TV LCD Sharp 50EQ7EA - Recenzja | Test | Opinie

M.

hdtv.com.pl
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-11.jpg
sharpconsumer.pl​
Wstęp
Stosunkowo niedawno opisaliśmy nasze wrażenia na temat telewizora Sharp 50EQ6EA. W tekście wspominaliśmy, że siostrzanym produktem EQ6 jest model 50EQ7EA. W teorii zatem, prawie cały tekst dotyczący EQ6 powinien odnosić się także do EQ7. Dziś zdecydowaliśmy się na swego rodzaju eksperyment, w którym sprawdzamy jak w rzeczywistości prezentują się technicznie takie same produkty. Mamy nadzieję, że tekst okaże się interesujący, nie zależnie od tego, jaki telewizor leży w kręgu Waszego zainteresowania. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi wrażeniami na temat telewizora Sharp 50EQ7EA.

Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-13.jpg
sharpconsumer.pl​
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-8.jpg
sharpconsumer.pl​
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-3.jpg
sharpconsumer.pl​
Budowa
Generalna budowa telewizora EQ7 w zakresie umiejscowienia gniazd, rodzaju stopki, czy pilotów jest taka sama. Różnice dotyczą wykończenia. O ile w EQ6 zastosowano czarne aluminium z osłoną frontowego głośnika wykończoną delikatnie 'frezowanymi' rowkami, tak w przypadku modelu EQ7, ramka i "dziurkowana" maskownica są w kolorze srebrnym. Obydwie jednostki są wykonane z dobrych materiałów i w swojej klasie cenowej są pod tym względem w czołówce rynkowej. Po nieco dłuższym zapoznaniu się z pilotami, stwierdziliśmy, że można przyzwyczaić się do zastosowanych, przełącznikowych przycisków sterowania głośnością i zmianą kanałów, choć nadal w tym konkretnym przypadku naszym zdaniem ergonomia nie jest najmocniejszą stroną pilotów.


Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-4.jpg
sharpconsumer.pl​
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-6.jpg
sharpconsumer.pl​
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-14.jpg
sharpconsumer.pl​
Chcielibyśmy także wyjaśnić stwierdzenie, jakie sformułowaliśmy odnośnie użytego do budowy pilotów plastiku. Fakt... nie jest to aluminium i jakościowo odstaje od obudowy, nie mniej w tej klasie cenowej, raczej nie ma na rynku marki, która decydowałaby się na stosowanie innych niż plastik materiałów, także być może czasem zbyt mocno czepiamy się pewnych rzeczy.

Specyfikacja
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-1.jpg
sharpconsumer.pl​
Telewizor Sharp 50EQ7 (podobnie jak jego siostrzana konstrukcja EQ6) został wyposażony w 50Hz matrycę VA z technologią Quantum Dot. Diody LED umieszczono w sposób gwarantujący bezpośrednie podświetlenie (Direct LED). Systemem operacyjnym jest tu Android TV w swojej 11 odsłonie. Poza tym urządzenie dysponuje m.in. gniazdami HDMI w specyfikacji 2.1, obsługującymi m.in. technologie VRR oraz ALLM. Telewizor jest także kompatybilny z sygnałami HDR (zarówno Dolby Vision, HDR10, jak i HLG). Wybrane dane specyfikacji technicznej przedstawiają się następująco:
  • Systemy wyświetlania: LCD + Quantum Dot
  • Podświetlenie: Direct LED
  • Przekątna ekranu w cm: 126
  • Przekątna ekranu w calach: 50"
  • Rozdzielczość panelu w pikselach: 3840 x 2160
  • Active Motion 1000
  • Obsługa HDR: HDR10, HLG, Dolby Vision
  • Systemy audio: Głośnik wysokotonowy z jedwabną membraną skierowany do przodu i głośnik niskotonowy skierowany do dołu
  • Moc głośnika: 2x 15W
  • System dźwięku: BG, DK, I, L, L’, M, N
  • Korektor dźwięku
  • Dekoder Audio: Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby AC-4, DTS Virtual:X
  • Technologia dźwięku: Harman-Kardon
  • Procesor: 4 rdzeniowy (ARM Cortex-A55 @ 1500 MHz)
  • Zainstalowany RAM 2GB
  • Gniazda podłączeniowe:
    - HDMI: 4
    - USB: 2
    - Wejście antenowe
    - Wejście satelitarne
    - Wyjście audio / Wejście słuchawkowe (3,5 mm)
    - RJ 45 (LAN - 10BASE-T/100BASE-TX) x1
    - Wi-Fi
    - Pilot IR+BT
    - Bluetooth
    - Gniazdo karty Micro SDx1
  • Wstępnie zainstalowane aplikacje: Netflix, Youtube, Google Play Movies & TV, Google Play Store, Prime Video
  • Odtwarzacz multimedialny USB:
  • Video: MKV, MP4, MOV, AVI, MPG, MPEG, 3GP, 3GPP, ASF, FLV, WEBM, VOB, DAT, TS, TRP, TP
  • Audio: MP3, M4A, AAC, AC3, EAC3, DTS, WAV, FLAC, LPCM
  • Zdjęcia: JPG, JPEG, BMP, PNG, GIF, MPO
  • Strumieniowa transmisja multimediów: Video, zdjęcia, muzyka
  • HbbTV: v 2.0.2
Rekomendowana cena detaliczna: 2999pln

