[FONT="]Najbardziej kontrowersyjna ze wszystkich technologii UHD to HFR. To jedyna technologia UHD, o której rzadko słyszysz.[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]
Jeśli nadążasz za technologią Ultra HD TV, możesz przypomnieć sobie, że jest w zasadzie sześć filarów :[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]HFR dla filmów[/FONT]
[FONT="] Co rozumiemy przez HFR? To zależy od tego, o czym mówimy. Jeśli chodzi o film, wszystko powyżej 24 klatek na sekundę będzie nazywane HFR. To nie jest bardzo powszechne. Liczbę głośnych filmów z HFR możesz liczyć na jednej lub na dwie ręce. Najpierw mieliśmy trylogię Petera Jacksona Hobbit , nakręconą w 3D z podwójną liczbą klatek na sekundę 48 fps. Od tamtej pory reżyser Ang Lee kontynuuje grę z Long Halftime Walk Billy'ego Lynna przy 120 klatkach na sekundę i Gemini Man z Willem Smithem przy 120 klatkach na sekundę w 3D. Późniejszy film był wyświetlany na różne sposoby: kina 2D pokazywały go w 24 klatkach na sekundę; Kina 3D pokazały to przy 60 lub 120 klatkach na sekundę, w zależności od ich możliwości . I nie bez powodu: Ang Lee dążył do wysokiej częstotliwości klatek , aby przezwyciężyć problemy związane z projekcją obrazów 3D przy 24 klatkach na sekundę - stroboskop i migotanie, tak jak zrobił to Peter Jackson. James Cameron ma nieco inne podejście, ale woli używać 120 klatek na sekundę w niektórych częściach filmów 3D, aby uniknąć migotania w ujęciach przesuwających się lub poruszających się w poprzek kadru. Ale HFR dla filmów jest bardzo dzielącą techniką. Niektórzy ludzie to uwielbiają, większość ludzi (nie mam tutaj żadnych twardych liczb) nienawidzi tego.
[/FONT][FONT="] 24 fps jest święte .[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="][/FONT][FONT="] Ale dlaczego? Częściowo dlatego, że jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Ten film ma dobrą robotę, wyjaśniając, dlaczego mamy 24 klatki na sekundę i dlaczego go zatrzymaliśmy. Ale jeśli więcej pikseli i więcej kolorów oraz więcej bitów na kolor i więcej kanałów audio jest dobrych, dlaczego więcej klatek na sekundę byłoby złe? Czy to nie dodaje realizmu? Tak, i właśnie dlatego jest zły dla filmów. Realizm nie jest celem - wręcz przeciwnie. Jest to bardzo podobne do dyskusji na temat analogowego, chemicznego ziarna filmu: niektórym się to nie podoba, ale tak jak w przypadku klatek na sekundę 24 kl./s, jest to coś, od czego nasze mózgi są uwarunkowane od prawie 100 lat.[/FONT]
[FONT="] Chociaż większość z nas nie zauważy tego świadomie, nasze mózgi rejestrują go podświadomie i wiedzą, że oglądamy odpowiedni film, być może epicką historię. Pomaga w zawieszeniu naszej niewiary i przenosi nasze mózgi do „trybu oglądania filmów” i zanurza nas, przyciąga do historii. Niektórzy nazywają 24 fps „rytmem przypominającym sen”. Zwiększony realizm odbiera to. Łamie magiczne zaklęcie. Jak zwięźle ujął to jeden z widzów : „Nie widziałem Gandalfa i in. - zamiast tego widziałem mnóstwo aktorów przebranych w dziwne kostiumy”. Billy Lynn i Gemini Man wywołali wiele tego samego rodzaju reakcji, jak widać w mediach społecznościowych. Niektórzy porównują go do domowego wideo nakręconego na GoPro lub smartfonie, wyglądając „hiperrealnie” lub „ jak gra wideo ”; inni odnoszą się do „efektu opery mydlanej”, jak to się nazywa (trochę mylące), oraz do przerażającej interpolacji ruchu, którą włączyli teściowie w telewizji.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="] Wiele jednak nie wiadomo o tym, jak nasze mózgi przetwarzają częstotliwości klatek i percepcję ruchu. Dalsze badania naukowe w tym obszarze byłyby prawdopodobnie uzasadnione.
[/FONT]
[FONT="]Wraz z pojawieniem się trybu filmowca i naleganiem na dokładne odtwarzanie klatek na sekundę 24 kl./s, łatwo zapomnieć, że przed Ultra HD Blu-ray oryginalne płyty Blu-ray i HD-DVD były pierwszymi mediami domowymi, które potrafiły poradzić sobie z tą częstotliwością klatek . Telewizja nadawana, wszystkie formaty taśm wideo dla konsumentów, LaserDisc, a nawet DVD wykorzystywały wideo z przeplotem. Tak, DVD było pierwszym formatem oferującym skanowanie progresywne, ale nie przy 24 klatkach na sekundę. Ważną lekcją z historii Hollywood, którą być może łatwo zapomnieć, ponieważ większość z nich wydarzyła się tak dawno temu, jest to, że każda ważna zmiana technologii doprowadziła również do powstania nowych gatunków filmowych i znacząco zmieniła równowagę między istniejącymi gatunkami filmowymi.[/FONT]
[FONT="]
HFR to potężne nowe narzędzie
[/FONT][FONT="] HFR to potężne nowe narzędzie do tworzenia filmów w większym zestawie narzędzi, dlatego wymagana jest eksploracja. Stare sposoby nie będą działać z HFR, po prostu dlatego, że są oparte na różnych założeniach dotyczących tworzenia filmów. Może HFR stworzy zupełnie nowe gatunki, może wzniesie animację komputerową na wyżyny, których jeszcze nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić. W połączeniu z animacją komputerową HFR może spowodować, że aktorzy CGI będą bardziej przekonujący niż aktorzy na żywo. Po prostu jeszcze nie wiemy. W oparciu o wcześniejsze doświadczenia wiemy jednak, że za każdym razem, gdy pojawia się ważna innowacja, zaczyna się dyskusja: „Kto chce usłyszeć, jak mówią aktorzy”, „Nikt nie chce filmu kolorowego” i tak dalej. Ten sposób myślenia jest z czasem przegraną dyskusją. Nie jest rzeczą oczywistą, że 24 klatki na sekundę będzie trwać wiecznie.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Co będzie dalej?
