General Information
Miłośnicy technologii śledzący poczynania różnych firm w branży elektroniki użytkowej zapewne mogą wymienić przynajmniej jedną markę, która niegdyś była globalnie istotnym graczem z dziesiątkami, czy setkami różnych produktów w swoim portfolio. JVC, Toshiba, Grundig, to nazwy, które dzisiejszym użytkownikom rzadko kiedy kojarzą się z prężnie działającymi, dużymi koncernami. Część znamienitych niegdyś firm, po różnych zawirowaniach, obecnie albo skupia się na niszowych produktach, albo praktycznie w ogóle nie istnieje. Część natomiast próbuje wrócić na rynek masowej elektroniki konsumenckiej, nieraz o własnych siłach, a nieraz korzystając z pomocy. Dziś przybliżamy przykład takich właśnie działań, podejmowanych przez firmę Blaupunkt.
Blaupunkt to firma, która w ubiegłym roku obchodziła 100-lecie swojego istnienia. Przedsiębiorstwo powstało w 1924r w Berlinie. Nazwa Blaupunkt oficjalnie została przyjęta w 1938r. i nawiązuje do niebieskich kropek, jakie naklejane były na produktach, które przechodziły kontrolę jakości. To właśnie wysoka jakość produktów sprawiła, że nabywcy nie kojarząc dokładnie nazwy producenta, zaczęli prosić o słuchawki i radia z niebieską kropką (Blau Punkt).
Pod koniec pierwszej połowy XX w. (w 1932r.) Blaupunkt (wtedy jeszcze pod nazwą Ideal) zaprezentował pierwszy, samochodowy odbiornik radiowy. Wkrótce potem firma rozpoczęła szerszą produkcję samochodowego sprzętu audio i dość szybko stała się jednym z największych, europejskich producentów sprzętu Car Audio. Zaledwie rok po zaprezentowaniu wspomnianego odbiornika, firma została przejęta przez grupę Bosch, która w 2009r. sprzedała ją grupie Aurelius (GIP Development). Spore zmiany na rynku elektroniki samochodowej, a także wiele innych czynników sprawiło, że Blaupunkt w drugiej dekadzie XXI w. znalazł się w dość trudnej sytuacji i przez pewien czas nie było wiadomo, co będzie dalej. Okazało się jednak, że rozpoznawalność 'niebieskiego punktu' na wielu rynkach pozostaje na tyle mocna, że prawo do znaku towarowego oraz marki Blaupunkt, nabyła amerykańska grupa Established, która dość szybko podjęła kroki mające na celu przywrócenie świetności firmie i produktom spod znaku niebieskiej kropki.
Mając na uwadze historię i zaangażowanie marki w rynek motoryzacyjny, jakiś czas temu, Blaupunkt nawiązał współpracę z United Autosports McLaren, czyli partnerem McLaren Automotive. Był to pierwszy ruch, jaki podjęto w zakresie tworzenia świadomości marki. Po wygaśnięciu umowy, na rok 2025 firma podpisała umowę sponsorską z włoskim zespołem wyścigowym Iron Lynx, startującym Mercedesem GT, w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC) w kategorii LM GT3.
prototypowy TV OLED Blaupunkt
prototypowy TV OLED Blaupunkt
Jedną z pierwszych, istotnych linii produktowych, która te założenia ma spełniać mają być telewizory z podświetleniem MiniLED Blaupunkt MBG7000S. Telewizory z rozdzielczością 3840 x 2160, mają wspierać wszystkie istotne formaty HDR (z Dolby Vision i HDR10+ włącznie) oraz oferować poziomy jasności, mające pozwolić ekranom na uniwersalne zastosowanie, w różnego rodzaju pomieszczeniach. Telewizory MBG 7000 mają spopularyzować technologię MiniLED w produktach bardziej przystępnych cenowo. Systemem operacyjnym będzie Google TV, co zagwarantuje wysoki poziom multimedialności i obecność wszystkich istotnych serwisów VOD.
Prototypowa sztuka tego modelu, z jaką mieliśmy okazję przebywać przez pewien czas pokazała, że system Google TV może być płynnie działającym OS'em także w bardziej budżetowych produktach. Ówczesny stan oprogramowania systemowego, pokazał także spore możliwości ingerencji w ustawienia obrazu, które pozwolić powinny na przeprowadzanie właściwych kalibracji. Blaupunkt ma zadbać także o graczy, i wyposaży swoje produkty w technologie VRR i ALLM oraz matryce z możliwością odświeżania obrazu na poziomie 144Hz. Nie zabraknie także portów HDMI 2.1 i układów MEMC.
Rynek elektroniki konsumenckiej jest dziś zagęszczony, jak nigdy wcześniej. Firma Blaupunkt nie ma przed sobą prostego zadania. Nie mniej, patrząc na odważne ruchy, mimo obecności dużych, mających większe środki firm, ten niegdyś znany, niemiecki producent ma spore szanse zakorzenić się na rynku i kto wie, czy niebieska kropka po latach znowu nie stanie się znakiem poszukiwanym wśród konsumentów. A takie uznanie wśród nabywców jest warte więcej niż jakiekolwiek nagrody i wyróżnienia.
Zgodnie z polskim prawem, każda korzyść od producenta lub dystrybutora – np. udostępnienie sprzętu do testów, pokrycie kosztów dojazdu etc. – jest wynagrodzeniem.
W takim ujęciu, koszt napisania tego artykułu pokrył dostawca.
W takim ujęciu, koszt napisania tego artykułu pokrył dostawca.