Zainteresowanych pełną specyfikacją, przekierowujemy na stronę producenta.

Obraz
W tej sekcji robi się ciekawie, gdyż prawdopodobnie pierwszy raz decydujemy się opisać technicznie identyczne telewizory, w dwóch różnych podejściach.

Jako że zdecydowana mniejszość czytelników i użytkowników telewizorów decyduje się na kalibracje swoich ekranów, sekcję dotyczącą jakości obrazu dzielimy na opis wrażeń w trybie fabrycznym (kino/film/ISF/Expert) oraz po kalibracji

Tryb Film (ustawienia fabryczne)
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-precal.jpg
O tym, że produkty z danej linii są obarczone pewnym marginesem błędu i w pewnym stopniu się od siebie różnią, nie mówi się zbyt często. Jednak tak właśnie jest. W teorii różnice między poszczególnymi sztukami nie powinny być znaczące. W praktyce znaczące to pojęcie względne i różne osoby mogą różnie odbierać pewne rzeczy. Na ustawieniach fabrycznych trybu film pierwsze co zauważyliśmy to dość istotną różnicę w reprodukcji koloru czarnego. W testowym EQ7 nie było już mowy o smolistej czerni jaka panowała w EQ6. Głębia pozostawała na dobrym poziomie, ale sposób odwzorowania czerni i ciemnych szarości był mniej efekciarski, a bardziej dojrzały. Trochę, jak by model EQ7 porzucił efekt WOW na rzecz wyważenia między odpowiednią głębią, a szczegółowością. Zauważalne były także różnice w reprodukcji koloru czerwonego. Mimo iż jego zaznaczanie ciągle było zauważalne, to jednak stopień intensywności był mniejszy. Wspomniana w EQ6 świetlistość, tu była widocznie mniej natarczywa, co miało przełożenie na mniejszą sztuczność. Jako że fabryczne ustawienia się pokrywają, także w tym modelu inżynierowie Sharp także zdecydowali, że fabryczny tryb film będzie miał załączone (w minimalnym stopniu) układy odpowiadające za płynność. Nie zauważyliśmy różnic między dwoma telewizorami w tym aspekcie i tu także układ działa poprawnie, dzięki czemu liczba generowanych artefaktów jest niewielka. Niestety, jak w przypadku EQ6, tak i tu upłynnienie pociąga za sobą powstawanie widocznego efektu teatralnego. Mając na uwadze preferencje większości kupujących, rozumiemy ten ruch, choć naszym zdaniem, w trybach filmowych układy upłynniania powinny pozostać wyłączone. Sharp 50EQ7 podobnie jak model EQ6 okazał się być dość wrażliwy na jakość dostarczanych sygnałów. Sprawiło to, że efekty wszelkiego rodzaju kompresji dość szybko ukazywane były na ekranie, przez co w niektórych sytuacjach tyrudno się ustrzec różnego rodzaju artefaktów. Odtwarzanie materiałów o właściwej jakości, pozwala telewizorowi zaprezentować dobry balans w zakresie ostrości, z poprawnie prezentowanymi teksturami. Ilość szumów w fabrycznym trybie mogłaby być nieco mniejsza, choć w tej kwestii telewizor nie odbiegał znacząco od średniej rynkowej. Swego czasu telewizory Sharp bardzo dobrze potrafiły sobie radzić z usuwaniem drgań podczas wyświetlania obrazów z dużą ilością gęsto ułożonych linii. Model EQ7, sprawuje się tu tak samo jak EQ6. Nie dorównuje w tej kwestii najlepszym ekranom Sharp sprzed lat, ale w swojej klasie cenowej radzi sobie dobrze.