[/FONT]
[FONT="]Przejściowe rozwiązania trwają wiele lat, a czasem nawet dziesięcioleci, kiedy masz silnie ugruntowaną strukturę, taką jak system studia Hollywood z globalnym systemem dystrybucji kina, ale innowacje nigdy się nie kończą, także w branży filmowej. Nowe narzędzia wtórne do tworzenia filmów są wdrażane w bieżącym przepływie pracy i są stosowane przez przemysł. Helikoptery - wspaniale, zróbmy zdjęcia z estakady. Drony ? Extra. Duże ekrany LED ? Korzystanie z gigantycznych ekranów LED pokazujących renderowane środowiska wirtualne zamiast zielonych ścian jak w przypadku Mandaloriana ? Absolutnie. W każdym razie jest za wcześnie, aby wyciągać wnioski. Mieliśmy mniej niż dziesięć filmów HFR od zaledwie kilku reżyserów. Wszystkie te zostały pomyślane jako sposób na lepsze 3D. Tymczasem sama 3D potrzebowała dziesięcioleci, aby Hollywood dobrze się stało, stało się głównym nurtem i zostało zaakceptowane jako coś więcej niż nowość. Na razie najlepszą radą zobaczyć HFR na własne oczy, aby wyrobić sobie własną opinię i nie uznawać żadnych dogmatów uznawanych za absolutną prawdę. Zbieżne technologie[/FONT]
[FONT="]
[/FONT][FONT="] Należy pamiętać, że filmy hollywoodzkie są nadal tworzone i optymalizowane pod kątem kina. Techniczne możliwości produkcji filmów z przewodnikami kinowymi i jako takie wiele „prawd” w Hollywood opiera się na tym systemie. Sytuacja może się zmienić, jeśli nagle rozrywka domowa stanie się znacznie większym rynkiem dla Hollywood, co tak naprawdę dzieje się już w 2018 i 2019 roku, a być może znacznie dziać się bardziej dramatycznie w 2020 roku. Produkcja filmów zoptymalizowana dla telewizorów najprawdopodobniej wyglądałaby inaczej niż produkcja filmów zoptymalizowana dla kina . W końcu to, co działa dobrze w kinie, niekoniecznie działa dobrze na telewizorze. Badania przeprowadzone przez Dolby Labs wykazały, że wyższa jasność sprawia, że drżenie jest bardziej widoczne, podobnie jak wyższy kontrast. To, co wygląda dobrze w SDR, zbyt mocno jest podkreślone w HDR, więc kolorowcy kończą stopniowanie HDR ciemnej strony, aby tego uniknąć, co niweczy cały cel. Badanie wykazało również, że przy 50 nitach - typowej jasności przy tradycyjnej projekcji kinowej - 24 klatki na sekundę to idealna liczba klatek na sekundę, podczas gdy przy 1000 nitach - osiągniętych obecnie w dość powszechnych i niezbyt drogich telewizorach HDR - 32 klatki na sekundę .
[/FONT]
[FONT="]Chociaż telewizja pojawiła się kilkadziesiąt lat później niż kino, obie technologie znalazły się na równoległych ścieżkach, wprowadzając wiele takich samych innowacji. Film przeszedł od niemych filmów do dźwięku, od czarno-białego do kolorowego, od mono do stereo do cyfrowego dźwięku przestrzennego (Dolby, DTS, SDDS, początkowo wszystko na filmie optycznym) z coraz większą liczbą kanałów. Zmiany te były zauważalne, ale przyjęły podejście ewolucyjne. Ale ostatnio w branży kinowej pojawiły się innowacje, które są poważnymi zmianami technicznymi, ale całkowicie za kulisami i bardzo subtelne, jeśli w ogóle zauważalne dla widza: od filmu chemicznego do projekcji cyfrowej, z filmami dystrybuowanymi na dyskach twardych w kasetach i wkrótce w Internecie. Kolejny ważny krok w kinie będzie prawdopodobnie najbardziej drastyczny od stulecia: od projekcji na srebrnym ekranie do wyświetlaczy „z bezpośrednim widokiem”.[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="] Oczywiście, bez CRT, bez plazmy, bez LCD, bez OLED, ale przez prawdziwe diody LED. Zapewniają one znacznie większą jasność, kontrast i zakres dynamiczny, a także przywracają ekrany kinowe na równi z kinem domowym - w których obecnie znacznie wyprzedzają rozdzielczość przestrzenną, zakres dynamiczny i jasność - tylko znacznie większe. Doda to również elastyczność w stosowaniu wyższych częstotliwości klatek, choć to, czy zostanie to użyte, jest wątpliwe, biorąc pod uwagę powyższe rozważania i ogólnie konserwatywny charakter branży filmowej. Ta zmiana wprowadzi także nowych uczestników na rynek. Samsung, który nigdy nie był w branży kinematografii, wprowadził na rynek technologię „Onyx Cinema LED” - ekrany o średnicy 34 stóp (10 metrów) z prawdziwą rozdzielczością 4K 4096 x 2160. Pierwszymi kinami rozwijającymi się od 2017 roku były: Lotte Cinema World Tower w Seulu, Paragon Cineplex Theatre w Bangkoku, Pacific Theatres Winnetka w Chatsworth w Kalifornii, na północ od Los Angeles, Pathé Beaugrenelle w Paryżu, Sambil Leganés w Madrycie i Kino Shoudu w Pekinie.[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="][/FONT][FONT="]To przejście zajmie lata. Te rzeczy nie są tanie, a technologia, którą zastępuje, również nie jest tania. To inwestycja kapitałowa. Ale technologia kinowa i telewizyjna są coraz bardziej zbieżne. W przyszłości ekranem kinowym będzie zasadniczo bardzo duży telewizor - zwykle z dużo lepszym systemem Dolby Atmos. Spodziewaj się transferu technologii telewizyjnej do kina, aby wrócić do domu. Pierwsze znaki są już tutaj. Jeśli masz wystarczająco głębokie kieszenie, możesz kupić wyświetlacz mikro-LED Samsunga „ The Wall ”. Jest to system modułowy, co oznacza, że możesz konstruować różne rozmiary i rozdzielczości ekranu. Jeden moduł mierzy 16 x 18 cali i liczy 360 x 360 pikseli. Telewizor HD użyje 18 modułów, wyświetlacza 4K 76 i 8K jednego 288. Naprawdę nie ma ograniczeń. Możliwe są również wyświetlacze 16K. Jedynym ograniczeniem są w zasadzie pieniądze. Pojedynczy moduł to koszt około 10 000 $.
[/FONT]
[FONT="]
OPCJE ROZMIARU DLA TELEWIZORÓW SAMSUNG „THE WALL” MICRO-LED
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Specyfikacje i rozmiary Sony Canvas lub „Cledis” (zintegrowana struktura lub system wyświetlania Crystal LED) są bardzo podobne . Ta technologia jest oczywiście skierowana głównie do profesjonalnych aplikacji, ale Sony wyraźnie twierdzi, że jest również dostępna do salonów . Aby stało się to czymś na rynku masowym, potrzebujemy obniżki cen o około 99%. To brzmi bardzo stromo, ale byliśmy świadkami tego dokładnie na rynku telewizorów 4K w ciągu ostatnich siedmiu lat. Świetna wiadomość: podobnie jak produkt kinowy, produkt domowy oferuje mocny HDR (idealna czerń i jasność szczytowa 1000 nitów), szerokie kąty widzenia i 120 klatek na sekundę HFR.
