Amatorzy filmowania trójwymiarowego od dawna wyczekują na amatorską kamerę 3D. Kilka firm opracowało takie kamery i wyprodukowano serie próbne ale proponowane ceny ich zakupu były zniechęcające.
Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w zakresie sprzętu profesjonalnego. Nie dziwi więc, że zarówno amatorzy jak i profesjonalnalni producenci filmowi najchętniej budują układy kamer do filmowania 3D na bazie seryjnie produkowanych kamer 2D. Do tej pory amatorzy musieli się zadowolić układami kamer 3D SD ale teraz kamery HD już trafiają do rąk amatorów i przyszła więc pora na budowanie kamer 3D HD. Prekursorem filmowania 3D HD w Polsce jest Andwal, którego udało mi się namówić, na krótki opis swojego filmu (i ujawnienie zdjęć zestawu kamer HC3) na naszym forum w temacie Filmy 3D HD (gdzie znajdują się też stosowne linki).
Ja już od dawna zajmuje się czysto amatorskim filmowaniem 3D. Na początku podstawową trudnością było synchronizowanie pracy obu kamer i trzeba było bazować na sterowaniu komputerowym z wykorzystaniem programu Stereoscopic Multiplexer (www.3dtv.at). Ale z czasem potrzebę zbudowania czegoś poręcznego dostrzegli amatorzy zaawansowani w tajnikach elektroniki wywodzący się z USA. Andwal w swoim warsztacie zastosował jeden z prototypów takiego urządzenia. Rozwinięcie idei stworzonej w USA podjęto także w Europie i tak powstało urządzenie o nazwie LPC CAM CONTROL DV1 z którym pracuję ja. W internecie można go odszukać pod nazwą Ste-fra Lanc i nabyć przez Digi - Dat (http://www.digi-dat.de/produkte/). Wymienione urządzenie wykorzystuje protokół sterownia kamerami Sony poprzez gniazdo LANC (remote control). Nadaje się ono także do niektórych modeli Canona, które bazują na identycznym oprogramowaniu.
Do tej pory do filmowania 3D używałem zestawu kamer DCR - DVD403E. Teraz przeszedłem na model SONY HDR-UX3E, jako że ta kamera Full HD jest już do nabycia w Polsce za ok. 3000zł.
Jaki sens ma filmowanie 3D HD? Moim zdaniem zasadniczy gdyż jest to format przyszłościowy. Już teraz większość kosztownej produkcji filmowej realizuje się kamerami 3D HD i w niedługim czasie napewno
zostanie ona udostępniona na rynku. W tej chwili istnieje możliwość oglądania filmów 3D HD w warunkach domowych przez odpowiednie okulary (migawkowe LCD, anaglifowe lub polaryzacyjne) o czym szeroko pisano na tym forum w temacie Filmy 3D HD. Już w tej chwili produkowane są też telewizory autostereoskopowe do oglądania filmów 3D HD bez okularów. Takie telewizory można już spotkać na dworcach np w Hong Kongu - gdzie pasażerowie mogą się zapoznawać z czymś co w niedługim czasie zawita do mieszkań prywatnych. Skoro mamy już w domu TV HD i kamery HD dlaczego nie pokusić się o własne filmy 3D HD?
Dlaczego nie zatrzymać w czasie trzeciego wymiaru? Trzeba powiedzieć też, że układ do filmowania 3D HD to jednocześnie znakomity aparat fotograficzny do zdjęć stereoskopowych, które możemy wykonywać bez statywu i to podczas filmowania - Ste -Fra Lanc bowiem na to pozwala aby dokładnie w tym samym czasie dokonać ekspozycji obu kamerami i zapisać zdjęcia w pamięci stałej gdy jednocześnie film zapisywany jest na nośniku optycznym (lub magnetycznym). Dzięki temu, że już w 19-tym wieku fotografowano w 3D dzisiaj możemy bardzo realistycznie podziwiać jak w owym czasie wyglądał Londyn czy Nowy Jork.
Dwie kamery HD zblokowane (wraz z zamontowanym układem sterowniczym) na odpowiednim uchwycie są poręczne i mieszczą się w torbie, którą gdzieś w domu ma zapewne wielu filmowców po kamerze VHS. Jak wygląda mój układ kamer pokazuje załączone zdjęcie.

