacniacz do FRONT WIDE. Zdaje się często na to narzeka Armanig [FONT=&quot];)[/FONT] w różnych dyskusjach o Onkyo. Czy to oznacza…

Działanie:
a) Aby mieć 11.2 oraz fronty wpięte do Yaqina, muszę i tak podpiąć kolejny wzmacniacz z funkcją końcówki mocy aby zasilić nimi FRONT WIDE , aby z kolei sterować głośnością tylko z ampli. Wówczas do filmów muszę odpalić Onkyo+ YAQIN + wzmak Front Wide (które i tak są nad kanapą, więc nie mam pojęcia co z tego wyjdzie). Czy wzmak dodatkowy podłączam tak samo jak Yaqina, do PRE-OUT front WIDE ?

b) Chcę wypróbować tego rozwiązania, bo w przyszłości kiedy przyjdzie pora na wymianę ampli, dalej będzie to wzmak 9.2 więc aby na nim zbudować system ATMOS 7.2.4 i tak będę potrzebował dodatkowy wzmacniacz z końcówką mocy. Ale czy dobrze myślę, że jeśli będzie to MARANTZ 6015 lub 7015 to wtedy Yaqin z frontami umożliwi ręczne dopisanie pozostałych kanałów, bez konieczności wpinania dedykowanego wzmaka do FRONT WIDE (w ampli z atmosem już jest inne nazewnictwo) . Więc może na razie wpiąć tylko dwa sufitowe przednie do obecnego systemu i korzystać z Dolby Pro Logic IIx/z , bo tylne ala boczne frontowe to bez sensu. Ktoś próbował przed czasami ATMOS ?

Napiszcie o swoich doświadczeniach w tym temacie, z góry proszę o nie pytanie – a jaki masz metraż, po co Ci 7.2, wystarczy 5.1 itd. Mam, używam z pełną świadomością 7.2 i wiem, że warto, robi to robotę, nawet na zwykłym stremingu z Netflixa w Dolby Digital EX gdzie mam wrażenie odseparowania dźwięku z bocznego tylnego i tylnego surround, więc jak komuś spada nóż w kuchni, oglądamy się z żoną w kierunku kuchni bo to tak jakby u nas spadł ;) , a nie zza głowy. O DTS-HD , czy DD Thrue HD już nie wspominając, bo tam perfekcyjnie to działa.
 
Ostatnia edycja:

Arek

Member
Wątek widzę nie miał przyszłości, za bardzo nakombinowane :) Minął prawie rok, a ja wciąż niczego nie zmieniłem, choć o mały włos stałbym się posiadaczem RZ-830. Ale życie życiem i czas szybko zleciał.

Temat jest aktualny, ale tym razem prostsze podejście

Mam pytanie do kolegi @armanig
Kiedyś na forum znalazłem Twój wpis o chwilowym zastąpieniu frontów RP-280F podstawkami RP-160. Pisałeś, że byłeś zdziwiony, że te maleństwa dają radę . I tak oto wpadłem na pomysł - skoro i tak ustawiam po kalibracji RP-280F jako small to do kina domowego nie powinno być znaczącej różnicy, gdzie wiadomo spory ciężar wrażeń jest na centralnym i subach , a reszta to efekty przestrzenne. Czy masz takie doświadczenia?
Jedynie zastanawia mnie jak będzie przy oglądaniu koncertów z blueray'a , tam mam wrażenie więcej dzieje się na frontach przy DTS-HDMA i DolbyThrueHD.

Moje pomieszczenie to 25m2 otwarte z jednej strony na kolejne 20m2, ale odsłuch jest w kwadracie 5,5x4,5.

Jeśli to się sprawdzi to postawię na zewnątrz RP-280F i zepnę je ze wzmacniaczem lampowym , aby samemu przekonać się jak wpłynie to jakość stereo i podaruję sobie słuchanie w PureAudio z ampli, nie wiem czy będzie to MS-90b czy coś innego na "cieplejszych" lampach EL34. Wtedy zbuduję trochę szerszy "trójkąt" stereo , ale o idealnych odcinkach 4m.

A ponieważ pogoń za królikiem nie ma końca, to w ten sposób (jeśli wzmak stereo będzie z trybem końcówki mocy) , może jako jedyny wypróbuje w kinie domowym (okazjonalnie aby nie zajeździć lamp) set 11.2.0 z front wide zasilanymi z lampy i front high z ampli :mrgreen: Wiem, wiem, zaraz ktoś powie że front wide powinny stać dużo bliżej kanapy , oddalone od frontów RP-160M, ale spróbować warto , może nawet oddalę je 1,5 m :) poza tym, głównie chodzi o zmianę w stereo. P.s. w jednym zaprzyjaźnionych sklepów z lampami Hi-end usłyszałem, że te nasze RP-280F tak nie lubiane w branży (do stereo) wybitnie grają z lampą, pora sprawdzić :)

Poza tym mam taki cichy plan, aby przyzwyczaić żonę do nieco większej ilości sprzętów na ścianie TV. Zestaw marzeń to 7.2.4 do kina na bazie RP plus lampa i Heresy III do plumkania jazzu, bluesa, spokojnego rocka itd w stereo. A jakby dało się przy filmowych blockbusterach odpalić 9.2.4 to będzie już króliczek złapany.

p.s. temat zrobił się z pogranicza kino domowe , więc admin może przerzucić
 

mac-ony

Well-known member
Bez reklam
Szukaj Yaqin 100 po tuningu . Na KT88 .
Może prościej zrobić konfigurację głośników jak pod Auro 3D ?
SVS Prime Elewation . Klipsch także ma takie głośniki
Filmy , muzyka bardzo dobrze brzmi na takim usytuowaniu głośników .

