Kodowanie MPEG-H w urządzeniach Storm Audio

M.

hdtv.com.pl
StormAudio zapowiedziało wprowadzenie kompatybilności z kodowaniem MPEG-H Audio w swoich procesorach AV.

stormaudio.jpg
źródło: stormaudio.com

StormAudio, producent uważany przez wielu za twórcę jednych z najlepszych komponentów do kina domowego, przy współpracy z Fraunhofer IIS, zapowiedziało wprowadzenie wsparcia dla kodowania przestrzennego MPEG-H Audio. Możliwość wprowadzenia nowego kodowania wynika z opracowania nowego układu dekodowania ADEC (Advanced Decoder). Nowy układ zaprojektowany został w oparciu o zaawansowane procesory DSP i ARM, które pozwoliły zapewnić większą moc przetwarzania. Cała baza kodów dekodujących została na nowo przepisana, co zaowocowało jeszcze lepszą reprodukcją dźwięku, lepszym pozycjonowaniem przestrzennym oraz zgodnością z najnowszymi wersjami formatów audio uwzględniającymi Dolby Atmos, DTS:X Pro, Auro-3D, MPEG-H i Sony 360 Reality Audio (które bazuje właśnie na MPEG-H).

Układ ADEC obsługuje do 35 kanałów, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla zaawansowanych kin domowych z konfiguracjami wielokanałowymi. ADEC charakteryzuje się bardzo niskimi opóźnieniami i doskonałą synchronizacją między kanałami. Przy okazji zmian, StormAudio przechodzi również na najnowszy DAC Hyperstream IV. Nowe kości ESS Sabre, zastąpią dotychczasowe przetworniki cyfrowo-analogowe, które kończą swój cykl życia.

StormAudio planuje wypuszczenie dużej aktualizacji oprogramowania na początku drugiego kwartału 2025 r. Kluczowe funkcje obejmą ulepszoną funkcjonalność korekcji dla dokładniejszej kalibracji dźwięku oraz nowe ustawienia miksowania dla szerszej adaptowalności do różnych typów treści. Zaawansowane zarządzanie subwooferami zintegrowane będzie z kreatorem StormEasy co powinno usprawnić procedury konfiguracji. Planowane jest również wprowadzenie ulepszonego mapowania wyjść i kilka zmian poprawiających intuicyjność konfiguracji.

mpegh-logo.jpg
źródło: mpegh.com

Wspomniane kodowanie MPEG-H powoli zdobywa kolejne rynki. Na chwilę obecną, głównym zastosowaniem wydaje się być broadcast. Właśnie w taki sposób MPEG-H jest wykorzystywane m.in. w Japonii i Korei Południowej. Standard pozwala na obsługę dużej liczby kanałów audio, które można miksować, aby symulować szeroką przestrzeń 3D. W zastosowaniach kina domowego można uzyskać od ośmiu do 64 kanałów głośnikowych (oraz 128 ścieżek kodeka). Metadane poszczególnych strumieni audio zawierają m.in. lokalizacje X, Y i Z w przestrzeni 3D oraz informacje na temat wzmocnienia i zależności. Program miksujący i sprzęt dostosowują wszystkie informacje i generują położenie obiektu podczas renderowania. Innymi słowy, kodowanie kanału nie miksuje wstępnie dźwięku dla określonej konfiguracji, takiej jak 5.1, czy 7.1. Zamiast tego dźwięk jest obrabiany tuż przed wyjściem do głośników i dostosowywany do ilości obecnych kanałów.

Jednym z ciekawszych elementów kodowania MPEG-H jest elastyczność w zakresie dostosowywania dźwięku. W przypadku transmisji sportowych, kodowanie umożliwia np regulowanie głośności tłumu podczas meczów lub zarządzanie dźwiękiem komentatorów. Teoretycznie, podczas oglądania filmów możliwe będzie także np wzmocnienie samych dialogów. MPEG-H wspiera także dźwięk ambisoniczny, który stosowany jest w światach rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Tutaj dźwięk jest traktowany jako pełna, 360-stopniowa sfera dźwięku, skierowana na centralny punkt.

Nowe kodowanie dostępne będzie we wszystkich produktach StormAudio: ISP Elite, ISP Core 16, ISP Evo oraz ISR Fusion. W przeciwieństwie do popularnego podejścia, producent nie zostawi swoich dotychczasowych klientów bez możliwości zyskania nowych opcji. W starszych urządzeniach dostępna będzie wymiana modułów, która pozwoli unowocześnić dotychczasowe systemy bez konieczności zakupu nowego procesora.
 
Do góry