Nowości Nvidia - przyspieszenie AI,

Jam Nius

piszę
AI Decoded 6.12.24.jpg


Nadeszła era komputerów AI zasilanych przez karty graficzne NVIDIA RTX oraz GeForce RTX. Sztuczna inteligencja znajduje swoje zastosowania w praktycznie każdej branży, a zagadnienia takie jak TOPS, tokeny, czy dane wsadowe stają się kluczowe dla jej zrozumienia. To właśnie te pojęcia zostały wyjaśnione w najnowszym wpisie na blogu AI Decoded.



TOPS, czyli bilion operacji na sekundę, to najważniejszy wskaźnik wydajności dla generatywnych zadań sztucznej inteligencji. Niczym moc silnika, wyższe liczby wskazują tutaj na lepszą wydajność. Dla przykładu linia komputerów Copilot+ firmy Microsoft wyposażona jest w jednostki przetwarzania neuronowego (NPU) o mocy do 40 TOPS, co w zupełności wystarcza do prostych obliczeń związanych z AI. Bardziej wymagające zadania związane z AI wymagają jednak znacznie większej mocy. Karty graficzne NVIDIA RTX i GeForce RTX jak na przykład GeForce RTX 4090 dostarczają ponad 1300 TOPS, zapewniając niezbędną wydajność dla wspomaganego przez AI tworzenia treści cyfrowych, super rozdzielczości w grach oraz generowania obrazów lub lokalnych obliczeń wielkich modeli językowych (LLM).



Kolejnym kluczowym elementem sztucznej inteligencją są dane, których używamy. Przed wykonaniem obliczeń wymagają one ujednolicenia, dlatego zamieniane są na tokeny. Jest to zatem zunifikowana jednostka danych, która pozwala sztucznej inteligencji wykonywać obliczenia związane z niejednorodnym językiem czy obrazami. Wynikiem obliczeń wykonanych przez modele AI są także tokeny, które następnie specjalny dekoder (jak np. VAE) zamienia na informacje zrozumiałe dla człowieka, czyli właśnie słowa i obrazy. Dane można również łączyć w większe partie, co znacząco przyspiesza obliczenia, ale wymaga też odpowiednio większej wydajności. Z tego względu karty graficzne RTX radzą sobie tutaj wyjątkowo dobrze wykorzystując pełny potencjał swojej architektury zapewniając sztucznej inteligencji dostęp do dużej ilości dedykowanej pamięci wideo o dostępie swobodnym (VRAM) i rdzeni Tensor, a całość uzupełniając specjalistycznym oprogramowaniem w postaci chociażby biblioteki TensorRT-LLM.



Biblioteki programistyczne takie jak NVIDIA TensorRT wykorzystywane są przez największych deweloperów sztucznej inteligencji na świecie. Najnowsza wersja najpopularniejszego modelu AI do generowania obrazów Stable Diffusion 3 od Stability AI osiąga nawet 50% większą wydajność i 70% przyspieszenie dzięki TensorRT-Model Optimizer, co także redukuje zużycie pamięci. Podobnie jest w przypadku lokalnego modelu Jan.AI o otwartym kodzie źródłowym, który dzięki wykorzystaniu TensorRT staję się nawet do 70% szybszy na tym samym sprzęcie.

Sea of Thieves oraz Bodycam wśród nowych gier w usłudze GeForce NOW​


użytkownicy usługi GeForce NOW zasmakują morskiego życia w niezwykle popularnej grze pirackiej Sea of Thieves od Rare i Xbox Game Studios. Chmura powiększy się w tym tygodniu o cztery tytuły.



Strumieniuj piracką przygodę Sea of Thieves na każde urządzenie dzięki chmurze. Subskrybenci abonamentu Ultimate podbiją morza i oceany w trakcie 8-godzinnych sesji, a do tego zyskają dostęp do pełnej zawartości dodatkowej i kolejnych sezonów rozgrywki bez potrzeby pobierania dodatkowych plików.



W chmurze pojawia się także ultrarealistyczna strzelanka sieciowa Bodycam od Reissad Studio. Tytuł powstał w oparciu o najnowsze technologie graficzne silnika Unreal Engine 5 i zapewni szybką akcję, w której liczy się każda decyzja.

Oto pełna lista gier, które zasilą chmurę GeForce NOW w tym tygodniu:

  • SunnySide (od 14 czerwca w Steam)
  • Disney Speedstorm (Steam, Xbox oraz PC Game Pass)
  • Sea of Thieves (Steam, Xbox oraz PC Game Pass)
  • Bodycam (Steam)

Rozszerzenie do Alan Wake 2 jest już dostępne z path tracingiem oraz DLSS 3.5​


W ciągu ostatnich dni ogłoszono wiele nowości związanych z grami komputerowymi. Wśród nich znajdziemy sporo tytułów, które otrzymają wsparcie technik RTX, takich jak NVIDIA DLSS, NVIDIA Reflex czy zaawansowanych efektów ray tracingu.