Jesteś z Gdańska , okolic ?
 

Arek

Member
Dzięki. Głośników nie chcę zmieniać, mam istalacyjne w ścianie klipsche z tyłu i dipole po bokach. Nie mam jeszcze Rp-160m i jedynie szukam odpowiedzi jak zachowują się jako fronty w kinie domowym.

Z resztą planów podzieliłem się z Wami informacyjnie.

Ze względów finansowych będą wdrażane stopniowo stąd taki pomysł.
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Żeby uściślić - a nie pamiętam już dobrze poprzednich swoich testów, ale przeprowadziłem je na szybko dzisiaj (na frontowej ścianie)
Otóż RP160M w porównaniu do RP280, to mimo wszystko inna liga grania - mowa tutaj o pełnym paśmie (full band) i trybie Direct.
Dać, oczywiście, że dadzą radę na frontach w KD, pod warunkiem, że w secie będziesz miał suba który przejmie pasmo.
Czyli dochodzą ścięcia itp.
Dla przykładu - RP280 (full band) bez suba w secie, potrafią ze ścieżką zrobić na prawdę dużo. Powiedziałbym, że nawet więcej, jak z "byle jakim" subem.
RP160M (full band) w KD na frontach bez suba kwiczy i to nawet nie ma co porównywać i tutaj sub podstawa, ale to tak na marginesie. Ty masz suba, więc Cie to nie dotyczy.

To też nie działa tak, że - nie ważne co damy na fronty, bo i tak dochodzi kalibracja, następnie small itp. i generalnie "byle grało", a duży porządny głośnik nie zostanie wykorzystany.
No nie, bo o ile nie wykorzystamy potencjału porządnych skrzynek frontowych (pomijając odsłuchy stereo) w KD, to dalej pozostaje BARDZO istotny czynnik, zwany jakością tego brzmienia w tym konkretnym paśmie w którym pracuje (bez względu na suba).

Niemniej, w sieci jest cała masa setów opartych na podstawkach Klipscha w KD.
Najlepiej jakbyś sam porównał, każdy ma inną wrażliwość na różnice.
 
Ostatnia edycja:

Arek

Member
Dzięki! Muszę przetestować jak RP-280F zachowują się z po zmianie na full band, przyznam że cały czas jadę na small z odcięciem na 80hz (THX) , bo dwa r-112sw super dopełniają i basów i tak jest dużo w kd.
Byłem ciekaw jak po ustawieniu na small chodzą RP-160M vs RP-280F. Nic to, tak jak piszesz, trzeba sprawdzić u siebie.
 

mac-ony

Well-known member
Bez reklam
Jestem jak najbardziej za systemem sub/sat ze względu właśnie na odcięcia w KD .
Wydawanie grubych $ na fronty , aby je stłumić , to marnotrawstwo potencjału kolumny ( przetwornika )

Jak najwięcej takich samych monitorów i do tego 2 suby
Mam 11 takich samych , a w planach dodanie jeszcze 2 :)
 

Pakolo

Well-known member
Bez reklam
Kolego Arek, odsłuchaj sobie swoje Klipsche z Advance Paris A10, a nie uwierzysz jak te kolumny potrafią fajnie zagrać w stereo.
 

Arek

Member
Jestem jak najbardziej za systemem sub/sat ze względu właśnie na odcięcia w KD .
Wydawanie grubych $ na fronty , aby je stłumić , to marnotrawstwo potencjału kolumny ( przetwornika )

Jak najwięcej takich samych monitorów i do tego 2 suby
Mam 11 takich samych , a w planach dodanie jeszcze 2 :)
Jak się godzi KD i Stero to wtedy kupuje się duże fronty, które referencyjnie ustawia się na small , albo preferncyjnie na full band do KD. A jak się słucha stereo, to w trybie np. PURE DIRECT , gdzie nie działa kalibracja i one zawsze grają Full Band. Ja tak robiłem do tej pory.

Tylko potwierdzacie ze to jest jakiś pomysł aby mieć do KD te same (zblizone) głośniki z seri RP , a obok zbudować stero niezależne z odzielnymi źródłami do muzyki którą się lubi.
 

Pakolo

Well-known member
Bez reklam
Jedyny problem z tym wzmakiem jest taki, że musisz pilotem zmienić jego tryb pracy na końcówkę mocy, trzy kliknięcia.
Jeżeli odpowiada Ci dźwięk Klipschów to z tym wzmakiem budujesz fajny zestaw kino/stereo, nie ma sensu robić oddzielnych setów, a Advance wyciąga fajnie średnicę, wokale z tych glosników. Ja co prawda mam styczność z zestawem Klipsch RP6000F, ale raczej nie ma tu istotnych różnic w graniu pomiędzy nimi, a Twoimi 280f.
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Z ciekawości sprawdziłbym sam z tym antykiem o którym gość pisze.
Nie zdziwiłbym się. TX 4500, ceny używek śmieszne.
 
Do góry