Tryb Film (Kalibracja)
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-rgb.jpg
Po zapoznaniu się z fabrycznie ustawionym obrazem, postanowiliśmy sprawdzić, jak duże zmiany wniosą korekty ustawień. Mając na uwadze różnice wyjściowe między modelami, byliśmy ciekawi jak bardzo uda się zbliżyć do siebie te dwa modele w zakresie obrazu.
Zaczniemy od tego, że kalibracja widocznie usunęła przybarwienia skali szarości. Model EQ7 uzyskał średnią wartość błędu na poziomie 0,3, z maksymalnym poziomem 0,5, co jest wynikiem rewelacyjnym i rzadko spotykanym nawet w najwyższych modelach wielu marek. Dostrojenie ustawień przestrzeni barwowej pokazuje, że telewizor nadal ma swój charakter, ale korekty sprawiły, że stał się on bardziej 'niewidocznym elementem", pozwalając tym samym na właściwsze przekazywanie założeń twórców. Co ciekawe, ze względu na inny charakter radzenia sobie z kolorami ciemnymi, nieco inaczej wypadły ustawienia gammy. Tu także przydatna okazała się możliwość regulacji zakresu kolorów określanych jako odcień skóry (flesh tone). Jednak nasza ingerencja w tym przypadku nie była tak mocna jak w modelu EQ6. Głębia czerni pozostała na solidnym poziomie. Model EQ7 okazał się widocznie lepszy od swojego brata w zakresie prezentowania ilości szczegółów w ciemnych obszarach. Odwzorowanie kolorów udało się w dużej mierze sprowadzić do bardzo podobnych poziomów, co sprawiło że obydwa modele prezentowały się podobnie w tym zakresie. Ze względu na mniejszą świetlistość, EQ7 w naszym odczuciu prezentował łądniejszy obraz, ale nie były to kolosalne różnice.

Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-12.jpg
sharpconsumer.pl​
Telewizory w taki sam sposób reagowały na materiały HDR. Tu także Dolby Vision prezentowało się widocznie lepiej niż HDR10. Podobnie jak w EQ6, wyłączenie algorytmu upłynniania zaowocowało bardziej neutralnym przekazem. Ilość drgań przy natywnej pracy układów była minimalna i miłośnikom bardziej kinowego obrazu, praca telewizora w tym zakresie może się spodobać. Tryby pracy układów redukujących szumy podobnie jak w EQ6, podzielono na 3 stopnie intensywności. Przeskoki między nimi tu także okazały się dość delikatne, dzięki czemu stosunkowo łatwo można osiągnąć punkt, w którym ilość eliminowanych szumów nie ma jeszcze wpływu na zamazywanie szczegółów. Sharp EQ7 w tej kwestii sprawuje się dobrze, choć szukający produktów, których algorytmy w bardziej zdecydowany sposób odszumiają obraz, raczej powinni skierować swoje kroki w innym kierunku.

