Krzysiek trochę namieszał
Największe doświadczenie w tej dziedzinie ma amerykańska firma Dolby Laboratories twórca również okładów redukcji szumów Dolby B /C wykorzystywanych w magnetofonach w latach 80-tych
Dolby Pro-Logic jest matrycowym systemem dekodowania wykorzystuje 2 kanałowy system stereo w którym zawarte są dodatkowe informacje o 2 kolejnych kanałach centralnym i tylnym (surround) przy czym tylny kanał jest sztucznie rozdzielony na lewy i prawy .Przednie kanały są stereofoniczne i pełno zakresowe 20-20.000Hz ,tylny kanał jest monofoniczny i ograniczony pasmem 100-7.000Hz ,rozwinięciem tego systemu jest Dolby Pro-Logic II ,gdzie wszystkie kanały są stereofoniczne i pełnozakresowe 20-2000Hz
Pewną wadą tego rozwiązania jest to że aby w ogóle mogło dojść do dekodowania urządzenie np.amplituner musi zawierać wbudowany dekoder Dolby Pro-Logic
Ciekawą alternatywę przedstawiła firma Hughes Aircraft opracowując system SRS (Sound Retrival System ) który umożliwia uzyskanie dźwięku przestrzennego (trójwymiarowego) z dowolnego źródła stereo nie opiera się na kodowaniu i dekodowaniu dużą zaletą jest brak krytycznej pozycji odsłuchowej jak w przypadku innych systemów ,zasada jest dość prosta
Sygnał stereo składa się z dwóch kanałów L + P ,system SRS łączy te dwa kanały oraz wyznacza sumę i różnicę (L+R ) oraz (L-R) (R-L)
Kolejnym systemem jest Dolby Digital 5.1 - jest w pełni cyfrowym systemem z wydzielonym kanałem subwofera ,osobny zapis każdej ścieżki zapewnia bardzo dobrą separację kanałów ,system jest spotykany szczególnie w przypadku płyt DVD
Najlepszym system jest Dolby Digital True HD - jest to w pełni bezstratny system zapewniający obsługę 8 kanałów czyli zapis 7.1 jest wykorzystywany na płytach Blu-ray
Alternatywne są stosowane systemy DTS ,DTS -HD (DTS-ES ,DTS 24/96)