[/FONT]
[FONT="]HFR dla innych treści telewizyjnych[/FONT]
[FONT="] Więc jeśli tylko w przypadku scenariuszy ważne są niskie liczby klatek, czy wyższe liczby klatek są lepsze tam, gdzie liczy się realizm, np. Filmy przyrodnicze i sporty na żywo? Dowody na to wskazują. HFR zwiększa poczucie „bycia tam” w dobry sposób. Ale zanim przejdziemy do tego, wróćmy do definicji HFR. Telewizja nadawcza jest teraz dostępna w różnych rozdzielczościach. Trend jest w górę, ale bardzo powolny. Powiązanym trendem jest to, że powoli, ale z pewnością pozbywamy się wideo z przeplotem, w którym „pola” są wyświetlane kolejno. W rozdzielczości 1080 HD nadal jest dużo treści 50i i 60i, ale w rozdzielczości Ultra HD dozwolone jest tylko skanowanie progresywne z pełną klatką. Dozwolone są różne szybkości klatek (w tym ułamkowe), ale 50p i 60p nie są uważane za HFR - są to standardowe szybkości klatek. Kiedy organizacje takie jak Forum Ultra HD mówią o wysokiej liczbie klatek na sekundę, oznaczają one co najmniej dwukrotność tego - 100 lub 120 klatek na sekundę i więcej.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Co powoduje bardzo wolne przejście do wyższych częstotliwości klatek?[/FONT]
[FONT="] Czy to głupiutki wyścig liczbowy, jak niektórzy twierdzą, że stało się przejście do wyższej rozdzielczości przestrzennej (4K, 8K)? Nie do końca. Nawet jeśli nie potrzebujemy go ani nie chcemy w przypadku filmów, są pewne zalety. Po pierwsze, dlaczego przechodzimy do wyższych rozdzielczości ekranu? Tylko dlatego, że twórcy telewizji mogą i widzą telewizory o wyższej rozdzielczości i wyższych marginesach? Nie, kryje się za tym coś więcej niż rozwój technologii. Od wielu dziesięcioleci telewizory stają się coraz większe. Jest to dość stały trend, a średnia średnica rośnie o około 1 cal rocznie na wszystkich terytoriach, nawet jeśli te średnie różnią się w zależności od regionu. W międzyczasie nasza odległość oglądania niewiele się zmienia. Pokoje dzienne (również różniące się średnią wielkością geograficznie) nie powiększyły się znacząco. Dlatego potrzebujemy więcej pikseli. Teraz przy wyższych rozdzielczościach wzrasta ryzyko rozmycia w ruchu . W przypadku 8K jest to szczególnie widoczne. Treści sportowe 8K, takie jak Igrzyska Olimpijskie, prawdopodobnie nie chcesz oglądać z częstotliwością klatek niższą niż 100 klatek na sekundę. Chociaż japoński publiczny nadawca NHK ogłosił już dawno, że będzie kręcił i transmitował wiele części olimpiady w 8K, nie powiedział jeszcze, z jaką częstotliwością klatek. Trudności z HFR[/FONT]
[FONT="]
Podczas gdy nagrywanie, nagrywanie i przesyłanie HFR może być stosunkowo proste (prawdopodobnie bardziej niż HDR), istnieje komplikacja: Jak osiągnąć wsteczną kompatybilność z telewizorami o standardowej częstotliwości klatek i systemami transmisji? W tej chwili istnieją dwa podejścia do tego, a DVB i ATSC rozwiązują to na różne sposoby. Tutaj będzie trochę bardziej techniczny wywód. Co mają ze sobą wspólnego: Obaj używają techniki zwanej podwarstwami czasowymi w celu wstecznej zgodności HFR z SFR. ATSC obejmuje opcjonalne filtrowanie czasowe w celu ulepszenia standardowego obrazu o częstotliwości odświeżania, gdy stosuje się podwarstwę czasową, HFR: DVB i ATSC - podwaliny czasowe
[/FONT][FONT="] Jak to działa?[/FONT]
[FONT="] W ATSC i DVB zarówno PID (ID programu) = 0 to wersja SFR, a PID = 1 to element wzmacniający HFR, który ma być używany wraz z PID 0 do odtworzenia wersji HFR. W DVB tak naprawdę nie miałoby znaczenia, który PID oglądałeś, są to tylko nieparzyste i parzyste klatki, więc każda reprezentuje szybkość przesyłania klatek o połowę klatki, z niewielkim przesunięciem czasowym. W ATSC ramki są nieco inne. Ramki w PID 0 są ważoną sumą nieparzystych i parzystych ramek sygnału HFR. Powoduje to, że zawartość PID 0 ma sztuczne rozmycie ruchu. Kamera HFR potrzebuje migawki 360 stopni (tzn. Fotony są rejestrowane w zasadzie przez 100% czasu; aparat nie mruga). Zawartość ramek PID 1 stanowi ważoną różnicę między dwoma sygnałami. Sztuczka występuje w odbiorniku: tak jak w DVB, jeśli nie wiesz lepiej, pokaż PID 0, otrzymasz użyteczny sygnał SFR z pełnym rozmyciem ruchu (w zależności od wag). Jeśli wiesz lepiej, odzyskujesz kolejne klatki HFR, sumując i różnicując dwie klatki PID, aby odtworzyć oryginalne klatki nieparzyste i parzyste HFR.[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="] W demonstracjach HFR, które Ultra HD Forum dało w ciągu ostatnich kilku lat, pokazali technikę DVB, a czasami we wcześniejszych demach zrobili to źle: kamera nie miała migawki 360 stopni, była bardziej jak 180, więc aparat rejestrował 100 klatek na sekundę, ale czas naświetlania wynosił 1/200 sekundy. Dziwne klatki poszły do PID 0, nawet do PID 1, a podczas oglądania tylko jednego z nich, odtwarzanie było 50 fps, ale migawka była efektywnie 90 stopni (wciąż 1/200 sekundy drugiej ekspozycji), co daje obraz bardzo staccato poprez prezentację stroboskopową, którą trudno było obejrzeć. W końcu otrzymali aparat HFR z migawką 360 stopni, więc odtwarzanie SFR wyglądało tak, jakby miało migawkę 180 stopni, co wygląda na akceptowalną.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]
WYSOKA CZĘSTOTLIWOŚĆ KLATEK JEST SZCZEGÓLNIE KORZYSTNA W PRZYPADKU TREŚCI SPORTOWYCH. ŹRÓDŁO ZDJĘCIA: FORUM ULTRA HD[/FONT]
[FONT="] Oczywiście, te dwa smaki nie konkurują na tym samym rynku, mogą współistnieć w oprogramowaniu lub w tym samym telewizorze, prawdopodobnie nie wiążą się z żadną opłatą licencyjną i nie są kwestią przyszłej wojny w formacie, na wypadek, gdyby ktoś był zmartwiony. Rozwiązań ATSC i DVB można używać do telewizji naziemnej, telewizji satelitarnej DTH, telewizji kablowej i (multicast) IPTV. A co z transmisją OTT (Unicast)? Tam ta kompatybilność nie stanowi żadnego problemu. Dostawca VoD po prostu odtwarza wersję, która pasuje do możliwości systemu przeglądarki. Może to być 60, a może 120 klatek na sekundę (w przyszłości to znaczy - obecne produkty, takie jak Apple TV, Roku, ChromeCast i Amazon Fire TV nie przekraczają 60 klatek na sekundę), ale różne liczby klatek na sekundę będą po prostu różnymi wersjami tego samego zasobu, w taki sam sposób, w jaki rozdzielczość HD i 4K czyli inna wersja tego samego zasobu. [/FONT]
[FONT="]HFR w praktyce[/FONT]