Tryb gier (Kalibracja)
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-satu.jpg
Co ciekawe, mimo różnych preferencji wśród osób patrzących na modele EQ6 i EQ7 pracujące z konsolą Xbox, wszyscy stwierdzili, że model EQ7 po ustawieniach prezentował się nieco lepiej niż EQ6. Zarówno odwzorowanie kolorów jak i balans między jasnością bieli a jasnością czerni wypadły na korzyść srebrnego modelu. Różnice nie były olbrzymie ale w naszym przypadku zauważalne. Jak wspominaliśmy wyżej, Sharp wyposażył swój model w technologie VRR i ALLM. Zmierzona wartość opóźnienia, podobnie jak w poprzednim przypadku nie imponowała (mając na uwadze obecne standardy). Nie mniej, pozostajemy przy zdaniu, że większość użytkowników konsol raczej nie odczuje różnic przy poziomach wartości oferowanych przez współczesne ekrany.

Pomiary
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-uni.jpg
Podczas wyświetlania plansz testowych, na ekranie Sharpa 50EQ7 dało się dostrzec pewne niedoświetlenia w rogach. Delikatne cienie w dolnej i górnej części ekranu, które były obecne w modelu EQ6, tu także występowały ale w mniejszym stopniu. Podobnie jak poprzednio, w codziennym użytkowaniu pasy nie były zauważalne, a niedoświetlenia narożników tylko sporadycznie potrafiły się ujawniać, i zdecydowanie w stopniu nie odciągającym uwagi od wyświetlanych treści. Jednolitość ekranu także można podzielić na sekcję planszowo-testową, w której można się było dopatrzeć niejednorodności oraz na rzeczywistą, gdzie niedociągnięcia nie były zauważalne. Ekran pokryto powłoką półmatową, która podobnie jak w EQ6 niezbyt dobrze sprawdziła się w kwestii odbić. Oglądanie pod kątami także nie należało do najlepszych, choć nie można powiedzieć, żeby ekran znacząco odbiegał od innych telewizorów w swojej klasie. Co ciekawe, dość duże różnice między modelami EQ6 i EQ7 wystąpiły w pokryciu przestrzeni barw HDR. Po przeprowadzonych ustawieniach, zmierzone wartości prezentowały się następująco:
Średni błąd dE2000 ułożenia RGB w skali szarości IRE 0-100: 0,3
Średni błąd dE2000 rozkładu dopasowania kolorów (Colorchecker): 2,08
Średni błąd dE2000 rozkładu nasycenia kolorów (Saturation Sweeps): 2,6
Jasność: 445 nit
Średnia temperatura: 6715
Stopa Kontrastu: 4500:1
Dostrojenie przestrzeni REC.709: 95,1%
Pokrycie przestrzeni UHDA-P3:
- 1976uv: 96,56%
- 1931xy: 93,2%
Pokrycie przestrzeni BT2020:
- 1976uv: 79,81%
- 1931xy: 76,98%
Input lag (3840x2160; 60fps): 34,5ms
Pobór energii:
- SDR: średnio 54W
- HDR: średnio 125W

Dźwięk
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-5.jpg

sharpconsumer.pl​
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-7.jpg
sharpconsumer.pl​
W zakresie brzmienia, firma Sharp zdecydowała się na współpracę z koncernem Harman. System głośników Harman/Kardon zestrojono w sposób, który uwypukla nieco średnio-wysoki zakres pasma. Frontalne ukierunkowanie głośników wysokotonowych jest bardzo przyjemnym aspektem, który wpływa m.in. na wyrazistość prezentowanych dialogów. Mimo jedwabnych kopułek, w niektórych sytuacjach głośnikom zdarza się zaszeleścić. Ogólnie pracę można określić jako dobrą, z delikatnym uszczupleniem w dolnym zakresie. Sharp poinformował nas, że w większych przekątnych, zastosowano układy potrafiące nieco niżej schodzić, co w efekcie owocuje pełniejszym zakresem pasma przenoszenia.

System operacyjny i multimedia
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-10.jpg
sharpconsumer.pl​
Praca systemu Android TV w opisywanym modelu była na tym samym poziomie z jakim spotkaliśmy się w EQ6. Można ją opisać jako poprawną. Nie jest ani wybitnie szybka, ani nadmiernie ociężała. Nie zauważyliśmy co prawda, by telewizor przy włączaniu np. serwisu Youtube, z automatu odtwarzał dźwięk poprzednio odtwarzanego klipu, co miało miejsce w EQ6, więc można pokusić się o stwierdzenie, że EQ7 ponownie okazał się deczko lepszy. Nie mniej, generalnie w tym zakresie wypada traktować urządzenia na tym samym poziomie. Możliwość konfiguracji ekranu menu głównego jest zadowalająca. Możemy dostosować wyświetlane kanały oraz konfigurować pasek ulubionych. Android TV pozwala na zainstalowanie nie tylko aplikacji streamingowych pokroju Apple TV+, HBO Max, czy Disney+, ale także programów do odtwarzania własnych plików w sieci lokalnej. Zintegrowany odtwarzacz USB jest OK, choć ma nieco dziecinnie wyglądające menu. Zakładając regularne użytkowanie, bez obciążania procesora w szczególny sposób, spodziewać się można stabilnej pracy i przyjaznego użytkowania. Zauważyliśmy, że podobnie jak w przypadku innych źródeł, także podczas odtwarzania plików przez USB, Dolby Vision ma widoczną przewagę nad HDR10.

Podsumowanie
Sharp_50EQ7-hdtvcom.pl-test-9.jpg
sharpconsumer.pl​
Nasze doświadczenie pokazało, że dwa teoretycznie technicznie identyczne produkty mogą się delikatnie między sobą różnić. Nie będą to różnice, które sprawią, że urządzenia należałoby zakwalifikować do różnych klas, ale warto wiedzieć, że w pewne aspekty mogą być bardziej lub mniej uwypuklone. Sprawdziliśmy także, że ta sama linia urządzeń po kalibracji świeci w bardzo zbliżony sposób, z mniejszą ilością różnic. Choć dla wprawnego oka pewne niuanse mogą być dostrzegalne. Jeśli chodzi o sam telewizor, to w naszym przypadku Sharp EQ7 okazał się być nieco bardziej dojrzalszą i dopracowaną konstrukcją względem opisywanego wcześniej EQ6. Nie wiemy, czy wynika z faktu, iż dostarczony EQ6 był modelem przedsprzedażowym, czy może te różnice są częścią marginesu błędu, jakim obarczona jest produkcja podzespołów. W każdym razie, podobnie jak w przypadku EQ6 (a nawet odrobinę lepiej), Sharp modelem 50EQ7EA udowadnia, że potrafi zrobić solidny produkt. Teraz pozostaje czekać i liczyć na to, że do oferty firmy trafią także modele z rozwiązaniami pozwalającymi osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty.

4stars_logo-medium.jpg
 

M.

hdtv.com.pl
To dość ogólne zapytanie. Do konsoli i przekroju różnych tytułów, jak najbardziej tak. Do PC z dobrą kartą i gier typu FPS... będzie OK, choć można wtedy szukać czegoś z odświeżaniem 100Hz i nieco niższą wartością opóźnień. Dużo zależy od budżetu.
 

nielot

Member
Czy q6 to odpowiednik q3 a q7 to odpowiednik q4?

Jest jeszcze model 50EP4EA, który występuje obecnie chyba tylko w PL. Jesteście w stanie powiedzieć coś na jego temat? Bo na stronach Sharpa nie podlega on jakby żadnej sensownej kategorii.
 

kiki

Sklep audiovideo.com.pl
Pomagam
55" Sharp nie ma i nie będzie.
Został 65EQ7 masz za 3500 zł z pakietem gratisów o wartości 500 zł .
 

kono78

Member
Na stronie Euro sa telewizory rok premiery 2023: 40FH4EA i 40FI2EA. Jest to coś warte? Czy szukać czegoś innego w tym rozmiarze?
 
Do góry