Formaty dzwięku w kinie domowym

tomekv1

New member
Witam;
Poszukuję informacji na temat formatów dźwięku wykorzystywanych w kinie domowym takich jak Dolby Digital, DDPL2, PCM itd. Interesuje mnie który z formatów dźwięku jest najlepszy.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Nie ma takiego czegoś jak najlepszy i najgorszy. Każdy jest wykorzystywany do czegoś innego. Załączasz sobie ten który ci pasuje, pod warunkiem że film/muzyka posiada ścieżkę dźwiękową w tym formacie. Jak film jest nagrany w DD to w tym formacie oglądasz. Jak w DD i DTS, to DTS lepiej zagra. Stereo, to stereo. 5 CH Stereo powoduje że dźwięk gra równo na wszystkich kolumnach. PL II tworzy z dźwięku stereo takie pseudo DD. Direct gra bez żadnych podbić, korekcji itp, czyli tak jak jest oryginalnie nagrane na płycie. Masz jeszcze formaty THX, Neo 6 itd. Musisz sam sobie pokombinować który ci się najbardziej podoba przy filmie/muzyce.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

przemko77

Well-known member
Bez reklam
Krzysiek trochę namieszał

Największe doświadczenie w tej dziedzinie ma amerykańska firma Dolby Laboratories twórca również okładów redukcji szumów Dolby B /C wykorzystywanych w magnetofonach w latach 80-tych

Dolby Pro-Logic jest matrycowym systemem dekodowania wykorzystuje 2 kanałowy system stereo w którym zawarte są dodatkowe informacje o 2 kolejnych kanałach centralnym i tylnym (surround) przy czym tylny kanał jest sztucznie rozdzielony na lewy i prawy .Przednie kanały są stereofoniczne i pełno zakresowe 20-20.000Hz ,tylny kanał jest monofoniczny i ograniczony pasmem 100-7.000Hz ,rozwinięciem tego systemu jest Dolby Pro-Logic II ,gdzie wszystkie kanały są stereofoniczne i pełnozakresowe 20-2000Hz
Pewną wadą tego rozwiązania jest to że aby w ogóle mogło dojść do dekodowania urządzenie np.amplituner musi zawierać wbudowany dekoder Dolby Pro-Logic

Ciekawą alternatywę przedstawiła firma Hughes Aircraft opracowując system SRS (Sound Retrival System ) który umożliwia uzyskanie dźwięku przestrzennego (trójwymiarowego) z dowolnego źródła stereo nie opiera się na kodowaniu i dekodowaniu dużą zaletą jest brak krytycznej pozycji odsłuchowej jak w przypadku innych systemów ,zasada jest dość prosta
Sygnał stereo składa się z dwóch kanałów L + P ,system SRS łączy te dwa kanały oraz wyznacza sumę i różnicę (L+R ) oraz (L-R) (R-L)

Kolejnym systemem jest Dolby Digital 5.1 - jest w pełni cyfrowym systemem z wydzielonym kanałem subwofera ,osobny zapis każdej ścieżki zapewnia bardzo dobrą separację kanałów ,system jest spotykany szczególnie w przypadku płyt DVD
Najlepszym system jest Dolby Digital True HD - jest to w pełni bezstratny system zapewniający obsługę 8 kanałów czyli zapis 7.1 jest wykorzystywany na płytach Blu-ray
Alternatywne są stosowane systemy DTS ,DTS -HD (DTS-ES ,DTS 24/96)
 
Ostatnia edycja:

zpoe

New member
Najlepszym system jest Dolby Digital True HD - jest to w pełni bezstratny system zapewniający obsługę 8 kanałów czyli zapis 7.1 jest wykorzystywany na płytach Blu-ray
Alternatywne są stosowane systemy DTS ,DTS -HD (DTS-ES ,DTS 24/96)

Czy DTS jest stosowany alternatywnie?...producenci decydują o tym z czyjego formatu chcą skorzystać...DTS dla formatów HD ma DTS-HD Master Audio i DTS-HD High Resolution z czego MA wykorzystuje także 8 kanałów, niezdegradowany sygnał o zmiennej przepływności do 24,5 Mbps dla płyt BR, częstotliwośc próbkowania 96kHz i rozdzielczość 24 bitów...więc że True HD jest najlepszym systemem to się nie zgodzę...zależy to od realizacji dzwięku
 

przemko77

Well-known member
Bez reklam
Owszem zgadza się w audiofilskim światku DTS jest postrzegany jako lepszy pod względem dźwięku ,moja wypowiedź akurat dotyczyła Dolby ,jednak to Dolby jest bardziej uniwersalnym systemem .Niestety wadą jest to że DTS i Dolby nie są ze sobą kompatybilne

Jeżeli chodzi o PCM jest to modulacja impulsowo -kodowa nie ma zastosowania w kinie domowym ,jest natomiast wykorzystywana w przypadku płyt CD jest to skomplikowana operacja .Sygnały PCM lewego i prawego kanału są multipleksowane czyli łączone w jeden strumień bitów kodowane obejmuje trzy operacje podział słów 16 bitowych na słowa 8 bitowe i zakodowanie ich w słowach 14 bitowych ,przeplatanie (iverleaving) oraz dodanie 8 bitowych słów parytetowych ,następnie układ dokonuje podziału danych na porcje zwane pakietami (inne nazwy to bloki lub ramki ) dane te zostają oznaczone sygnałem rozpoznawczym w celu ułatwienia dekodowania.......i to wszystko
 
Do góry