[FONT="] Czy możesz iść do sklepu i kupić telewizor lub monitor HFR? Jednym z obszarów, w którym się to przyda, są gry. Obecne komputery do gier, a także nadchodzące konsole PlayStation 5 i Xbox Series X, dziewiąta generacja, będą w stanie generować sygnał HFR. Monitory komputerowe / do gier już to obsługują. Wysoka częstotliwość klatek to jeden z niewielu obszarów, w których monitory wyprzedzają telewizory. Większość nie robi zbyt imponującej pracy pod względem wysokiego zakresu dynamiki, kontrastu, jasności szczytowej, szerokiej gamy kolorów, rozdzielczości itp. Ale chociaż telewizory obecnie nie przekraczają 60 klatek na sekundę (twierdzi, że około 120 Hz , 240 Hz itp. Często wprowadzają na rynek przesadzanie ), monitory do gier mogą teraz rutynowo obsługiwać 144 klatki na sekundę, 165 klatek na sekundę, a nawet 240 klatek na sekundę. Są uwikłani w wyścig liczbowy, starając się nadążyć za możliwościami wyjściowymi kart graficznych. Pytanie, na ile ludzkie oko może docenić różnicę między 144 klatkami na sekundę a 240 klatkami na sekundę. Mark Rejhon, założyciel Blurbusters, opowiada się za „ częstotliwością odświeżania siatkówki ” powyżej 1000 fps w oparciu o dość obszerne badania, które przeprowadzał.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="][/FONT][FONT="] LG pokazało telewizory HFR już w 2016 r. , A ostatnio w 2018 r. , Kiedy ogłosiły zestawy na 2019 r. W modelach 2018 obsługa HFR jest nadal ograniczona: mogą odtwarzać pliki HFR z USB, co udowodniono w teście LG OLED C8 . Od 2019 roku wysokiej klasy telewizory LG mają porty HDMI 2.1 z 4K przy 120 klatkach na sekundę przez FRL ( Frame Rate Link - nowy system sygnalizacji HDMI 2.1 dla przepustowości 48 Gb / s), mówi LG. 2020 telewizory LG wysokiej klasy mają tę samą obsługę HDMI 2.1 z 4k120p przez FRL. Oto, w jaki sposób promują to na swojej stronie internetowej:
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="][/FONT][FONT="] Jest to funkcja, na którą zwraca uwagę niewielu recenzentów, prawdopodobnie dlatego, że jest tam tak mało treści HFR, ale jest to jedna z rzeczy, które intrygują obecne wysokiej klasy telewizory UHD firmy LG. Są gotowe na 4K HFR z PlayStation 5 i Xbox Series X (nawet jeśli mogą wymagać aktualizacji oprogramowania układowego, aby w pełni włączyć HDMI 2.1 po certyfikacji). Bardzo niewiele innych telewizorów. LG określa również VRR z zakresem częstotliwości 4K 40-120Hz. W rzeczywistości możliwe jest również wykonywanie 4K120 (ograniczone do 8-bitowego SDR i barwy 4: 2: 0) na pasmie HDMI 2.0, ale jest to niezgodne ze specyfikacją. Samsung robi to od 2019 r. w telewizorach wysokiej klasy, a LG od 2020 r. w telewizorach OLED. Kilka generacji telewizorów obsługuje 1080p120, a czasem nawet 1440p120.
[/FONT]
[FONT="]To mieści się w zakresie przepustowości HDMI 2.0. Witryna testowa Rtings od pewnego czasu certyfikuje 1080p120 i 1440p120 w swoich recenzjach, podobnie jak w Sony A1E OLED TV z 2017 r. Mogą nawet istnieć starsze telewizory. Może minąć trochę czasu, zanim zaczniemy widzieć dostępne treści HFR, zwłaszcza treści na żywo. Jest duża szansa, że dzięki HFR, podobnie jak w rozdzielczości 4K, platformy streamingowe przejmą nadawców. Więc może spójrz na DAZN zamiast ESPN. Ale sytuacja z kurczakiem i jajami, która tak często występuje, gdy producenci sprzętu lub dostawcy treści muszą najpierw wprowadzić innowacje, nie musisz się martwić. Producenci telewizji już wykonali swoją część. Gdy telewizory 120 klatek na sekundę staną się powszechne, nadawcy mogą zacząć strzelać mecze sportowe w HFR. To niekoniecznie musi być w 4K. Program nawet w rozdzielczości 1080p przy 100 lub 120 klatkach na sekundę z HDR będzie wyglądał oszałamiająco. Dopóki nie będą na to gotowi, możesz użyć interpolacji ruchu do wykonania zadania.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="] Jeśli chcesz sam doświadczyć HFR, w domu, możesz kupić Blu-ray 4K HDR Ultra HD Billy Lynn lub Gemini Man . Oba są tworzone przy 60 klatkach na sekundę HFR, ponieważ standard UHD BD nie obsługuje 120 klatek na sekundę. W rzeczywistości nie obsługuje 48 klatek na sekundę, więc nie masz szczęścia, jeśli chcesz oglądać The Hobbit Trilogy z odpowiednią częstotliwością klatek. Regularne 1080p HD SDR Blu-ray i 3D Blu-ray zawierają film w 24fps. Blu-ray Ultra HD nie jest jeszcze dostępny, ale kiedy nadejdzie, na pewno będzie też 24 fps. Usługi VoD / streamingowe nie oferują obecnie żadnych treści HFR. Standardy
[/FONT]Standards referenced
[FONT="]DVB UHD-1 Phase 2 ( ETSI TS 101 154 v2.3.1 )
[/FONT]
[FONT="]ATSC 3.0 ( A / 341 ) [/FONT]
[FONT="][/FONT]
[FONT="]Ogromne podziękowania dla Billa Redmanna, dyrektora ds. Standardów, technologii immersyjnych mediów w InterDigital, za wyjaśnienie podejścia DVB i ATSC do kompatybilności HFR / SFR i jego wkładu w ten artykuł.[/FONT]
[FONT="] Flatpanelshd
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]

Jeśli nadążasz za technologią Ultra HD TV, możesz przypomnieć sobie, że jest w zasadzie sześć filarów :[/FONT]
[FONT="]
- Rozdzielczość przestrzenna UHD lub Ultra HD - 4K lub 8K
- HDR lub High Dynamic Range
- WCG lub Wide Color Gamut
- Głęboka rozdzielczość kolorów Lub Deep Color resolution
- HFR lub High-Frame Rate
- Audio NGA lub nowej generacji Audio - [FONT="]Next-Generation Audio[/FONT]
[/FONT]
[FONT="]HFR dla filmów[/FONT]
[FONT="] Co rozumiemy przez HFR? To zależy od tego, o czym mówimy. Jeśli chodzi o film, wszystko powyżej 24 klatek na sekundę będzie nazywane HFR. To nie jest bardzo powszechne. Liczbę głośnych filmów z HFR możesz liczyć na jednej lub na dwie ręce. Najpierw mieliśmy trylogię Petera Jacksona Hobbit , nakręconą w 3D z podwójną liczbą klatek na sekundę 48 fps. Od tamtej pory reżyser Ang Lee kontynuuje grę z Long Halftime Walk Billy'ego Lynna przy 120 klatkach na sekundę i Gemini Man z Willem Smithem przy 120 klatkach na sekundę w 3D. Późniejszy film był wyświetlany na różne sposoby: kina 2D pokazywały go w 24 klatkach na sekundę; Kina 3D pokazały to przy 60 lub 120 klatkach na sekundę, w zależności od ich możliwości . I nie bez powodu: Ang Lee dążył do wysokiej częstotliwości klatek , aby przezwyciężyć problemy związane z projekcją obrazów 3D przy 24 klatkach na sekundę - stroboskop i migotanie, tak jak zrobił to Peter Jackson. James Cameron ma nieco inne podejście, ale woli używać 120 klatek na sekundę w niektórych częściach filmów 3D, aby uniknąć migotania w ujęciach przesuwających się lub poruszających się w poprzek kadru. Ale HFR dla filmów jest bardzo dzielącą techniką. Niektórzy ludzie to uwielbiają, większość ludzi (nie mam tutaj żadnych twardych liczb) nienawidzi tego.
[/FONT][FONT="] 24 fps jest święte .[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="][/FONT][FONT="] Ale dlaczego? Częściowo dlatego, że jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Ten film ma dobrą robotę, wyjaśniając, dlaczego mamy 24 klatki na sekundę i dlaczego go zatrzymaliśmy. Ale jeśli więcej pikseli i więcej kolorów oraz więcej bitów na kolor i więcej kanałów audio jest dobrych, dlaczego więcej klatek na sekundę byłoby złe? Czy to nie dodaje realizmu? Tak, i właśnie dlatego jest zły dla filmów. Realizm nie jest celem - wręcz przeciwnie. Jest to bardzo podobne do dyskusji na temat analogowego, chemicznego ziarna filmu: niektórym się to nie podoba, ale tak jak w przypadku klatek na sekundę 24 kl./s, jest to coś, od czego nasze mózgi są uwarunkowane od prawie 100 lat.[/FONT]
[FONT="] Chociaż większość z nas nie zauważy tego świadomie, nasze mózgi rejestrują go podświadomie i wiedzą, że oglądamy odpowiedni film, być może epicką historię. Pomaga w zawieszeniu naszej niewiary i przenosi nasze mózgi do „trybu oglądania filmów” i zanurza nas, przyciąga do historii. Niektórzy nazywają 24 fps „rytmem przypominającym sen”. Zwiększony realizm odbiera to. Łamie magiczne zaklęcie. Jak zwięźle ujął to jeden z widzów : „Nie widziałem Gandalfa i in. - zamiast tego widziałem mnóstwo aktorów przebranych w dziwne kostiumy”. Billy Lynn i Gemini Man wywołali wiele tego samego rodzaju reakcji, jak widać w mediach społecznościowych. Niektórzy porównują go do domowego wideo nakręconego na GoPro lub smartfonie, wyglądając „hiperrealnie” lub „ jak gra wideo ”; inni odnoszą się do „efektu opery mydlanej”, jak to się nazywa (trochę mylące), oraz do przerażającej interpolacji ruchu, którą włączyli teściowie w telewizji.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="] Wiele jednak nie wiadomo o tym, jak nasze mózgi przetwarzają częstotliwości klatek i percepcję ruchu. Dalsze badania naukowe w tym obszarze byłyby prawdopodobnie uzasadnione.
- Jak to możliwe (przynajmniej większość z nas) podświadomie postrzegamy szybkość klatek na sekundę 24 klatek na sekundę, nie przejmując się drżeniem?
- Czy nasze mózgi są naprawdę uwarunkowane postrzeganiem 24 klatek na sekundę jako „epickiej”, ale kiedy widzimy 60i lub 60p, ten mechanizm wyłącza się i przechodzimy w tryb „telenoweli”?
- A jednak w przypadku gier wideo, które w dzisiejszych czasach dotyczą również opowiadania historii, wysoka częstotliwość klatek ma oczywiste korzyści, które najwyraźniej docenią gracze. Czy ludzie, którzy grają w gry wideo z dużą liczbą klatek na sekundę (120 klatek na sekundę i więcej), postrzegają filmy w różny sposób?
- Ponadto, pod warunkiem, że efekt Opery mydlanej jest prawdziwy, musi istnieć Odwrotny efekt Opery mydlanej, dzięki któremu zawartość telewizyjna przekonwertowana z 60 klatek na sekundę na 24 klatek na sekundę nagle zaczyna wyglądać imponująco? To, co wskazuje na to, to powszechna technika w wiadomościach sportowych, w których zmniejszają szybkość klatek do 24, 25 lub 30 klatek na sekundę, przycinają obraz, aby uzyskać szerszy współczynnik proporcji (dodając czarne paski u góry i na dole) i dodają dramatycznej muzyki, gdy chcą, aby podsumowanie gry wyglądało epicko.
- Czy liczba klatek na sekundę ma znaczenie w przypadku tradycyjnych filmów animowanych, a jeśli tak, to w jaki sposób?
- Przy jakiej liczbie klatek powyżej 24 klatek na sekundę magia przestaje działać? 25? 30? 48? 60? Niepotwierdzone dowody (trzy filmy Hobbita ) sugerują, że 48 klatek na sekundę już gwarantuje, że to rozwali, ale gdzie jest granica?
- Chociaż telenowele nigdy nie są w 3D, 3D nie wydaje się pomagać w zawieszeniu niedowierzania lub uczynić coś bardziej epickim. Być może wręcz przeciwnie. Czy to dlatego, że 3D dodaje realizmu, który podobnie jak HFR i brak ziarna, łamie czar, a nie podtrzymuje go?
- Czy to zachowanie zostało wyuczone? Czy ktoś z innej kultury, który nigdy nie był w kinie, doświadczyłby liczby klatek w ten sam sposób?
[/FONT]
[FONT="]Wraz z pojawieniem się trybu filmowca i naleganiem na dokładne odtwarzanie klatek na sekundę 24 kl./s, łatwo zapomnieć, że przed Ultra HD Blu-ray oryginalne płyty Blu-ray i HD-DVD były pierwszymi mediami domowymi, które potrafiły poradzić sobie z tą częstotliwością klatek . Telewizja nadawana, wszystkie formaty taśm wideo dla konsumentów, LaserDisc, a nawet DVD wykorzystywały wideo z przeplotem. Tak, DVD było pierwszym formatem oferującym skanowanie progresywne, ale nie przy 24 klatkach na sekundę. Ważną lekcją z historii Hollywood, którą być może łatwo zapomnieć, ponieważ większość z nich wydarzyła się tak dawno temu, jest to, że każda ważna zmiana technologii doprowadziła również do powstania nowych gatunków filmowych i znacząco zmieniła równowagę między istniejącymi gatunkami filmowymi.[/FONT]
[FONT="]
HFR to potężne nowe narzędzie
[/FONT][FONT="] HFR to potężne nowe narzędzie do tworzenia filmów w większym zestawie narzędzi, dlatego wymagana jest eksploracja. Stare sposoby nie będą działać z HFR, po prostu dlatego, że są oparte na różnych założeniach dotyczących tworzenia filmów. Może HFR stworzy zupełnie nowe gatunki, może wzniesie animację komputerową na wyżyny, których jeszcze nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić. W połączeniu z animacją komputerową HFR może spowodować, że aktorzy CGI będą bardziej przekonujący niż aktorzy na żywo. Po prostu jeszcze nie wiemy. W oparciu o wcześniejsze doświadczenia wiemy jednak, że za każdym razem, gdy pojawia się ważna innowacja, zaczyna się dyskusja: „Kto chce usłyszeć, jak mówią aktorzy”, „Nikt nie chce filmu kolorowego” i tak dalej. Ten sposób myślenia jest z czasem przegraną dyskusją. Nie jest rzeczą oczywistą, że 24 klatki na sekundę będzie trwać wiecznie.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Co będzie dalej?
[/FONT]
[FONT="]Przejściowe rozwiązania trwają wiele lat, a czasem nawet dziesięcioleci, kiedy masz silnie ugruntowaną strukturę, taką jak system studia Hollywood z globalnym systemem dystrybucji kina, ale innowacje nigdy się nie kończą, także w branży filmowej. Nowe narzędzia wtórne do tworzenia filmów są wdrażane w bieżącym przepływie pracy i są stosowane przez przemysł. Helikoptery - wspaniale, zróbmy zdjęcia z estakady. Drony ? Extra. Duże ekrany LED ? Korzystanie z gigantycznych ekranów LED pokazujących renderowane środowiska wirtualne zamiast zielonych ścian jak w przypadku Mandaloriana ? Absolutnie. W każdym razie jest za wcześnie, aby wyciągać wnioski. Mieliśmy mniej niż dziesięć filmów HFR od zaledwie kilku reżyserów. Wszystkie te zostały pomyślane jako sposób na lepsze 3D. Tymczasem sama 3D potrzebowała dziesięcioleci, aby Hollywood dobrze się stało, stało się głównym nurtem i zostało zaakceptowane jako coś więcej niż nowość. Na razie najlepszą radą zobaczyć HFR na własne oczy, aby wyrobić sobie własną opinię i nie uznawać żadnych dogmatów uznawanych za absolutną prawdę. Zbieżne technologie[/FONT]
[FONT="]
[/FONT][FONT="] Należy pamiętać, że filmy hollywoodzkie są nadal tworzone i optymalizowane pod kątem kina. Techniczne możliwości produkcji filmów z przewodnikami kinowymi i jako takie wiele „prawd” w Hollywood opiera się na tym systemie. Sytuacja może się zmienić, jeśli nagle rozrywka domowa stanie się znacznie większym rynkiem dla Hollywood, co tak naprawdę dzieje się już w 2018 i 2019 roku, a być może znacznie dziać się bardziej dramatycznie w 2020 roku. Produkcja filmów zoptymalizowana dla telewizorów najprawdopodobniej wyglądałaby inaczej niż produkcja filmów zoptymalizowana dla kina . W końcu to, co działa dobrze w kinie, niekoniecznie działa dobrze na telewizorze. Badania przeprowadzone przez Dolby Labs wykazały, że wyższa jasność sprawia, że drżenie jest bardziej widoczne, podobnie jak wyższy kontrast. To, co wygląda dobrze w SDR, zbyt mocno jest podkreślone w HDR, więc kolorowcy kończą stopniowanie HDR ciemnej strony, aby tego uniknąć, co niweczy cały cel. Badanie wykazało również, że przy 50 nitach - typowej jasności przy tradycyjnej projekcji kinowej - 24 klatki na sekundę to idealna liczba klatek na sekundę, podczas gdy przy 1000 nitach - osiągniętych obecnie w dość powszechnych i niezbyt drogich telewizorach HDR - 32 klatki na sekundę .
[/FONT]
[FONT="]Chociaż telewizja pojawiła się kilkadziesiąt lat później niż kino, obie technologie znalazły się na równoległych ścieżkach, wprowadzając wiele takich samych innowacji. Film przeszedł od niemych filmów do dźwięku, od czarno-białego do kolorowego, od mono do stereo do cyfrowego dźwięku przestrzennego (Dolby, DTS, SDDS, początkowo wszystko na filmie optycznym) z coraz większą liczbą kanałów. Zmiany te były zauważalne, ale przyjęły podejście ewolucyjne. Ale ostatnio w branży kinowej pojawiły się innowacje, które są poważnymi zmianami technicznymi, ale całkowicie za kulisami i bardzo subtelne, jeśli w ogóle zauważalne dla widza: od filmu chemicznego do projekcji cyfrowej, z filmami dystrybuowanymi na dyskach twardych w kasetach i wkrótce w Internecie. Kolejny ważny krok w kinie będzie prawdopodobnie najbardziej drastyczny od stulecia: od projekcji na srebrnym ekranie do wyświetlaczy „z bezpośrednim widokiem”.[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="] Oczywiście, bez CRT, bez plazmy, bez LCD, bez OLED, ale przez prawdziwe diody LED. Zapewniają one znacznie większą jasność, kontrast i zakres dynamiczny, a także przywracają ekrany kinowe na równi z kinem domowym - w których obecnie znacznie wyprzedzają rozdzielczość przestrzenną, zakres dynamiczny i jasność - tylko znacznie większe. Doda to również elastyczność w stosowaniu wyższych częstotliwości klatek, choć to, czy zostanie to użyte, jest wątpliwe, biorąc pod uwagę powyższe rozważania i ogólnie konserwatywny charakter branży filmowej. Ta zmiana wprowadzi także nowych uczestników na rynek. Samsung, który nigdy nie był w branży kinematografii, wprowadził na rynek technologię „Onyx Cinema LED” - ekrany o średnicy 34 stóp (10 metrów) z prawdziwą rozdzielczością 4K 4096 x 2160. Pierwszymi kinami rozwijającymi się od 2017 roku były: Lotte Cinema World Tower w Seulu, Paragon Cineplex Theatre w Bangkoku, Pacific Theatres Winnetka w Chatsworth w Kalifornii, na północ od Los Angeles, Pathé Beaugrenelle w Paryżu, Sambil Leganés w Madrycie i Kino Shoudu w Pekinie.[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="][/FONT][FONT="]To przejście zajmie lata. Te rzeczy nie są tanie, a technologia, którą zastępuje, również nie jest tania. To inwestycja kapitałowa. Ale technologia kinowa i telewizyjna są coraz bardziej zbieżne. W przyszłości ekranem kinowym będzie zasadniczo bardzo duży telewizor - zwykle z dużo lepszym systemem Dolby Atmos. Spodziewaj się transferu technologii telewizyjnej do kina, aby wrócić do domu. Pierwsze znaki są już tutaj. Jeśli masz wystarczająco głębokie kieszenie, możesz kupić wyświetlacz mikro-LED Samsunga „ The Wall ”. Jest to system modułowy, co oznacza, że możesz konstruować różne rozmiary i rozdzielczości ekranu. Jeden moduł mierzy 16 x 18 cali i liczy 360 x 360 pikseli. Telewizor HD użyje 18 modułów, wyświetlacza 4K 76 i 8K jednego 288. Naprawdę nie ma ograniczeń. Możliwe są również wyświetlacze 16K. Jedynym ograniczeniem są w zasadzie pieniądze. Pojedynczy moduł to koszt około 10 000 $.
