Podobnie jak na styczniowych targach w Las Vegas, tak i w Berlinie najwięksi producenci pokazali swoje technologie prezentowania obrazu 3D. Zanim trafią one na rynek konsumencki minie jeszcze minimum rok, ponieważ na 2010 premiery swoich urządzeń zapowiedzieli Sony i Panasonic. Wg naszego odczucia prezentowane na początku roku technologie nie zostały poprawione. Ciągle musimy używać okularów, które nie tylko po dłuższym czasie zaczynają przeszkadzać, ale także musimy przyzwyczaić się do stosunkowo szybkiego męczenia się wzroku. Problem szarpania krawędziami przy szybkim ruchu to nie jedyna bolączka prezentowanych systemów. Wiele prezentacji pomimo niekwestionowanego odczucia głębi obrazu było stworzonych nienaturalnie, w taki sposób iż wydawało się, iż obraz zamiast głębi posiadał ograniczoną liczbę planów. Gdybyśmy mieli pokusić się o sklasyfikowanie zaprezentowanych systemów oceny wyglądałyby następująco. (zaczynając od najsłabszych):
8. - 3D z projektorów (LG, JVC) - bardzo długi czas dostosowywania się oczu do obrazu, najszybciej męczył wzrok. W przypadku braku synchronizacji oczu z obrazem łatwo dostać zawrotów głowy.
7. - JVC - konwerter ze źródła 2D - prezentowany prototypowy konwerter wszelkiego materiału z 2D do 3D nie spisywał się zbyt dobrze. Obraz generowany na TV LCD nie był stabilny a efekty głębi były bardzo nienaturalne.
6. - Sony - nagrania sportowe - Efekt głębi zdecydowanie lepszy na materiale docelowo przygotowywanym w 3D niż przy konwersji, jednak dalej nie wyglądało to naturalnie. Szarpanie krawędzi.
5. - Panasonic - Prezentacja rozpoczynająca się od F1 była świetnym początkiem, wolne ruchy kamery nie powodowały problemów. Jednak w dalszej części w zależności od ujęcia występowały wyżej opisywane problemy z obrazem w mniejszym stopniu niż u konkurencji.
4. - Toshiba, Philips, Panasonic, Samsung, LG, Sony - Animacje 3D - Czy to w postaci zwiastunów filmowych, czy krótkich animacji pokazywane przez prawie wszystkie firmy animacje 3D wypadały z reguły dużo lepiej od obrazów nagrywanych kamerami.
3. - Sony, Samsung - gry 3D - wg naszej opinii właśnie ten segment może liczyć na najbardziej dynamiczny rozwój z całej stawki. Gry robione w technice 3D nie powodują problemów z naturalnością głębi, w wielu miejscach gubią krawędzie, lecz nie przeszkadza to w takim stopniu jak w przypadku
2. - Philips 3D BEZ OKULARÓW - prezentowane przez ostatnie 2 lata na stoisku Philipsa w tym roku w dziale nowinek technicznych bezokularowe 3D marki Philips wg nas najmniej męczyło wzrok. W przeciwieństwie do niektórych systemów kąt patrzenia na ekran nie ma tutaj znaczenia, zawsze zobaczymy obraz w całości.
1. - JVC 3D - Wg nas najlepszy system pokazany na TV LCD z okularami. Materiałem zaprezentowanym był koncert U2. Po odsunięciu się od ekranu na odległość ok 1m widać można było poczuć się jak na stadionie. W zależności od ujęcia odczucia były jak najbardziej poprawne.
Zdajemy sobie sprawę, że na większości zwiedzających system 3D wywarł bardzo pozytywne odczucia, mamy jednak nadzieję, że zostanie on gruntownie ulepszony i wyeliminowane zostaną niemal niezbędne dzisiaj okulary. Czekamy na premierę.