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w zakresie sprzętu profesjonalnego. Nie dziwi więc, że zarówno amatorzy jak i profesjonalnalni producenci filmowi najchętniej budują układy kamer do filmowania 3D na bazie seryjnie produkowanych kamer 2D. Do tej pory amatorzy musieli się zadowolić układami kamer 3D SD ale teraz kamery HD już trafiają do rąk amatorów i przyszła więc pora na budowanie kamer 3D HD. Prekursorem filmowania 3D HD w Polsce jest Andwal, którego udało mi się namówić, na krótki opis swojego filmu (i ujawnienie zdjęć zestawu kamer HC3) na naszym forum w temacie Filmy 3D HD (gdzie znajdują się też stosowne linki).
Ja już od dawna zajmuje się czysto amatorskim filmowaniem 3D. Na początku podstawową trudnością było synchronizowanie pracy obu kamer i trzeba było bazować na sterowaniu komputerowym z wykorzystaniem programu Stereoscopic Multiplexer (www.3dtv.at). Ale z czasem potrzebę zbudowania czegoś poręcznego dostrzegli amatorzy zaawansowani w tajnikach elektroniki wywodzący się z USA. Andwal w swoim warsztacie zastosował jeden z prototypów takiego urządzenia. Rozwinięcie idei stworzonej w USA podjęto także w Europie i tak powstało urządzenie o nazwie LPC CAM CONTROL DV1 z którym pracuję ja. W internecie można go odszukać pod nazwą Ste-fra Lanc i nabyć przez Digi - Dat (http://www.digi-dat.de/produkte/). Wymienione urządzenie wykorzystuje protokół sterownia kamerami Sony poprzez gniazdo LANC (remote control). Nadaje się ono także do niektórych modeli Canona, które bazują na identycznym oprogramowaniu.
Do tej pory do filmowania 3D używałem zestawu kamer DCR - DVD403E. Teraz przeszedłem na model SONY HDR-UX3E, jako że ta kamera Full HD jest już do nabycia w Polsce za ok. 3000zł.
Jaki sens ma filmowanie 3D HD? Moim zdaniem zasadniczy gdyż jest to format przyszłościowy. Już teraz większość kosztownej produkcji filmowej realizuje się kamerami 3D HD i w niedługim czasie napewno
zostanie ona udostępniona na rynku. W tej chwili istnieje możliwość oglądania filmów 3D HD w warunkach domowych przez odpowiednie okulary (migawkowe LCD, anaglifowe lub polaryzacyjne) o czym szeroko pisano na tym forum w temacie Filmy 3D HD. Już w tej chwili produkowane są też telewizory autostereoskopowe do oglądania filmów 3D HD bez okularów. Takie telewizory można już spotkać na dworcach np w Hong Kongu - gdzie pasażerowie mogą się zapoznawać z czymś co w niedługim czasie zawita do mieszkań prywatnych. Skoro mamy już w domu TV HD i kamery HD dlaczego nie pokusić się o własne filmy 3D HD?
Dlaczego nie zatrzymać w czasie trzeciego wymiaru? Trzeba powiedzieć też, że układ do filmowania 3D HD to jednocześnie znakomity aparat fotograficzny do zdjęć stereoskopowych, które możemy wykonywać bez statywu i to podczas filmowania - Ste -Fra Lanc bowiem na to pozwala aby dokładnie w tym samym czasie dokonać ekspozycji obu kamerami i zapisać zdjęcia w pamięci stałej gdy jednocześnie film zapisywany jest na nośniku optycznym (lub magnetycznym). Dzięki temu, że już w 19-tym wieku fotografowano w 3D dzisiaj możemy bardzo realistycznie podziwiać jak w owym czasie wyglądał Londyn czy Nowy Jork.
Dwie kamery HD zblokowane (wraz z zamontowanym układem sterowniczym) na odpowiednim uchwycie są poręczne i mieszczą się w torbie, którą gdzieś w domu ma zapewne wielu filmowców po kamerze VHS. Jak wygląda mój układ kamer pokazuje załączone zdjęcie.

Ostatnia edycja: