nagrany obraz "przeskakuje"- "nie jest płynny"

dawiata

New member
Witam,
mam jeden problem z sony hdr-hc5e. Otóż nagrywałem ostatnio z pół godziny materiału w pokoju przy sztucznym oswietleniu i zauważyłem podczas oglądania, że jak przechodzę z kamerą na inną osobą/inną część pokoju to obraz nie przechodzi płynnie tylko przeskakuje. Tak jakby np stabilizator obrazu zatrzymywał się na ułamek sekundy na kolejnych punktach w drodze z jednej osoby do drugiej... Podczas kierowania obiektywu w jednym tylko kierunku wszystko jest ok, filmowana scena jest dynamiczna, osoby poruszają się, nowi uczestnicy wchodzą w kadr a jednak wszystko jest ładnie pięknie, ale jak przekieruję obiektyw w inną stronę to podczas tego manewru i bezpośrednio po nim występuje to przeskakiwanie.

Mam nadzieję, że w miare zrozumiale wytłumaczyłem to denerwujące zjawisko.
No i tak się zastanawiam czy to jest wina np tego, że jest właczony stadyshot?


pzdr
 

mariof

New member
Bez reklam
to "urok" stabilizacji optycznej, tzw "elektroniczna" to kompletna porażka. Przy ujęciach z panoramowaniem trzeba stabilizację wyłaczyć albo panaramę wykonywać wolno. Jak - musisz poćwiczyć. Generalnie stabilizacja jest gadżetem w kamerach amatorskich aby obraz się nie trzęsł. Nic nie zastąpi jednak statywu choćby "nabszuszkowego" i "słusznej" wagi kamery:)
 

dawiata

New member
uhm, czyli dobrze wymyśliłem. Popróbuje teraz bez stabilizatora pofilmować i zobaczymy jak tam ze stabilnością ręki bo "wolna panorama" przy ujęciach z imprez to raczej będzie niemożliwa. Swoja drogą to myślałem ze optyczny stabilizator (lepszy lub gorszy) mają wszystkie kamery. Dziwne jakby producent kompaktowej kamery zakładał, że amator bedzie uzywał statywu...

dzięki za odpowiedz
pzdr
 

mariof

New member
Bez reklam
Stabilizator optyczny (lub, zdecydowanie gorszy - elektroniczny) w amatorskich kamerach ma inne zadanie. Ponieważ kamerki są małe i mało ważą trudno otrzymać stabilne ujęcie. Drgania ręki powodują nieprzyjemny efekt , hmmm, "nerwowości". Ponieważ producenci kamer amatorskich nie zakładają, że kupujący będą się na codzień posługiwać statywem to instalują układy stabilizujące, optyczne - w droższych modelach. W kamerach profesjonalnych nie stosuje się ich ponieważ są tylko "mniejszym złem". Tzw stabilizacja "elektroniczna" jest wg mnie zupełnie niepotrzebnym gadżetem. Podobny efekt można uzyskać w programie edycyjnym. W necie znajdziesz info jak działa "elektroniczna" stabilizacja i sądze że wnet się przychylisz do mojej opinii. Niestety dynamiczne ujęcia w słabych warunkach oświetleniowych to domena sprzętu w zupełnie innych zakresach cenowych... .
 

pxl666

Member
Bez reklam
mariof napisał:
układy stabilizujące, optyczne - w droższych modelach. W kamerach profesjonalnych nie stosuje się ich ponieważ są tylko "mniejszym złem".

nieprawda - canon xl2 ,Sony DCR-VX2100,Sony HVR-HD1000U
itd - to nie sa kamy amatorskie

 

mariof

New member
Bez reklam
Te kamery są modelami klasy amatorskiej premium lub, jak kto woli, "semi-profi". Były (są) używane przez profesjonalistów w pracy reporterskiej kiedy wielkość, waga i budżet miały znaczenie pierwszorzędne. Model Vx2100 Sony do dziś jest często uzywany do "kręcenia" wesel, komunii itd.
Sony HD1000U to HC7 w innej obudowie;) . Oczywiście nie są to modele klasy "profi" - z różnych wzgledów.
Małe i lekkie "profi" mamy np tu:
http://www.beiks.pl/sony/pmw-ex1.html
Dlaczego stosuje się stabilizatory - napisałem w poprzednim poście. Osobiście uważam, że prawidłowe trzymanie kamery i stabilna postawa da lepszy efekt niż najlepszy stabilizator optyczny - "i to by było na tyle" jak powiadał profesor Stanisławski:)
 
Ostatnia edycja:

dawiata

New member
Wyłaczyłem stabilizator cyfrowy i lipa... wczoraj idę z kamerą korytarzem przy słabym swietle i to samo... nie było panoramy a jedynie przemieszczałem się z kamerą wzdłuż wąskiego korytarza ;/
Kumpel napisał mi, że moze to być efekt występujący tylko na TV (na kompie jeszcze nie sprawdziłem bo chwilowo jest w rozsypce. Podłaczam kame przez kabel prosto do TV, obraz jeszcze nie był zgrywany i kodowany).
No i uzasadnił ten wniosek tak, że jeśli tylko na TV jest ten efekt to może to być dlatego ze kamera nagrywa w trybie 50klatek na sekunde. Doradził aby w opcjach poszukać opcji 25 klatek/s lub progressive. Niestety nie moge tego namierzyc w menu.