Już teraz na graczy czeka niesamowita przygoda skupiona na historii w Night Springs, nowym rozszerzeniu docenionej przez recenzentów gry Alan Wake 2 studia Remedy Entertainment. Znajdź wyjście z niekończących się pętli Mrocznego Miejsca, pisząc nowe kartki scenariusza do starego programu telewizyjnego. Dodatkowo użytkownicy urządzeń z kartami graficznymi GeForce RTX z serii 40, mogą cieszyć się ekstremalnie immersyjną rozgrywką, dzięki niezwykłej wierności graficznej, którą oferuje pełny ray tracing oraz technika DLSS 3.5 z funkcją Ray Reconstruction.



Pax Dei to społecznościowa gra MMORPG od Mainframe Industries. Tytuł zadebiutuje we wczesnym dostępie już 18 czerwca i zaoferuje tętniący życiem otwarty świat, w którym mity, duchy i magia są prawdziwe, a gracze mogą definiować własne cele i historie. Już w dniu premiery otrzyma ona wsparcie technik NVIDIA DLSS 3 oraz NVIDIA Reflex, dzięki czemu użytkownicy kart graficznych GeForce RTX mogą spodziewać się nawet 3x większej wydajności w rozdzielczości 4K.



Kolejną grą, która stawia na spersonalizowane doświadczenie jest Dragon's Dogma 2. Najnowsza aktualizacja wprowadza wsparcie techniki NVIDIA DLSS 3, pozwalając użytkownikom kart graficznych GeForce RTX znacząco usprawnić swoje doświadczenia dzięki funkcji Frame Generation.



Najbliższa przyszłość zapowiada się równie ekscytująco. Na horyzoncie pojawiły się właśnie kolejne zwiastuny niezwykle wyczekiwanych produkcji. Jednym z nich jest zapowiedź potwierdzająca datę premiery gry Black Myth: Wukong, która zadebiutuje 20 sierpnia. Studio Game Science wzbogaciło tytuł o pełny ray tracing, który będzie wspierany przez technikę NVIDIA DLSS 3.5 z funkcją Ray Reconstruction na komputerach z kartami graficznymi GeForce RTX, zapewniając graczom najlepsze wrażenia w tej niezwykle wyczekiwanej grze.

Tell Me Why oraz As Dusk Falls wśród nowych gier w chmurze GeForce NOW​


Kolejne tytuły zasilają bibliotekę usługi GeForce NOW. Wśród czterech nowych gier, które wylądują w chmurze, znajdziemy Tell Me Why oraz As Dusk Falls od Xbox Game Studios.



Obie gry skupione są na interaktywnej i filmowej narracji, która idealnie uzupełnia i tak już bogatą bibliotekę GeForce NOW. Wciel się w bliźniaków Tylera i Alysona Ronana, którzy wracają po latach, aby odkryć tajemnice swojego burzliwego dzieciństwa w Tell Me Why. A następnie poznaj ponad 30-letnią historię splątanych losów dwóch rodzin w As Dusk Fall. Życie tych postaci będzie zależeć tylko i wyłącznie od dokonywanych przez Ciebie wyborów.



Fanów cięższego uderzenia na pewno zainteresuje możliwość obejrzenia występu zespołu Metallica. Specjalne wydarzenie w Fortnite Festival będzie można obejrzeć 22 oraz 23 czerwca, a użytkownicy GeForce NOW mogą w nim wziąć udział nawet na urządzeniu mobilnym.



Oto pełna lista gier trafiających do GeForce NOW w tym tygodniu:

  • Still Wakes the Deep (od 18 czerwca w Steam, Xbox oraz PC Game Pass)
  • Skye: The Misty Isle (od 19 czerwca w Steam)
  • As Dusk Falls (Steam, Xbox oraz PC Game Pass)
  • Tell Me Why (Steam, Xbox oraz PC Game Pass)


  • prostą konfigurację: cały proces jest znacząco usprawniony
  • bezproblemową współpracę: integracja z narzędziami do zarządzania projektami, takimi jak GitHub i GitLab, ułatwia wspólne działania
  • spójność w trakcie skalowania z lokalnego komputera do chmury.

NVIDIA AI Workbench usprawnia tworzenie aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję​


Narzędzie AI Workbench zmniejsza złożoność zadań technicznych, które mogą przeszkadzać zarówno początkującym, jak i ekspertom. Co więcej jest darmowe i znacząco podnosi komfort pracy związanej z AI.



Zajrzyj do najnowszego wpisu na blogu AI Decoded, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak AI Workbench pomaga programistom sprostać wyzwaniom związanym ze sztuczną inteligencją.
 
Do góry