[/FONT]
[FONT="]

[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Specyfikacje i rozmiary Sony Canvas lub „Cledis” (zintegrowana struktura lub system wyświetlania Crystal LED) są bardzo podobne . Ta technologia jest oczywiście skierowana głównie do profesjonalnych aplikacji, ale Sony wyraźnie twierdzi, że jest również dostępna do salonów . Aby stało się to czymś na rynku masowym, potrzebujemy obniżki cen o około 99%. To brzmi bardzo stromo, ale byliśmy świadkami tego dokładnie na rynku telewizorów 4K w ciągu ostatnich siedmiu lat. Świetna wiadomość: podobnie jak produkt kinowy, produkt domowy oferuje mocny HDR (idealna czerń i jasność szczytowa 1000 nitów), szerokie kąty widzenia i 120 klatek na sekundę HFR.
[/FONT]
[FONT="]HFR dla innych treści telewizyjnych[/FONT]
[FONT="] Więc jeśli tylko w przypadku scenariuszy ważne są niskie liczby klatek, czy wyższe liczby klatek są lepsze tam, gdzie liczy się realizm, np. Filmy przyrodnicze i sporty na żywo? Dowody na to wskazują. HFR zwiększa poczucie „bycia tam” w dobry sposób. Ale zanim przejdziemy do tego, wróćmy do definicji HFR. Telewizja nadawcza jest teraz dostępna w różnych rozdzielczościach. Trend jest w górę, ale bardzo powolny. Powiązanym trendem jest to, że powoli, ale z pewnością pozbywamy się wideo z przeplotem, w którym „pola” są wyświetlane kolejno. W rozdzielczości 1080 HD nadal jest dużo treści 50i i 60i, ale w rozdzielczości Ultra HD dozwolone jest tylko skanowanie progresywne z pełną klatką. Dozwolone są różne szybkości klatek (w tym ułamkowe), ale 50p i 60p nie są uważane za HFR - są to standardowe szybkości klatek. Kiedy organizacje takie jak Forum Ultra HD mówią o wysokiej liczbie klatek na sekundę, oznaczają one co najmniej dwukrotność tego - 100 lub 120 klatek na sekundę i więcej.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]Co powoduje bardzo wolne przejście do wyższych częstotliwości klatek?[/FONT]
[FONT="] Czy to głupiutki wyścig liczbowy, jak niektórzy twierdzą, że stało się przejście do wyższej rozdzielczości przestrzennej (4K, 8K)? Nie do końca. Nawet jeśli nie potrzebujemy go ani nie chcemy w przypadku filmów, są pewne zalety. Po pierwsze, dlaczego przechodzimy do wyższych rozdzielczości ekranu? Tylko dlatego, że twórcy telewizji mogą i widzą telewizory o wyższej rozdzielczości i wyższych marginesach? Nie, kryje się za tym coś więcej niż rozwój technologii. Od wielu dziesięcioleci telewizory stają się coraz większe. Jest to dość stały trend, a średnia średnica rośnie o około 1 cal rocznie na wszystkich terytoriach, nawet jeśli te średnie różnią się w zależności od regionu. W międzyczasie nasza odległość oglądania niewiele się zmienia. Pokoje dzienne (również różniące się średnią wielkością geograficznie) nie powiększyły się znacząco. Dlatego potrzebujemy więcej pikseli. Teraz przy wyższych rozdzielczościach wzrasta ryzyko rozmycia w ruchu . W przypadku 8K jest to szczególnie widoczne. Treści sportowe 8K, takie jak Igrzyska Olimpijskie, prawdopodobnie nie chcesz oglądać z częstotliwością klatek niższą niż 100 klatek na sekundę. Chociaż japoński publiczny nadawca NHK ogłosił już dawno, że będzie kręcił i transmitował wiele części olimpiady w 8K, nie powiedział jeszcze, z jaką częstotliwością klatek. Trudności z HFR[/FONT]
[FONT="]
Podczas gdy nagrywanie, nagrywanie i przesyłanie HFR może być stosunkowo proste (prawdopodobnie bardziej niż HDR), istnieje komplikacja: Jak osiągnąć wsteczną kompatybilność z telewizorami o standardowej częstotliwości klatek i systemami transmisji? W tej chwili istnieją dwa podejścia do tego, a DVB i ATSC rozwiązują to na różne sposoby. Tutaj będzie trochę bardziej techniczny wywód. Co mają ze sobą wspólnego: Obaj używają techniki zwanej podwarstwami czasowymi w celu wstecznej zgodności HFR z SFR. ATSC obejmuje opcjonalne filtrowanie czasowe w celu ulepszenia standardowego obrazu o częstotliwości odświeżania, gdy stosuje się podwarstwę czasową, HFR: DVB i ATSC - podwaliny czasowe
[/FONT][FONT="] Jak to działa?[/FONT]
[FONT="] W ATSC i DVB zarówno PID (ID programu) = 0 to wersja SFR, a PID = 1 to element wzmacniający HFR, który ma być używany wraz z PID 0 do odtworzenia wersji HFR. W DVB tak naprawdę nie miałoby znaczenia, który PID oglądałeś, są to tylko nieparzyste i parzyste klatki, więc każda reprezentuje szybkość przesyłania klatek o połowę klatki, z niewielkim przesunięciem czasowym. W ATSC ramki są nieco inne. Ramki w PID 0 są ważoną sumą nieparzystych i parzystych ramek sygnału HFR. Powoduje to, że zawartość PID 0 ma sztuczne rozmycie ruchu. Kamera HFR potrzebuje migawki 360 stopni (tzn. Fotony są rejestrowane w zasadzie przez 100% czasu; aparat nie mruga). Zawartość ramek PID 1 stanowi ważoną różnicę między dwoma sygnałami. Sztuczka występuje w odbiorniku: tak jak w DVB, jeśli nie wiesz lepiej, pokaż PID 0, otrzymasz użyteczny sygnał SFR z pełnym rozmyciem ruchu (w zależności od wag). Jeśli wiesz lepiej, odzyskujesz kolejne klatki HFR, sumując i różnicując dwie klatki PID, aby odtworzyć oryginalne klatki nieparzyste i parzyste HFR.[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="] W demonstracjach HFR, które Ultra HD Forum dało w ciągu ostatnich kilku lat, pokazali technikę DVB, a czasami we wcześniejszych demach zrobili to źle: kamera nie miała migawki 360 stopni, była bardziej jak 180, więc aparat rejestrował 100 klatek na sekundę, ale czas naświetlania wynosił 1/200 sekundy. Dziwne klatki poszły do PID 0, nawet do PID 1, a podczas oglądania tylko jednego z nich, odtwarzanie było 50 fps, ale migawka była efektywnie 90 stopni (wciąż 1/200 sekundy drugiej ekspozycji), co daje obraz bardzo staccato poprez prezentację stroboskopową, którą trudno było obejrzeć. W końcu otrzymali aparat HFR z migawką 360 stopni, więc odtwarzanie SFR wyglądało tak, jakby miało migawkę 180 stopni, co wygląda na akceptowalną.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="]