Co o tym myślicie?
 

robiik_pl

New member
Witaj,

Nie wiem czy to jest to samo co u mnie ale brzmi podobnie... Ja miewam podobne zjawisko w swojej Sony HC9e. Gdy krecilem psiaka w pokoju wieczorem albo nawet w ciagu dnia przy pochmurnym niebie to mialem ten problem. Zauwazalny byl zawsze a szczegolnie przy panoramie. Udalo mi sie to ujarzmic poprzez zwiekszenie predkosci migawki(shutter speed). Mam to do ustawienia w opcjach i moge sobie przypisac do przycisku na obudowie. Przy ustawieniach standardowych mialem obraz rwany co oznacza, ze kamerka sobie sama nie radzi i potrzebuje pomocy :)

pozdrawiam,
Robert
 

dawiata

New member
hmm, moja nie ma raczej takiej opcji jak ustawianie stopniowe prędkości migawki ale znalazłem w menu takie cos jak "aut woln mig" i to przełączyłem na drugą opcję jaka była nieaktywna. Zobaczymy.

pzdr
 

mariof

New member
Bez reklam
Niestety prędkość migawki można regulować tylko w modelu w wyższym modelu HC7:(. Wyłaczenie "auto slow shutter" czyli wymuszone 1/25 sec na pewno pomoże. ASS stosuje się przy słabym oświetleniu jednak przy dynamicznych scenach efektem ubocznym jest tzw "efekt stroboskopowy".
 

dawiata

New member
aha,
no to spoko, czyli chyba w koncu doszlismy do rozwiazania wspólnymi siłami ;)
Jak juz sprawdzę czy to zaiste pomogło to dam znać.

dzięki wyszystkim za pomoc

pozdros
 

pxl666

Member
Bez reklam
mariof napisał:
Te kamery są modelami klasy amatorskiej premium lub, jak kto woli, "semi-profi". Były (są) używane przez profesjonalistów w pracy reporterskiej kiedy wielkość, waga i budżet miały znaczenie pierwszorzędne. Model Vx2100 Sony do dziś jest często uzywany do "kręcenia" wesel, komunii itd.
Sony HD1000U to HC7 w innej obudowie;) . Oczywiście nie są to modele klasy "profi" - z różnych wzgledów.
Małe i lekkie "profi" mamy np tu:
http://www.beiks.pl/sony/pmw-ex1.html
Dlaczego stosuje się stabilizatory - napisałem w poprzednim poście. Osobiście uważam, że prawidłowe trzymanie kamery i stabilna postawa da lepszy efekt niż najlepszy stabilizator optyczny - "i to by było na tyle" jak powiadał profesor Stanisławski:)

ehm...oftop ale co mariof dla ciebie jest wyznacznikiem profesjonalnej kamery? bo jesli chodzi o stabilizacje optyczna to jak najbardziej jest obecna i wymagana w REPORTERSKIEJ klasie sprzetu PRO (zarowno video jak i foto)...jesli masz na mysli kinematografie to sie zgodze (choc tez zalezy do jakich ujec) ale grubo generalizujesz w mym mniemaniu...
 

mariof

New member
Bez reklam
offtop! - właśnie:).
PS kamera jest wtedy profesjonalna kiedy używa jej profesjonalista czyli osoba która z używania kamery żyje:D. Potrafi sobie sama powiedzieć czego od sprzętu oczekuje. Ja profesjonalistą, w tym sensie oczywiście, nie jestem.
 
Ostatnia edycja:

pxl666

Member
Bez reklam
mariof napisał:
offtop! - właśnie:).
PS kamera jest wtedy profesjonalna kiedy używa jej profesjonalista czyli osoba która z używania kamery żyje:D. Potrafi sobie sama powiedzieć czego od sprzętu oczekuje. Ja profesjonalistą, w tym sensie oczywiście, nie jestem.

oftop cd...
eeee bez przesadyzmow - wiele osob zyje z kamery i do profesjonalizmu im daleeeko...takich maja odbiorcow...
wg mnie sprzet pro ma zapewnic pro output - relatywnie do srodowiska ktore definiuje ow profesjonalizm (jakosc materialu, kontrola nad sprzetem / procesem rejestracji itd) reasumujac - mowiac noobsowi ze OIS jest be bo nie jest pro ...lekko przesadzasz (lagodnie mowiac)...
 
Do góry