
Jeśli miałbym stworzyć audio-słownik synonimów, to najprawdopodobniej Arcam odpowiadałby stwierdzeniu precyzja. Zestaw A38/P38/CD37 mógłby świecić przykładem w tej kwestii, dodając do niego czystość, szybkość i szlachetność. Ale zanim nieco więcej rozpiszę się o tym jak brzmi zestawienie, kilka słów na temat tego jak wygląda.

Solidność wykonania, całkiem przyjazne rozwiązania i szerokie możliwości spodobać się powinny wielu zainteresowanym. Surowy i techniczny wygląd pewnie nie, ale to już kwestia gustu. Czytelne, zielone wyświetlacze zarówno w odtwarzaczu CD jak i wzmacniaczu, które można wyłączyć lub przyciemnić, w połączeniu z solidnymi przyciskami i blisko środka umieszczonym pokrętłem we wzmacniaczu sprawiają, że obsługa całości jest nad wyraz intuicyjna. Intuicyjność nieco psuje pilot, do którego szczególnie nowi użytkownicy Arcam'a prawdopodobnie będą musieli się przyzwyczaić.

Interga A38 co prawda ma opcję przełączenia pracy w tryb końcówki mocy/procesora, co jest do wykorzystania w zestawie kina, w połączeniu z odpowiednim amplitunerem, lub z monoblokami w stereo, jednak jest ona tak niefortunnie umieszczona, że ci, którzy chcieliby cieszyć się dobrym kinem bez rezygnowania z wysokiej klasy stereo, musieliby odpowiednio zaaranżować pomieszczenie. Ciekawym rozwiązaniem, z którego skorzystałem jest natomiast zintegrowanie A38 z firmową końcówką mocy P38. W tym przypadku A38 może pracować jako wzmacniacz zintegrowany zasilając środkowo-wysokie pasmo kolumn, a w tym czasie P38 zajmuje się dołem. Do tego dodajmy jeszcze CD37 i mamy komplet, który wygląda i brzmi wyjątkowo.

Pierwsze, co daje się usłyszeć to precyzja i równowaga. Zestaw Arcam jest dokładny i wyważony pod względem tonalnym. Pierwsze myśli jakie się nasuwają na początku obcowania z Arcam'em, to balans i neutralność. Na moje ucho jest to jeden z bardziej zrównoważonych brzmieniowo systemów, ale z nutką zadziorności w górnym zakresie i nieznacznie zaokrąglonego dołu, co sprawia że raczej mało kto określi go jako ostry. Jest to zupełnie inna pod względem charakteru brzmienia konstrukcja niż zestawienie odtwarzacza CD17 (a nawet CD37) z A18 czy z A28. Kolejną bardzo szybko zauważalną cechą jest precyzja i dokładność. Zestaw Arcam A38+P38+CD37 nisko schodzi basem co w połączeniu z wspomnianym charakterem owocuje wyrafinowanie, szczegółowość i kontrolę całego pasma. Po pewnym czasie dochodzimy do pytania, czy jest coś czego mu brakuje skoro ma wszystko i to wszystko jest tu lekko ostre, a tam lekko krągłe? Nie ma on timingu i rytmu Naim'a. Nie wychodzi tak do słuchacza, ale oferuje w zamian precyzję z detalicznością, jakiej na próżno szukać w innych konstrukcjach. Co ważne, w zestawieniu ze stereofoniczną końcówką mocy jest w stanie napędzić wiele zestawów głośnikowych.
Dane technicze Arcam A38:
Obydwa kanały wysterowane: 20 Hz-20 kHz/8 Ω 100 W
Jeden kanał wysterowany: 1 kHz/8 Ω 150 W
Obydwa kanały wysterowane: 20 Hz-20 kHz/4 Ω 140 W
Jeden kanał wysterowany: 1 kHz/4 Ω 200 W
Całkowite zniekształcenia harmoniczne (8 Ω/80 % mocy/1 kHz): 0,005 %
Wejście gramofonowe (opcja): MM/MC
Więcej informacji na stronie producenta
Dane techniczne Arcam P38:
Obydwa kanały wysterowane: 20 Hz-20 kHz/8 Ω 100 W
Jeden kanał wysterowany: 1 kHz/8 Ω 150 W
Obydwa kanały wysterowane: 20 Hz-20 kHz/4 Ω 140 W
Jeden kanał wysterowany: 1 kHz/4 Ω 200 W
Całkowite zniekształcenia harmoniczne (8 Ω/80 % mocy/1 kHz): 0,005 %
Więcej informacji na stronie producenta

Dane techniczne Arcam CD37:
Najnowszy procesor Wolfson DAC pracujący w dwóch różnych trybach
Rodzimy procesor DSD konwertujący sygnał SACD
Wysokiej jakości wzmacniacze operacyjne Burr Brown OPA2134
Audiofilskie kondensatory WIMA w sekcji wyjść
Więcej informacji na stronie producenta

Mimo iż A38 zdobył jako samodzielny wzmacniacz zintegrowany wiele nagród, to mi zdecydowanie bardziej odpowiada w połączeniu z P38, dając znacznie lepszą kontrolę i pełniejsze brzmienie, szczególnie w dolnym zakresie pasma. Trzeba jednak trochę uważać, ponieważ w połączeniu z CD37 zestaw staje się bardzo precyzyjną maszyną, potrafiącą dość szybko obnażyć niedociągnięcia kiepskich realizacji.