[FONT="] Oczywiście, te dwa smaki nie konkurują na tym samym rynku, mogą współistnieć w oprogramowaniu lub w tym samym telewizorze, prawdopodobnie nie wiążą się z żadną opłatą licencyjną i nie są kwestią przyszłej wojny w formacie, na wypadek, gdyby ktoś był zmartwiony. Rozwiązań ATSC i DVB można używać do telewizji naziemnej, telewizji satelitarnej DTH, telewizji kablowej i (multicast) IPTV. A co z transmisją OTT (Unicast)? Tam ta kompatybilność nie stanowi żadnego problemu. Dostawca VoD po prostu odtwarza wersję, która pasuje do możliwości systemu przeglądarki. Może to być 60, a może 120 klatek na sekundę (w przyszłości to znaczy - obecne produkty, takie jak Apple TV, Roku, ChromeCast i Amazon Fire TV nie przekraczają 60 klatek na sekundę), ale różne liczby klatek na sekundę będą po prostu różnymi wersjami tego samego zasobu, w taki sam sposób, w jaki rozdzielczość HD i 4K czyli inna wersja tego samego zasobu. [/FONT]
[FONT="]HFR w praktyce[/FONT]
[FONT="] Czy możesz iść do sklepu i kupić telewizor lub monitor HFR? Jednym z obszarów, w którym się to przyda, są gry. Obecne komputery do gier, a także nadchodzące konsole PlayStation 5 i Xbox Series X, dziewiąta generacja, będą w stanie generować sygnał HFR. Monitory komputerowe / do gier już to obsługują. Wysoka częstotliwość klatek to jeden z niewielu obszarów, w których monitory wyprzedzają telewizory. Większość nie robi zbyt imponującej pracy pod względem wysokiego zakresu dynamiki, kontrastu, jasności szczytowej, szerokiej gamy kolorów, rozdzielczości itp. Ale chociaż telewizory obecnie nie przekraczają 60 klatek na sekundę (twierdzi, że około 120 Hz , 240 Hz itp. Często wprowadzają na rynek przesadzanie ), monitory do gier mogą teraz rutynowo obsługiwać 144 klatki na sekundę, 165 klatek na sekundę, a nawet 240 klatek na sekundę. Są uwikłani w wyścig liczbowy, starając się nadążyć za możliwościami wyjściowymi kart graficznych. Pytanie, na ile ludzkie oko może docenić różnicę między 144 klatkami na sekundę a 240 klatkami na sekundę. Mark Rejhon, założyciel Blurbusters, opowiada się za „ częstotliwością odświeżania siatkówki ” powyżej 1000 fps w oparciu o dość obszerne badania, które przeprowadzał.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="][/FONT][FONT="] LG pokazało telewizory HFR już w 2016 r. , A ostatnio w 2018 r. , Kiedy ogłosiły zestawy na 2019 r. W modelach 2018 obsługa HFR jest nadal ograniczona: mogą odtwarzać pliki HFR z USB, co udowodniono w teście LG OLED C8 . Od 2019 roku wysokiej klasy telewizory LG mają porty HDMI 2.1 z 4K przy 120 klatkach na sekundę przez FRL ( Frame Rate Link - nowy system sygnalizacji HDMI 2.1 dla przepustowości 48 Gb / s), mówi LG. 2020 telewizory LG wysokiej klasy mają tę samą obsługę HDMI 2.1 z 4k120p przez FRL. Oto, w jaki sposób promują to na swojej stronie internetowej:
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="][/FONT][FONT="] Jest to funkcja, na którą zwraca uwagę niewielu recenzentów, prawdopodobnie dlatego, że jest tam tak mało treści HFR, ale jest to jedna z rzeczy, które intrygują obecne wysokiej klasy telewizory UHD firmy LG. Są gotowe na 4K HFR z PlayStation 5 i Xbox Series X (nawet jeśli mogą wymagać aktualizacji oprogramowania układowego, aby w pełni włączyć HDMI 2.1 po certyfikacji). Bardzo niewiele innych telewizorów. LG określa również VRR z zakresem częstotliwości 4K 40-120Hz. W rzeczywistości możliwe jest również wykonywanie 4K120 (ograniczone do 8-bitowego SDR i barwy 4: 2: 0) na pasmie HDMI 2.0, ale jest to niezgodne ze specyfikacją. Samsung robi to od 2019 r. w telewizorach wysokiej klasy, a LG od 2020 r. w telewizorach OLED. Kilka generacji telewizorów obsługuje 1080p120, a czasem nawet 1440p120.
[/FONT]
[FONT="]To mieści się w zakresie przepustowości HDMI 2.0. Witryna testowa Rtings od pewnego czasu certyfikuje 1080p120 i 1440p120 w swoich recenzjach, podobnie jak w Sony A1E OLED TV z 2017 r. Mogą nawet istnieć starsze telewizory. Może minąć trochę czasu, zanim zaczniemy widzieć dostępne treści HFR, zwłaszcza treści na żywo. Jest duża szansa, że dzięki HFR, podobnie jak w rozdzielczości 4K, platformy streamingowe przejmą nadawców. Więc może spójrz na DAZN zamiast ESPN. Ale sytuacja z kurczakiem i jajami, która tak często występuje, gdy producenci sprzętu lub dostawcy treści muszą najpierw wprowadzić innowacje, nie musisz się martwić. Producenci telewizji już wykonali swoją część. Gdy telewizory 120 klatek na sekundę staną się powszechne, nadawcy mogą zacząć strzelać mecze sportowe w HFR. To niekoniecznie musi być w 4K. Program nawet w rozdzielczości 1080p przy 100 lub 120 klatkach na sekundę z HDR będzie wyglądał oszałamiająco. Dopóki nie będą na to gotowi, możesz użyć interpolacji ruchu do wykonania zadania.
[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
[FONT="] Jeśli chcesz sam doświadczyć HFR, w domu, możesz kupić Blu-ray 4K HDR Ultra HD Billy Lynn lub Gemini Man . Oba są tworzone przy 60 klatkach na sekundę HFR, ponieważ standard UHD BD nie obsługuje 120 klatek na sekundę. W rzeczywistości nie obsługuje 48 klatek na sekundę, więc nie masz szczęścia, jeśli chcesz oglądać The Hobbit Trilogy z odpowiednią częstotliwością klatek. Regularne 1080p HD SDR Blu-ray i 3D Blu-ray zawierają film w 24fps. Blu-ray Ultra HD nie jest jeszcze dostępny, ale kiedy nadejdzie, na pewno będzie też 24 fps. Usługi VoD / streamingowe nie oferują obecnie żadnych treści HFR. Standardy
[/FONT]Standards referenced
[FONT="]DVB UHD-1 Phase 2 ( ETSI TS 101 154 v2.3.1 )
[/FONT]
[FONT="]ATSC 3.0 ( A / 341 ) [/FONT]
[FONT="][/FONT]
[FONT="]Ogromne podziękowania dla Billa Redmanna, dyrektora ds. Standardów, technologii immersyjnych mediów w InterDigital, za wyjaśnienie podejścia DVB i ATSC do kompatybilności HFR / SFR i jego wkładu w ten artykuł.[/FONT]
[FONT="] Flatpanelshd
[/FONT]
Ostatnia edycja: